För att räkna fram vilken total resistans en kopparkabel har så använder man den här formeln:
Rå x Längden / Arean
Rå är ungefär 0,018 för kopparkabel, vissa tabeller anger dock 0,017. Längden anges i meter och arean anges i kvadratmillimeter. Svaret i uträkningen blir alltså totala resistansen i den aktuella kabeln, sedan använder man Ohms lag för att räkna ut vilket spänningsfall det blir i kabeln:
R (resistansen i Ohm) x I (strömmen i Ampere) = U (spänningsfallet i Volt)
Om vi som exempel tar att din bränslepump drar 10 A och kabeln skulle vara 5 meter lång, den minsta kabelarean som får ha 10 A säkring är 1 mm2. Då räknar vi först ut totala resistansen hos kabeln och sedan multiplicerar vi med strömmen enligt Ohms lag:
0,018 x 5 / 1 X 10 = 0,9 V
Det teoretiska spänningsfallet blir 0,9 V när det går 10 A genom kabeln, vilket är för mycket förlust. En generell "tumregel" är att spänningsfallet inte bör överstiga 0,5 V och i det här exemplet får vi ta en större kabelarea så att förlusten blir lägre. Personligen vill jag ha ännu lägre förlust, runt 0,35-0,4 V försöker jag ha som max i mina beräkningar.
Färdiga spänningsfallsuträknare finns lite här och var på nätet så det är lätt att ta reda på lämplig kabelarea i förhållande till dels säkringsstorleken och dels spänningsfallet, men vill du räkna ut de sakerna själv så använder du de formler som jag har skrivit.