Audi S4 B5 (Humlan): Clean daily drive sleeper med de lilla extra

Bygga helsmidd motor efter ras med förra samt få en skön stance/halvsleeper. [Update 25/02-16: Tripp till jpkg för att hämta hem blocket.
  • 73 Följare
  • 56 294 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 februari 2016
Luckard
29 april 2015 · 243 Inlägg

Djo skrev:

Luckard skrev:

Djo skrev:

Okej undrade bara skulle vara roligt med lite fler uttalande om dom.

Vart har du köpt ditt då ?

Oki oki, ja deras utbud är ju inte så mycket att hurra för
Och sen känns inte kvalitén så där jättebra heller hmm

Köper mitt från AN88..AN-rören från KL.

Okej sett dom börjat med det en annan på nätet var nöjd med deras men inte känt klämt något själv.

Får kolla där smile

okej okej smile
En kollega köpte ett par svetsnipplar som han ska ha på sitt block så får se om dom försvinner när han sätter svetsen på dom eller inte "citat från han" tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
29 april 2015 · 243 Inlägg

Dags för en lite update igen då smile

Inte blivit så mycket arbete på just motorn men har blivit mycket mäta, tänka och skriva/rita samt lite provmont. för att se så allt passar och tagit ytterligare lite mått hehe.
Har även trillat inte lite godsaker och blev något förvånad över just en sak jag köpte av en kille och är åt de positiva hållet som tur är, händer inte mig så ofta kan jag säga hehe.
Hämta även hem insuget igår av Halvarsson som gjort ett kanonjobb, kanske inte så avancerat men ändå, kul med lite rätt folk runt i kring där man bor så man slipper antigen skicka iväg saker eller åka flera mil för att få de gjort.
sen så ska jag passa på och avslöja en del som jag ska få tillverkat av grannen som jag precis fått en relativt klar CAD-ritning på smile

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0143_zpsv27gbyhw.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0144_zpswywbk5eg.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0147_zpsiouhd6kg.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0150_zpsod5lf7iv.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0149_zpsooowycik.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0153_zpsxzuhhbya.jpg

Så här blev resultatet då av nya spjällhuset på insuget, fick lov att svetsa igen inne i då på ena sidan va fysiskt omöjligt att komma åt.
Ska även juste axeln på båda sidor som är till hjulet och TPS'en så att dom kommer in närmare  huset då de är lite tight mot "Trattarna/halsarna?".
sen om ni ser så är de rätt tight mot servopumpen också, därför man fick fräsa ner den lite så blev mindre i yttermått.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0146_zpsvsgsx92d.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0145_zpsztoqjrwb.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0157_zpsqvfie293.jpg

Lite godsaker som trillat hem, RS4 "y-rör som sitter uppe på insuget plus fick med kolfiberkåpor på de, va de jag blev förvånad över
när jag öppnade paketet hehe. Va helt inne på att man bara köpte Y-röret.
Lite nya tändspolar med inbyggda tändförstärkare/steg, om ni undrar varför de bara är 5 så är de för att jag lämnat den 6:e till grannen som tar lite mått för nya delen som ska tillverkas.
Nya/bättre beg. Org Wg's som suttit på en RS4 innan, skrotar dom andra då dom är mycket svårare att ställa in då dom är alldeles för hårda.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0154_zpsgvqdw9vm.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0155_zpsyhft9w1u.jpg

Lite prov mont. av Y-rör samt kåporna så man ser så att allt får plats. spec. vid nya spjället och va faktiskt rätt så gott om plats att bygga nya rör på osv. blev lite halvrädd om att de skulle skita sig. Sen blir de kalas när man får gömma undan mycket av de här "ej org" sakerna under kåporna också tanke på att man ska besikta efter den är mappad och klar tongue


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0159_zpswjzkdksj.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0161_zpsneec60wc.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0163_zpsprnzkuyn.jpg

Montera dit Org tryckrören så man har lite att gå på sen när man ska bygga nya samt bygga nya "lilla y-röret" till spjället.
väntar dock på drivremmen som snart kommer hem så man kan installera så man ser hur den går innan man kan börja bygga dom.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-04/27E19B17-67A6-4483-8BFD-D7AE3D26B911_zpscm1orjwo.jpg

Och här är delen jag tänkte avslöja som jag ska få tillverkat..
Är alltså platta till nya tändspolarna, so far så ser de riktigt nice ut finjusteringar kvar innan han kan ta fram dom helt.
ska först skriva ut 2st i plast, 1 15mm tjock och en 20mm tjock få se vilken som passar bäst.
Vet att de finns att köpa men har bara hittat med kit....alltså med konverterings-kablage till spolar samt så man kopplar förbi dom 2 tändförstärkarna som sitter där på org. vilket jag inte behöver och blir jäkligt dyra plattor isf.


De va allt för denna gång! smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
30 april 2015 · 243 Inlägg

jojje81 skrev:
Finns annars topplock redan anpassade för spolarna.. kolla efter nyare årsmodeller.. smile

Kanske de finns, dock int sett någon som kör på de.
Men nu får de bli så här, lite försent att ändra nu wink

Edit: såg nu att de fanns dock så är de ju ventilkåporna som skiljer och har sånna hemma men tror
De är andra färstpunkter för kåporna och annat inget jag kollat noga på.
Plus att uttag för ventilationen är annorlunda smile

Senast redigerat av Luckard (30 april 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
30 april 2015 · 243 Inlägg

jojje81 skrev:
Jaså.. kanske skiljer mer då.. på min allroad 2005a hade jag dom nya tändspolarna org.. därför jag nämnde det som en lösning smile

oki oki smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
12 maj 2015 · 243 Inlägg

Hallå, nu va de ett tag sen man gjode en update..inte kunna gjort de jag tänkt göra då vädret inte har varit på min sida men lyckades komma en dag de blev fint väder till slut...men lite fortsatt motorarbete har man ägna sig åt iaf de man kan då man också där börjar på köra stopp.. väntar fortfarande hem delar som jag måste ha innan jag kan fortsätta.

Men detta har hänt sen jag updaterade sist

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0170_zpsj70389uf.jpg

Börjat kolla upp vilka kablar som kommer från instrumenthuset som ska in i sprutet. p.s bästa märkmaskin!


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0171_zps4zkncj4d.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0173_zpsronvmzuj.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0175_zpshrkmrpea.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0176_zps11zm7i8o.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0181_zpsbneqklf3.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0186_zpsuzenns5o.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0188_zpsrvtqcpoe.jpg

Lite byte av sopparör från gammal i nån form av plast mot AN-rör i Alu.
Tur=AN8, Retur=AN6


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0189_zpsiqshxwfk.jpg

Monterat lite nya kopplingar för Vevhusventen och ska kopplas samman, funderar dock fortfarande vart jag ska placera catchtanken.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0190_zps0xvstemo.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0192_zps0qdeltee.jpg

Hitta på lite färg i garaget som blev över och passade på att blåsa på de på insuget och blev något fräschare.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/550CE7CE-0CF6-4A01-8791-7DC2B37D0F2C_zpsnhvjubup.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/AA1737D6-6052-4819-A86E-ED175A6D5BEB_zps9uxsd2na.jpg

fick en Testbit av fästena till spolarna utskriven i plast innan dom görs i alu för höll på vela mellan 2 olika tjocklekar och stog mellan 15mm eller 20mm tjock. och 15mm blev de.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0195_zpspvpuutff.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0193_zpsprwhgr63.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0196_zpsbvdv23qv.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0194_zpsnpvo4set.jpg

På med y-röret igen och fick höja upp den med några distanser då nya fuelrailsen kom upp mycket högre än org
och ville gärna ta i.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/1C91DB77-AD52-4202-A6D4-FA1959B2029B_zpstsjlwo7n.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/E8B5A335-B4A4-465C-88E6-34DF2A1729A4_zps6ockn5z1.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/DC37A7B2-7EB2-471F-B1E9-45BAF0728359_zpsp9f1srpo.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/12C9635A-CD0D-47BC-BD87-4E12C3B7E9A3_zpsrjbzxmyk.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/FDF5221A-E9C1-4827-BDD4-9938633DDCA2_zpssddkbaia.jpg

Skulle börja montera dit spridarna samt fästena ordentligt på railsen och fick se sen när jag skulle på med de på insuget att de kom alldeles för högt upp fick inte ens ner spridarna i hålen på insuget så fick ta ett snabbt beslut och borrade om så att fästena hamnade på sidan istället för under och fick bocka om lite så de skulle passa in bra.



Va allt för denna gång..
förhoppningsvis kommer man få rätt mycket att göra i helgen då ev. lite nya leveranser dimper ner i lådan och passar perfekt då man får långledigt denna vecka med start från torsdag så då har man 4-dagar på sig att göra massa nytta om inte så kommer allt stå still hela helgen tyvärr hmm

Senast redigerat av Luckard (12 maj 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
29 juli 2015 · 243 Inlägg

Ja kanske va dags för en uppdatering?
har varit skitdålig på att updatera känt varje gång man ska updatera att man inte har orkat varför vet jag inte när man varit halvduktig innan.
iaf bilder under loppets gång finns iaf så ska försöka knåpa ihop en lite sammanfattning i bilder samt text om vad som hänt sen jag uppdaterade sist..fast blir inte förns ikväll så håll ut den som vill hehe.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
29 juli 2015 · 243 Inlägg

Jewnaz skrev:
Ja lite uppdatering vore kul! big_smile
Bilderna säger mycket, bara släng upp dem, sedan kommer det frågor och tråden börjar rulla igen! Gillar att du lackat ventilkåporna i gult, passar bra till bilen! smile

Får hoppas på de hehe smile, håller på för fullt tog en jäkla tid de här att ladda upp alla bilder man tagit.
Ja lite så jag tänkte också sen något roligare med nån annan typ av färg än grå tråkig metall tongue

Djo skrev:
Trevligt med en uppdatering i denna tråd smile

Hehe ah tyckte de jag också, va som sagt ett bra tag sen.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
30 juli 2015 · 243 Inlägg

Dåså kommer de en liten sammanfattning om vad som hänt i bilder samt lite text som förklarar om vad man gör förnågot.
Hoppas tidsföljden kommer stämma någorlunda överrens om när man gjort saker samt fått hem för delar osv.
ser nu varför man ska göra updates strax efter man skruvat för dagen hehe.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1090_zpsz1ynampx.jpg

Lite nya sugrör till aggregaten, av storlek 60mm.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1092_zps1hoe7kwr.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1093_zpsbkkdgbkw.jpg

Försöka passa in rören och hitta rätt slang.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0197_zpsxnmvkc0v.jpg

Nya tomgångsmotorn eller ja från min Audi 90 donatorbil.
fick sen en ypperlig plats och OEM-slangen för att ta in luft till ventilen satt som ett smäck.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0198_zps5wqeymvb.jpg

Börjar få ordning på lite kringutrustning dock den rem jag köpte va för kort för att kunna ha med
ac-komressorn fast jag beställde en rem för den så bara demontera kompressorn och köra utan.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0200_zpsayyczjma.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0201_zpswgk0slmi.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0203_zps9reqb365.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0204_zpsgx32x2jn.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0205_zpsuavhrope.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0208_zpsczpfkydm.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0209_zpshtg2jx4l.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0211_zpstrawhs1t.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0213_zps4pwzv66p.jpg

Fått hem lite nya slangar från DO88 och fortsatt passning av rör och slang.
är litet micklande tills man blir nöjd och försöka få de så tight in mot motorn så de inte tar in nånstans sen när man ska hinka i den igen.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0212_zpsdzfgi2xk.jpg

Fortsättning av installation av lite slang, kopplingar på baksidan. va så nöjd innan man började montera dit massa saker att de va så tomt men börjar fyllas på allt för mycket.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1114_zpsmzcgsvjv.jpg

Va över till "grannen" Terho som tillverkar lite saker åt mig och gjorde nya packningar som sitter mellan grenrör och turbo.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1116_zpsdezdnu8i.jpg

lite slangdragning till catchsystemet och insåg att man glömt köpa lite kopplingar och ändå gick igenom vad man skulle ha, jag vet inte hur många gånger.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1122_zpshwjzzki9.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1123_zpsbponoctj.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1124_zps9uv4fasj.jpg

Liten beställning hemma bestående av lite AN-Kopplingar och slang, göra färdigt catchsystemet och börja dra lite till railsen och annat.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1126_zpsoiu5jisc.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0215_zpsjs4y5goq.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0216_zpsir2rspmv.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0217_zpsydfmushs.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0218_zpsqdgpxm0v.jpg

Fått hem lite godsaker från Maxxtuning som bestod av lite tändstift, Magnetventil och TPS.
Började krångla med att få dit TPS'en på spjällhuset men insåg ganska snabbt att axeln va något för hög så skulle inte få dit spjällhuset utan att de tog i ena insugröret/tratten så bara börja modda om axeln lite så man fick ner TPS'en någorlunda.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0219_zpsrnmloidy.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0220_zpsjct27ojd.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0226_zpshmbasanh.jpg

ännu en fortsättning på catchsystemet som nu mer nästan är komplett med all slang och kopplingar fattas bara en "kopp" till OEM-tanken och kabel till pumparna.
samt fixat lite ny slang till vevhusventen samt oljereturen från aggregaten.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0225_zpsjiq7rjrd.jpg

Liten beställning från 034motorsport via CP-Service som tog hem par Adaptrar så man kan montera AN-koppling på oljereturen i blocket fast behålla OEM-utförande eller vad man ska säga sen RS6 DP-flänsar och packningar.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1130_zpstc8ahc4k.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1129_zpshn5frx3r.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1137_zps8nzvzwva.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1139_zpsxsjomlty.jpg

Va över till Tehro för att få en "kopp" tillverkad till OEM-tanken ersätter alltså OEM-koppen så jag kan få dit Passande AN-kopplingar
till överiga soppasystemet.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0228_zpsrjnfjgh7.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0227_zpseuju1u4k.jpg

De mesta runt motorn osv är klart, Svetsat om DP's för att passa RS6-flänsarna på med nytt bandage och lite annat smått och gott
iaf redo för att lyftas i så reste ett tält intill garaget och rulade under bilen.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0229_zpsl4hjwvfh.jpg

spännande, lite nojigt över att låta motorn hänga i lyften, kändes som att kedjorna skulle gå av och ha en trasig motorn nere på golvet.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1135_zps6wh0brgw.jpg

motorn halv i och tummen upp av Elias som va snäll och hjälpte till.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0230_zps5rgi45vm.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0231_zpswhxviai8.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1150_zpsgwxnd4vd.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1152_zpsftyaaqik.jpg

Med motorn väl i så började jag på att dra fram soppaslangen till railsen samt montera BTRen osv
innan man ska till och börja med elen till nya sprutet så de slipper vara ivägen.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1154_zpsyvbcbubb.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1136_zpsbptjwaqi.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1158_zpsc1ztshrj.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1160_zpsd5uwpo9b.jpg

Lite kabeldraning för nya sprutet som består av MaxxECU


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1166_zpseiw4r4gr.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0235_zpsyhs9fefo.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0234_zpschb6k8s3.jpg

Lite kabeldraning till "elcentralen" till pumparna.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1176_zpsxwk9kcrc.jpg

Ny uppsättning av däck.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1167_zpsq4kdq6lo.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1178_zpslq8omjov.jpg

Då all dragning av kabel till motor och pumpar så har man börjat på göra lite grundiställningar i mTune för triggern och lite annat smått och gott. drog även ut USB-kabeln från sprutet till Datorn genom handsfacket.
Närmar sig för start mer och mer. big_smile


De va en lite sammanfattning so far för denna dag..
kommer komma ännu mer imorn hoppas detta räcker för stunden iaf och ber om ursäkt ännu en gång om att man varit dålig på att uppdatera under tiden man håller på och att man göra sånna här uppdateringar.

Senast redigerat av Luckard (30 juli 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
4 augusti 2015 · 243 Inlägg

Fortsätter väl med lilla sammanfattningen smile
och börjar med en liten film sen man startade upp den för första gången smile
OBS: taskig kvalite hmm



https://www.youtube.com/watch?v=RIo4S5EzZQs

https://www.youtube.com/watch?v=5EA1Q4DUqSc


Då man varit i kontakt med Maxxtuning under tiden man byggt och pratat lite kring VVT-funktionen på dessa motorer
så fick man lite support via fjärrstyrning för att ställa in VVT'n samt kolla dess funktion.
och må säga att de kändes bra konstigt att nån satt och pillade i sprutet 40mil hemmifrån
OBS: dålig kvalite här med trots systemkamera.......


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0236_zpshxz1suek.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1173_zps2egn01yz.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0247_zpsit3vqqls.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1172_zps3t78hwot.jpg

efter uppstart så fick bilen komma ut en liten sväng.



http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0239_zps3c7rcvfv.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0241_zpsfkcajxcs.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1208_zpsckzprl84.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0242_zpsdven57mv.jpg

Börja måtta för nya huvlåsen då OEM-låstet inte kommer få plats när nya placeringen av dump kommer till.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1199_zpsa7mvqg2s.jpg

Fått ny adapter tillverkad av Terho som ska ersätta OEM-tempgivaren då jag inte orkar kalibrera in den
samt att de finns färdiga val i sprutet som stödjer den nya jag ska använda mig av.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1205_zpsakqgmpna.jpg

Bilen iväg lämnad och inrullad hos DSG-Butiken för lite tillverkning av nya tryckrör.
av självaste Mr. Halvarsson.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1172_zps3t78hwot.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1194_zpso3odq9af.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1195_zps5ktp3vx6.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1200_zps67bqroqb.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1201_zpsgipbynlw.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1202_zpshctsh8j8.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1204_zpsoa7sljll.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0249_zpsstxbyhqg.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0245_zpsxtolkboj.jpg

Fick mig ett par fina bilder av halvarsson under tillverkningen och blev något glad av både resultatet och hur bra de gick trots hur tight och bökigt de va smile


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1196_zpsb63iqeju.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1197_zpsa9fsg5mt.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1198_zpscu6vjyra.jpg

Va förbi till jobbet för att fixa lite med fronten efter jag för ett bra tag sen kapat bort där regplåten sitter för att få in luft över hela IC'n.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1183_zpscna4xqex.jpg

Lilla kontoret med nyagamla 10'1" mätaren eller kanske ska säga mätarna, bara älskar de big_smile



http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0251_zps0psqglhf.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0250_zpslg2fyshy.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1225_zpsiv0l3oug.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1226_zpsvoisphn7.jpg

Då allt va färdigkopplat, nya tryckrör byggt, alla vätskor kontrollerade samt kikat efter ev. lekage
och allt är OK så va de bara att lasta på bilen på släp för att åka c.a 40mil söder ut för att lämna bilen till maxxtuning.
"bjuder på en lite selfie också....."


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1227_zpsbovjj8cs.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1231_zpswqicvbi4.jpg

Dag 1 "dagen före mappning": lämnade precis innan dom skulle stänga och hade tur att bromsrummet va ledigt så kunde köra upp på rullarna på engång, stog och snacka lite och visade sig att jag glömt provtrycka maskineriet så började provtrycka innan jag skulle hem igen och läckte som ett såll......SUCK
läckte i dumpen och på lite andra ställen vi tryckrören.
så va bara att åka hem och under resa försöka få tag i en ny dump...och som tur var har man en vän som också håller på bygger på en bil som kunde låna ut sin dump..


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1230_zpsd8zplmrp.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1232_zpsdk10zltd.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=ytkoeeepHcU

https://www.youtube.com/watch?v=CQ-n8r4hU9M

Dag 2 "mappningsdagen": kommer ner igen till kl 08.00 och är lagomt trött, bara sovit 1 timmer för kom hem runt 1
efter att ha lämnat släpet och fixat en ny dump.
börja montera dit nya dumpen och provtröck igen och drog åt lite slangklämmor som va halvdåligt åtdragna, trots de så läckte de ändå...och hållt på donat fram och tillbaka och visade sig att de läckte genom lagret som håller i axeln till spjällhuset, visade sig att de inte va trycktäta lager...suck tänkte ja, fan ska man göra nu då dom inte mappade bilar som hade trycklekage enligt deras checklista.. men killen på maxxtuning sa att vi skulle köra ändå så jag iaf kunde ta med mig bilen hem. så bilen är iaf mappad och klar så gott de gick och är själv överraskad av vad man fick för resultat..

"SE NÄSTA BILD"


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1252_zpscdwngbpr.jpg

Detta blev då resultatet trots trycklekage i lagret till spjällhuset redan vid 0,8bar.
och detta resultat är med 1,5bars laddtryck, visst är inte snällt åt aggregaten men kommer köra väldigt lugnt tills jag ska ner igen och finns nog mycket mer att hämta känns de som när man får allt tätt.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1249_zpswluetsbz.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1249_zpswluetsbz.jpg

på väg hem från maxxtuning med ett litet leende iaf men fortfarande arg över lekaget vid spjällhuset.
men men man lär sig av sina misstag.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1260_zpslnforjfg.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1261_zpscui23zgc.jpg

några dagar efter man kommit hem så for jag till jobbet för att kika till spjällhuset
fick se en kant längst nere i lagerbanan och fick mig ett litet skratt och tyckte att de där va nog anledningen till varför de läckte men efter lite tänk och bollkastning med Tehro så kom vi fram till att de va tvungen att vara så, så de inre lagret kunde arbeta fritt utan att ta i.
så kom fram till en annan lösning och skulle försänka ner hålet där axeln går igenom och sätta o-ring där för att täta.
Nu är de gjort och verkar då tätt iaf ska provtrycka mer sen innan jag ska åka ner till maxxtuning för mappning och mer finjustering.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1272_zpsh4g4o2xt.jpg

Lämnat tillbaka dumpen jag lånade av polaren och skaffade mig en ny och en riktig sådan som det inte var sist dumsnål som man va så köpte man sig en Kina...


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1266_zpssfkaovti.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1265_zps3gxg3rmp.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1269_zpsrqkvypt2.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1268_zpsukosul2i.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1273_zpsxg156t5d.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1276_zps0eknxx6w.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1270_zpsthyninfx.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1278_zpsdmv0dyv9.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1280_zps3azcnkho.jpg

Skaffade mig en ny OEM-front då jag kände att jag inte hade orken till att fixa den befintliga fronten jag hade plus att den stack ut alldeles för mycket med de där stora hålet för ic'n trots att man hade nät i.
tänkte göra likadant och kapa upp där regplåten sitter som man sett andra gjort på denna front, och sticker inte ut så mycket när man gör så på OEM-front men hejdade mig ganska så fort och tänkte först prova att borra upp stora hål bakom regplåten så iaf lite luft kunde komma in och sen ut och prova och se hur insugstempen blir att ligga på innan man kapar bort.
Insugstempen låg hur bra som helst så kommer köra så här med stora hål bakom regplåten och får låta plåten sitta där den ska istället för på sidan samt något mer diskret till utseendet.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1263_zps00gegndz.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1292_zpsxyfccdiq.jpg

Ute och filmar lite.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1286_zpsablmykmy.jpg

Ute vid jobbet för att putsa upp bilen samt förbereda fornten för ny färg inför NA-swapp meet.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1295_zpsc6vhs3xr.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1300_zpsvr0l39oi.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1299_zpsnwcjfflt.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1304_zps3aa29s18.jpg

Putsat de sista i motorutrymmet samt lite diverse på karossen och ställde ut den på NA-swapp meet.


Ja de va allt som har hänt under 2månaders period och nu är vi ifatt dit jag är idag med bilen.
projektet kommer inte läggas ner trots att jag är där jag är idag för är långt ifrån klar och kommer hända mycket mera med bilen så stay in touch och förhoppningsvis så kommer jag uppdatera samtidigt som jag håller på och inte lägga upp så här som jag gjort nu med en sammanfattning.

God kväll!!!!.

Senast redigerat av Luckard (4 augusti 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
27 augusti 2015 · 243 Inlägg

Hallå!

Blivit lite pillande på bilen då efter ett tags åkande så har de börjat på skorrat i tansmissionen när man ska åka iväg
just vid slirläge på lite högre varv. och fått en teori om att de kan vara urtrampningslagret som är kass...
men fortsatte åka fast mycket lugnare just vid slirläget så pass att de inte skulle skorra "skrika" men va en vända då jag skulle gasa på ordentligt och började slira....och inte så pass att de blir som "automat" utan blev mer som att växeln hoppade ur.. så ställde undan bilen och förberedde mig för att riva ur motorn..
kändes lite både och...dels kändes de bra att plocka ur motorn för att då kunna gå igenom allt efter lekage och lite annat diverse sen man varit nere och mappat bilen samt åkt en liten stund och se så allt är i sin ordning förövrigt så gillar jag inte de alls, alltså att plocka ur motorn..inte så jobbigt men så tråkigt..


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1322_zps66ym4gcd.jpg

påbörja de "roliga" arbetet...


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1325_zpswo8sufbq.jpg

placeringen av Catch-tanken till vevhusventen som jag glömt visa som DSG-Butiken hjälpte till med samma dags som jag skulle ner till Maxxtuning för mappning. helt okej och diskret placering måste jag säga.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1326_zps7y3z2igi.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1327_zpscjylbljf.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1330_zpsv76zlsvn.jpg

mycket att plocka bort men något lättare nu när man gjort om en massa samt förenkla.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1332_zpsabpslxly.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1333_zpsvhok14se.jpg

allt borta så pass att man kan börja på och lyfta ur motorn, valde att bara ta med motorn denna gång och låta lådan sitta kvar..har alltid tagit med lådan annars men efter lite tänkade och mekande så insåg jag att de är lättast att bara plocka motorn och låta lådan sitta kvar smile
Har tagit på mig ett litet projekt till vintern iaf som ni ser på bilden som är ner mot lådan och ska försöka få de så pass rent där bakom som de är nu från all kabel osv då de annars är smifullt där bakom.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1334_zpssso8uv11.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1335_zpszkybdnja.jpg

motorn lössad från lådan och blev överraskad om hur pass lätt de va, mycket mindre jobb än annars.
och nej har inte läckt olja nere vid kopplingen är vatten som runnit ner sen jag lössade på slangarna som går in/ut på baksidan av motorn.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1337_zpskgxrne7y.jpg

Fint spår i urtrampningslagret...


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1338_zpsj240htgr.jpg

arm till slavcylindern som strycker på gaffeln till urtrampningslagret i 2 olika längder.
den längre hade jag in nu och den lite kortare hade jag i gamla slavcylindern tror orsaken till att de har skrikit samt
spåret i lagret är pga att armen varit för lång och tryckt på nå konstigt vis.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1339_zpsuyqgxlgk.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1340_zpsgqkzw3qv.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1342_zpsnmtfkzlf.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1343_zpsjzqbbsta.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1344_zps5vm76oq1.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1345_zpsnqz2aepc.jpg

Så här ser de ut då, slitytorna ser helt okej ut enligt min mening dock så är lamellen inte så fin hmm
tittar man på bilderna så ser man att de har tagit i längst ut på kanten på puckarna..
och kollar man på tryckplattan så ser man vart.
känns som man har lyckats centrera nån del fel här?


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1346_zpsafip7qb2.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1347_zps3plbjqur.jpg

Nya lagret samt kopplingen monterad och centrerad noga och tagit hänsyn till hur pass nära lemellen ligger nitarna egentligen och försökt undvikit dom.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1350_zpsp9hkapob.jpg

Bytt grenrör till RS4 istället för dom custom jag kört på innan som är något större i diametern..
Är i galet material och som kan spricka vilken sekund som helst och kände att Billigt kan bli riktigt dyrt så passade på att byta på engång.
Setsade även på ny nippel för EGT givarna jag använder mig av då dom är mindre än OEM.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1351_zpsm31ak39z.jpg

Nya packningar är aldrig fel och som tur va hade jag ett par liggandes, tur i oturen att man måste köpa 2st sotningssatser när man lössar på topparna.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1352_zpshqi7j14c.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1353_zpse8btt9a0.jpg

Då jag haft problem med trycklekage i spjällhuset osv som nu är åtgärdat så tänkte jag köra lite overkill och täta alla skarvar både på sug samt trycksidan med hyudraltätning som orkar hålla tätt vid skapligt mycket tryck.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1354_zpsoavqwujq.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1356_zpshkcust8n.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1358_zpsvucvxilk.jpg

införskaffat mig doningar för att kunna provtrycka systemet då man lärt sig av misstagen så passade jag på att provtrycka då motorn är ur för att ev. kunna kolla lekage vid sugrören ner till turbos samt tryck strax efter turbosarna vilket man inte kommer åt när motorn sitter i.
va lite micklande tills man till slut fick hela systemet tätt till 3bars tryck.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1360_zps5rmtagpu.jpg

Lite service som innehöll ny fin olja plus filter.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1361_zpsdriwyzgx.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1362_zpsroc7wz1i.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1364_zpszvehm1tq.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1365_zpsc5cngizo.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1366_zps3pob8j36.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1363_zpskkzuzeyr.jpg

efter provtryckningen så va de vara hinka in maskineriet igen och i med lite olja, vatten osv.
och gjorde även en ny provtryckning nu efter man monterade om rören till och från ic'n även här provtröck så de skulle hålla tätt till 3bars tryck.



Allt färdigt med påfyllning av olja vatten och luftning och är redo för att åka iväg för en provtur.
märker redan här när man är på väg av gården att kopplingen inte är riktigt som den ska trots kortare arm, nytt lager samt omcentrering och rengjort allt. Den hugger inte som den gjorde innan utan känns mer som en STD-koppling gör..
provar iaf och åker iväg och ut på "storavägen" och drar på jo visst den slirar likadant, fast nu efter 0.5bars tryck och inte vid 0.1bars tryck som den gjorde innan, lite framsteg iaf men långt ifrån bra.
happ tänkte jag vad fan är de nu då.. och åkte hem..


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1372_zpsy9yllanv.jpg

dagen efter så diskuterade jag lite medm in kollega på jobbet men kom inte fram till så mycket så började maila med DLI-Teknik där jag köpte kopplingskitet och skickade lite bilder osv.
Förövrigt så är slitytorna normalt slitna och kanten som blivit bortslipad på lamellen va de ingen fara med och spåret i lagret kunde de bli så med då solfjädrarna i tryckplattan är mycket hårdare så hade en tendens att kunna bli ett spår i men killen på DLI va snäll och skickade iväg en förfrågan till Sachs och hörde efter om de verklingen skulle vara så för nång gång kommer de ju slita alldeles för långt trodde jag.

efter vi mailat fram och tillbaka och berättade mina problem om att lamellen hade tagit i så hade han mätt på samma grejer hos sig och han tolkade en bild som jag hade skickat och fick tillsvars:

att enligt hans mätningar så har min lamell rört sig radielt med c.a 4.5mm då när lamellen är riktigt centrerad så är de ungefär 2mm kvar till nitarna på tryckplattan och va ungefär 2-2.5mm i som hade slipats bort på lamellen.
och på en bild jag skicka så fick han syn att de inte sitter något styrlager i centrum på svänghjulet...
och med de så är de inte så konstigt att de har lamellen har farit 4.5mm radielt när man åkt eller så.
konstaterade att de va de som varit problemet frå första början och de som skrikigt på mig när man legat i drag läge på lite högre varv...
Inget jag tänkt på eller så bara sett nu när jag skulle köpa ny slavcylinder och fått syn på styrlager och tänkt på vad fan de va och vart de skulle sitta samt tittat på bilden igen som jag skickade till han även lagt upp här.
har kvar mitt gamla svänghjul och kikade till den och jo visst där satt ett styrlager.
så beställde hem ett på engång som jag nu har hemma, så nu blir de till att riva ur motorn igen och sätta dit styrlagret göra rent all ytor igen samt rubba upp lite få se om de blir bättre, har jag otur så måste jag byta lamellen men hoppas på inte.



De va allt för denna gång, ska börja på riva ur motorn i helgen så återkommer då igen med lite updates få ser hur de går.

vi hörs!

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
25 september 2015 · 243 Inlägg

Noren_joL skrev:
Vilket jobb du gör! smile

Hur tog du ut inredningen/mattan? Måste nämligen ta bort mattan i min då det har läkt in massa vatten 😧

Bort med stolar och mitt konsol sen får man dela på mattan i mitten bakom stereon osv. Kanske går att ta ur utan att dela men så gjorde jag iaf smile

Simonzzon skrev:
Sjukt duktig är du! Bara å säga till när du behöver hjälp med något så hjälper jag gärna till! smile

Hehe ah kanske ringer nångång om du inte ätit ihjäl dig på korv 😉

FreddeS4 skrev:
Grymt jobbat! Det tar emot ibland, men det är bara att kämpa på!

Ah försöker, nu har man iaf ingen deadline att passa så nu ligger man lite lågt
Och fixar de saker som ska i mån av tid så liten glöd finns kvar iaf smile

Senast redigerat av Luckard (25 september 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
25 september 2015 · 243 Inlägg

Liten update inför helgen då!

Varit ett jäkla micklande med motorn ur och i hela tiden då kopplingen börjat krångla rätt som de va och som i tidigare update så visade det sig att jag lyckats missa styrlagret till ingående axel på lådan i svänghjulet..
så motorn ur igen vilket är andra gången sen kopplingen började krångla..



http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1376_zpsq4m5q0lr.jpg

Börjar se detta mer som en vana nu att motorn är ur, nästan så man ska köpa en extra motor och ha ståendes brevid bara så kanske man slipper plocka ur denna motor igen hehe.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1377_zpshvj9wgux.jpg

Nyputsat svänghjul och rengjort ordentligt och styrlagret ipressad


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1378_zpso7slcbgf.jpg

Även tryckplatta och lamell.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1379_zps2a1dybjk.jpg

Motorn tillbaka i igen med alla grejer runt i kring, passa även på att fintuna lite mer på kallstarten/idle.



Efter att ha fått i motorn igen och fintunat lite så drog jag iväg en sväng för att kolla så att kopplingen va ok
och nu med styrlagret i också, ljudet försvann som jag hade innan och kände en lättnad och tyckte allt kändes helt okej när jag åkte iväg, kommer ner på "stora vägen" och åker bort en bit för att vända och efter man vänt och trycker på så håller de i satan jävlar, "äntligen" tänkte jag...där efter så svängde jag förbi en kollega och skulle bju han på ett litet åk och åker iväg och drar på igen fast denna gång så kände jag en tendens till lite slir... suck..
åkte hem igen och ställde in bilen och bara riva ur motorn igen, denna gång nummer 3...
börjar kunna de här med att plocka ur en motor ur en S4 tongue


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1386_zpsftqskt2h.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1389_zpsev4otgno.jpg

några dagar efter så har man fått ur motorn och fick se att tryckplattan va kletig igen eller ja va som en hinna på allting dock har svänghjulet klara sig och stod och sa till mig själv att gjorde jag inte rent de där innan jag satt tillbaka allt. jo..
så tog i sär hylsan som sitter över ingående axel och när jag väl fick lös den så såg jag att de börja på rinna olja...
suck packboxen är trasig, förmodligen gett med sig då jag missade styrlagret i svänghjulet då axeln typ vobblade eller vad man ska säga. Iaf så har lagret klarat sig som tur är även axeln.
så nu är en ny packbox i och passade öven på att slå i ny v-lådsolja.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1390_zpstrwglvji.jpg

slipade svänghjulet igen lite grann och rengjorde ännu nogrannare samt gav tryckplattan och lamellen ett bad i avfettning samt diesel.. torkade rent, värmde på lite försiktigt på puckarna så dom fick svetta ur sig lite men hade inte dragit åt sig så mycket.
där efter så tog jag och blästrade puckarna lite så pass att all förslitning förvann och nu är de poröst och fint igen.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1391_zpsuezejjxh.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1400_zpsqypzaotx.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1401_zps6qywxlue.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1402_zpsw2meaukj.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1403_zpsvvtar7i2.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1404_zpsyi768g51.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1406_zpshtjdl93d.jpg

Motorn i igen och passade på att fästa upp oljekylarna till motorn samt v-lådan något bättre än med buntband och kortade
av slangarna till kylaren som är för v-lådan då den har setat framför vattenkylaren och nu sitter där OEM-IC har sin plats.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1407_zpsl6cqxmsa.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1408_zpsunjgqy3l.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1410_zpsnt9yjc2l.jpg

passade på att byta ut oem-slangen till slavcylindern och istället köra med stålomspunnen slang hela vägen.
då oem har en tendens att svälla.
tyvärr inga bilder på de...men iaf så de installerat och skall till att börja lufta systemet och kör som vanligt så som man gör när man lufta bromsarna, pumpar upp lite tryck sätter en bräda mellan stol och pedal och låser fast pedalen på så vis..ska gå fram för att öppna ventilen och hör hur de knäpper till och tittar på behållaren till bromsvätskan och ser hur de skvalpar och tänkte va fasen nu då, går in i bilen igen och får se att de riner från torpeden och tittar inunder och ser att Mastercylindern har gått sönder
och fulla golvet i bilen i bromsvätska...haha fasen vad kul.
Antagligen blir de mycket mer tryck med slang som inte sviktar lika mycket samt hårdare tryckplatta.
hur tänkte man där och göra master/slavcylindrarna i plast?

inget att göra åt de så bara till att beställa en ny och denna gång i alu som jag nu mer har på slavcylindern också.


Så ja, mycket saker som inte går min väg just nu...visst hade kunnat bytt ut master och slavcylindrarna för länge sen men inget man direkt tänker på när man bygger motor speciellt när de är första gången någonsin man bygger så här pass mycket att master och slavcylindern ska gå sönder eller ja iaf mastercylindern i detta fall.
Man lär sig nya saker hela tiden man håller på, får se de från den ljusa sidan att när man ska bygga en ny motor på en annan bil så vet man ju vad man ska byta och eller ha lite extra koll på.

Senast redigerat av Luckard (25 september 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
25 september 2015 · 243 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Oj! Du lä ha ett tålamod som heter duga! smile Riktigt bra jobbat att orka plocka i or ur motorn hela tiden, jag hade blivit totalt galen, men det är väll bara jag de wink

Hoppas de flyter på lite bättre framöver!

hehe tydligen de, bara ta sig i kragen och lyfta ur skiten annars kommer de bara att stå...
vill ju iaf försöka åka nånting innan vintern kommer nu efter man mappat bilen. smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
2 oktober 2015 · 243 Inlägg

znabb skrev:
Modifierat min slavcylinder till min S2 avant.När jag skulle återmontera slavcylindern och lufta släppte brickan som håller kolven och sköt ur all olja=inte kul så jag bestämde mig för att modifiera den nu när jag håller på och bygger ny motor så detta är bara ett tips för att slippa DET problemet igen.

Svarvat låsringsspår invändligt pga den "taggiga" bricka som skall låsa i godset på cylindern har en tendens att inte hålla.

Kroppen på slav cylindern är inte rund så man får spänna upp den men invändliga backar i svarv för att svarva kroppen rund för att kunna spänna upp den i svarv för att ta upp spår invändligt.


Här visas tagg brickan:

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28949/28949-45cece5c53832f550f035e75cc43f70e_tn.jpg

Avsvarvad kropp och pinne i metall i rätt längd:

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28949/28949-1f47442031b5e16a763967a25f36ee8b_tn.jpg

Här ser man det färdiga resultatet med låsring som håller emot kolven:

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28949/28949-c7f75ff195d6e06d3d4f67c41e6cbc30_tn.jpg

En till bild fast på låsringsspåret:

http://www1.garaget.org/gallery/images/29/28949/28949-60a2d17a31fff3cde108e35dad2c4261_tn.jpg

Får tacka för infon.
Får ta och göra likadant om min slavcylinder går sönder på de viset.
Lyckligtvis har den hållt än så länge bara mastern som ville ge upp hmm

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
15 november 2015 · 243 Inlägg

Hallå!

Ja du va de ett bra tag sen igen efter senaste updaten..och har väl egentligen inte hänt så mycket mer sen sist därav dåligt updatering..

Hunnit med att monterat dit en ny mastercylinder till kopplingen och va inte de roligaste att montera kan jag lova, låg som en halvdöd mask efter golvet vid pedalerna för att byga skiten, trots jävlandet med mastercylindern så lyckades jag få kopplingen att lira som den ska...äntligen big_smile
stog och grina ett bra tag om att ev. få köpa ny lamell nör man "knappt" kört in den jag har nu hehe.
även hunnit med lite testrepor nu när den funkar för att verkligen vara säker på att den håller i.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1434_zps79qr3era.jpg

Nya mastercylindern som är i ALU istället för plast...
skapligt svårt att få tag i en i ALU då allting va slutsålt men lyckades till slut.
och känns klar skillnad med denna jämnfört med plast då kopplingen är betydligt mer distinkt eller vad man ska säga.
innan så kändes de som att allt flexade lite när man kopplade ur.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1450_zpsyupd5jpi.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1453_zpsdgkt9pmp.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1452_zpsuityaobh.jpg

Skickade iväg mina RS6 fälgar och skaffade mig dessa istället som är av märket 3SDM 001 storlek 19" och 9,5" breda
förvisso plastidippade.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1474_zps2mzp8bha.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1475_zpsyzniyvqx.jpg

så ser dom ut under plastidippen, tvättade av dippen pga ska lacka om dom helt.
tanken är att köra på samma koncept som fälgarna är nu fast i svart, som ni ser så är fälgen silver halvblank förutom "ansiktet" som är bearbetad/högglans och tänkte då köra svart halvmatt/blank där de är silver sen blanksvart där de är bearbetat/högglans. tänkte köra hela fälgen blanksvart men ville få de att se annorlunda ut gentemot andra fälgar i färgval.



Annars så håller jag på planerar för fullt inför 2016 både motormässigt samt karroseri
som skall göras under vintern, tanken här också är att köra samma koncept som innan fast blir lite förändringar/uppgraderingar framför allt i karroseriet men håller på skissar på den biten så får se hur de blir..
Motormässigt så blir de inte så mycket jättemycket, ska införskaffa lite nya saker internt samt kringutrustning för att kunna byta plats på vissa saker som jag inte är nöjd med om hur dom sitter nu och göra den klar inför nästa besök hos maxxtuning för mappning.
Vad de är för något tänker jag inte berätta nu får ni reda på under loppets gång smile


tills nästa updatering så bjur jag på denna, vi ses! :

Senast redigerat av Luckard (15 november 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
17 november 2015 · 243 Inlägg

Hallå!

Tänkte smygsläppa en del tankar och vad som kommer hända under vintern när man ändå så inte har så mycket att göra.

Då pappret visade 478whp på 1.4bar med laddläcka redan vid 0.8 och målet va 550 så blev jag något besviken men har mig själv att skylla på egentligen hehe.
Anledningen till varför just 550whp är för att man hört att blocket bara pallar med 600hk, har inte fått nå specifikt om vad för hk om de är i motorn eller på hjulen så man är lite kluven just på den fronten men vågade inte gå över de just då och att man hellre ska satsa på ett RS-block istället och finns vissa anledningar till de också.
Efter att man tog sig i kragen och pratade med 034motorsport som jag vet har bra erfarenhet med just dessa motorer och wv/audi överlag så fick jag till svars att många av deras kunder kör på "600whp" utan att ha haft några problem med att blocket rasa osv.

Med de svaret så blev man något gladare och bestämde mig för att höja effektmålet till 600 istället för 550.
så tänker iaf fortsätta köra på S4-blocket och se vad de går för, visst kommer bli dyrt om de rasar men gillar att gambla lite och tror på dessa block samt kunna utnyttja mina agg fullt ut också.



http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/078-198-601SMC_zpspiquikh6.jpg

iom de där svaret och jäkla letande och lyckades hitta detta så kommer jag montera dit en stödgördel samt nya förstärkta överfall som ska få stärka upp de där lilla extra i motorn.


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0001_zpsb6o4lftl.jpg

Helgen som va så tog jag ur motorn "igen" för att börja riva ner den igen, glömde lägga med de i förra uppdateringen..
Efter att ha kollat runt lite och ramlade in på de här med att betongfylla blocket så går planerna om att också göra de
för att förstärka upp blocket ännu mer och anledningen till de är för att blocket ändå så kommer bli tomt så har man chansen till att fixa till cylindrarna efter man fyllt blocket, försöka ta allt i en smäll.
Är dock inte spikat än med att fylla blocket då jag inte vet om de kommer bli bra eller inte, ska kika närmare på de när blocket är tomt. Håller iaf på att skissar lite lätt på vattensystemet så de blir att lira ihop bra om de blir aktuellt med fyllningen.

Senast redigerat av Luckard (17 november 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
21 november 2015 · 243 Inlägg

Hallå!

Är på G till Thero för att lämna iväg insuget med rails och spridare för att konstruera fram nå bättre fästen för railsen
och lite annat småfix på insuget få se vad vi kommer fram till, måste få till vinkeln på spridarna bra så man får en bra spridarbild ner i kanalerna.
Är mycket saker man tänker så här i efterhand som man skall fixa till för att bli bättre som man inte tänkte under tiden man byggde..som sagt första riktigt bygget jag gör och man lär sig hela tiden smile

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/1C91DB77-AD52-4202-A6D4-FA1959B2029B_zpstsjlwo7n.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-05/E8B5A335-B4A4-465C-88E6-34DF2A1729A4_zps6ockn5z1.jpg

Från tidigare uppdatering så ser ni hur fästerna ser ut idag..
Inte dom bästa och railsen sitter inte riktigt då man kan vicka på dom samt vinkeln på spridarna inte är dom ska heller.


Även lite planer kring soppasystemet, kommer ev. bli lite förändningar t.ex omplacering av vissa saker
samt montera in mer saker i systemet.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0234_zpschb6k8s3.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0235_zpsyhs9fefo.jpg

Så här ser de ut idag "bilder från tidigare uppdatering".
Planerna är att piffa upp baljan så de ser lite fräschare ut, komma på nån smart lösning för ventilation då de luktar rätt fränt i bilen, placera om "elcentralen" för pumparna, ev. dra om slangarna och installera en liten kylare nånstans. sammanfattning är att försöka få en cleanare installation av allting samt försöka försluta in/avskilja hela systemet i baljan så, så lite som möjligt är i anslutning till kupén eller vad man ska säga typ "brandvägg"

Motorn är fortfarande orörd sen jag plockade ur den ur bilen i väntan på att gördeln ska komma hem.
tills dess att kitet kommer hem ska jag försöka skissa klart bränslesystemet så jag kan börja på de lite smått.


Ha de!!!

Senast redigerat av Luckard (21 november 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
12 december 2015 · 243 Inlägg

brogan skrev:
Fint!
Mitt AGB block rasade med K04, bytte till ASJ (rs4) och körde samma mapp utan problem. Vridet knäcker överfallen, iom att du nu kör k24 så klarar du dig nog bättre då vridet kommer lite senare. En gördel gör nog susen!
kul att vi har liknande setup! vi får köra en repa i vår smile

ah, vridet effekt kommer bra tidigt med dom små aggen.
tänkt köra på ASJ block men känner att jag vill göra så mycket som möjligt med ett ABG block när de pratas så mycket om att dom inte klarar av så mycket hehe.
ah mappen som jag har nu börjar laddet komma vid 3500rpm lite av orsaken är kammarna också.
Ja de tycker jag få se om bilen blir klar till i vår bara.
inte klar än med planerandet om hur jag vill ha de, velar rätt mycket just nu hehe. kanske blir helt annan setup ändå än vad jag tänkt men vi får se smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
19 december 2015 · 243 Inlägg

Hallå!


http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0003_zpselluigp8.jpg

Tidig julklapp från Maxxtuning som hjälpt mig att fixa hem detta gördelkit.
må säga att de va lite vikt i sakerna.

börjat riva lite lätt på motorn men ska ev. riva motorn helt nu i helgen så den är redo för att lämnas in för linehoning med nya överfallen som fixades med till gördeln ev. kommer lite mer bearbetning ske på blocket beroende på om gubben kan utföra de arbetet det visar sig då smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Luckard
18 januari 2016 · 243 Inlägg

Pexi92 skrev:

Luckard skrev:
http://i1074.photobucket.com/albums/w40 … uhhbya.jpg

Spjällhuset du använde, var det något att ha? Funderade på att införskaffa mig ett liknande. smile

//Pexi

Ja så länge du tätar om lagrena, finns att köpa till trycktäta lager.
annars så fräser du upp så du får dit o-ringar innanför lagrena som jag gjorde, dock viktigt att de inte får gå för trögt kan bli rätt spännande då.

ska ev. slopa detta och köpa ett riktigt fast 70-75mm kostar men värt i längden tror jag.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang