3933
Sök

Brygga baslåda? Koppla Hatthögtalarna till slutsteget?

12 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Hejhopp!

Jag har börjat knåpa på lite billjud nu, men är väldigt novis när det kommer till det tekniska.

1. Jag har ett slutsteg som jag tror är 4-kanaligt. (R+L bak, samt R+L fram?).

2. Det står på steget att det är 2x2ohm, dessutom har jag en Punch P1 på 4x1ohm. På 2 av kanalerna på steget finns det en text där det står bridge(från plus på ena, till minus på andra kanalen). Om jag har förstått rätt så ska man lasta ner basen till 2 ohm om man bryggar denna, korrekt?

3. Jag har även ett par 6x9" högtalare i hatthyllan. Dessa tror jag är direktkopplad till stereon(inte jag som dragit kablaget). Skulle det vara bättre att dra dessa till en varsin kanal på slutsteget? Har ingen koll på effekten av dessa. Men slutsteget ligger på 950w. Basen på 150w RMS, 300Peak.

Tack på förhand

//zPAmode

12 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Bump

21 761 Inlägg
15 december 2013
Skriv märke och modellnamn på slutsteget, skriv även basens modellnamn. På så sätt blir det lättare att ge råd. Utifrån det du har skrivit så verkar det i teorin fungera att koppla som du har tänkt, men för att kunna ge säkra råd så behövs mer info om grejorna. smile

När det gäller bryggkoppling så innebär det att slutsteget ur elektrisk synpunkt belastas så att vardera kanal "känner av" halva belastningen, dvs kopplas ett element på 4 Ohm så känner vardera kanal av 2 Ohm elektrisk sett och ger därför ut mer effekt. Elementet är dock fortfarande på 4 Ohm, impedansen ändras ju inte hux flux.

12 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
Skräp.. Jag har bilen i verkstaden hos grannen. Skulle ju kolla upp märke på allt när jag var där idag. Men får titta det imorgon.

Elementet är iallafall Punch P112s4. Dock några år gammal.

21 761 Inlägg
15 december 2013
Runt 10 år gammal bas skulle jag gissa med tanke på modellnamnet. smile

Vet du hur stor lådan är på ett ungefär och portens dimensioner (om det nu är en basreflexlåda)?

12 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
På tok för stor är lådan. Hemmabygge, ska bygga ny nu i veckan.

21 761 Inlägg
15 december 2013
Okej, i PDF-manualen till basen rekommenderas iaf omkring 50 liter basreflex fast jag skulle även kunna tänka mig 70 liter utan att få alltför peakad frekvensgång. smile

Sök