Det var inte lätt att hitta nya skruvar i dimensionen M4X50 men till slut på XL-Bygg så hittade jag dem...
Sen var det lödningen, försökte verkligen få bort det gamla och lägga ditt nytt, men det är svårt att få snyggt (de två nedre med tjockare lödning).
Nytt silikon och ihop med boxen igen
På plats och lamporna slocknade direkt vid uppstart, jag behövde inte köra den över 30km för att dem skulle slockna. Körde med henne den dagen o sen ställde henne i garaget, dagen efter lyste lamporna igen. Men tog en tur iaf, sen när jag stannat och började köra igen så slocknade dem...nu verkar det hålla, får väl säkert öppna o löda om det igen
Har bytt styrservo-oljan i bilen. Köpte en olje-sug från Biltema och lossade returen på servo-behållaren och satte dit slangen till sugen och tömde den på olja. Sen satte jag sugen direkt på returslangen och fick upp det som var där i också. Fyllde upp med nytt och luftade, känns gött att det är ny o fräsch olja där nu!
Gött:) hur ofta bör man byta servo olja ? Om man byter kan man riskera läckage då? Räcker 1L? Har tänkt byta bromsvätska kanske ska byta servo oljan med när jag såg detta:)
mercaa skrev: Gött:) hur ofta bör man byta servo olja ? Om man byter kan man riskera läckage då? Räcker 1L? Har tänkt byta bromsvätska kanske ska byta servo oljan med när jag såg detta:)
Jag vet inte om det finns en bestämd intervall, men ser den brun eller svart ut så är det ju läge
En liter räckte och blev över för mig...sen vet jag ju inte om jag gjorde detta på korrekt sätt eller inte. För jag tömde systemet sen fyllde jag upp med nytt och väntade ett tag sen fyllde lite till o sen startade och en polare fick vrida ratten fram o tillbaka medans jag fyllde på allt eftersom luften gick ur systemet. Det lät ju lite sådär i början...
Jaha då har man lött om den där j*vla ABS-boxen en tredje gång, nu tog jag alla lödningar på högersidan. Provmonterade innan jag silikonade denna gången och den slocknade efter man kört en liten stund (självtestet). Men får väl säkert löda om den här boxen lika ofta som jag tankar
Eftersom jag plockar bort överdelen på luftfilterboxen så gick det ju inte att undgå att filtret hade gjort sitt, blev en sväng till Volvo för ett nytt, gött!
Yes, idag skulle jag börja byta stötdämparna bak, ett ganska snabbt jobb som jag förstod det...
Skulle lossa bultarna till övre fästet
Det gick sådär, dem kom en bit sen blev det riktigt trögt, sprayade lite med rostlösning skruvade ner dem o sen upp igen, men jag drog av den svetsade bulten på båda två
Fick kapa dem och när man ser dem så hade man ju inte en sportslig chans att få bort dem där Så nu får jag köpa nya bultar och låsmuttrar, sen får man köpa några extra förlängare och hålla emot från undersidan samtidigt som en annan drar åt dem ovanifrån...kommer inte på nån bättre lösning
Gammalt skräp, kommer iofs behålla nedre fästet till fjädern och genomslagsgummit
Gjorde rent nedre fjädersäte och la nytt rostskydd och aluminiumpasta på pinnbulten för stötdämparen
Känns lite som att det övre fjädersätet hade gjort sitt
Då får vi se om det här är receptet för att få det övre stötdämparfästet på plats. Förlängare för att kommat åt och nya bultar, låsmuttrar och brickor i rostfritt såklart. Nu behöver jag bara ett par extra händer
Nu sitter det nya övre stötdämparfästet på plats med nya bultar, brickor och muttrar
Fjädrar och stötdämpare på plats
Nerhissad på backen, nu är hon lite högre än innan när jag jämför med andra sidan. Men inte så konstigt med tanke på att det satt original nivomat som gjort sitt efter 18 år
Andra sidan gick bättre, där gick det att skruva ur bultarna utan att de fastsvetsade muttrarna lossnade. Kommer sätta dit nya bultar nu när jag monterar det övre fästet
Lagt nytt rostskydd på undre fjädersätet
Samt monterat det nya övre fjäderfästet och rostskyddat