Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
PlumCrazy skrev: Skönt som attan med första turen efter vintern! Avis på träratten där faktiskt.
Man får hoppas att motivationen kommer tillbaka lite. Tänkte skruvat i ratten men hade visst lagt ut verktygen från bilen så de få bli när jag ställer på bilen istället. Skönt med att kunna rasta den lite även.
mercaa skrev: Skönt att dra en sväng! Den verkade ju lätt startad iaf och 19+ har ni sommar där nere redan Min kan vara trögstartad nåt varv mer än din, men den gör aldrig checken med att varva upp till ca1800 varv? den går bara upp till typ 900 och ligger där. Du kanske har en gissning?
Mja. Den hade ju gått på tomgång en lite stund innan och jag hade ju kört ut den med så. Det var en varm och fin dag. Nu är det nere å 7 grader igen och mornarna är fortfarande riktigt kalla. men 19 grader hade jag kunnat ta fler dagar. Annars duger regn och rusk bra för min del Syftar du på mitt klipp så kanske jag höll lite lite på gasen vid startöginblicket. Får ta och undersökna de hur den startar sen.
Domkraften är redan vid 60/40 lite trixig att få bort alltid. Nu har jag en vanlig stor så det kommer man ju undan om man kör med en låglyftande istället. Men tanken är att ha upp bilen på en lyft och sen byta det och lägga lite brädor under så att man kan komma bort från lyften sen xD
stefanwasa skrev: Du har mycket fina grejer att montera nu, måste klia i fingrarna liksom?
Klart att det gör det. Men det finns ju annat som man måste åtgärda dessutom Bli mycket skruvande för att montera lite delar. Hade jag haft möjlighet att ha ett eget garage s hade bilen idag stått på 4 pallbockar och fått sig eriktig genomgång istället för en rullande renovering men klart att det kliar lite
Då har jag varit och hämtat ut härket från förvaring.
Har konstaterat att den har läckt lite glykol in i bilen och det blir lite immigt ibland. Ska lossa mattorna och tvätta de rena och se om värmepaketet läcker. Det verkar inte försvinna vatten vad jag kan se nu. Men olja drar den lite iaf haha. Smöjer maskinen lite extra...
Ser vettig ut till de bättre
Reklamplats...
Slängde ju dit 850 bakljus för ett tag sedan. Fan vad folk verkar tycka att V70´ns ska sitta på istället. Mja.
Tog och bytte dump till en mycket fräshare utan torrsprikningar. Skönt att vara utan fågelkvitter nu iaf.
Tror att jag lyckades döda fågelkvittret x2 med..
Monterade även dit staget från MPRE. kändes lite mer "orolig" och direkt vid kruvtagning. Jag skruvade bara mitt stag i spänn. Kanske ska göra tvärtom och tvinga ihop det istället?
bytte bägge framdäcken och slängde ena åt helvete nya däcken ska ju inte sneslitas då jag gjorde hjulinställning några sidor tillbaka i tråden ju.
Då har jag tagit långhelg och skulle åkt iväg och få två nya däck men däckkillarna tyckte att 10 över 4a var bra att stänga ner verksamheten fast de har öppet till kl 17.00
Drog in bilen på liften i vanlig ordning och man går ju och tittar och fundera bra länge ibland.
Har länge stört mig på märket som varit för en antenn?? Maskerade och grundlackade lite hjälpligt.
Under tiden det torkade lite så roade jag mig med att sätta på staget iaf. Trodde att det skulle blir svårt att ta sig fram med detta på. Dock så sticker mitt avgasrör ner lite så min markfrigång är oförändrad iaf! Lätt att skruva dit var det. Funderade på att montera dit det främre med. Men sätter jag dit det så blir det lite tajt med att ha några bra lyftpunkter..
Vi tar en vända till med lite grundfärg. Egentligen så skulle detta hål behövas kapas bort och tennas igen ordentligt. Det är nivåskillnad men de får vi ta vid en kommande renovering isf?
Började smida på min ide med invändigt styrstopp till Alu länkarmarna. Med min metod så slipper man använda fula plåtbitar eller skarva på en icke slitage del som vanliga länkarmar annars har. Man ökar ju dessutom svängradien lite med Aluminium länkarmarna. Jag har ju sedan tidigare bytt min styrväxel och denna såg inte riktigt likadan ut i utformningen på axel. Men det spelar ju ingen roll ändå...
Andra sidan med. Ingen grön distans här som är från tillverkningen. Mina orange original distanser som jag har nyttjat flera av istället. Smidigt att snäppa dit och ta bort några så kan man ställa var man har styrstoppet istället. Detta är ju grymt smidigt om man har sänkt bil och dessutom så kan man ju ställa styrstoppet efter hur stora/breda däck man kör med.
Detta är dessutom en lösning som inte ska vara något som slits.
Jag måttade lite snabbt och jag har nog "minskat" min svängradie med 11mm utslag. Det märks lite gör det förvisso. 850 har ju ganska kass svängradie om man tittar på 7/900 istället. Men jag valde att ha ganska stort spelrum om man nu vill sänka bilen mer i framtiden och dessutom så är det helt omöjligt att det ska kunna ta emot någonstans oavsett hur mycket fjädringsväg man har! Gilla!
Fick ju tag på en färgburk som skulle vara min färgkod. Men jag gav det en chansning som tyvärr blev lite fel. På tok för ljus färg utan djup. Men det var bara att fortsätta måla och hoppas på att klarlacken skulle mörka ner det lite.
Lossade plasten framme vid rutan och hittade lite grönska. Passar ju bra in på en grön bil. Miljöbil?
Fick lossa staget för att ens ha en chans att kunna få bort plasten framme vid rutan.
Hade visst filter härvid som säkert inte ha bytts på 34 000 Mil!! Så jag tog tryckluften och rengjorde både filter och allt annat bös som låg här.
Bort med momentstaget..
Satt ganska hårt med bort kom det iaf.
Ganska slut. Troligen inte bytt någonsin.
Ny inre övre bussning med Delrin istället. Det låter lite mer men inget som jag alls störs av. Riktigt fint oljud blev det från detta. Nu har jag inte det främre övre men jag kan tänka mig att ljudet fortplantar sig helt annorlunda med två stumma stag isf.
Ser förjävligt ut... Men då jag tidigare har bättrat bilar så har jag fått till det bra eller så har det blivit lite mörkare. Men men alltid retar det någon?
Rengjort och ditmonterat.
Allting ihop på sin plats igen.
Jag börjar riktigt att gilla hur stum och direkt bilen har blivit med alla modifieringar. Helt underbar. Går exakt dit man vill. Vilken känsla!
Jag fick ju ett litet mysko brev i lådan idag med. Väldigt rolig läsning att jobbet uppskattas iaf
Det är bara att titta in och läsa och luta sig tillbaka och njuta! Glöm nu inte bara att lämna ris eller ros i en kommentar med
Jag hoppas att vi Ses på Österlenrundan förövrigt!
Jag fick en kille som kunde sitt jobb när jag besiktigade i tisdags. Han tyckte att den var lite hård först men, jag förklarade att det förstår han när han ser den på lyften. Det var precis på fitthåret att man fick över bilen på liften. Tajt om något med mina extra stag. Fick nerslag på ABS en dock.
Jag var nästan lite orolig för att de skulle klaga på mina k-stag men det gick ju bra ändå..
Har haft uppe bilen på liften igen då man inte har något meningsfullt liv...
Behöver få tag i en frisk förardörr i färgkod 421 men det verkar ju lönlöst. Hittade en på skroten men lite antydan till rost och helrepad. Högerstyrd bil och krossad ruta. Inte värt jobbet.
Kollat lite på abs en och kontrollerat instrumenthuset och haft isär. Har ett liggande som man annars får prova med om man inte hittar några fel.
ABS kukar ur som vanligt. Lyser konstant tracs nu och död abs lampa. Vid motorvägs fart så glöder abs och tracs fungerar att slå av och på. Sen ibland får mätaren frispel och abs lampan slutar glöda och tracs lyser konstant.
Riktigt jävla sur på bilfan nu.
Pissar vatten och olja. Avgasröret slår i, ac funkar inte. rost lite här och där med kass lack. gnisslande bromsfan som inte slutar föra oväsen. avgasrör som slår i och ett genomslagsgummi som delat på sig...
Åthelvete...
Fick iaf igång VGAII larmet och lyckades koda in en av två dosor iaf.
Fick ett frispel och började löda ihop en felkodsläsare för motorstyrningen. Har 3-2-5 som felkod varje jävla gång bilen startas. Vilket betyder minnesförlust av något. Nollar man eller visar nästa kod så är det bara 1-1-1.
Tog och bytte ut passagerarstolen i bilen. Inget fel alls på den faktiskt. Dock så var fickan där bak lite ful så skiftade stol med en jag hade liggande.
Stolen ute. Passade på att dammsuga lite extra med. Hittade en penna och en "dank".
Här ser ni hur ful fickan är på stolen.
Rätt likvärdiga i skicket. Lite medel på dessa så är de som nya annars.
Bytte ut panelen då min gamla visst var omlödad i kontakten. Bättre att köra på en som är helt frisk.
Rengjorde plasten och bytte ut mot min gamla då den inte var repad.
När ni transporterar stolar eller har de stående så sätt alltid på låsskyddet! Då kan inte airbagen gå av då den är fristående från själva bilens system.
Mer bilder tog jag inte men skruvade bara tillbaka den på plats och testkörde lite så den fungerar i alla riktningar!
En kille hjälpte mig att läsa ut felkoder från bilen med.
Massa felkoder som låg kvar i systemet. Rensade och tog en provtur.
Detta är vad som kom upp efter en provtur.
Efter att ha testat igen så klagar den på HB. Men tror att det är avläsnings fel istället för givaren.
Extrazz skrev: Tog och bytte ut passagerarstolen i bilen. Inget fel alls på den faktiskt. Dock så var fickan där bak lite ful så skiftade stol med en jag hade liggande.
När ni transporterar stolar eller har de stående så sätt alltid på låsskyddet! Då kan inte airbagen gå av då den är fristående från själva bilens system.
cars4ever skrev: Finns det något annat sätt att få fram att det är just boxen som strular? Utöver att byta alla givare då förstås.....
Egentligen är det smidigaste att sätta över boxen i en bil som man vet att allting fungerar i. Men även instrumenthuset spelar ju ett litet spel med så det kan vara mycket som ger felkod.
Undrar vad du använde för Obd2 läsare för att läsa ut felkoderna. Har hört att det är problem med att läsa ut på -96 årsmodellerna när Obd2 först kom. har testat 3 olika läsare men de vill inte funka...
Autocom. Körde jag på. Bråkade lite men 96orna är lite special med protokollen. Eller vidas är de enda vettiga att använda det kan gå ner mycket djupare sägs det.
Du kan dock läsa ut blinkkoder från. Motor, ecc, farthållare. Resterande som abs måste de vara instrument till.
Undrar vad du använde för Obd2 läsare för att läsa ut felkoderna. Har hört att det är problem med att läsa ut på -96 årsmodellerna när Obd2 först kom. har testat 3 olika läsare men de vill inte funka...
Autocom. Körde jag på. Bråkade lite men 96orna är lite special med protokollen. Eller vidas är de enda vettiga att använda det kan gå ner mycket djupare sägs det.
Du kan dock läsa ut blinkkoder från. Motor, ecc, farthållare. Resterande som abs måste de vara instrument till.
Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.
Autocom funkar på min iaf. Även på andras 96or enligt han jag får hjälp av. Det är bara vad jag har fått berättat att vida sägs klara 96or mm.
Har bytt box till en som jag vet funkar tog den från en bil där allting funkar i så. Samma fel i min bilfan.
Tar vida så gamla som 96or ? tror du måste ha Volvos gamla diagnos system till dom.
Autocom funkar på min iaf. Även på andras 96or enligt han jag får hjälp av. Det är bara vad jag har fått berättat att vida sägs klara 96or mm.
Har bytt box till en som jag vet funkar tog den från en bil där allting funkar i så. Samma fel i min bilfan.
vet många pogram ej tar bilar äldre än 01 och vet att på volvo använder dom någon annan grej på 850 s70
Mer än jag vet faktiskt.
Iaf jag har idag fått igång ABS skiten iaf Tyckte att bilen gick lite bättre dessutom? Låg i en lång kurva och pressade järnet. bara spann och spann. Lyckades tända lamda i samband med detta men klarade av att nolla den med min egenbyggda felkodsläsare.