Steget trasigt ?

Tuben
17 november 2006 · 238 Inlägg

Tjena

Jag mistänker att mitt steg är trasigt ett mds f2202, fins det något sätt man kan mäta typ så att jorden i steget inte är trasigt någonstans ? jag tror att jorden e paj i steget någonstans men har skruvat sönder nu och hittar inget fel som man ser....

Tuben
17 november 2006 · 238 Inlägg

Hur som hälst så nu har jag mätt mellan + och - på steget och där va motstånd 406
mätte även från - till dom olika säkringarna på steget där va samma motstånd

Min fråga är, är steget trasigt `?´

eller ska där va motstånd ?

Kornz Solfilmsmontör
18 november 2006 · 947 Inlägg

Finns där motstånd så är steget helt dvs att kretsen inte är bröten. Om du däremot skulle fått 0 ohm eller oändligt så hade det varit i sönder, vet inte varför du misstänker att det är sönder, förklara gärna lite mer i detalj vad som är felet så kan du få lite mer ingående fakta och hjälp.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Tuben
18 november 2006 · 238 Inlägg

i vektran så fixade jag in bas och steg koplade in allt fungerade bra, spelade med det så i 2 veckor sen tyckte jag att jag skulle brygga det och använda all kraft smile fungerade bra i typ
45 mins spelande sen pajade signaljorden, så då kollade jag igenom alla sladar och förbättrade jorden då jag hört att dålig jord gör att signaljorden i spelaren pajar.

Kopplade in det och slängde i ny spelare, spelade tyst fungerade kannon började höja och påfff så gick signaljorden, tänkte då att kanske jorden framme vid batteriet var kass så fixade till den med en extra jord, ny spelare signaljorden paja .

Då bytade jag till tjockare jord från steget 50mm2 och tjockare + 32mm2 mätte motstånden och där va inga från steg till chassit och från batteri till chassi.
slängde in ny spelare och poff så va den paj.

och nu tycker jag det skulle vara väldigt konstigt om jag skulle fåt en så dålig jord så många gånger på följd.

Så nu letar jag efter felet men hittar inget har mätt basen också och där va inga problem.

jag vet inte om man kan mäta mängden ström som kan transpreteras typ från steget till chasit typ ampär `?´

Var ska jag leta efter felet kan det vara något knas med chassit ?

Skulle signaljorden kunna paja pga typ att spelaren har dålig jord eller liknande ?

Kornz Solfilmsmontör
18 november 2006 · 947 Inlägg

Hmmm... Låter rätt konstigt det hära. Har du samma tjocklek på plus kabeln och minus kabeln? Signaljorden va menar du med det? Menar du remoten eller? Förstår inte riktigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Tuben
18 november 2006 · 238 Inlägg

Kornz skrev:
Hmmm... Låter rätt konstigt det hära. Har du samma tjocklek på plus kabeln och minus kabeln? Signaljorden va menar du med det? Menar du remoten eller? Förstår inte riktigt.

från början hadde jag samma tjocklek på + och - nu har jag 32mm2 + och 50mm2 jord
Signaljorden är jorden till lågnivåutgången i spelaren om jag har fattat allt rätt

Drönirettab
18 november 2006 · 21 761 Inlägg

Tuben skrev:
Signaljorden är jorden till lågnivåutgången i spelaren om jag har fattat allt rätt

Ja, så är det.
Det är iaf ingen ide att sätta in en ny stereo innan du har lyckats hitta felet tycker jag, det blir dyrt i längden.

Det verkar vara ett skumt problem. Vad jag vet så beror ett sådant här fel(brunnen signaljord)i princip alltid på dålig jord till slutsteget, men nu har du ju fått till jorden ordentligt. Då är kanske frågan om det är något fel inuti steget med jordanslutningen där.

Visst skadar det inte att kolla stereons jord också, men det borde nog inte kunna orsaka att signaljorden går sönder. Det får dock andra svara på i så fall.

Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2006)

Drönirettab
18 november 2006 · 21 761 Inlägg

Har snackat med en som jag känner, han har repat en del steg från MDS. Han sa att det brukar kunna bli fel inuti steget, tydligen är det klent gjort med signaljord och strömjord där så att det kan brinna sönder även denna signaljord om jag fattade honom rätt.

Sedan brukar det också vara dåligt isolerad kopparledare i nättransformatorn så att det kan bli kortslutning där också.

Är nog kanske bäst att lämna in på rep eller få hjälp av någon som brukar repa steg.

the_wyvern
18 november 2006 · 3 Inlägg

har aldrig varit med om att sterion brunnit ner pga slutsteg så jag skulle först fixa nya kablar till sterion och prova utan steg ett tag och utesluta problemen i rätt ände samt kolla alla högtalar kablar så att inte det är någon av dom som är dåliga! eller att inte cd ligger mot någon pluskabel som inte sitter rätt i instrumentpanelen

Bmw följer inte utvecklingen!!
Bmw leder den
Tuben
19 november 2006 · 238 Inlägg

Funderar på att slänga i ett annat steg och se vad som händer, fungerar det kannon så är mitt steg jag har nu kass ju. Men det fins inget sätt att typ mäta om steget är helt eller inte?

vill ju inte häller koppla in steget i polarens bil och spela sönder hans spelare också tongue

och köpa nytt är jag inte så sugen på om det vissar sig att mitt gammla fungera
då det ger bra med efekt och räcker alldeles utmärkt till mina behov (just nu igallafall) tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang