V70n förbättrings-logg

Logg / Dagbok av mitt fixande med min V70n 00 T5.a, häng på! :)
  • 36 Följare
  • 8 339 Visningar
  • Projektet avslutat 24 juni 2014
RikiRu
28 december 2013 · 56 Inlägg

Hejsan!

Jag tänkte göra en forumtråd som en liten logg / dagbok om min V70n -00 T5.a , i mina ögon så tycker jag inte bilen har ändrats otroligt mycket, men jag får höra en hel del att bilen är som natt och dag sedan den kom i min ägo.

I alla fall, jag kommer lägga ut bilder om vad jag gjort / gör och allt fixande

Häng gärna på för att se hur pärlan är, haha smile

Fotoalbumet till tråden har ni HÄR
All info och mer biler på bilen har ni HÄR

Har ni några frågor eller liknande är det bara att skriva eller skicka ett PM!

Hade gött!

//LostMyMind

Senast redigerat av LostMyMind (28 december 2013)

RikiRu
28 december 2013 · 56 Inlägg

Sådär!

Vi börjar med det jag redan har gjort invändigt.
Här är en bild på bilen i sitt skick när jag fick bilen i min ägo, i stort sätt var inget gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-4a9351e9cdd20c96df70714beef31ad5.jpg

Efter ca en sommar (ca 2 månader) så blev resultatet i bilen såhär:

[1]
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-d63214b24aa7372aca2d6a51c54067ea.jpg

[2]
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-a741502e864272c2ff3104628f63c8c5.jpg

I bilen är det nu.
Sportratt 3 ekrad med ny airbag.
R-Mätarhus
Backkamera med skärm
-05 mittkonsol
XC90 AUT-växelspak med silver detalj
Silver inredning
Alu-dekor på klimat anlägging, Stereo, och diverse knappar / spakar
LED lampor i innebelysning
Stora ljudsystemet
Hu-803 stereo
PA-300
Bluetooth till stereon
Rekonerad


Säkert något jag inte tänkt på.. Har inga större planer i bilen, funderar på att sätta LED i handtagen på insidan i dörrpanelen, så det lyser med innebelysningen, detta för att efterlikna nyare V70.

Hoppas ni gillar det! smile

//LostMyMind

Senast redigerat av LostMyMind (28 december 2013)

keffouffe
28 december 2013 · 180 Inlägg

Blev genast mycket trevligare förarmiljö smile mycket tjusigt!

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
RikiRu
29 december 2013 · 56 Inlägg

keffouffe skrev:
Blev genast mycket trevligare förarmiljö smile mycket tjusigt!

Man tackar!

Jo, det blir lite mer lyxkänsla när man får köra något lite mer ovanligt i förarmiljö jämfört med andra V70 smile

RikiRu
29 december 2013 · 56 Inlägg

Nu sitter jag här innan nyår och funderar för mig själv.

Teknikgalen och lat som jag är så tänker jag på elstyrd bagagelucka.

Detta kom ju dock inte på V70 fören -08 om jag inte har fel, men det är så elegant!


Men i alla fall, för att få luckan att öppnas och stängas har jag listat ut, man kommer behöva.

Självklart måste man montera säkringar om något skulle bli fel smile

1. Hela systemet för öppning och stängning ifrån v70 -08 -> (Motor, gasdämpare, slangar, kabel, osv.)
2. 2 St 12V tidsstyrda reläer
3. 2-3 knappar, till öppning / stängning
4. kabel & kabelskor


Så rent teoretiskt, om man monterar en knapp i bagageluckan som trycks till när man öppnar luckan med den mekaniska öppningen, då har man signalen som skickas till relä 1, relä 1 i sin tur slår 12 V till motorn för öppningen i max 20 sec (beroende på hur långt tid det tar att öppna luckan, det kan man ändra på relät), efter de max 20 sec slår relät ifrån, då bör luckan vara öppen.

För att stänga monterar man en knapp i plastinredningen på luckan, denna ger signal när man trycker på den till relä 2, relä 2 i sin tur ger 12V till att motorn ska stänga luckan i max 20 sec (beroende på hur långt tid det tar att stänga luckan, det kan man ändra på relät), efter den tid det tar att stänga luckan helt slår relät av, då bör luckan vara stängd.

Jag har inte försökt mig på något liknande, så jag uppskattar gärna feedback och kunskap / idéer, allt för att få det så bra som möjligt!

// LostMyMind

Senast redigerat av LostMyMind (29 december 2013)

RikiRu
3 januari 2014 · 56 Inlägg

Sådär!

Lite skillnader har det blivit.

Jag har köpt och monterat solglasögon hållaren som sitter istället för handtaget man tar sig ut bilen med, snygg liten detalj smile

Och delar till bagagelucke projektet är beställda, förhoppningsvis så går allt som jag vill och fungerar som det ska, håll tummarna med mig att jag lyckas göra detta, haha

OM jag lyckas få det att fungera så kommer jag göra en Youtube video där jag förklarar precis hur jag har gjort smile

Hade gött!

RikiRu
20 januari 2014 · 56 Inlägg

Nu har jag fått hem allt!

Då ska vi se!
Vi börjar med reläna, dem verkar vara i bra kvalité, och kostade inte mer än ca 100 kr för 2 st, det trevliga med dessa är att man kan ställa dem till att ge ström imellan 1-20 sec, så det blir så bra som möjligt!
Såhär ser de ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-169c1d694d85121debc893fdd0de8f8b_large.jpg

Sedan har jag också införskaffat knappen som sitter på V70 08-> med automatisk bagagelucka, det var inga stora pengar, 175 kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-4fc94be966e88e20ce3e3e0b9fc10e15_large.jpg

Även själva hydralen och motorn har jag införskaffat, denna fick jag otroligt billigt, 550 kr för komplett paket, återstår att se om den fungerar, det stod inga anmärkningar när jag köpte den, så den bör fungera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-cab4980f26a69b8b789d20d006be46ca_large.jpg

Notera också att kontaktstyckat har fyra stift, om jag inte fantiserar helt fel så borde detta vara för plus & minus för att få luckan att gå ned, och plus & minus för att få luckan att gå upp. ( eller jag kanske önsketänker? wink )

Vi för hoppas att det blir lite varmare så man kan börja pilla på detta!
Går allt väga så kommer jag göra både en guide om hur jag gjort, och en video på Youtube där jag förklarar allt smile

Hade gött!

Senast redigerat av LostMyMind (20 januari 2014)

sirmiky
23 januari 2014 · 68 Inlägg

Hur har det gått ?

volvo 745 tic =)
RikiRu
23 januari 2014 · 56 Inlägg

jag har inte börjat med själva meckandet än, det är rätt svin kallt ute fortfarande, såfort de blir lite varmare så kommer jag ge mig på detta!

spokenratt
25 januari 2014 · 3 860 Inlägg

blir en prem på denna!

Ska bli kul och se hur det går med bakluckan!

Ang interiören, blev riktigt bra, men har du monterat låspinnar i alu också? Kan vara ett snyggt tillägg annars...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
ToXtreme
25 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Är grymt nyfiken över hur du ska få till luckan! Kommer helt klart följa smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
RikiRu
26 januari 2014 · 56 Inlägg

spokenratt skrev:
blir en prem på denna!

Ska bli kul och se hur det går med bakluckan!

Ang interiören, blev riktigt bra, men har du monterat låspinnar i alu också? Kan vara ett snyggt tillägg annars...

Tack!
Kul att det finns intresse för mina galna idéer smile
Och nej, jag har inte satt dit låspinnar i alu, kanske kan vara något att lägga till för att få ännu goare känsla smile de är de små sakerna som gör det!



ToXtreme skrev:
Är grymt nyfiken över hur du ska få till luckan! Kommer helt klart följa smile

Tack!
Helt klart kul att det finns intresse för detta smile

spokenratt
26 januari 2014 · 3 860 Inlägg

LostMyMind skrev:

spokenratt skrev:
blir en prem på denna!

Ska bli kul och se hur det går med bakluckan!

Ang interiören, blev riktigt bra, men har du monterat låspinnar i alu också? Kan vara ett snyggt tillägg annars...

Tack!
Kul att det finns intresse för mina galna idéer smile
Och nej, jag har inte satt dit låspinnar i alu, kanske kan vara något att lägga till för att få ännu goare känsla smile de är de små sakerna som gör det!



ToXtreme skrev:
Är grymt nyfiken över hur du ska få till luckan! Kommer helt klart följa smile

Tack!
Helt klart kul att det finns intresse för detta smile

Jag hade på min förra, ska se om det ligger en bild på det kanske...

Det gjorde det inte... Bilden på låspinnarna var bortplockad hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
RikiRu
20 februari 2014 · 56 Inlägg

Hejsan!

Nu har jag fixat en del med min bil, har köpt spegelkåpor på vparts som är lackade mattsilver, typ som aluminium.

har också lackat mina fälgar i svart plastidip, det blev såhär

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177001/177001-401a1325877580f9034d260511dabac4.jpg



Har även pillat lite med bagagelucke grejerna, och jag har lyckats få pumpen att gå igång, och trycka själva hydralen ut, men nu ska jag bara få den att gå tillbaka, vilket inte var lika smidigt.. jag kommer skriva om detta när jag löser det eller haft sönder något. (haha)

RikiRu
22 mars 2014 · 56 Inlägg

Såhär blev det med fälgarna på bilen!

https://www1.garaget.org/archive/178/177001/304556/304556-3370765.jpg

Hoppas det gillas wink

Senast redigerat av LostMyMind (26 april 2014)

RikiRu
6 april 2014 · 56 Inlägg

Har lite problem med bagagelucke modifikationen, jag får inte den så kallade "porten" som ska slå oljan åt de olika hållen att slå, för att antingen få kolven att gå in eller ut.

Någon som har någon idée? kommer självklart försöka mer, för så lätt ger jag inte upp.

wink

ToXtreme
23 juni 2014 · 3 627 Inlägg

Hur går det för dig med bagaget? smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
RikiRu
24 juni 2014 · 56 Inlägg

ToXtreme skrev:
Hur går det för dig med bagaget? smile

Oj!

Hade helt glömt av detta.

Såhär var det, jag fick motorn att trycka upp bagage luckan men när jag skulle ändra så den istället gick ned så fick jag aldrig själva "Porten" att slå om hur oljan skulle gå, så det slutade med att jag monterade dit orignal igen.

Ett tag senare lyckades jag byta bil, och har nu en S60, så denna tråden blir nog att låsa (om jag äns kan göra det).

Allt om min S60 och uppkommande saker kan ni följa:

S60 HÄR

Min profil HÄR


Kommer garanterat att göra mer trådar om olika saker som jag gör / vet om Volvo (Då jag jobbat där, och vet mest om Volvo)

Tack!
//LostMyMind

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang