Vattenpump om603 300d mercedes benz w124

Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
26 november 2013 · 233 Inlägg

Hej! Det viner från motorn.. har ingen aning om vad det kan vara? har funderat på multiremmen men de är nog inte de. Nu till frågan! vad är det för hål som sitter mitt uppe på vattenpumpen? har sökt på google men inte hittat något.. jag tror att ljudet kan komma därifrån? ljudet följer motorns varv. tacksam för svar! har du minsta aning om vad det kan vara så skriv en kommentar! Tack på förhand. Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
mb_pucken
26 november 2013 · 5 087 Inlägg

Har råkat ut för lite olika oljud på merca motorer och tänkte tippsa lite smile
Du kan ju ta av remmen och snurra på alla hjul och vattenpumpen så brukar det höras om det är oljud smile
Det kan vara någon form av "skvallerhål" du ser, alltså ett hål där vatten rinner ut om tätningarns i själva pumpen blir kass.
Jag har stött på följande oljudskapare på mina bilar,

Generator. Ganska vanligt.
Servopump. Händer ibland det med.
Löphjul. Är nog det vanligaste.
Vattenpump. Har ej hänt mig utan att den läcker.

Så av med remmen och snurra så lär du höra va som låter smile

Ett tips är att ta en lång mejsel och hålla spetsen mot centrumet på det som undersöks och handtaget imot örat smile man blir förvånad hur bra ljuden hörs smile mot generator och vattenpumpen lyssnar Du så klart mot själva delen då axeln snurrar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
27 november 2013 · 233 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har råkat ut för lite olika oljud på merca motorer och tänkte tippsa lite smile
Du kan ju ta av remmen och snurra på alla hjul och vattenpumpen så brukar det höras om det är oljud smile
Det kan vara någon form av "skvallerhål" du ser, alltså ett hål där vatten rinner ut om tätningarns i själva pumpen blir kass.
Jag har stött på följande oljudskapare på mina bilar,

Generator. Ganska vanligt.
Servopump. Händer ibland det med.
Löphjul. Är nog det vanligaste.
Vattenpump. Har ej hänt mig utan att den läcker.

Så av med remmen och snurra så lär du höra va som låter smile

Ett tips är att ta en lång mejsel och hålla spetsen mot centrumet på det som undersöks och handtaget imot örat smile man blir förvånad hur bra ljuden hörs smile mot generator och vattenpumpen lyssnar Du så klart mot själva delen då axeln snurrar smile

Tack så hemskt mycket!!! det ska jag göra smile åker till ett garage imorgon eller något och gör som du sa! köpte mercan för typ en vecka sedan och är min första så man vet ju inte mycket om dom! tack för snabbt svar smile Mvh Eddie

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang