Akut hjälp 9-3 går tungt tappar kraft -00

Conceited GARAGET V.D.
5 december 2013 · 900 Inlägg

Hej problemet började för ett tag sen då bilen hackade lite på 3an och 4an växel men gick över när jag släppte gasen/gasar försiktigt, igår körde jag en stund å allt e som vanligt, plockar upp min kompis, jag kör ca 90km/h plötsligt börjar bilen gå trögt och tappar kraft och jag växlar ner för att få upp farten utan lycka. han tappade kraften helt och dog sen när jag stannade. han gick väldigt trögt, tex lägger i 2ans växel känns som den accelererar väldigt långsamt, samt att motorlampan lyser, bilen har också ett dovt ljud (brukar int vara sådär dovt annars) och känns som den har tappat väldigt mycket effekt, från motorn hörs det konstigt som den arbetar tungt och hela motorn skakar! Någon annan som råkat ut för något lika?  Ska tillägga körde upp för en uppförsbacke å bilen gick högst 20km med 2ans växel i. nu startar han men motorn skakar och har ingen kraft alls. ska notera att turbon lyste som en lampa när jag kollade då problemet inträffade. hoppas verkligen tips och råd. pendlar mellan Norrland och Skåne hmm

ska notera att en dag innan eländet började så bytte jag:
tändstift
wastagen
en "luftventilation" slang som var skadad

Senast redigerat av Conceited (5 december 2013)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
sandzoo
5 december 2013 · 2 071 Inlägg

tja.. hade "samma" problem med min bmw.. bilen gick värre o värre.. till slut blev det som din bil.. gick max i 50km/h då på raksträcka var de liten backe ja gå gick den max i 20 i 1an..
till felet då.. jo min katalysator hade pajjat.. "kakan" hade lossnat o täppt till..
hade oxå dovt ljud

Sandzoo i da house
Echonator Köpingsbo i exil
5 december 2013 · 507 Inlägg

Steg ett är ju att läsa ut din felkod så slipper man svinga hejvilt mellan himmel och jord...

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
5 december 2013 · 900 Inlägg

sandzoo skrev:
tja.. hade "samma" problem med min bmw.. bilen gick värre o värre.. till slut blev det som din bil.. gick max i 50km/h då på raksträcka var de liten backe ja gå gick den max i 20 i 1an..
till felet då.. jo min katalysator hade pajjat.. "kakan" hade lossnat o täppt till..
hade oxå dovt ljud

tackar för svaret! hur testar man katen om man inte har en annan kat?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
sandzoo
5 december 2013 · 2 071 Inlägg

Conceited skrev:

sandzoo skrev:
tja.. hade "samma" problem med min bmw.. bilen gick värre o värre.. till slut blev det som din bil.. gick max i 50km/h då på raksträcka var de liten backe ja gå gick den max i 20 i 1an..
till felet då.. jo min katalysator hade pajjat.. "kakan" hade lossnat o täppt till..
hade oxå dovt ljud

tackar för svaret! hur testar man katen om man inte har en annan kat?

du kan ju alltid "krypa" under bilen o knacka lite försiktigt.. skramlar den.. då e den kass smile

Sandzoo i da house
Tunestream
5 december 2013 · 265 Inlägg

Jag hade ett liknande fel på en Saab 900 2,0t -96 en gång. Då hade en metallbit satt sig i turbon så den snurrade inte - då gick bilen oerhört trögt. Kanske är något liknande? Får du något laddtryck?

Conceited GARAGET V.D.
5 december 2013 · 900 Inlägg

Tunestream skrev:
Jag hade ett liknande fel på en Saab 900 2,0t -96 en gång. Då hade en metallbit satt sig i turbon så den snurrade inte - då gick bilen oerhört trögt. Kanske är något liknande? Får du något laddtryck?

a jag får ett normalt laddtryck, inget som har ändrats där vilket betyder att det inte är ngt fel på turbon? eller är jag helt ute och cyklar?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Tunestream
5 december 2013 · 265 Inlägg

Nja, har du normalt laddtryck borde inte turbon vara något problem..

Conceited GARAGET V.D.
5 december 2013 · 900 Inlägg

sandzoo skrev:

Conceited skrev:

sandzoo skrev:
tja.. hade "samma" problem med min bmw.. bilen gick värre o värre.. till slut blev det som din bil.. gick max i 50km/h då på raksträcka var de liten backe ja gå gick den max i 20 i 1an..
till felet då.. jo min katalysator hade pajjat.. "kakan" hade lossnat o täppt till..
hade oxå dovt ljud

tackar för svaret! hur testar man katen om man inte har en annan kat?

du kan ju alltid "krypa" under bilen o knacka lite försiktigt.. skramlar den.. då e den kass smile

det ska jag prova! hoppas att felet ligger där nu, orkar verkligen inte riva ner massor.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
explosiv
5 december 2013 · 133 Inlägg

Nu tror jag dock att en sväng till den lokala SAABverkstaden kan hjälpa dig med detta, inte bara snabbt men troligtvis billigt. En motorlampa betyder ju nämligen att även bilen känner att det är något som är tokigt. Dvs felkoder med frysta sensorvärden finns att tillgå.

Att du nu tycker att bilen går sisådär beror nog på att tack vare motorlampan så går din bil nu i limphome, om det är likadant som på 9-5 innebär detta en kraftigt bakställd mapp samt att en sprint har löst ut och ditt gasspjäll som i vanliga fall är "drive by wire" nu är ett vanligt vajerspjäll

Fastän, om nu bilen plötsligt började gå sämre och ett dovt ljud kom till, hur ligger det till i ljuddämparen? Inte bara Kissekatter som kan sätta igen.

Conceited GARAGET V.D.
6 december 2013 · 900 Inlägg

explosiv skrev:
Nu tror jag dock att en sväng till den lokala SAABverkstaden kan hjälpa dig med detta, inte bara snabbt men troligtvis billigt. En motorlampa betyder ju nämligen att även bilen känner att det är något som är tokigt. Dvs felkoder med frysta sensorvärden finns att tillgå.

Att du nu tycker att bilen går sisådär beror nog på att tack vare motorlampan så går din bil nu i limphome, om det är likadant som på 9-5 innebär detta en kraftigt bakställd mapp samt att en sprint har löst ut och ditt gasspjäll som i vanliga fall är "drive by wire" nu är ett vanligt vajerspjäll

Fastän, om nu bilen plötsligt började gå sämre och ett dovt ljud kom till, hur ligger det till i ljuddämparen? Inte bara Kissekatter som kan sätta igen.

bilen är inte körbar nu. den startar men motorn går sjukt tungt. tomgången ligger på straxt över 0 och han dör när man trycker på gasen. en kompis var och kopplade in en felkodsläsare och fick fram en kod som har med motor fel att göra och det kan betyda va som helst sa han. jag jobbar bort och är inte där bilen är "hemma" och han berättade detta via telefon och så dum som man är så glömde jag skriva ner felkoden. motorlampan lysen inte längre sa polaren.

jag undrar vad kan det mer vara än att avgassystemet är täppt? jag ska börja felsöka när jag kommer hem på onsdag. kan det vara något med vevaxeln/vevaxelgivaren?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Echonator Köpingsbo i exil
6 december 2013 · 507 Inlägg

Conceited skrev:

explosiv skrev:
Nu tror jag dock att en sväng till den lokala SAABverkstaden kan hjälpa dig med detta, inte bara snabbt men troligtvis billigt. En motorlampa betyder ju nämligen att även bilen känner att det är något som är tokigt. Dvs felkoder med frysta sensorvärden finns att tillgå.

Att du nu tycker att bilen går sisådär beror nog på att tack vare motorlampan så går din bil nu i limphome, om det är likadant som på 9-5 innebär detta en kraftigt bakställd mapp samt att en sprint har löst ut och ditt gasspjäll som i vanliga fall är "drive by wire" nu är ett vanligt vajerspjäll

Fastän, om nu bilen plötsligt började gå sämre och ett dovt ljud kom till, hur ligger det till i ljuddämparen? Inte bara Kissekatter som kan sätta igen.

bilen är inte körbar nu. den startar men motorn går sjukt tungt. tomgången ligger på straxt över 0 och han dör när man trycker på gasen. en kompis var och kopplade in en felkodsläsare och fick fram en kod som har med motor fel att göra och det kan betyda va som helst sa han. jag jobbar bort och är inte där bilen är "hemma" och han berättade detta via telefon och så dum som man är så glömde jag skriva ner felkoden. motorlampan lysen inte längre sa polaren.

jag undrar vad kan det mer vara än att avgassystemet är täppt? jag ska börja felsöka när jag kommer hem på onsdag. kan det vara något med vevaxeln/vevaxelgivaren?

No shit Sherlook! Klar som fan att du får en felkod som indikerar motorfel när "motorlampan" egentligen bara berör motorstyrsystemet!

Skriv här vilken felkod du har så kommer du garanterat få hjälp!

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
sandzoo
7 december 2013 · 2 071 Inlägg

Conceited skrev:

explosiv skrev:
Nu tror jag dock att en sväng till den lokala SAABverkstaden kan hjälpa dig med detta, inte bara snabbt men troligtvis billigt. En motorlampa betyder ju nämligen att även bilen känner att det är något som är tokigt. Dvs felkoder med frysta sensorvärden finns att tillgå.

Att du nu tycker att bilen går sisådär beror nog på att tack vare motorlampan så går din bil nu i limphome, om det är likadant som på 9-5 innebär detta en kraftigt bakställd mapp samt att en sprint har löst ut och ditt gasspjäll som i vanliga fall är "drive by wire" nu är ett vanligt vajerspjäll

Fastän, om nu bilen plötsligt började gå sämre och ett dovt ljud kom till, hur ligger det till i ljuddämparen? Inte bara Kissekatter som kan sätta igen.

bilen är inte körbar nu. den startar men motorn går sjukt tungt. tomgången ligger på straxt över 0 och han dör när man trycker på gasen. en kompis var och kopplade in en felkodsläsare och fick fram en kod som har med motor fel att göra och det kan betyda va som helst sa han. jag jobbar bort och är inte där bilen är "hemma" och han berättade detta via telefon och så dum som man är så glömde jag skriva ner felkoden. motorlampan lysen inte längre sa polaren.

jag undrar vad kan det mer vara än att avgassystemet är täppt? jag ska börja felsöka när jag kommer hem på onsdag. kan det vara något med vevaxeln/vevaxelgivaren?

jag fick massa felkoder på bmwn.. när katten blev täppt.. ex fick jag Lmm som visar fel.. o 2-3 givare som jag inte kommer ihåg vilka det var (var nått år se)
killen sa att avgaser kommer tillbaks till motorn som orsakar felkoder.. efter kattbytet så försvann alla felkoder..
men som sagt det kan ju vara nått annat som e kasst..

Sandzoo i da house
Conceited GARAGET V.D.
13 december 2013 · 900 Inlägg

nu har jag kommit hem och hunnit börja felsöka.
det jag gjorde var att jag testade en ny beg id kassett och tog ner avgassystemet för kontroll. det sitter 3" hela vägen och ingen katalysator. avgassystemet såg riktigt fräsch ut och inte täppt ngnstans.

så det e varken fel på min id kassett eller avgassystemet.

va kan jag mer felsöka? tappar hoppet snart känns det som hmm

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
kwansa Hmm, vet inte?
13 december 2013 · 1 775 Inlägg

Låter som en skjuten tryckslang/rör?

går den tungt på startmotorn också? roll

Senast redigerat av kwansa (13 december 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Conceited GARAGET V.D.
14 december 2013 · 900 Inlägg

kwansa skrev:
Låter som en skjuten tryckslang/rör?

går den tungt på startmotorn också? roll

a den gör det. jag har även tagit isär oljetråget och gjort rent det på insidan då jag hörde att det kan vara täppt och motorn får inte tillräckligt med olja.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Norpan12
14 december 2013 · 54 Inlägg

Går den på alla cylindrar?

Echonator Köpingsbo i exil
14 december 2013 · 507 Inlägg

Jag säger det igen, kan TS ta och läsa ut sin felkod så slipper både han och ni gissa så satans vitt och brett

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Conceited GARAGET V.D.
14 december 2013 · 900 Inlägg

Norpan12 skrev:
Går den på alla cylindrar?

Det vete fan.

nu är jag i garaget å håller på. Jag tog ur stiften å blev överraskad över att de var helt förstörda på insidan. Aldrig varit med om likadant förut. De var även oljiga
Jag testade med nya tänd stift. Han startar inte ens. Bara tuggar. Trycker jag på gasen samtidigt som jag startar så slutar han tugga å då e är det bara startmotorn som rullar :-(  luktar bensin gör det.
Någon snäll som har råd å tips?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
kwansa Hmm, vet inte?
14 december 2013 · 1 775 Inlägg

tokrasade kolv/kolvar? gör kompprov?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang