7017
Sök

Hjälp med inkoppling av framsystem?

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Tjenare, Tänkte beställa ett nytt framsystem å hittade det här: http://www.blekingebilradio.se/

Och jag har lite frågor, för jag har inte en susning om sånt här med delningsfilter å sånt.

Hade tänkt att driva framsystemet med ett Mac Audio Mp 2000 steg. Det är ju 2 kanaligt, funkar det så att jag drar bara 2 kanaler till delningsfiltren, så delar den upp effekten på både midbasarna å diskanten eller?

Ska ha midbasen i dörren å diskanten i instrumentbrädan.

Sen på mitt steg så har jag ju delningsfilter, och så som jag testat det så kom jag fram till att man kunde skicka ut bara bas eller bara diskant eller blandat. Hur ska jag i så fall skicka till delningsfiltret.

Är jag helt ute å cyklar eller?

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
Ska tillägga att mitt nuvarande framsystem består av ett par gas högtalare för 199:- paret som drivs av Bilstereon.

Tycker att det inte är så bra på höga volymer, kommer jag märka stor skillnad på dem från blekingebilradio som jag driver på ett slutsteg?

1 058 Inlägg
18 november 2006
om du har separat delningsfilter till framsystemet så ska du inte dela frekvenserna på steget. jepp det verkar som du förstår vad som gäller

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
om du har separat delningsfilter till framsystemet så ska du inte dela frekvenserna på steget. jepp det verkar som du förstår vad som gäller

Ok, så det går med ett 2 kanaligt steg då?

1 058 Inlägg
18 november 2006
jadå det går fint med 2 kanaler. en kanal till delningsfiltret sen så delar filtret upp sig till midbasen och diskanten i två utgångar..

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
F*n också, va ute å kollade lite nu å upptäckte att jag inte får in 6,5".

Finns det något annat kit med delningsfilter midbasar 5,25", å diskanter för runt en 500:-

1 058 Inlägg
18 november 2006
ojså, det kan bli svårt att hitta så billigt.. kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men brl har ju rockford 5.25 tvåvägs system som spelar MKT bra , fast dessa kostar ca 900kr paret

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
ojså, det kan bli svårt att hitta så billigt.. kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men brl har ju rockford 5.25 tvåvägs system som spelar MKT bra , fast dessa kostar ca 900kr paret

Ok,
Testade att sätta slutsteget på mina GAS å satte att han skulle spela både bas å diskant, men det lät inget vidare, så fort man drog på så "slog" högtalaren så långt, för kraftigt steg och för klena hötalare eller?

1 058 Inlägg
18 november 2006
möjligt, eller så spelar dom lite får långt ner i frekvenserna och tappar effekttålighet pga detta.. vad finns för inställningsmöjligheter på steget?

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
möjligt, eller så spelar dom lite får långt ner i frekvenserna och tappar effekttålighet pga detta.. vad finns för inställningsmöjligheter på steget?

De 3 olika inställningarna för delningen, Sen level å Basboost, och så finns det en kontroll för högpass å lågpassfilter.

1 058 Inlägg
18 november 2006
prova med steget på dina gas högtalare, och ställ in så att den tar bort allt under 40-50hz och minska bassboost och dylikt så ska du se att det går att spela med dom..

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
prova med steget på dina gas högtalare, och ställ in så att den tar bort allt under 40-50hz och minska bassboost och dylikt så ska du se att det går att spela med dom..

Men då spelar dem la bara diskant?

1 058 Inlägg
18 november 2006
nej då,  men dom ska inte spela lågfrekventa bastoner .. det är ju det du har bas lådan till tongue

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
nej då,  men dom ska inte spela lågfrekventa bastoner .. det är ju det du har bas lådan till tongue

Ok få ta å testa det, kan man parallel koppla på baksystemet med?

1 058 Inlägg
18 november 2006
ja om högtalarna är på 4 ohm och steget klarar att lastas ner till 2 ohm.. men då får du ut samma signal till både fram och bak vilket inte är säkert att det blir bra..

PoLoud =D

342 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
vw_performance skrev:
ja om högtalarna är på 4 ohm och steget klarar att lastas ner till 2 ohm.. men då får du ut samma signal till både fram och bak vilket inte är säkert att det blir bra..

Ok, nu spelar bak å fram lika mycket så det spelar ingen roll.

Tack så mycket för alla svar, blev lite klokare iaf.

Sök