BoostLogic - Projekt 900hk 2JZ-GTE

BoostLogic
19 november 2006 · 272 Inlägg

Tar med mig en 2JZ-GTE longblock hem efter Bilsportmässan om 2 helger. Som dom flesta vet så är det dubbelturbo Supra MkIV motorn. Motorn köps komplett i delar, men cylinderloppen behövs borras upp en aning. Så då tänkte jag att det får bli riktigt gjort på en gång åt bottendelen så slipper man aldrig mer oroa sig över den, förhoppningsvis.


Motorbygget kommer kostas på en del, enligt vad min egen ekonomi tycker, så jag har inga planer om att vara färdig med en komplett motor förens vintern 2009.


Hoppas på en effekt kring 900hk på VP CSP soppa och en lugnare gatmapp på 550hk och då med 98 oktan. Börjar lugnt och fint så kan man öka om det skulle behövas, delarna som kommer införskaffas kommer klara av en bit över 1000hk sträcket. Men jag är jätte nöjd med en ganska jämn och fin effektkurva och 900hk. Räcker med 550-600hk på gatan då man ändå inte har användning för mer utan att man spinner bort all effekt, dessutom så finns det ju ingen att utmana här i stan förutom typ 1-2 bilar wink Lika bra att spara på grejerna då.


Bottendelen kommer bestå av detta är det hittills planerat.
-ARP vevstaksbultar
-Clevite vevlager
-CP kolvar .020" överdimension
-Clevite ramlager .25mm överdimension
-Titan Motorsports Billet ramlageröverfall
-ARP ramlageröverfalls pinnbult
-Carrillo H-profil vevstakar



Bilder kommer väl så småningom, hoppas ni tycker det är intressant trots den långa tidsplaneringen.


Mvh Ante

Senast redigerat av BoostLogic (19 november 2006)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
Kornz Solfilmsmontör
19 november 2006 · 947 Inlägg

Man får ju planera sitt project utifrån tid och pengar. Hoppas att få se en uppfölljning på detta projekt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
BoostLogic
19 november 2006 · 272 Inlägg

Tid finns det alltid men pengar kan det bli ont om när man bygger en seriös motor som har kapacitet för 1000+hk smile Kommer bilder nästa Söndag på lilla motorn smile

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang