NissenVonShabos 740 GLE ( Originalaren, så gott det går, som ballat ur lite )

Tanken med projeket med denna bil är få en riktigt go sommarbil att glida runt i. En riktigt förfinad originalare med det lilla extra i kanten! 80-talets Tillbehörs bil. ( Projektet som har spårat ur lite granna bara ).
  • 497 Följare
  • 616 035 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 december 2021
Mew
8 maj 2020 · 2 152 Inlägg

Snyggt - bra kämpat! smile Också en väldigt snygg lösning med 480-mätarna, nu blev man ju bra sugen på att göra likadant med 3 mätare... big_smile  Gäller att hitta några först bara då. roll

Du nämnde en adapter till oljetrycksgivaren - har jag helt missat detta? Lät sjukt intressant. smile

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 maj 2020 · 560 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt - bra kämpat! smile Också en väldigt snygg lösning med 480-mätarna, nu blev man ju bra sugen på att göra likadant med 3 mätare... big_smile  Gäller att hitta några först bara då. roll

Du nämnde en adapter till oljetrycksgivaren - har jag helt missat detta? Lät sjukt intressant. smile

Tackar!
Ja det blev skapligt bra efter lite tänkande, visst facket försvinner men mätarna är lite roligare smile.
Jag hittade 4st sådana exttamätare 2st med 3 i och 2 med 2 i samt en volvo logga, så köpte alla 4a så har man på lager wink.

Den har jag inte lagt ut kort på ännu, kan ha missat fota den.
Men den sitter på samma ställe som original givaren bakom generatorn på blocket, och så är den ersatt med en 0-5bar givare och en adapter mellan då min oljetryckmätare, adaptern ser ut som ett original "typ". Kan nog kanske skrapa fram en bild snart smile.
Adaptern gör så att givaren kommer ut och inte tar emot blocket då den är ganska stor smile

Givaren ser ut som följande;
https://www.google.com/search?q=oljetry … 7tYtLznnM:
Skall iallafall vara 2 polig smile

Senast redigerat av NissenVonShabo (8 maj 2020)

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 maj 2020 · 560 Inlägg

Här kommer bilder på oljetrycksgivaren och adaptern för er som undrar hur den ser ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e188b70d35c4848b9e8f270c2537b963.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e45e3c30dbaa7d6d9dd071d99165a8d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1eb3b6d9c833dba8384d6d4fb04bda3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-156d9df9187b88bd583d4342f88d724d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ca761de4a94e7b436d081c5aea23ea57.jpg

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 945 (1996)
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
15 maj 2020 · 560 Inlägg

Kör vi en update igen!

Nu har man fått iordning på snart allt som man hållit på med det gånga året.
Och vad passar inte bättre än en test tur?
Oljetryck, turbo mätare samt volt mätare i 480 panelen fungerar klockrent.
Nu är det bara en mätare kvar att koppla in som är oljetemp vars givare sitter i pluggen i tråget.
Så får bli att byta olja snart och montera den och hoppas inget läckage kommer.
Men de bör inga problem vara!


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-40e3b6516753eecf2695749ef1c62866.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-04770afa1f4e64c87e0ac0e76b5f5bdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d0748efced0a5a0166c7a66b6003f972.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-26da67855352fca4ac56a5d93c40cfdc.jpg


Hög och dammig med fel hjulvinklar men det gick bra att köra en liten repa ändå.
Fungerade kalas fint utan bekymmer och fortsatt bra tryck i motorn wink.

Men med allt positivt för alltid något negativt med sig.
Iomed bytet till Multilinken mot en stel axel så visade sig hastighetsmätaren gå alldels för fort mot vad den ska.
Kör man i 10 låg man i 40 osv.
Det borde man ju förstått men inget man tänkt på så sett, haha!

Så det var lika bra att öppna den gamla diffen på den stela axeln.
Det visade sig att den hade 12 "kuggar" som den läser mot:
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1b1562cacce45d7154d644328cc993b5.jpg


Sen hade jag en ny diff till 760 multilinken i en liten pall fortfarande med bättre utväxling mot den som jag köpte med från början som även levt ett hårt liv sägs det, så jag öppnade denna och kollade.
Det visade sig att den var 48 "kuggar" att läsa på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3e92645f264c9f45beb6862af67afd09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3c08ae82ff8ca0324b6cb7d802a5bb75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6e619c55a413e824a5c302fa8ca8352d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-a9505aa4dea8fd780362f924ce02a6a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-db0cb39e24a16604f0ca7f68925cb2db.jpg

Så det blir att ta bort lite "kuggar" som den läsar på i den nya diffen och montera den på bilen så kommer det funka kanon hoppas jag smile.

Känns bättre att lösa allt sånt här innan man åker och reggar och bessar då dom förmodligen kommer ge nerslag på att den inte går rätt.

Så nu är helgen räddad! så gott som!

På återseende!

// Nisse

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 945 (1996)
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
zzr9409209
15 maj 2020 · 716 Inlägg

Menar du på alvar med att ha avgasrören som på bilden? Blir ju bara A-traktor stuk!!

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
15 maj 2020 · 560 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Menar du på alvar med att ha avgasrören som på bilden? Blir ju bara A-traktor stuk!!

Det var bara en enkel nödlösning sist.
Men som alltid stör det någon smile.
Har nog aldrig sett någon a traktor med just de slut röret, brukar vara hoodpipe o D24.
Rätt slutrör skall göras iordning snart när tiden finns till de så du kan va lugn.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
Berglund_89
17 maj 2020 · 1 474 Inlägg

blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
18 maj 2020 · 560 Inlägg

Berglund_89 skrev:
blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Självklart, tror du frågat innan wink.
Iomed att jag bytt motor, bromsar och bakvagn ska de inga problem vara smile.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
Berglund_89
19 maj 2020 · 1 474 Inlägg

NissenVonShabo skrev:

Berglund_89 skrev:
blire reg sen? för jag vet ju att HHB inte kunde reggas med multilink.. roll och det är en -88.

Självklart, tror du frågat innan wink.
Iomed att jag bytt motor, bromsar och bakvagn ska de inga problem vara smile.

Juuust det roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
9 september 2020 · 560 Inlägg

Tjena mors,

Kanske inte så många som följer denna lagom oaktiva tråd längre?
Men jag uppdaterar när de finns något att informera om såklart smile

Sommaren som varit har det varit en hel del pyssel med min nyinköpta 960 2,5.
Men 744an har inte hamnat i skamvrån för det, har varit ute och tagit några svängar med den iallafall, och den går riktigt fint!

Men än så länge är inte bilen klar och ingen reggning eller besiktning har skett iår.
Hastighetsmätaren vill sig inte fungera ännu, den visar på tok för fel.
Men hitta en grejj i staterna så den skall beställas och hoppas på en lösning på problemet. smile

Men projektet står inte still för det, det grejjas hela tiden med.

Tanken var att göra en enkel regg utan SFRO med standard bromsar.
Men efter mycket tankar kring allt så kom jag slutligen fram till att jag går all in och kör en SFRO iomed att man bytt motor, bakvagn och bromsar.

Så i vinter skall allt byggas klart och sedan skall det bokas tid med SFRO så fort allt är klart.

Det som är kvar just nu är ca 7-8 punkter ( Mest små saker, men lika bra att göra allt ordentligt från början )

Det senaste månaderna har fokuserats kring ett broms servo och huvudcylinder som funkar med R bromsarna, Fastnade slutligen för ett från en S80 tidig modell utan DSTC. ( Det passar även till andra modeller, skall tydligen lira bra med R bromsarna ).
Dock passade det inte i armen till pedalen så fick modifiera denna, men det var inte så svårt trots allt. Givetvis fick den sig en omgång med färg och renovering när man ändå var igång smile.
Expansions krälet fick sig en omgång i ultraljudstvätten och blev som nytt efter, såg rätt grisigt ut innan.
Sen skall det bara dras 2 nya bromsrör från oken bak fram till förgreningen så är alla bromsrör bytta till nya och sen skall det luftas och tas en tur med bilen och se så allt lirar med varandra smile.

Bilderna verkar inte vilja komma i den ordning jag vill, men ni ser nog vad som är innan och efter bilder smile.

Över till lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-73a825d90d6d7bd77ec4c30373f86c5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8d76e828c281ea47295b095f5a4ba8a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1cf3e94679ec142a5bf90fd81a94133b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9f7a85de6fa9aa94a903b6e60bb0f48e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-33f3f57b4d4cb499f419ec557de385e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6983a6ba6ddebecdfc10e21c4f19efce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-437bbd764c476bf6bfbc6821b377117a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6b24b53aeeda90ead214f0681615a415.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c7bc3bbca9f0235f1e78222828751503.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-734db2d1c6ec3ec39e9466e5695bcd4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-19696cf0f3f6c78849bf49ad827cbce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-79a831b896dc79e9436965c1b1a9c40d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9bcee8df21113ab0c3c529574b8fd799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-7e373bad0a73d02f8f63d7f5cfff3f0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-a4d776bdd317a3fa0cc3ba3c4cc18e47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-009acc5400996c96038e6f9092711f21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6d5da7ab1fe8f1eb1a80c04901fe4068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-dc86b03e55e7e9edd9e54c36899c4aef.jpg

Som vanligt när det kommer till mig och denna bilen så blev det givetvis en annorlunda färg på huvudbromscylindern och broms servot.
Röd färg fivk pryda servot och huvudbroms cylindern fick samma färg som R oken har ( Lite genom tänkt ibland wink ).
Hade dock lite problem en stund med att koppla in bromsrören till huvudcylindern då det var M12x1 och inte M10 som det gamla hade.
Men som tur var så hade man sparat 2st M12 skruvar en gång i tiden som låg i gömmorna, så man fick ordning på det smile.

Sen för att slippa massa skrap på tråg osv under bilen så blev det en gedigen hasplåt som jag tillverkade själv. smile
Lite små fix kvar med den innan jag är helt nöjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e2f0b9909075fbefbf71fb4bc9295eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-dd9fe68f4d8a162ad5d65061a93de5ca.jpg

Efter mycket letande efter en Turbo mätare med gult och röd markering så givetvis fann man en som passade smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-19d5535d9b9c22c5ca212dec1f7e113f.jpg

Den skall tydligen "tåla" eller visa lite mer än den som är enbart gul, men jag vet inte?
Någon som har något vettigt svar om det är så?

Sedan så kommer avgassystemet att få byggas om lite med en eller 2 ljud dämpare till då den Låter rätt så ljudligt nu ( Inga fel med det alls, men SFRO har ju sin mätning man måste klara, så det måste även fixas så det inte överskrider bullertestet, men det är ju ingen vetskap att lösa ).

Sedan skall även reservhjuls baljan tas bort, då man sänker bilen med multilinken tar Toe staget emot där, så det är lika bra att ta bort hela den för att slippa staget tar emot där hela tiden ( Skall även byggas om lite inne i bagaget ).
Eftersom inte bilen byggdes 86 med multilink är reservhjulsbaljan annorlunda givetvis.

Det var allt för tillfället, men det kommer att smyga på sig med flera uppdateringar givetvis, då man har en del att göra trots allt smile.

Håll till godo!

// Nisse

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 945 (1996)
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Berglund_89
9 september 2020 · 1 474 Inlägg

fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
10 september 2020 · 560 Inlägg

Berglund_89 skrev:
fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Redan gjort och visar ändå 4ggr så mycket.. Gjort precis som dom säger man skall göra.
Bakklumpen är NOS och även Givaren i är sprillans ny smile.
Skall dock testa med ett senare 4 Stift hus och se om man kan få ordning på det innan man beställer grejjen från staterna som gör om givar signalen till huset smile

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
Mew
10 september 2020 · 2 152 Inlägg

Det ser bra ut! smile
Tycker att varje gång man tittar in i den här tråden så ser man någon variant av extratillbehör som man aldrig hört talas om förut... lol Trevligt! smile

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
10 september 2020 · 560 Inlägg

Mew skrev:
Det ser bra ut! smile
Tycker att varje gång man tittar in i den här tråden så ser man någon variant av extratillbehör som man aldrig hört talas om förut... lol Trevligt! smile

Tackar smile.
från största del till minsta skruv så är allt behandlat innan montering som har rörts, eller utbytt till ny original del givetvis smile.
Haha ja man hittar alltid något nytt wink

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 945 (1996)
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Berglund_89
10 september 2020 · 1 474 Inlägg

NissenVonShabo skrev:

Berglund_89 skrev:
fan, vad tänkte jag på... lol

JO! Det är inte så att du måste rensa kugg i kransen på bakaxeln för att hastighetsmätaren ska visa rätt?

Redan gjort och visar ändå 4ggr så mycket.. Gjort precis som dom säger man skall göra.
Bakklumpen är NOS och även Givaren i är sprillans ny smile.
Skall dock testa med ett senare 4 Stift hus och se om man kan få ordning på det innan man beställer grejjen från staterna som gör om givar signalen till huset smile

Hmm... märkligt.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
matte90
6 oktober 2020 · 57 Inlägg

Halloj allesammans!
Först och främst, sjukt fint bygge Nisse! smile odiskuterbart wink men jag är lite mer intresserad av din bromssetup bak smile kör du med MK2 hjulnav eller vad är receptet till att smacka upp dessa S60R grejer i dessa MK1 bakvagnar tro?
Tack på förhand för min litta titt in i din tråd smile

Senast redigerat av matte90 (6 oktober 2020)

Caprice77
8 november 2020 · 102 Inlägg

Hej,

Har du något artikelnummer på det invändiga jaluisiet? Är det till 740 och 760?

Senast redigerat av Caprice77 (8 november 2020)

NissenVonShabo Man ska vara seriös!
8 november 2020 · 560 Inlägg

Caprice77 skrev:
Hej,

Har du något artikelnummer på det invändiga jaluisiet? Är det till 740 och 760?

Hej,

Det är inget original tillbehör till just Volvo, det passar dom flesta bilar efter modifiering av längden på plåtremsorna.
Detta jag har är anpassat till 700 sedan iallafall smile.
Så inget art nr finns.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
2 juli 2021 · 560 Inlägg

Nu var de väldigt länge sedan man uppdaterade här. ( Men projektet lever ännu i alla fall IRL och på instagram och ibland även lite på Facebook )
Så det får bli en ganska gedigen uppdatering när man ändå är igång.
Det blir så när man inte sitter vid datorn längre alls ( När man inte äger någon, och tiden finns inte för att slänga upp via telefonen ).
Men man får väll ge denna tråd en rejäl lyftning efter en ganska lång död tid.
Sist det uppdaterades så kom S80 bromsservot på plats och lite små saker.
Nu har de hänt väldigt mycket sen sist kan man ju lugnt säga smile.

Bilen är inte reggad och klar än på grund av att strul med hastighetsmätaren och bromsarna som är en ganska viktig del av bygget.

Men har i alla fall bokat in en tid för bänkning av motorn så SFRO blir nöjda med effekten på papper, sen skall det fixas all teknisk data för diverse prylar på bilen, så man är så seriös de bara går smile.

Man närmar sig målet sakta men säkert, har ingen stress alls med bilen, men man vill ju snart gärna ha klart den!

Kör igenom allt som det är gjort tids mässigt ungefär:

Börjar med det korta spakstället ( Short shift ) till växellådan man givetvis vill ha.
Egentligen anpassat för M47 samt M90, men i och med att jag har M46 så tog hela spaken emot växellådan, å fick hjärnan jobba lite extra.
Det gick att lösa med lite smärre modifikationer som tur var dock.

Började med att jag fick hem spaken och alla tillhörande detaljer.
Såg lite klen ut i konstruktionen så blev en helsvets istället för små loppor som höll ihop den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-51a1f0d9a519b6803a60b8e9bb63a655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5f2eed6fd49209ad25ad4170aaa38c6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-33efcf229a6fc0e830df831b396c6119.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3143e7d686edca806ffd9900d0933a14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3c372ed77ab616a8da5564d02e533b44.jpg


Allt var lite dassigt så blev en omgång i blästern och måla om allt från grund!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d475c85f34ec752ab92b8bb11362808a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8759c984b18401a1a9992893ddfe006c.jpg



Men sedan kom nästa bekymmer med växelspaksknoppen och 5ans växel ( Overdrive ).
Den passade ju inte alls i spaken som man ville, vill inte ha kablarna synliga alls!

Fick modifiera en standard växelspaksknopp som jag hade liggandes nos, och fick dit limmat en mutter till spaken i underkant.
Sen införskaffades en M45 symbolskiva så man slapp ett hål i för 5an.
Men vart skall man montera en overdrive knapp när det börjar bli fullt överallt?
Löste detta genom att montera i den i en torkarspak till en 745, så sitter den i spaken där spolningen är till bakrutan. Ganska smutt lösning i mitt tycke och lite udda, skall bara fixa klart en bättre täckbricka man trycker på. Fungerer kalas bra!
Så huvudet gick varmt ännu en gång ( Som det gör ganska ofta med denna bil, haha ).

Fick även tag på en väldigt fin skin damask till vettigt pris.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8e0efcd3175b220a6331252056f3eef4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1c2018c0b6817604f925ce6ba8708d27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac84e771c8277a1881a2ab29d8653318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5904857b29cf3ff460fdbfde9b49cf0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac3b8e502040edbc9ce6759dba0b5edf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8487d9519600f10b2ddd98e2c63cff0a.jpg

Sen blev det en omgång bak till mutlilinken, monterades justerbara stag till toe vinkeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-88588d386863d9a562d42b46e9a66959.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3b91fac19b6b7196d419863163a5d865.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-52ff76d17dda74ba48bd277fdab41b5b.jpg

Kör en liten bonus bild framtill under också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-df6d40d792a77fdb371fc51ec2a659de.jpg

Inga bilder på följande dock, då man var så frustrerad och arg att det aldrig funka, men nu så?!
Sen har det testas och labbas med el prylen till hastighetsmätaren.
Noterade att det fanns 9st utångarn som omvandlar signalen bak från bakaxeln till huset via denna pryl.
Så det blev ca 15 testrundor i dom olika utgångarna.
Till slut fann jag en som visade lite fel.
Men som tur är styrs den via en app så vid testrunda kan man justera hur många pulser den får och därefter justera så den går så korrekt det går.
Det var lite krångligt i början, men till slut satte jag det!

Slapp byta hus till 4 stift och kunde bibehålla mitt USA yazaki 3stift hus som man ändå har renoverat med alla nya mätare och dyligt!
Även inkopplat alla mätare som sitter i bilen:

Bränslemätaren ( Visar dock tvärtom, har inte löst detta problem ännu, men den visar iallafall hur mycket det är i )
Motortemp ( Missade koppla in denna kontakt men nu funkar det utan bekymmer )
Oljetryck, volt samt turbomätare ( Via 480 turbo mätare )
Oljetemp i original huset
Turbomätare i original huset ( Kanske byter ut denna mot något annat när man vet vad man vill ha istället ) smile

Efter denna provturen så var man väldigt nöjd med att allt den biten fungerade!
Känns otroligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1e64b93bc27b1728a112f9ee21f54389.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e23f225b890d82e537057ad44082eb59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e05dfa85ae6de6f5fe99768864bf35d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e4b849a5e3590a6276e65b97833e16b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5245e861c0d8280fab89d0b9927faf8f.jpg

Men bromsarna har inte riktigt varit min kompis alls.
Det kändes som det fungerade bra i början, men något saknades ändå.
Det var väldigt dåligt tryck/sug på vakuum sidan tyckte jag.
När man väl bromsar så fick man trycka ganska hårt för att det skulle hända något, visst man satt i framrutan men att trycka så långt kändes inte bra på pedalen.
Alla vakuum slangar och allt är ju givetvis nytt, hitta inga läckage alls dock eller något annat som kan tyda på att det är dåligt.

Det kanske beror på en dålig tomgångsmotor?
Jag satte igång tanke verksamheten igen och tänkte att en elektrisk vakuum pump löser nog detta?

Men vad skulle man leta efter?
Eller mycket forskning så blev det att beställa en flång ny!
Blev en från Volvo, i grund och botten är det en Hella pump.
Fick med kablage, konsol, pump och relä.

Och hur skall denna kopplas in var lite av en gåta tills man läste på noggrant och fann en bra guide.

Den skall styras via relät man fick med i alla fall det var ju inga problem att lista ut.

Fick dock inte med någon tryckgivare som sitter mellan bromsservo och motorn via pumpen.
Men fann det från en nyare V70 som borde kunna lösa mina begär.

Väl när allt kom så var man eld och lågor och hade byggt om fästet för pumpen och blästrat och målat det.
Satte det enkelt i samma fäste som servobehållaren till servot.

Sen var det 3 kablar som skulle kopplas in i bilen ( Blå, röd och svart )
Plus och jord samt tändningsström så den inte står och går jämt.
Fick riva ur mitt konsolen för att komma åt el centralen men det fanns några stift kvar att koppla in sig på, så det blev korrekt väg att gå!

Och alla slangar in kopplade även relä och tryckgivare kontakten.
Efter denna operation blev det åter en tur.

Men bromsarna blev sämre än innan, gick inte bromsa alls knappt.
Undrade va tusan det var.

Plocka isär allt och fick suga och blåsa i tryckgivaren som sitter mellan pump, motorn och servot.
Hade i all min hast inte kontrollerat vilket håll givaren skulle vara åt, hade givetvis satt den åt fel håll.
Så den jobbade mot servot och inte med.
Åter en test tur och bromsarna fungerar som en dröm, exakt samma känsla som en nyare bil.
Vilken känsla, nu är även detta problem ur vägen!

Nu fungerar allt på bilen och den går som en dröm man länge velat den skall gå som!

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-356716081bdbdceb3af4f0d0d8e48cf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9a69aa12ff2a0159b9fd570b8ab88c14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1f93edaae02508d00463164a5e0dd928.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-f7e8658d8cce974724830e64604d6720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-605f408b489dd19cf1ea940b60667b29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-82d7fd367d3a767ad5d9de16e3ac5f10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6c47af6d9288b576babc7e6d029ff9f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-287d5df0e8da9ffc7d1fd978d6b207e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3a4c06b87f74096972f5cae3e0b5c469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-76d3a3b795a72a7a29542aeac569bf36.jpg

Som vanligt med mig så vill man ju ha ordning på allt.
Så pedallägesgivaren och oljenivån kontakterna som sitter på bromsvätskebehållaren samt i bromsservot har ju inga kontakter på sig.
Istället för att det ser lite tråkigt ut att inga kontakter sitter där så blev det en beställning på nya kontaktstycken samt kablar ( Original givetvis ).
Så ser det ut som att dom är in kopplade fast dom är dummys bara! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c60a5bbe368c68f3d72a35fe466a7a9d.jpg

Man har ju aldrig tänkt på att täcka för bilen i garaget så den har ju verkligen stått och samlat damm!
När vi är 3st personer och alla grejjar med både svets, slipa och måla och sopa, så blir de ju ganska mycket skit i luften.
Bilen var som ett sandpapper när man kände på den.

Det var mindre roligt i och med att den är ganska fin i lacken när den väl är polerad och putsad.
Så fick ta mig an en tvätt och polering.
Tidskrävande ( Ägna en hel lördag åt detta ändamål )  men nu är den åter igen i sin skinande glans! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d97df09d0eca10ce191d17d5e95bf9b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9cb7718720904bffcaf1eb50b2282945.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c27a8701e029a7a89673c4e0a01be546.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0a13ea0210bc7f6e981ec94e4337d75d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0f424858b735988045b15036d4ba0de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e5ea90cd4f375eaf5b79df491cd28b31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5aa1f74d6ec3196e66175488bd4ca0ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5def8873061ba915eac8af766db51a2d.jpg


Putsade även insidan då den också va ganska dammig och smutsig efter en tids stående!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-4c287b32d9a272a3dac03b585f897711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1b603f3b2724618a177205b6d1c9362d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3f1e83f8260f13cd333c29004aa49e36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1aa3d32f567180e1b7106a0c0fc04f34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e41c9180931dbe791c778569ab196014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6db089b0da914f08a78980d6b8430658.jpg

Givetvis så blev även hjulen omhänder tagna med lite polering och tvätt.
Nu vill man bara montera allt så man kan få glida lite glidar bil i sommar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-66c265b9df8b5a3678e250119f3e973f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-417440c653114c4305580989777158a3.jpg


Nu är det bara invänta killen som skall bänka bilen, sen väntar jag svar av SFRO då jag kontakta dom igår via mejl så får dom lugn och ro och läsa igenom mejlet.

Bara hålla tummarna att allt går vägen och se hur mycket mer jobb man får fram över.


Ber om ursäkt att alla bilder hamnar lite i o ordning men det får ni leva med.
Antar man ser före och efter bilder smile

En liten detalj utöver det vanliga, så man vet vem som gjort det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-39bcba4dadcdcbf0688c2eea713a784c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-024adf607e08489b6cd16bbfec1e1c5f.jpg

Nu vet ni jag lever i alla fall smile
Det var nog det hela för stunden!
Har säkert missat något, men det kommer att uppdateras så fort jag har något att komma med ( Och inte vänta så länge som man gjort nu det sista ).

Håll till godo och inom en snar framtid hoppas jag det blir roligare bilder med fälgarna på!

// Nisse

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 945 (1996)
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Berglund_89
2 juli 2021 · 1 474 Inlägg

NissenVonShabo skrev:
Nu var de väldigt länge sedan man uppdaterade här. ( Men projektet lever ännu i alla fall IRL och på instagram och ibland även lite på Facebook )
Så det får bli en ganska gedigen uppdatering när man ändå är igång.
Det blir så när man inte sitter vid datorn längre alls ( När man inte äger någon, och tiden finns inte för att slänga upp via telefonen ).
Men man får väll ge denna tråd en rejäl lyftning efter en ganska lång död tid.
Sist det uppdaterades så kom S80 bromsservot på plats och lite små saker.
Nu har de hänt väldigt mycket sen sist kan man ju lugnt säga smile.

Bilen är inte reggad och klar än på grund av att strul med hastighetsmätaren och bromsarna som är en ganska viktig del av bygget.

Men har i alla fall bokat in en tid för bänkning av motorn så SFRO blir nöjda med effekten på papper, sen skall det fixas all teknisk data för diverse prylar på bilen, så man är så seriös de bara går smile.

Man närmar sig målet sakta men säkert, har ingen stress alls med bilen, men man vill ju snart gärna ha klart den!

Kör igenom allt som det är gjort tids mässigt ungefär:

Börjar med det korta spakstället ( Short shift ) till växellådan man givetvis vill ha.
Egentligen anpassat för M47 samt M90, men i och med att jag har M46 så tog hela spaken emot växellådan, å fick hjärnan jobba lite extra.
Det gick att lösa med lite smärre modifikationer som tur var dock.

Började med att jag fick hem spaken och alla tillhörande detaljer.
Såg lite klen ut i konstruktionen så blev en helsvets istället för små loppor som höll ihop den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-51a1f0d9a519b6803a60b8e9bb63a655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5f2eed6fd49209ad25ad4170aaa38c6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-33efcf229a6fc0e830df831b396c6119.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3143e7d686edca806ffd9900d0933a14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3c372ed77ab616a8da5564d02e533b44.jpg


Allt var lite dassigt så blev en omgång i blästern och måla om allt från grund!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d475c85f34ec752ab92b8bb11362808a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8759c984b18401a1a9992893ddfe006c.jpg



Men sedan kom nästa bekymmer med växelspaksknoppen och 5ans växel ( Overdrive ).
Den passade ju inte alls i spaken som man ville, vill inte ha kablarna synliga alls!

Fick modifiera en standard växelspaksknopp som jag hade liggandes nos, och fick dit limmat en mutter till spaken i underkant.
Sen införskaffades en M45 symbolskiva så man slapp ett hål i för 5an.
Men vart skall man montera en overdrive knapp när det börjar bli fullt överallt?
Löste detta genom att montera i den i en torkarspak till en 745, så sitter den i spaken där spolningen är till bakrutan. Ganska smutt lösning i mitt tycke och lite udda, skall bara fixa klart en bättre täckbricka man trycker på. Fungerer kalas bra!
Så huvudet gick varmt ännu en gång ( Som det gör ganska ofta med denna bil, haha ).

Fick även tag på en väldigt fin skin damask till vettigt pris.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8e0efcd3175b220a6331252056f3eef4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1c2018c0b6817604f925ce6ba8708d27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac84e771c8277a1881a2ab29d8653318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5904857b29cf3ff460fdbfde9b49cf0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac3b8e502040edbc9ce6759dba0b5edf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8487d9519600f10b2ddd98e2c63cff0a.jpg

Sen blev det en omgång bak till mutlilinken, monterades justerbara stag till toe vinkeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-88588d386863d9a562d42b46e9a66959.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3b91fac19b6b7196d419863163a5d865.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-52ff76d17dda74ba48bd277fdab41b5b.jpg

Kör en liten bonus bild framtill under också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-df6d40d792a77fdb371fc51ec2a659de.jpg

Inga bilder på följande dock, då man var så frustrerad och arg att det aldrig funka, men nu så?!
Sen har det testas och labbas med el prylen till hastighetsmätaren.
Noterade att det fanns 9st utångarn som omvandlar signalen bak från bakaxeln till huset via denna pryl.
Så det blev ca 15 testrundor i dom olika utgångarna.
Till slut fann jag en som visade lite fel.
Men som tur är styrs den via en app så vid testrunda kan man justera hur många pulser den får och därefter justera så den går så korrekt det går.
Det var lite krångligt i början, men till slut satte jag det!

Slapp byta hus till 4 stift och kunde bibehålla mitt USA yazaki 3stift hus som man ändå har renoverat med alla nya mätare och dyligt!
Även inkopplat alla mätare som sitter i bilen:

Bränslemätaren ( Visar dock tvärtom, har inte löst detta problem ännu, men den visar iallafall hur mycket det är i )
Motortemp ( Missade koppla in denna kontakt men nu funkar det utan bekymmer )
Oljetryck, volt samt turbomätare ( Via 480 turbo mätare )
Oljetemp i original huset
Turbomätare i original huset ( Kanske byter ut denna mot något annat när man vet vad man vill ha istället ) smile

Efter denna provturen så var man väldigt nöjd med att allt den biten fungerade!
Känns otroligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1e64b93bc27b1728a112f9ee21f54389.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e23f225b890d82e537057ad44082eb59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e05dfa85ae6de6f5fe99768864bf35d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e4b849a5e3590a6276e65b97833e16b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5245e861c0d8280fab89d0b9927faf8f.jpg

Men bromsarna har inte riktigt varit min kompis alls.
Det kändes som det fungerade bra i början, men något saknades ändå.
Det var väldigt dåligt tryck/sug på vakuum sidan tyckte jag.
När man väl bromsar så fick man trycka ganska hårt för att det skulle hända något, visst man satt i framrutan men att trycka så långt kändes inte bra på pedalen.
Alla vakuum slangar och allt är ju givetvis nytt, hitta inga läckage alls dock eller något annat som kan tyda på att det är dåligt.

Det kanske beror på en dålig tomgångsmotor?
Jag satte igång tanke verksamheten igen och tänkte att en elektrisk vakuum pump löser nog detta?

Men vad skulle man leta efter?
Eller mycket forskning så blev det att beställa en flång ny!
Blev en från Volvo, i grund och botten är det en Hella pump.
Fick med kablage, konsol, pump och relä.

Och hur skall denna kopplas in var lite av en gåta tills man läste på noggrant och fann en bra guide.

Den skall styras via relät man fick med i alla fall det var ju inga problem att lista ut.

Fick dock inte med någon tryckgivare som sitter mellan bromsservo och motorn via pumpen.
Men fann det från en nyare V70 som borde kunna lösa mina begär.

Väl när allt kom så var man eld och lågor och hade byggt om fästet för pumpen och blästrat och målat det.
Satte det enkelt i samma fäste som servobehållaren till servot.

Sen var det 3 kablar som skulle kopplas in i bilen ( Blå, röd och svart )
Plus och jord samt tändningsström så den inte står och går jämt.
Fick riva ur mitt konsolen för att komma åt el centralen men det fanns några stift kvar att koppla in sig på, så det blev korrekt väg att gå!

Och alla slangar in kopplade även relä och tryckgivare kontakten.
Efter denna operation blev det åter en tur.

Men bromsarna blev sämre än innan, gick inte bromsa alls knappt.
Undrade va tusan det var.

Plocka isär allt och fick suga och blåsa i tryckgivaren som sitter mellan pump, motorn och servot.
Hade i all min hast inte kontrollerat vilket håll givaren skulle vara åt, hade givetvis satt den åt fel håll.
Så den jobbade mot servot och inte med.
Åter en test tur och bromsarna fungerar som en dröm, exakt samma känsla som en nyare bil.
Vilken känsla, nu är även detta problem ur vägen!

Nu fungerar allt på bilen och den går som en dröm man länge velat den skall gå som!

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-356716081bdbdceb3af4f0d0d8e48cf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9a69aa12ff2a0159b9fd570b8ab88c14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1f93edaae02508d00463164a5e0dd928.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-f7e8658d8cce974724830e64604d6720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-605f408b489dd19cf1ea940b60667b29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-82d7fd367d3a767ad5d9de16e3ac5f10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6c47af6d9288b576babc7e6d029ff9f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-287d5df0e8da9ffc7d1fd978d6b207e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3a4c06b87f74096972f5cae3e0b5c469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-76d3a3b795a72a7a29542aeac569bf36.jpg

Som vanligt med mig så vill man ju ha ordning på allt.
Så pedallägesgivaren och oljenivån kontakterna som sitter på bromsvätskebehållaren samt i bromsservot har ju inga kontakter på sig.
Istället för att det ser lite tråkigt ut att inga kontakter sitter där så blev det en beställning på nya kontaktstycken samt kablar ( Original givetvis ).
Så ser det ut som att dom är in kopplade fast dom är dummys bara! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c60a5bbe368c68f3d72a35fe466a7a9d.jpg

Man har ju aldrig tänkt på att täcka för bilen i garaget så den har ju verkligen stått och samlat damm!
När vi är 3st personer och alla grejjar med både svets, slipa och måla och sopa, så blir de ju ganska mycket skit i luften.
Bilen var som ett sandpapper när man kände på den.

Det var mindre roligt i och med att den är ganska fin i lacken när den väl är polerad och putsad.
Så fick ta mig an en tvätt och polering.
Tidskrävande ( Ägna en hel lördag åt detta ändamål )  men nu är den åter igen i sin skinande glans! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d97df09d0eca10ce191d17d5e95bf9b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9cb7718720904bffcaf1eb50b2282945.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c27a8701e029a7a89673c4e0a01be546.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0a13ea0210bc7f6e981ec94e4337d75d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0f424858b735988045b15036d4ba0de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e5ea90cd4f375eaf5b79df491cd28b31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5aa1f74d6ec3196e66175488bd4ca0ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5def8873061ba915eac8af766db51a2d.jpg


Putsade även insidan då den också va ganska dammig och smutsig efter en tids stående!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-4c287b32d9a272a3dac03b585f897711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1b603f3b2724618a177205b6d1c9362d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3f1e83f8260f13cd333c29004aa49e36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1aa3d32f567180e1b7106a0c0fc04f34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e41c9180931dbe791c778569ab196014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6db089b0da914f08a78980d6b8430658.jpg

Givetvis så blev även hjulen omhänder tagna med lite polering och tvätt.
Nu vill man bara montera allt så man kan få glida lite glidar bil i sommar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-66c265b9df8b5a3678e250119f3e973f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-417440c653114c4305580989777158a3.jpg


Nu är det bara invänta killen som skall bänka bilen, sen väntar jag svar av SFRO då jag kontakta dom igår via mejl så får dom lugn och ro och läsa igenom mejlet.

Bara hålla tummarna att allt går vägen och se hur mycket mer jobb man får fram över.


Ber om ursäkt att alla bilder hamnar lite i o ordning men det får ni leva med.
Antar man ser före och efter bilder smile

En liten detalj utöver det vanliga, så man vet vem som gjort det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-39bcba4dadcdcbf0688c2eea713a784c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-024adf607e08489b6cd16bbfec1e1c5f.jpg

Nu vet ni jag lever i alla fall smile
Det var nog det hela för stunden!
Har säkert missat något, men det kommer att uppdateras så fort jag har något att komma med ( Och inte vänta så länge som man gjort nu det sista ).

Håll till godo och inom en snar framtid hoppas jag det blir roligare bilder med fälgarna på!

// Nisse

Fint med en update! Vet att Olivia (https://www.garaget.org/Ollyplutt) hade ett jävla problem med HHB att hastighetsmätaren inte ville fungera i multilinken, så fick hon inte ens besiktiga bilen med den bakaxeln, så nu kör hon coils runtom istället.. Synd när dom blir så jävla goa med multilink tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang