mercaa skrev: Gött:) hur ofta bör man byta servo olja ? Om man byter kan man riskera läckage då? Räcker 1L? Har tänkt byta bromsvätska kanske ska byta servo oljan med när jag såg detta:)
Jag vet inte om det finns en bestämd intervall, men ser den brun eller svart ut så är det ju läge
En liter räckte och blev över för mig...sen vet jag ju inte om jag gjorde detta på korrekt sätt eller inte. För jag tömde systemet sen fyllde jag upp med nytt och väntade ett tag sen fyllde lite till o sen startade och en polare fick vrida ratten fram o tillbaka medans jag fyllde på allt eftersom luften gick ur systemet. Det lät ju lite sådär i början...
Jaha då har man lött om den där j*vla ABS-boxen en tredje gång, nu tog jag alla lödningar på högersidan. Provmonterade innan jag silikonade denna gången och den slocknade efter man kört en liten stund (självtestet). Men får väl säkert löda om den här boxen lika ofta som jag tankar
Eftersom jag plockar bort överdelen på luftfilterboxen så gick det ju inte att undgå att filtret hade gjort sitt, blev en sväng till Volvo för ett nytt, gött!
Yes, idag skulle jag börja byta stötdämparna bak, ett ganska snabbt jobb som jag förstod det...
Skulle lossa bultarna till övre fästet
Det gick sådär, dem kom en bit sen blev det riktigt trögt, sprayade lite med rostlösning skruvade ner dem o sen upp igen, men jag drog av den svetsade bulten på båda två
Fick kapa dem och när man ser dem så hade man ju inte en sportslig chans att få bort dem där Så nu får jag köpa nya bultar och låsmuttrar, sen får man köpa några extra förlängare och hålla emot från undersidan samtidigt som en annan drar åt dem ovanifrån...kommer inte på nån bättre lösning
Gammalt skräp, kommer iofs behålla nedre fästet till fjädern och genomslagsgummit
Gjorde rent nedre fjädersäte och la nytt rostskydd och aluminiumpasta på pinnbulten för stötdämparen
Känns lite som att det övre fjädersätet hade gjort sitt
Då får vi se om det här är receptet för att få det övre stötdämparfästet på plats. Förlängare för att kommat åt och nya bultar, låsmuttrar och brickor i rostfritt såklart. Nu behöver jag bara ett par extra händer
Nu sitter det nya övre stötdämparfästet på plats med nya bultar, brickor och muttrar
Fjädrar och stötdämpare på plats
Nerhissad på backen, nu är hon lite högre än innan när jag jämför med andra sidan. Men inte så konstigt med tanke på att det satt original nivomat som gjort sitt efter 18 år
Andra sidan gick bättre, där gick det att skruva ur bultarna utan att de fastsvetsade muttrarna lossnade. Kommer sätta dit nya bultar nu när jag monterar det övre fästet
Lagt nytt rostskydd på undre fjädersätet
Samt monterat det nya övre fjäderfästet och rostskyddat
Pantsfoff skrev: "En helt okej 855r" Du har ju underskattat både dig själv och din bil! Tycker den är riktigt fin! Du gör ett superjobb
Tack så mycket!
Man lär sig mer o mer såklart ju mer man grejar och bilen blir ju bättre o bättre Men hon ska användas och köras hårt, det är väl det dem är byggda för?
Var nervös för att nedre fjädersäte skulle ge sig när man skulle skruva bort muttern, har läst lite historier om det och det var ju inget man var sugen på...det var nära Så drog upp på skroten idag och plockade en bättre från en s70...rengjord, uppsmord o rostskyddad nu såklart
Höger sida börjar ta fram, fjädern på plats
Stötdämparen på plats, dragit nedre bulten med 80nm enligt Haynes (om jag nu fattat rätt)
Nu sitter dem på plats, tror jag kommer ta en provtur ikväll. Påbörjar arbetet med att sätta ihop framdämparna imorgon
Hittade en begagnad larmdosa på skroten idag. Har tidigare haft en helt ny dosa från Carguard, men ibland fick man trycka flera gånger innan den låser. Men med denna är det ett tryck och den låser direkt.
Den är ju inte i mint condition, men fick betala 50kr så man får vara nöjd ändå
Gitarrmetarn skrev: Hur kodade du in den? Har problem med att få in mina dosor
Du vrider på och av tändningen fem gånger, den femte gången så låter du den vara på och sedan trycker du in knappen på larmdosan.
På min bil så blinkar inte sensorn för glaskrossen, utan det är sensorn i mitten av instrumentbrädan som man får kolla på. Efter man vridit på tändningen den femte gången så börjar den blinka och när man tryckt in knappen på dosan så slutar den (hoppas jag inte rör ihop detta nu).
Nu har jag monterat ihop framdämparna, allt var nytt så det var bara att skruva ihop. Ska se om jag får dit dem idag också, om inte så är hon iaf klar imorgon...ja om det nu inte är något som börjar jävlas, det är ju inte helt ovanligt