Volvo945gl skrev:
den ska va i bilen, en volvo 945, men alla parametrar finns ju inte att fylla i, har redan det programet och BASBOX. har inte förstått hur det fungerar.
använd winisd och fyll bara i Vas,Fs,Qts o lämna resten av fälten tomma, det blir ändå hyfsat rätt beräknat!
Kurvan ska ju va jämn o fin med mjuk avrundning neråt vid avstämningen, en mjuk puckel på kanske 2-3db är ok.
Bra att du har en 945:a för den vill ha en stor låda, basreflex funkar bara inte som jag skrev innan(programmet säger en låda 4000+ liter) utan sluten är det som gäller.
100 L =Qtc 1,61
200 L =Qtc 1,46
300 L =Qtc 1,41
Läs den kopierade texten härefter så förstår du vad jag menar:
Beräkningsexempel
Qtc uttrycker det SAMLADE högtalarsystemets Q-faktor i samspel mellan element och låda. Qtc är alltid högre än elementets angivna Qts, och är ett "mått" på hur en sluten låda låter.
Qtc 0,5 Kallas kritiskt dämpad och utmärker sig med ytterst välkontrollerad, något tunn basåtergivning.
Qtc 0,7 Anses vara en mycket användbar kompromiss mellan fyllig och rimligt kontrollerad basåtergivning. Ger rakaste frekvensgång och lägsta undre gränsfrekvensen.
Qtc 1 Kännetecknas av en något fyllig ock knappt så välkontrollerad, "populär" basåtergivning.
Qtc 1,4 Utmärker sig med särskilt fyllig och "långvarig" basåtergivning utan större styrning.
Qtc 2 Kvalificerad till begreppet "fläskbas". Ger väldigt mycket och "fet" basåtergivning, men med mycket dåligt transientsvar och styrning.
Generellt gäller: Lägre Qtc - Större låda.
Optimalt ska vara Qtc 0,707.