VW Polo 1997 Vill ej starta ?

CAROLAS
22 maj · 3 Inlägg

Hej !
Jag Gjorde Ett S.k. Tjärringstopp Igår Och Nu Vill Den Inte Starta ???
Den Gick Igång Men Jag Missa Koordinationen Mellan Koppling Och Gas Så Den Stannade Och Är Nu Omöjlig Att Få Att Starta Igen ? Jag Hörde Att När Detta Händer Så Kan Ventilerna Hänga Sej Eller Låsa Sej, Jag Vet Inte ? Men Då Ska Man Bara Nöta På Starten Med Gaspedalen I Bott ?? Kan Detta Stämma ???
Jag Behöver Hjälp Med Detta Då Jag Bor I En Avfolkningsbygd Och Har Mil Till Närmsta Butik M M !
Snälla Kan Någon Hjälpa Mej Med Detta ? Mycket Tacksam För Hjälp Tack !
Mvh Carola.

Mossan1
22 maj · 2 930 Inlägg

Låter startmotorn som vanligt skulle jag trycka gasen i botten och försöka starta. Kör starten ca 10-15 sek per försök. Hela tiden fullgas.  Låt den starta med en "Vrooom". Skadar inte en gång.

Den kan ha surat ner, speciellt om den var nystartad. Öppet gaspjäll ger då max luft för att få så rätt stökiometri som möjligt till det extra bränslet. Därför fullgas.

Startar den inte efter kanske 3-4 försök enligt ovan får vi försöka med annat.

Men mer specifikt:
Exakt vad händer när du försöker starta?
Låter allt som vanligt eller går det "för lätt"?

Det du läst om verkar vara "Lawn mover syndrome" där det blir för låg kompression efter att ha surat.
Möjligt, men börja inte där.

Jag förutsätter att det är en bensinmotor och inte en diesel.
Om diesel är läget lite annorlunda.

Senast redigerat av Mossan1 (22 maj )

zzr94092
22 maj · 4 414 Inlägg

Varför stor bokstav i varje ord?

CAROLAS
22 maj · 3 Inlägg

Hej Mossan 1
Tack För Svaren, De Är En Bensinare, Och Den Snurrar På När Jag Vrider På Nyckeln Men Den Vill Inte Tända Till.
Jag Ska Testa Med Det Där Du Skrev Och Hoppas Att Det Fungerar, Annars Vet Jag Inte Vad ?
Den Är Inte Sur Nu För Den Har Stått Sen Igårkväll, Men Jag Har Laddat Batteriet Hela Dagen Nu Så Jag Ska Prova Igen Få Se Om Den Vill Hoppa Igång ?!
Tackar Så Länge För Tipsen Och Återkommer Med Resultaten Senare Ikväll !
Så Håll Tummarna Att De Går Vägen Tack !!!

CAROLAS
22 maj · 3 Inlägg

Måste bero på att jag har solen i ögonen såg inte att caps lock va itryckt !!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang