Projekt: Volvo 940 DUAL-FUEL Biogas 14kr/L: Ny 945a!

Full tank för 150kr? Här finns min 944 DUAL FUEL METHANE som är en av 900-seriens mest sällsynta modell. Volvo 940 DUAL FUEL byggdes i 20 exemplar 1993-1994/95. Detta är det första exemplaret och är reggad som provfordon samt lackerad i White pearl med pärlemoeffekt från fabrik. En privat ägare har haft bilen före mig (i tio år). Planen är att förfina denna "pärla" till utställningsskick. Bilder finns här och i bilens profil på Min Sida. Kom gärna med synpunkter!
  • 74 Följare
  • 78 214 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 januari 2022
MartinG
16 februari 2014 · 111 Inlägg

Och här kommer en till pressbild från 90-talet. Foto Volvo PV/Pressbild

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3319463.jpg

Turbogrillen blev stulen under årens gång, men en ny ska hitta tillbaka inom kort.

Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack" (1994)
Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
MartinG
18 februari 2014 · 111 Inlägg

Mack skrev:
Kul att se pressbilder!

Tack - det tycker jag också, hade ingen aning om att de fanns tidigare. Synd att nummerskylten fram också blev stulen eftersom bilen hade befriats från trängselskatten... Han ju iaf beställa en ny utan EU-symbol. Finns även en extra till skuffen också.

Vita_Vargen skrev:
Udda med den lackade "läppen" smile Kom ju inte som standard förrns 3 år senare

Ja just ja, man kan undra varför... men den satt ju där original så då får den sitta kvar  - en slags udda classic-lack..
_____________


Var förbi lackeraren idag och fick äntligen lite besked:

Efter att noga studerat ett färgprov på Volvo 424 så tror jag att ni har rätt. Ska ta med bilen dit i April och mäta upp färgen.
Enligt billackerarens system så fanns Volvo 424 Polar White Pearl på S70 och 850 mellan 1994 och 1999.

Råkade i förbifarten fråga på Bilia hur mycket en omlack skulle ligga på hos dem. Runt 5000kr, rätt skapligt ändå om man låter Bilia göra hela jobbet själva. Men kommer förmodligen undan betydligt bättre hos en mindre lackerare, vilket det troligtvis blir.

Fick även förklarat för mig att pärlemo utgör ett eget lager mellan grundlack (polarvit 198) och klarlack, och eftersom bilen uppenbart är polarvit under pärlemon så verkar allt stämma..

Huvudsaken att den blir fin till VROM! En ful parkeringssrepa i lacken höger bak samt repor över skuffluckan kan man ju inte ha.

Börjar inse att det är ganska ovanliga bilar dessa; Frågan är; finns det någon 940 (4cyl) som tillverkats i liknande stor serie som inte är någon spännande Nilsson-historia?   

Det lustiga är att jag inte visste något av detta när jag köpte bilen, förutom antalet tillverkade gas-940.

MartinG
19 februari 2014 · 111 Inlägg

Mack skrev:
En jäkla tur att du hann beställa plåtar utan EU-märkningen i alla fall, hehe.

Verkligen! Tänk om annonsen kommit ut efter jul istället för före (köpte bilen 7 dec, beställde nya skyltar så fort jag fick hem pappren.)

850MatteR skrev:
Ska bli mycket intressant att få se resultatet av lackeringen, måste fasen ta mig till VROM i år då!

Det tycker jag! Har själv försökt åka i 5 år, men nu är det äntligen dags och inskrivet i kalendern!

TobbeTT skrev:
Frän och ovanlig 940!. Så turbogrillen kommer hitta tillbaka? smile. Synd att du inte vill ha polaris fälgar på den för jag tycker dom passar perfekt till volvo 700/900.

Mvh Tobbe

Tack! Det ska den göra, när jag hittar en i tillräckligt bra skick.

Man tackar väl iofs aldrig nej till en uppsättning Polaris, men de är lite för dyra tycker jag, + att man blir rätt för att råka kantstöta dem. Men snygga är de!  Nu blir det 15" Aries i kanonskick istället - till en början iaf smile

MartinG
19 februari 2014 · 111 Inlägg

Equium skrev:
Riktigt fin 940 (och ovanlig!) Är skinnklädseln fabriksmonterad?, ser ut som den blå tygsklädseln på pressbilden, men kanske bara är reflektioner? Lägg upp fler bilder, kan aldrig bli för mycket! smile

Tack så mycket för dina kommentarer! Vi är några stycken försöker komma på vilka fler modeller av 940 som är lika ovanliga, men har inte hittat någon i liknande storleksordning (20st) ännu. Fortsättning följer...

Skinnklädseln är fabriksmonterad, kan nog vara en del reflektioner, pressbilden framifrån ser jag inte alls, men pressbilden från sidan ser man nackstödet i svart skinn i alla fall. smile

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3319463.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3279845.jpg

Fler bilder kommer!

Har ju CD-växlarpaket och tygmattor som ska i, samt nya fälgarna smile

Är ju nästan vår ute så kanske vågar man plocka ut den i mars utan risk för saltstänk (på vinterdäck)?

MartinG
1 mars 2014 · 111 Inlägg

Köpte ett gäng Ariesfälgar med dåliga däck, så det var dags å kränga om!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-ef347d8cdf10b778c2fa0134deb0f303.jpg
Tar två åt gången, mest effektivt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-16a7c516141c9e5223bb8571d3cb7b34.jpg
Elantennknappen har också tagit plats. Nu är det fullt! Temp-knappen kommer nog till användning för något..

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-3326940.jpg
Passade på att lufta en 850 också.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-3326933.jpg
Bi-fuel såklart smile

MartinG
12 mars 2014 · 111 Inlägg

Stagern skrev:
prem lagd smile

Kul!

Hoppas på större update snart när det blir dags för sommardäcken!

För första gången råkade alla bilarna vara på samma ställe samtidigt, så tog en bild och insåg att det är dags att börja avyttra några, grannarna tror ju att man är knäpp wink

BTW så tog mitt lackstift för polarvitt slut idag.. dags å köpa fler.. cool

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/341926/341926-3336171.jpg

MartinG
6 april 2014 · 111 Inlägg

850MatteR skrev:
En bil med klass!

Tack å bock! Nu börjar det hända saker! Gått på med en första omgång läderrengöring på sätena och de blev som nya! smile Bilder kommer!

Mack skrev:
Är det nåt speciellt med ratten i den där?
Minns inte att farsans 940-ratt var så där tjock i mitten?

Menar du som bredd eller måtten utmed rattstången?smile

Vanlig Airbagratt 93- (tror jag?), tyvärr i ett bedrövligt dåligt skick, söker efter en i bättre skick!

MartinG
24 april 2014 · 111 Inlägg

Tror att det är bilden som luras. är en ytterst trist historia till airbagratt smile

Nu har jag alla fall putsat å fejjat hela eftermiddagen, och bilen börjar få lite glans, även om karosseriet ännu är opolerat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-8582252cb0d8df05fc02d663965b4a56.jpg
Högersidans trösklar nypolerade (även gjort vänstersidan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-0013fd16f4ea2e5fa35269a8680c5144.jpg
Här syns tydligt att bilen inte är vit smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-911a31201529d669aaa82733fe0e1391.jpg
Höger fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-51058f4bfd227538356b3c1a78719b12.jpg
Här syns också att bilen är fabrikslackerad - Chassinummret är instansat efter lackeringen

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-164ef01480c972ac8c5ed53e91aac70d.jpg
Finns sedvanliga dekaler på de rätta ställena..
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-f5b2230e6b998e97c8bf58a2509b4ec6.jpg
Men här saknas något!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-31710133e0b9efe5e081c58a228e9692.jpg
Gott att ha den i trafik igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-4ff99ff46c23ec356c99dcbe9b8a00ba.jpg
Nya bakljus monterade - de gamla var spruckna och extremt fula.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-faa16db259a3bc51c95e10e0ca5b40ec.jpg
Vänstersidan - ännu opolerad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-78d4b1bf05971990f2334bc4f9702ec8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-fcee22586717ed6d2b93dbcfddde0da4.jpg
Å full tank för dryga 150kr!  [thum]

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-3bfaff8fb847879dd029534255b82efe.jpg
Här är CNG-ventilen och lågtrycksregulatorn som till skillnad från 850in inte är vattenkyld.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-c43936fcf1293358452849beb46b18f7.jpg
Å gasinjektorer under insuget.

MartinG
22 maj 2014 · 111 Inlägg

Equium skrev:
Ojoj, så fint! Har du lackat backspeglen i rätt färg än?

Tack! smile

Tyvärr går det inte att hitta den rätta färgkoden . det visade sig vara både en perllack med extra effekt som gör den mer blå än den normalt skulle varit. Så det ser mörkt ut att hitta just nu..neutral

MartinG
27 augusti 2014 · 111 Inlägg

WobbzGurka skrev:
vilken otroligt ball och unik 940 smile!

Roligt att du gillar den, tack! smile

Funderar på om pearllackeringen är densamma som på Volvos Elhybrid ECC

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-0d991608f4775c99d0acee45c845d210.jpg

Synd att man inte får se den i solljus!

Vad tror ni?

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3454302.jpg
VROM 2014. Volvo 7/900 firar 30 år med Volvo 940 DUAL-FUEL, En 740 SE med 3 km på mätaren (!) samt en superfin 85ans 744 GLE!

Senast redigerat av MartinG (27 augusti 2014)

MartinG
27 augusti 2014 · 111 Inlägg

WobbzGurka skrev:
roligt med en uppdatering! det var ett tag sen smile!

Tack! Här kommer mer! smile


Det var dags att äntligen stoppa i de sista gobitarna inför VROM 2014 för några veckor sedan.

Nämligen ett stereobygge a-la original 1994:

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3438433.jpg
Såhär blev mittkonsolen tillslut. Kassett OCH CD-växlarstyrning i Enkel-DIN

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3438435.jpg
CD-växlaren "Volvo CD-changer Trunk Unit" samsas i skuffen.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3438436.jpg
Det gör även 2 st. HT-269 samt en ny solskyddsgardin som jag hittade på skroten för rimliga 40kr efter år av letande. :wink:

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-a8c5133542baaee60910a3a7e6a23861.jpg
Sen blir det ju ingen riktig utrustningsnivå utan ett riktigt originallarm..


Sedan var det dags för 19500-milaservice - rotor och fördelare var original från 1993 och 20 000 mil, de såg riktigt trötta ut, ett under att bilen startade... Därefter byttes alla remmar vid vevaxeln mot nya, inte en dag för sent - de gamla höll på att torka av.

Sedan byttes stift, servoolja, Autlådan sköljd, bakaxeloljan bytt, 4 L Castrol i motorn och nya bromsar bak big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-6f6cc3eead065203c4f2973aa35bacf6.jpg
Före
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/358037/358037-3428210.jpg
Efter
Den röde ser betydligt piggre ut nu!
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/358037/358037-3428208.jpg

Köpte en extra gastank från en Blå (!) 855-bifuel (finns bara 3 Blå kvar)
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/358037/358037-3435120.jpg

Hann också skruva lite med ASS:en för första gången på ett år. Tror att den jämte 940in är mina favoriter. Mätaren står just nu på
59 840 mil big_smile Har felsökt varför lambdalampan tänds när man kopplar i gasdrift och äntligen hittat felet - en styrdon som var ut funktion och förbikopplat. Ska återställa kablaget och koppa i ett nytt styrdon från DKA som fungerar.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-3230231.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-3222299.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2717780.jpg

Planen för ASS är i övrigt:
Byta länkarm väster fram (Biltema, höll knappa 2000 mil, blir med lös spindelled från en 94 nästa gång)
Framvagnsinställning (välbehövligt sedan motorbytet 2013)
Byte kupéfläkten som kvittrar lite för mycket.
Felsöka ECC:n (tom på gas).

Sen kan det bli en rätt treflig långfärdsbil med ECC och farhållare smile

MartinG
5 december 2014 · 111 Inlägg

WobbzGurka skrev:

Vita_Vargen skrev:

WobbzGurka skrev:
va i helsike har du en 850 biogas med? va tufft!! big_smile

En? Han har mer än så wink

hahah ja jävlar! kollade hans sida xD fyfan va najs big_smile

Just ja - det har blivit ett antal genom åren!

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/335011/335011-3229277.jpg
BMW E34 1996 biogas, såld.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/294279/294279-2812780.jpg
855-97 (numera reservdelsbil)

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-3326933.jpg
854 -96 USA Spec. no. I såld 2014.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/341926/341926-3435386.jpg
855-96 som ägts av trafikutskottets ordförande, numera såld

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876129.jpg
854 -97 (numera skrotad)

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/367510/367510-3483664.jpg
V70 Bi-fuel (nuvarande bruksbil)

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3492708.jpg
944 -1994 Nuvarande finbil. Bild från VROM 2014

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/358037/358037-3487959.jpg
855-97 föräldrarnas bruksbil - enda röda exemplaret.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2592253.jpg
855-96 Nuvarande bruksbil nummer 2 (60 000 mil)

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/366156/366156-3472592.jpg
854 USA spec. no. 2 Nuvarande finbil


Så jag har haft en del erfarenhet om dessa fordon , så fråga gärna om ni funderar över något! smile

Volvo 264 GLE "Z1an" (1982)
Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
MartinG
8 december 2014 · 111 Inlägg

Wallander skrev:
Vad hände med 97:an, DCA? Varför skrotad?

Den slutade att gå, blev något fel på bensindriften. Bytte nästan allt men blev inte klar över felet. Den hade precis passerat 40 000 så det blev demontering av komplett gasanläggning istället. Lite trist, men det fanns inga pengar kvar i den.

Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack" (1994)
Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 264 GLE "Z1an"
MartinG
10 januari 2015 · 111 Inlägg

Wallander skrev:

MartinG skrev:

Wallander skrev:
Vad hände med 97:an, DCA? Varför skrotad?

Den slutade att gå, blev något fel på bensindriften. Bytte nästan allt men blev inte klar över felet. Den hade precis passerat 40 000 så det blev demontering av komplett gasanläggning istället. Lite trist, men det fanns inga pengar kvar i den.

Okej. Tråkigt att höra, inte mycket att göra då.

Sätt gasanläggningen i något skojigt, som t.ex. en T5:a! :-)

En gaskonverterad T5:a vore riktigt roligt å prova! big_smile

Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack" (1994)
Volvo 264 GLE "Z1an" (1982)
Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"
MartinG
22 mars 2015 · 111 Inlägg

Så har det blivit en till bil inhandlad- av samma kaliber. Vet inte vilken av dessa 20 tillvekade denna är i, men den är extrautrustad med en färg! big_smile

För 5000 kr erhölls alltså följande:

1 st. nybesad Volvo 945 S 2,3 ala 1995.

Tidigare Servicebil på Renova i GBG.

Lite knepig utrustning:
Dispens från vissa avgasvärden (enbart CO vid tomgång mäts)
7-sitsig (!)
ECC
ABS
Elspeglar
Slungdiff
Automat
Svart interiör
C-lås.
Signalröd 601
23 000 mil

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-04f887d0b2f609e3aa3ee4a5fd1b71da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-4c0b202b557252ca0ca77cbab426cddc.jpg
Nytt bakljus är bra för helhetsintrycket! Det gamla hade allvarliga jordfel så det var extra bra å sätta dit ett nytt volvo original smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-d969775379b77872594597b5c6406ab5.jpg
Nystädad skuff. Här får ju hur mycket som helst plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-ba3368f2bb16a5001ebed2f1e033c938.jpg
Paneler, mittarmstöd, textilmattor fixat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-257bd2b0572ea6edd17b719877ecd0ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-14e229eee16ab51f1dc492e0d888ea1a.jpg
Navkapslar lyfter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-3b51f7cc21017656c349b994240b8525.jpg
Ny dörr ligger i förrådet å väntar på montering! Antenn monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-1a7660ef1b1deced259b60528f83af3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-cc0a393eac53fd219292f7d33634fccc.jpg
Ny front! Nya blinkers, grill och stråklastartorkare monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-3a662e1be0a1a7c778a85b3a9a8d6fbc.jpg
Och såklart en hel spoiler sitter på plats, + en midjelist..

Kvar då:

Kaossprucken ruta
glapp tändpuck
rostig förardörr och framskärmar

Det borde ju gå att ordna kvickt!

Senast redigerat av MartinG (22 mars 2015)

Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 264 GLE "Z1an" (1982)
Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"
MartinG
1 april 2015 · 111 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Hm, en S 2,3, det borde alltså vara en lättrycksturbo som går på gas? big_smile

Det borde i alla fall kunna bli! Är sugis på trötta 115 hästar - men rätt många (3st) avgasdispenser så det kan nog gå att lägga ner en LTT i alla fall (smälter nog in rätt bra i orginallooken).

Men en biogasmatad turbomotor vore riktigt nice! + en gastank från en 850 så får man god räckvidd!

Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"
MartinG
17 juli 2015 · 111 Inlägg

DiezelMorran skrev:
fasen va fränt, trodde bi-fuil va en ny uppfinning, alltid lär man sig något nytt smile

Kul att du gillar bilarna! Första Bi-fuel som kom var 940in 1993. Sedan dess har de tillverkats i alla årgångar utom 2001. Lite skillnad på tankmateriel och placeringar mellan åren (Ståltank som inte är utsatt för saltstänk är den bästa vilket de tidiga har)

Har inte uppdaterat på ett tag; här är några bilder till:

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/376664/376664-3601823.jpg
Nya blinkers, grill och framskärmar på den röda gjorde susen!

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/376664/376664-3601824.jpg
Galaxy på den pärlemorn
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/346220/346220-3601828.jpg

Volvo 264 GLE "Z1an" (1982)
Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack" (1994)
Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 264 GLE "Z1an"Volvo 940 Dual Fuel Methane "Nr. 1 av 20 - Special Pearllack"Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret"Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang