Hjälp med baslåda till 2x Kicker CompVR 12"

Hampus_janson
23 januari 2014 · 81 Inlägg

Tjena!

Jag håller på att bygga en 100L baslåda till mina Kicker CompVR 12":or.
men har två frågor...

Lådan skall vara portad, hur stor ska porten va och vart ska den sitta?

De två basarna har dubbla talspolar, hur kopplar jag det med ett GAS  4x100 steg?

tacksam för svar!
MVH Hampus

Drönirettab
23 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Har du redan byggt lådan?
Är det 100 liters bruttovolym eller nettovolym?
Vilken bil gäller det och vilken musiktyp spelas mest (tex djupbas, rock osv)?
Vilket modellnamn har slutsteget?
Vilken impedans har talspolarna?

Nu vet jag ju inte vilket steg det gäller, men troligen kommer inte basarna att kunna drivas på så där jättemycket eftersom talspolarna antagligen måste seriekopplas för att inte få för låg impedans. Sedan är det kanske inte helt lätt att ställa in båda gainkontrollerna så att basarna får likadan signal, då jobbar de inte så effektivt som det är tänkt.

Ett monosteg hade varit bättre. smile

Hampus_janson
23 januari 2014 · 81 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du redan byggt lådan?
Är det 100 liters bruttovolym eller nettovolym?
Vilken bil gäller det och vilken musiktyp spelas mest (tex djupbas, rock osv)?
Vilket modellnamn har slutsteget?
Vilken impedans har talspolarna?

Nu vet jag ju inte vilket steg det gäller, men troligen kommer inte basarna att kunna drivas på så där jättemycket eftersom talspolarna antagligen måste seriekopplas för att inte få för låg impedans. Sedan är det kanske inte helt lätt att ställa in båda gainkontrollerna så att basarna får likadan signal, då jobbar de inte så effektivt som det är tänkt.

Ett monosteg hade varit bättre. smile

jag tog hjälp av kickerU iphoneappen och fick fram exakta mått för vad som va bra till dem basarna.

Det är en pickup med mycker liten hytt.

GAS 4100 tror jag det heter, den nyare varianten med spegelglas på framsidan.

Osäker på impedansen, finns det i instruktionsboken eller på nätet? 4 eller 2 är det.

Hur kopplar jag det med ett monosteg? om jag nu ska sattsa på det?

Hampus_janson
23 januari 2014 · 81 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du redan byggt lådan?
Är det 100 liters bruttovolym eller nettovolym?
Vilken bil gäller det och vilken musiktyp spelas mest (tex djupbas, rock osv)?
Vilket modellnamn har slutsteget?
Vilken impedans har talspolarna?

Nu vet jag ju inte vilket steg det gäller, men troligen kommer inte basarna att kunna drivas på så där jättemycket eftersom talspolarna antagligen måste seriekopplas för att inte få för låg impedans. Sedan är det kanske inte helt lätt att ställa in båda gainkontrollerna så att basarna får likadan signal, då jobbar de inte så effektivt som det är tänkt.

Ett monosteg hade varit bättre. smile

http://i44.tinypic.com/2q159j8.jpg

Mina basar uppe till höger och mina två slutsteg ner till vänster.

Drönirettab
23 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Okej, i 2010 års manual till basarna rekommenderas ca 50 liter till en bas när det gäller "vented compact" och det är antagligen det förslaget du fick i appen. I den volymen är basen inräknad, men man måste själv lägga till plats för porten.

Jag föreslår 1 st 6" port där röret kapas 18 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. I så fall får du bygga lådan 105 liter när man räknar med porten, då hamnar du ganska rätt. Avstämningen med den där portlängden är ca 38 Hz, men om det spelar för djupt så kan du i efterhand kapa röret några cm i taget och lyssna dig fram tills du blir nöjd.

Hur mycket effekt ditt slutsteg kan ge ut är jag osäker på, men har för mig att det är 4x100 WRMS i 4 Ohm. Impedansen på basarnas talspolar borde stå på magnetens baksida tycker jag, annars kan du mäta med multimeter vilken resistans det är på varje spole och på så sätt lista ut. 2 eller 4 Ohm är det som sagt, finns två modeller.

Hur man ska koppla in basarna på ett monosteg beror dels på talspolarnas impedans och även vilken lägsta impedans monosteget tål. smile

Hampus_janson
23 januari 2014 · 81 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, i 2010 års manual till basarna rekommenderas ca 50 liter till en bas när det gäller "vented compact" och det är antagligen det förslaget du fick i appen. I den volymen är basen inräknad, men man måste själv lägga till plats för porten.

Jag föreslår 1 st 6" port där röret kapas 18 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. I så fall får du bygga lådan 105 liter när man räknar med porten, då hamnar du ganska rätt. Avstämningen med den där portlängden är ca 38 Hz, men om det spelar för djupt så kan du i efterhand kapa röret några cm i taget och lyssna dig fram tills du blir nöjd.

Hur mycket effekt ditt slutsteg kan ge ut är jag osäker på, men har för mig att det är 4x100 WRMS i 4 Ohm. Impedansen på basarnas talspolar borde stå på magnetens baksida tycker jag, annars kan du mäta med multimeter vilken resistans det är på varje spole och på så sätt lista ut. 2 eller 4 Ohm är det som sagt, finns två modeller.

Hur man ska koppla in basarna på ett monosteg beror dels på talspolarnas impedans och även vilken lägsta impedans monosteget tål. smile

Okej, tack för infon smile

Carl7
23 januari 2014 · 403 Inlägg

Först och främst ta reda på det är för basar och steg.

Blir svårt att ge ett vettig svar när man inte vet någonting.

Det kan vara bra att veta.

Bas: Impedans på talspolarna. Borde stå på basen. Troligtvis är det 2x2ohm eller 2x4ohm. Men storskillnad på båda
Steg: Modellbeteckning.
Troligtvis kommer det nog inte lira något vidare med det steget.

Sen angående lådan. Är det meningen att det ska vara en portad låda enligt kicker? Om du har fått ut byggmått borde 100L vara med basarna inräknade.

Hampus_janson
23 januari 2014 · 81 Inlägg

Carl7 skrev:
Först och främst ta reda på det är för basar och steg.

Blir svårt att ge ett vettig svar när man inte vet någonting.

Det kan vara bra att veta.

Bas: Impedans på talspolarna. Borde stå på basen. Troligtvis är det 2x2ohm eller 2x4ohm. Men storskillnad på båda
Steg: Modellbeteckning.
Troligtvis kommer det nog inte lira något vidare med det steget.

Sen angående lådan. Är det meningen att det ska vara en portad låda enligt kicker? Om du har fått ut byggmått borde 100L vara med basarna inräknade.

"net airspace 99,564 L" Portad rätblocksformad låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang