SAAB 9-5 bygget

har en saab 9-5 aero 02 ägt i 2 år ,efter 1 år blev lite ändringar utvändigt och invändigt , ett år senare har jag börjat renovera och trimma bilen kommer på lite egna ideer och får ibland lite tips ))) hoppas att få några läsare , som kommer följa ,fråga ,tipsa o.sv :))
  • 54 Följare
  • 55 257 Visningar
  • Projektet avslutat 12 mars 2015
Manick
4 december 2013 · 370 Inlägg

Kul med ett bygge där du gör more or less allt själv och inte bara köper färdiga grejer!

Ställer mig dock frågande till om T5 kammarna mäktar med effekten du siktar på? GT35'an har ju potential upp runt 600 hästar beroende på avgashus och så, kanske kan vara värt att fundera på vassare kammar med?

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

Jaaa,  har ju t7 motor,  b205R block och t7 topp så klart, 
Så jag har läst å så att t5 kam axlar i t7 toppen blir mycket bättre än t7 kamaxlar,  men har inte tänkt på vassare kamaxlar,  och i så fall var kan man hitta dom wink)

kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

jag siktar på i allafall 500 + hk smile köpte ju t5 kammar för dom är ju mycket bättre än original smile)

Manick
4 december 2013 · 370 Inlägg

kaliapi45 skrev:
Jaaa,  har ju t7 motor,  b205R block och t7 topp så klart, 
Så jag har läst å så att t5 kam axlar i t7 toppen blir mycket bättre än t7 kamaxlar,  men har inte tänkt på vassare kamaxlar,  och i så fall var kan man hitta dom wink)

Maptun har vassare kammar vet jag, annars kan du säkerligen vända dig direkt till ENEM så kan dom ta fram kammar åt dig. Kör du med T7 topp kan det vara värt att fundera på andra fjädrar med, originalfjädrarna tåls inte att varvas allt för mycket med dessvärre hmm

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

Manick skrev:

kaliapi45 skrev:
Jaaa,  har ju t7 motor,  b205R block och t7 topp så klart, 
Så jag har läst å så att t5 kam axlar i t7 toppen blir mycket bättre än t7 kamaxlar,  men har inte tänkt på vassare kamaxlar,  och i så fall var kan man hitta dom wink)

Maptun har vassare kammar vet jag, annars kan du säkerligen vända dig direkt till ENEM så kan dom ta fram kammar åt dig. Kör du med T7 topp kan det vara värt att fundera på andra fjädrar med, originalfjädrarna tåls inte att varvas allt för mycket med dessvärre hmm

ja jag tänkte byta ut fjädrar å sånt men tänkte att får vänta lite å se hur mycket hk å så jag kommer få smile kanske blir nöjd med resultat :)endå tar inte så lång tid plocka bort toppen smile)) men det jätte kul att få lite tips tack smile)
men vart hittar man hårdare  fjädrar ?  smile

Manick
4 december 2013 · 370 Inlägg

Även där blir mitt svar maptun, tror dom tar en hundring styck eller liknande för hårdare fjädrar.
Det ser i alla fall ut som att det är toppen som kommer vara flaskhalsen för dig men som du säger, du kanske kommer till en punkt där du blir nöjd. Redan vid runt 300 kusar är det svårt att hålla effekten i backen...

Vad har du för planer för växellådan? En originallåda kommer nog säga ifrån rätt fort med den effekt du tänker dig hmm

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

Manick skrev:
Även där blir mitt svar maptun, tror dom tar en hundring styck eller liknande för hårdare fjädrar.
Det ser i alla fall ut som att det är toppen som kommer vara flaskhalsen för dig men som du säger, du kanske kommer till en punkt där du blir nöjd. Redan vid runt 300 kusar är det svårt att hålla effekten i backen...

Vad har du för planer för växellådan? En originallåda kommer nog säga ifrån rätt fort med den effekt du tänker dig hmm

Jag ska köra med original lådan tills den säger ifrån tänkte jag,  medans håller på med annan  växelåda och byter diff till en quaife diff,
Kanske blir rakskruna drev wink)
Men just nu jag får köra så ;)har läst lite om f40 lådor som håller ganska bra har du nån tips på nån annan växellåda som man kan bara svetsa om sptänghuset!wink)

Manick
4 december 2013 · 370 Inlägg

Jag sköt själv kollapshylsan i min två gånger med mindre vrid än du har nu, det är väl den och diffen som är dom svaga länkarna. Se till att få i en stålhylsa när du ändå håller på så borde det hålla lite bättre.
Utöver det så har i alla fall jag bara lyckats rensa femmans drev... smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Gidlund
4 december 2013 · 354 Inlägg

Angående kammar så tycker iallafall jag man kan köra t5 kammar med tex gt35an, givetvis gör ju kammar en del om du byter, men  t5 räcker länge smile

varva 7k är då inga bekymmer i min mening iaf smile sen behöver man ju inte ligga på varvstoppet hela tiden tongue big_smile

Manick
4 december 2013 · 370 Inlägg

Gidlund: Du råkar inte sitta på info om hur mycket effekt tex B234i kammar mäktar med?

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
jojje81 George
4 december 2013 · 1 956 Inlägg

Att det går ut direkt i en böj från Avgashus.  Man vill ha det så rakt som möjligt. Spec där.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

jojje81 skrev:
Att det går ut direkt i en böj från Avgashus.  Man vill ha det så rakt som möjligt. Spec där.

jag tycker det går inte så stor böj smile)kanske  syns så  på  bilder:)))  ska kolla på det när jag kommer till garaget smile)
kanske den är lite förböjd )))

kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

Manick skrev:
Även där blir mitt svar maptun, tror dom tar en hundring styck eller liknande för hårdare fjädrar.
Det ser i alla fall ut som att det är toppen som kommer vara flaskhalsen för dig men som du säger, du kanske kommer till en punkt där du blir nöjd. Redan vid runt 300 kusar är det svårt att hålla effekten i backen...

Vad har du för planer för växellådan? En originallåda kommer nog säga ifrån rätt fort med den effekt du tänker dig hmm

tillbaka till fjädrar ))

är dom där bra ? smile http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saab-16v-40kg.html

jojje81 George
4 december 2013 · 1 956 Inlägg

kaliapi45 skrev:

Manick skrev:
Även där blir mitt svar maptun, tror dom tar en hundring styck eller liknande för hårdare fjädrar.
Det ser i alla fall ut som att det är toppen som kommer vara flaskhalsen för dig men som du säger, du kanske kommer till en punkt där du blir nöjd. Redan vid runt 300 kusar är det svårt att hålla effekten i backen...

Vad har du för planer för växellådan? En originallåda kommer nog säga ifrån rätt fort med den effekt du tänker dig hmm

tillbaka till fjädrar ))

är dom där bra ? smile http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saab-16v-40kg.html

Jag kör med dessa utan några problem.  Har dessutom shims så dom är ännu hårdare.

Dp skulle iaf jag göra om smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

jojje81 skrev:

kaliapi45 skrev:

Manick skrev:
Även där blir mitt svar maptun, tror dom tar en hundring styck eller liknande för hårdare fjädrar.
Det ser i alla fall ut som att det är toppen som kommer vara flaskhalsen för dig men som du säger, du kanske kommer till en punkt där du blir nöjd. Redan vid runt 300 kusar är det svårt att hålla effekten i backen...

Vad har du för planer för växellådan? En originallåda kommer nog säga ifrån rätt fort med den effekt du tänker dig hmm

tillbaka till fjädrar ))

är dom där bra ? smile http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saab-16v-40kg.html

Jag kör med dessa utan några problem.  Har dessutom shims så dom är ännu hårdare.

Dp skulle iaf jag göra om smile

nice )) tänkte kanske beställa dessa fjädrar smile) å byta ut dom smile

jojje81 George
4 december 2013 · 1 956 Inlägg

Fast du har väl T7 topp? så just dom du länkade till är fel.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

jojje81 skrev:
Fast du har väl T7 topp? så just dom du länkade till är fel.

varför passar dom inte  ? vad spelar det för roll om det är t5 eller t7 top
?? smile

jojje81 George
4 december 2013 · 1 956 Inlägg

Vet inte exakt varför dom inte passar.  Men antagligen pga säte/ventiltryckare/ventiltätning. Kl har till T7 topp också

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
kaliapi45
4 december 2013 · 98 Inlägg

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa … entil.html

Det ända dom har,  är det inte lika som original wink

jojje81 George
4 december 2013 · 1 956 Inlägg

Läser du inte på specen ens?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang