Golf V (5) Baklucka låser ej ordentligt

Daxis
5 januari 2014 · 32 Inlägg

Har en golf V där man öppnar bakluckan med VW-märket. Nu är det som så att den inte går att stänga ordentligt.

Första haken går i så att luckan inte åker upp men den är fortfarande inte helt stängd trots att jag våldar igen luckan så lampan i bagaget blinkar och den varnar för att luckan är öppen.

Har försökt att smörja låset men det hjälper inte. Någon som har förslag på vad de kan var?


Mvh Daxis

Audi A6 / allroad "postabilen" (2004)
Audi 200 TQ 20V "600hk Quattro" (1990)
it_mutt Avstängd
5 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Är väl låskistan som är kass "helt enkelt"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Daxis
5 januari 2014 · 32 Inlägg

Något sätt man kan kolla funktionen på den utan att sätta dit en annan?

Audi 200 TQ 20V "600hk Quattro" (1990)
Audi A6 / allroad "postabilen" (2004)
it_mutt Avstängd
5 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Daxis skrev:
Något sätt man kan kolla funktionen på den utan att sätta dit en annan?

Egentligen inte. Eller ja, du kan ju testa o se om du kan låsa kistan med hjälp av en skruvmejsel.

Men bara för att klargöra; det är inte så att den EGENTLIGEN är stängd?

Det är nämligen inte ovanligt att microbrytarna i VAGs låskistor ger upp, och bilen indikerar att en dörr är öppen trots att den är stängd ex.vis.

(är ju bara att "trycka och rycka" och se om den håller sig "på plats" eller om den rör sig)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
5 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Prova att ta tex en mejsel och tryck in låshaken, ska finnas 2 lägen och dom ska gå lätt men med motstånd smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Daxis
5 januari 2014 · 32 Inlägg

Den är inte stängd då man hör att den slår när man kör.

Tackar ska pröva det med en skruvmejsel smile

Audi A6 / allroad "postabilen" (2004)
Audi 200 TQ 20V "600hk Quattro" (1990)
Putteliten
6 januari 2014 · 9 074 Inlägg

Kolla pinnen som det låser emot med, så att inte den har lossnat och följt med ut en bit.

evoline
9 maj 2020 · 257 Inlägg

Fortsätter på tråden.

Jag har samma fel nu på min Golf 6.
Testar man med en mejsel när luckan är öppen, så finns det som sagt 2 lägen, den sista/andra läget släcker varningslampan på bilen om man trycker in den, men verkar som andra läget inte går i, därför visar lampan.

Vet inte om det har något med att jag lämnade in bilen till verkstad för att installera dragkrok, för det var då felet började uppstå att lampan lyser.
Men vet att jag hade lite problem innan med att den inte låstes ordentligt.

Edit:
Köpte ny låskista, 5K0 827 505A för knappt 450kr och det var lätt att byta ut den (använd XZN bits).
Felet med lampan uppstår inte lika ofta nu, men när bakluckan är stängd och det lyser, så är det bara att trycka ner bakluckan så kommer lampan att släckas.

Senast redigerat av evoline (13 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang