6136
Sök

Laddningsproblem, Mazda 323 -91

datatekniker
5 Inlägg
13 november 2006
Trådstartare
Jag har fått problem med laddningen i min Mazda 323 -91, och skulle behöva lite felsökningstips.

I mitten av förra veckan började generatorremmen gnissla till och från under körning. Jag märkte även att vindrutetorkarna gick väldigt långsamt, både med och utan motorn igång, och spänningen över batteriet var lägre än normalt. Jag har tidigare haft problem med att generatorremmen behöver spännas, och så var det även den här gången. Efter att ha spänt den mätte jag återigen spänningen över batteriet, som då hade stigit till normal nivå igen.

Igår körde jag ca 12 mil under dagen då bilen startade lätt och gick utan problem. När jag skulle starta den på kvällen och vred om tändningsnyckeln blinkade det till snabbt på instrumentbrädan, och sedan blev det mörkt. Batteriet verkade med andra ord helt tomt.

Jag startade bilen med startkablar och då fungerade allt igen, förutom att generatorn viner/tjuter ordentligt förutom på tomgång. Det har den inte gjort tidigare. Laddningslampan på instrumentpanelen lyste inte under färden.

Jag körde sedan ca 8 mil med tjutande generator (jag hade tyvärr inget val). När jag kom fram provade jag att starta bilen igen, men batteriet verkade fortfarande vara helt dött och hade alltså inte laddats alls.

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Vad innebär en tjutande generator? Varför laddas plötsligt inte batteriet alls, när generatorn samtidigt verkar producera tillräckligt med kräm för allt annat i bilen?

21 761 Inlägg
13 november 2006
Då finns nog risk för att batteriet har säckat ihop, kan ha blivit kortslutning i någon cell tex. Att generatorremmen har börjat att tjuta igen borde bero på att generatorn får jobba väldigt mycket om nu batteriet är trasigt.

Du kan mäta vilospänningen på batteriet och se hur många Volt det är, men det är bättre att mäta syravikten. Om någon cell är dålig så kommer syravikten i just den cellen att vara väldigt låg, antagligen visar mätaren ingenting.

Om du mäter vilospänningen så kan du samtidigt passa på att mäta när du vrider på startmotorn, om batteriet är i dåligt skick så kommer spänningen att sjunka till under eller mycket under 9V direkt.

datatekniker
5 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Tack för tipsen! Felet var allmänt dålig jord i bilen. Generatorn visade sig fungera utmärkt när den kördes i testbänk, men en jordkabel glappade och orsakade tydligen hela problemet. Nu fungerar allt igen och jag är nöjd.

Sök