VW Golf MK3 -98 CarGard 950S billarm.

Briidom
9 januari 2014 · 44 Inlägg

Har ett billarm av modell CarGard 950S i min Golf som jag gärna skulle vilja demontera då det ballar ur ibland och går utan anledning och drar ner batteriet.
Har försökt med att stänga av larmet utan några större framgångar.
Tänkte höra om det är någon som har koll på hur jag skall få bort larmet på bästa sätt eller om det bara går koppla ur det på något enkelt sätt.

Tacksam för alla tips!

Swedenrockers Living life on two wheels.....
9 januari 2014 · 835 Inlägg

Tillvägagångssättet skiljer sig på om det är ett 950S eller ett 950S2000 och om den inbyggda startspärren är inkopplad eller ej ifall det är det förstnämnda.

950S:
Har en 1-krets inbyggd startspärr som vanligtvis bröt startmotorns solenoidkrets.
P.g.a startspärren har även larmet en nödbrytare, den bestod av en strömställare ca 1 cm i diameter, den monterades ofta i närheten av rattstången eller prylfacken/säkringscentralen under ratten.
Den var i stort sett alltid röd, men jag har sett ett par installationer då den var svart.

Eftersom det är en -98 (är det inte en -97?) så har bilen en original immobiliser och då finns inget krav på att larmets startspärr ska vara inkopplad. Den kan dock vara det likväl.

Urkoppling av larmet ifall startspärren ej är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.

Urkoppling av larmet ifall startspärren är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Bygla den grova gula kabeln med den grova gröna kabeln
i kontaktstycket.
Klart.


950S2000:
Är uppbyggd som en enklare variant av 950S.
Saknar helt startspärr och introducerades på marknaden som
ett larm för fordon med originalmonterad immobiliser eller för
fordon utan krav på startspärr/immobiliser.
P.g.a avsaknad av startspärr så ansågs det att nödbrytare
ej var nödvändig.

Urkoppling:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Briidom
9 januari 2014 · 44 Inlägg

Tack så jädra mycket för hjälpen. Skall omgående till garaget och ta en kik på det när jag har möjlighet! big_smile
Tycker att jag provade på lite smått med att bygla den gula och gröna förut, men det är mycket möjligt att jag tog fel kablar eller att det inte blev ordentligt byglat för det gick då inte starta bilen.
Men ska ut och kika på det till helgen hoppas jag att jag hinner det.
Tack! smile

EDIT: Det stod 950S på boxen i bilen och den har startspärr så antar väl att det är en 950S och inte en 950S-2000 då. smile

Swedenrockers skrev:
Tillvägagångssättet skiljer sig på om det är ett 950S eller ett 950S2000 och om den inbyggda startspärren är inkopplad eller ej ifall det är det förstnämnda.

950S:
Har en 1-krets inbyggd startspärr som vanligtvis bröt startmotorns solenoidkrets.
P.g.a startspärren har även larmet en nödbrytare, den bestod av en strömställare ca 1 cm i diameter, den monterades ofta i närheten av rattstången eller prylfacken/säkringscentralen under ratten.
Den var i stort sett alltid röd, men jag har sett ett par installationer då den var svart.

Eftersom det är en -98 (är det inte en -97?) så har bilen en original immobiliser och då finns inget krav på att larmets startspärr ska vara inkopplad. Den kan dock vara det likväl.

Urkoppling av larmet ifall startspärren ej är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.

Urkoppling av larmet ifall startspärren är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Bygla den grova gula kabeln med den grova gröna kabeln
i kontaktstycket.
Klart.


950S2000:
Är uppbyggd som en enklare variant av 950S.
Saknar helt startspärr och introducerades på marknaden som
ett larm för fordon med originalmonterad immobiliser eller för
fordon utan krav på startspärr/immobiliser.
P.g.a avsaknad av startspärr så ansågs det att nödbrytare
ej var nödvändig.

Urkoppling:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.

Senast redigerat av Johan477 (9 januari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang