Vänster framljus fungerar inte volvo 940

dannevolvo
30 januari 2014 · 86 Inlägg

Hej är nåt fel mitt vänstra framljus funkar inte på 940in och alla säkringar är hela och lamporna är nya, är inte jordfel för då skulle de ju vara ström fram och det är de inte, fick tips av en och byta glödtrådsvakten men funka ändå inte. Alltså varken halv eller helljus funkar på vänstra men på högra funkar de. Nån som har nån gissning på va de kan vara för fel?

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
-Fromell-
30 januari 2014 · 46 Inlägg

Dra ström från det vänstra ljuset annars?

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
dannevolvo
30 januari 2014 · 86 Inlägg

Haha att ja inte tänkte på de wink blir inte överbelastat då?

Volvo V70 (2014)
Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
dannevolvo
30 januari 2014 · 86 Inlägg

Eller ja de vänstra blir de ju inge bättre om ja tar från wink de är ju de som inte funka

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
-Fromell-
30 januari 2014 · 46 Inlägg

Nejdå ska inte vara någon fara smile i värsta fall slänga i en annan säkring smile

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
-Fromell-
30 januari 2014 · 46 Inlägg

Ta från högra då wink läste fel haha

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
mb_pucken
30 januari 2014 · 5 088 Inlägg

-Fromell- skrev:
Nejdå ska inte vara någon fara smile i värsta fall slänga i en annan säkring smile

Tror någon seriöst behöver plugga på lite ellära... Sätta i en större säkring om en brinner pga överbelastning är bara dumt, säkringen ser till att inte kabeln eller i värsta fall bilen brinner upp vid en överbelastning eller kortslutning. Vill man montera en större säkring så se till att kablarna är tillräckligt stora för att klara den nya belastningen och är dom det så kan man sätta i en större säkring annars får man byta kabeln
Skulle den mot förmodan funka att koppla in sig på höger sida utan att nått ger med sig så är risken stor för Spänningsfall och de är inge bra på lysen om man vill se nått då dom kan lysa svagt.
Till ts. Funkar parkeringsljuset?
Vart jordade du när du kollade om du hade spänning fram? Börja med att mäta i kontakten till lyktan och se om det finns spänning. Annars mät vid relä om ett sådant finns.

En lösning är att dra en direktström till lampan från batteriet och sedan styra det med relä från den andra sidan som funkar
Glöm inte säkring vid batteriet smile

Senast redigerat av mb_pucken (30 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
-Fromell-
30 januari 2014 · 46 Inlägg

antog att han visste att han skulle få dra större kablar?!

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
dannevolvo
30 januari 2014 · 86 Inlägg

Jag kopplade in extraljus och tog styrström från vänstra men då funka dom inte sen flytta ja över till högra då funka dom. Inte testat parkering då jag har USA blinkers och väntar på lampor till dom.

Och nej Petter ja visste inte att man skulle byta till grövre kablar.

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
mb_pucken
30 januari 2014 · 5 088 Inlägg

Då bör det inte vara jordfel eftersom relä och lykta inte borde dela jordpunkt. Sluta det funka i samband med extraljusinkoppling eller lyktbytet till USA ljusen?
Börja med att de om du har ström till lyktans kontakt så du vet att det inte är nått fel i själva lyktan smile är det inge ström där får du leta vidare längs med kablarna och se vart den försvinner smile verkar lite lurt att båda lamporna i lyktan ej funkar då dom ej bör dela kablar eller säkring gissar jag smile
Oj läste lite fort med USA ljusen smile

Senast redigerat av mb_pucken (30 januari 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dannevolvo
30 januari 2014 · 86 Inlägg

Vet inte om det funkade innan då jag aldrig har kört med lysena på eftersom den är avställd och jag bara flyttat den på gårn. Relät sitter inne i kupén så de är nog inte samma jordpunkt, följa upp kablarna orkar jag inte för dom är ju inlindade i eltejp hela vägen i en kabelstam för motor och alltihop. Nä de är enskilda kablar annars skulle de ju inte gå att välja hel/halv ljus. Jag böt relät till framljusen med och extra helljus då de är extraljus orginal i 940 lyktor. Ska kolla i helgen på undersidan av relä/säkrings dosan så de inte släppte nån kabel när jag kopplade in elhissar.

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
dannevolvo
8 februari 2014 · 86 Inlägg

Nu funkar det och det fattades säkringar för jag hade visst kollat på en askopp från 740 eller vad det var så jag kolla fel säkringar tongue funkade ett tag tills bilen dog för den inte ladda tillräckligt hmm

720watt wink
https://www1.garaget.org/archive/186/185592/335235/335235-3314365.jpg}

https://www1.garaget.org/archive/186/185592/335235/335235-3314366.jpg}

Volvo V70 (2014)
Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang