Smita från polis?! (ändrat för att minska missförstånden)

baltis
11 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Sebb0 skrev:

Hamilton skrev:

Sebb0 skrev:
något mer jag behöver veta om vad jag har för rättigheter? smile

annars behöver ni inte skriva. vet att jag formulera mig helt fel i början. men läser ni lite så förstår ni vad jag menar smile

Vilka rättigheter du har avgörs ju den dagen du ställs inför ett evt åtal eller misstanke om brott, allt annat är ju bara spekulationer och gissningar.

Ja det är ju sant tongue Men tänkte om någon vet mer som "gjort lika dant"  Alla som har en bil med lite pulver brukar ju använda dom hästarna lite gran. Alla kan ju inte bara köra sin bil på 5100 och Gatebil liksom, när du kommer dit vill man ju ha ett hum om hur man sladdar börnar och över huvud taget hanterar en bil med lite hästar under huven.

Vilket får en att göra saker på vägen/parkeringar för att de inte finns tillräckligt med tillfällen för vanliga folk att testa saker med sina bilar på inhägnat område eller banor. Och de alla vet ju de att om man gör de så kan polisen komma och då måste man ju kunna lite kryphål och sina rättigheter när de väl händer för att komma undan lite smidigare med de. En böter är ju helt försåtligt men mer en de funkar inte. smile

Var tvungen att läsa 2 gånger för att förstå att jag inte läst fel, blir faktiskt lite mörkrädd.

MAN ÅKER TILL BANAN FÖR ATT BLI EN BÄTTRE FÖRARE!

På banan finns inga fotgängare (nej du kan omöjligt säga att du till 100% vet att du inte sladdar i närheten av någon person) och annat att köra på. Eller är det helt enkelt så att du är rädd för att göra bort dig? Känns det pinsamt att du inte klarar av att sladda lite bra som dom andra? MAN ÄR PÅ BANAN FÖR ATT GÖRA JUST DETTA! så snälla, kom och kör på mantorp istället. Plogad bana på is är också väldigt lärorikt. Finns även inhägnade områden att hyra, flygfält etc.

Angående ditt polis resonemang, skulle vilja säga att du behöver allafall dubbla effekten mot polisen dvs typ 500hk och du pratar vi landsväg/motorväg mitt i natten med ytterst lite trafik, som dom skriver ovan, det är svårare än man tror att köra ifrån polisen...
Och att "kunna kryphål och rättigheter"... slänger du det i ansiktet på en polis då kommer han sätta dit dig för blottning när du visar rövspringan... Bästa att göra med poliser är att vara trevlig, skamsen och väldigt glömsk...

baltis
11 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Sebb0 skrev:

-matte skrev:
Är det inte bättre att du kör en bana istället? Betydligt roligare och man kan verkligen pressa bilen och samtidigt vara fullständigt försäkrad om det skulle hända något.

På samma sätt som man utövar idrott på idrottsanläggningar så ska man utöva motorsport på sådana platser, visst kan man "slira" lite på en tom parkeringen men det måste ske med lite förnuft. Att aktivt hålla på att smita från polisen uppskattar ingen och kommer troligtvis sluta i katastrof.

Jag håller verkligen men med dig men problemet åter kommer ju.. "/ De finns inte så många dagar om året man kan få köpa på banan med en vanlig bil.. "/

Och klart att när man väl är ute o slirar är man ju inte mitt i skogen o sladdar lite så man inte stör någon. Eller så gör man de i lagom mängd på en parkering eller liknande.

Grejen är som sagt vad att polisen i min stad är helt hjärt lösa människor... Dom bara jagar barn. Följer efter oss. får böter för allt dom kan komma på..

Och de är att dom missbrukar sin makt.. Som gör att man blir orolig. Och därför vill veta sitt rätt och ev sätt att undvika problemen. tongue

Jag blev stannad av polisen i motala förra sommaren, körde runt 80 genom stan (tidig morgon) ätandes en macka. Polisen tittade på bilen, slitna rdäck, utbytt förarstol etc (dvs dom hade lätt kunnat ge mig en regbes.) Berättade att jag var på väg till Mantorp, vi snackade en stund sen så fick jag lova att köra som fan på banan så det inte skulle gå lika fort hem...
Allt handlar om bemötande, försök tänka dig in i deras situation.

Sebb0
11 februari 2014 · 118 Inlägg

baltis skrev:

Sebb0 skrev:

Hamilton skrev:

Vilka rättigheter du har avgörs ju den dagen du ställs inför ett evt åtal eller misstanke om brott, allt annat är ju bara spekulationer och gissningar.

Ja det är ju sant tongue Men tänkte om någon vet mer som "gjort lika dant"  Alla som har en bil med lite pulver brukar ju använda dom hästarna lite gran. Alla kan ju inte bara köra sin bil på 5100 och Gatebil liksom, när du kommer dit vill man ju ha ett hum om hur man sladdar börnar och över huvud taget hanterar en bil med lite hästar under huven.

Vilket får en att göra saker på vägen/parkeringar för att de inte finns tillräckligt med tillfällen för vanliga folk att testa saker med sina bilar på inhägnat område eller banor. Och de alla vet ju de att om man gör de så kan polisen komma och då måste man ju kunna lite kryphål och sina rättigheter när de väl händer för att komma undan lite smidigare med de. En böter är ju helt försåtligt men mer en de funkar inte. smile

Var tvungen att läsa 2 gånger för att förstå att jag inte läst fel, blir faktiskt lite mörkrädd.

MAN ÅKER TILL BANAN FÖR ATT BLI EN BÄTTRE FÖRARE!

På banan finns inga fotgängare (nej du kan omöjligt säga att du till 100% vet att du inte sladdar i närheten av någon person) och annat att köra på. Eller är det helt enkelt så att du är rädd för att göra bort dig? Känns det pinsamt att du inte klarar av att sladda lite bra som dom andra? MAN ÄR PÅ BANAN FÖR ATT GÖRA JUST DETTA! så snälla, kom och kör på mantorp istället. Plogad bana på is är också väldigt lärorikt. Finns även inhägnade områden att hyra, flygfält etc.

Angående ditt polis resonemang, skulle vilja säga att du behöver allafall dubbla effekten mot polisen dvs typ 500hk och du pratar vi landsväg/motorväg mitt i natten med ytterst lite trafik, som dom skriver ovan, det är svårare än man tror att köra ifrån polisen...
Och att "kunna kryphål och rättigheter"... slänger du det i ansiktet på en polis då kommer han sätta dit dig för blottning när du visar rövspringan... Bästa att göra med poliser är att vara trevlig, skamsen och väldigt glömsk...

Nu har du ju inte hängt med i diskussionen lilla vän..

1 Banan är inte öppen för vanliga bilister med (original bilar) på ett sånt sätt att man kan öva på sina kunskaper. och om de är det så är det ytterst få tillfällen.
2 Att hyra ett flygfält över en helg vorde sjukt kul! Men tror de ligger en bra bit över min budget vilket gör de till en omöjlighet..
3 Jag ska åter igen inte fly flera mil.. ska inte starta någon jävla film biljakt.. De handlar om att svänga in på närmaste avfart stanna bilen och kliva ur innan polisen har vänt runt. Finns inte möjlighet att svänga in så försöker man ju inte dra där ifrån med full gas direkt utan stannar snällt och pratar med farbror polisen om de dom påstår jag gjort.

Sebb0
11 februari 2014 · 118 Inlägg

baltis skrev:

Sebb0 skrev:

-matte skrev:
Är det inte bättre att du kör en bana istället? Betydligt roligare och man kan verkligen pressa bilen och samtidigt vara fullständigt försäkrad om det skulle hända något.

På samma sätt som man utövar idrott på idrottsanläggningar så ska man utöva motorsport på sådana platser, visst kan man "slira" lite på en tom parkeringen men det måste ske med lite förnuft. Att aktivt hålla på att smita från polisen uppskattar ingen och kommer troligtvis sluta i katastrof.

Jag håller verkligen men med dig men problemet åter kommer ju.. "/ De finns inte så många dagar om året man kan få köpa på banan med en vanlig bil.. "/

Och klart att när man väl är ute o slirar är man ju inte mitt i skogen o sladdar lite så man inte stör någon. Eller så gör man de i lagom mängd på en parkering eller liknande.

Grejen är som sagt vad att polisen i min stad är helt hjärt lösa människor... Dom bara jagar barn. Följer efter oss. får böter för allt dom kan komma på..

Och de är att dom missbrukar sin makt.. Som gör att man blir orolig. Och därför vill veta sitt rätt och ev sätt att undvika problemen. tongue

Jag blev stannad av polisen i motala förra sommaren, körde runt 80 genom stan (tidig morgon) ätandes en macka. Polisen tittade på bilen, slitna rdäck, utbytt förarstol etc (dvs dom hade lätt kunnat ge mig en regbes.) Berättade att jag var på väg till Mantorp, vi snackade en stund sen så fick jag lova att köra som fan på banan så det inte skulle gå lika fort hem...
Allt handlar om bemötande, försök tänka dig in i deras situation.

Joo om de där hände mig skulle de vara en dröm. men åter igen. i Motala finns det en hög med poliser som inte är så trevliga. du har nog haft lite tur. smile

i de tillfället skulle jag se som sagt va om jag kunde svänga en höger och parkera eller så får jag helt enkelt stanna smile

Sebb0
11 februari 2014 · 118 Inlägg

Bullet--- skrev:

Sebb0 skrev:

-matte skrev:
Är det inte bättre att du kör en bana istället? Betydligt roligare och man kan verkligen pressa bilen och samtidigt vara fullständigt försäkrad om det skulle hända något.

På samma sätt som man utövar idrott på idrottsanläggningar så ska man utöva motorsport på sådana platser, visst kan man "slira" lite på en tom parkeringen men det måste ske med lite förnuft. Att aktivt hålla på att smita från polisen uppskattar ingen och kommer troligtvis sluta i katastrof.

Jag håller verkligen men med dig men problemet åter kommer ju.. "/ De finns inte så många dagar om året man kan få köpa på banan med en vanlig bil.. "/

Och klart att när man väl är ute o slirar är man ju inte mitt i skogen o sladdar lite så man inte stör någon. Eller så gör man de i lagom mängd på en parkering eller liknande.

Grejen är som sagt vad att polisen i min stad är helt hjärt lösa människor... Dom bara jagar barn. Följer efter oss. får böter för allt dom kan komma på..

Och de är att dom missbrukar sin makt.. Som gör att man blir orolig. Och därför vill veta sitt rätt och ev sätt att undvika problemen. tongue

Om du ser dig själv som ett barn och dessutom skriver en tråd att smita från polisen och känner dig allmänt paranoid att polisen är efter dig.....då ska du inte gå i närheten av en bil och inte minst utöva farliga manövrar på trafikerade vägar, du får nog ge det några år tills du mognar i trafiken och gör dig förtjänt av ditt körkort.

Som jag sagt tidigare så har jag blivit av med mitt körkort. fick ta om allt och vänta 3 månader. men nu har jag fått tbx de.  jag är en i allmänhet defensiv bil förare. kör gärna 45 på 50 väg. och ibland bara 20 på 30 sträcka för att jag är en liten skada i själen sen förra gången.   

De som gör mig och alla mina vänner är de att polisen ser oss. Åker tex till skolan eller hem o stannar oss helt utan anledning.. Kommer fram och är otrevliga som om vi hade hela bilen full med knark. Även blivit stoppad för att jag bara går längs en väg. De bästa dom vet är att bara leta efter oss och ge böter för tonade lyktor och allt möjligt. vilket gör alla oroliga.

Tanken med detta forum va inte att hälften som svara skulle skriva att jag va dum i huvudet och inte ska komma nära en bil igen utan bara få veta. Lite om vilka rättigheter man har och hur alla andra gör när dom är ute o sladdar sina 740 om polisen kommer eller om man är ute o testar något projekt mitt i natten på någon avskild liten väg eller industriområde.

rcy
11 februari 2014 · 1 705 Inlägg

Sebb0 skrev:
De bästa dom vet är att bara leta efter oss och ge böter för tonade lyktor och allt möjligt. vilket gör alla oroliga.

Har du tonade lyktor bryter dom mot lagen, och då *ska* dom ge dig böter, det är deras jävla jobb!

Försök sätt dig in i deras situation. Deras plikt är att se till att lagen följs. Det är inte dom som skriver lagen, men det är dom som upprätthåller den. Vore det upp till dom själva så tror jag säkert dom skiter i om du tonar lyktorna eller inte, men samhället ställer en hel del krav på polisen och tyvärr är det så att det är småbrott som kanske egentligen inte är så allvarliga men som syns och hörs som allmänheten oftast klagar mest på.

Det är i princip alltid folk med gultonade lysen, 3-tums avgassystem, högljudda stereoanläggningar och vilt sladdande i rondeller som klagar på att poliser är så griniga. Undrar om det kan vara så att det hänger ihop med att det är dom allmänheten stör sig på och klagar hos polisen om?

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Sebb0
11 februari 2014 · 118 Inlägg

rcy skrev:

Sebb0 skrev:
De bästa dom vet är att bara leta efter oss och ge böter för tonade lyktor och allt möjligt. vilket gör alla oroliga.

Har du tonade lyktor bryter dom mot lagen, och då *ska* dom ge dig böter, det är deras jävla jobb!

Försök sätt dig in i deras situation. Deras plikt är att se till att lagen följs. Det är inte dom som skriver lagen, men det är dom som upprätthåller den. Vore det upp till dom själva så tror jag säkert dom skiter i om du tonar lyktorna eller inte, men samhället ställer en hel del krav på polisen och tyvärr är det så att det är småbrott som kanske egentligen inte är så allvarliga men som syns och hörs som allmänheten oftast klagar mest på.

Det är i princip alltid folk med gultonade lysen, 3-tums avgassystem, högljudda stereoanläggningar och vilt sladdande i rondeller som klagar på att poliser är så griniga. Undrar om det kan vara så att det hänger ihop med att det är dom allmänheten stör sig på och klagar hos polisen om?

Härligt svar! smile  Kan hålla med dig om de precis smile  men de är inte problemet.

Utan lite igen vad man kan göra för att prata med polisen för o få de lindrigare
och risker om man blir stoppad för samma sak igen.

Vi säger att jag skulle åka med turbo. sen blir jag stoppad. jag tar bort turbon.  sen 3-4 månader efter så blir jag stoppad igen med samma bil igen och då sitter de en turbo där igen va skulle dom göra då? tongue

rcy
11 februari 2014 · 1 705 Inlägg

Sebb0 skrev:
Härligt svar! smile  Kan hålla med dig om de precis smile  men de är inte problemet.

Utan lite igen vad man kan göra för att prata med polisen för o få de lindrigare
och risker om man blir stoppad för samma sak igen.

Vi säger att jag skulle åka med turbo. sen blir jag stoppad. jag tar bort turbon.  sen 3-4 månader efter så blir jag stoppad igen med samma bil igen och då sitter de en turbo där igen va skulle dom göra då? tongue

Jag kan givetvis inte svara för exakt hur polisen skulle reagera, men hade jag varit polis hade jag lackat ur.
Är man sjysst och ser genom fingrarna med något och sen en tid senare stoppar samma person för exakt samma sak så hade jag nog drämt till dom så hårt det bara går, inom lagens ramar givetvis.

Bryter man medvetet mot lagen, upprepade gånger, trots varningar, så bör man vara beredd att stå sitt kast.

Jag är definitivt ingen ofelbar ängel själv och mina bilar är inte helt lagliga. Dock är jag fullt medveten om det och blir jag stoppad av polisen så tar jag mitt straff. Skulle aldrig ens drömma om att på något vis försöka anklaga polisen eller försöka hitta något löjligt kryphål för att komma undan.
Att åka trimmad bil är ett val man själv gör. Vill man inte stå för konsekvenserna, så gör ett annorlunda val.

baltis
12 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Sebb0 skrev:

baltis skrev:

Sebb0 skrev:

Ja det är ju sant tongue Men tänkte om någon vet mer som "gjort lika dant"  Alla som har en bil med lite pulver brukar ju använda dom hästarna lite gran. Alla kan ju inte bara köra sin bil på 5100 och Gatebil liksom, när du kommer dit vill man ju ha ett hum om hur man sladdar börnar och över huvud taget hanterar en bil med lite hästar under huven.

Vilket får en att göra saker på vägen/parkeringar för att de inte finns tillräckligt med tillfällen för vanliga folk att testa saker med sina bilar på inhägnat område eller banor. Och de alla vet ju de att om man gör de så kan polisen komma och då måste man ju kunna lite kryphål och sina rättigheter när de väl händer för att komma undan lite smidigare med de. En böter är ju helt försåtligt men mer en de funkar inte. smile

Var tvungen att läsa 2 gånger för att förstå att jag inte läst fel, blir faktiskt lite mörkrädd.

MAN ÅKER TILL BANAN FÖR ATT BLI EN BÄTTRE FÖRARE!

På banan finns inga fotgängare (nej du kan omöjligt säga att du till 100% vet att du inte sladdar i närheten av någon person) och annat att köra på. Eller är det helt enkelt så att du är rädd för att göra bort dig? Känns det pinsamt att du inte klarar av att sladda lite bra som dom andra? MAN ÄR PÅ BANAN FÖR ATT GÖRA JUST DETTA! så snälla, kom och kör på mantorp istället. Plogad bana på is är också väldigt lärorikt. Finns även inhägnade områden att hyra, flygfält etc.

Angående ditt polis resonemang, skulle vilja säga att du behöver allafall dubbla effekten mot polisen dvs typ 500hk och du pratar vi landsväg/motorväg mitt i natten med ytterst lite trafik, som dom skriver ovan, det är svårare än man tror att köra ifrån polisen...
Och att "kunna kryphål och rättigheter"... slänger du det i ansiktet på en polis då kommer han sätta dit dig för blottning när du visar rövspringan... Bästa att göra med poliser är att vara trevlig, skamsen och väldigt glömsk...

Nu har du ju inte hängt med i diskussionen lilla vän..

1 Banan är inte öppen för vanliga bilister med (original bilar) på ett sånt sätt att man kan öva på sina kunskaper. och om de är det så är det ytterst få tillfällen.
2 Att hyra ett flygfält över en helg vorde sjukt kul! Men tror de ligger en bra bit över min budget vilket gör de till en omöjlighet..
3 Jag ska åter igen inte fly flera mil.. ska inte starta någon jävla film biljakt.. De handlar om att svänga in på närmaste avfart stanna bilen och kliva ur innan polisen har vänt runt. Finns inte möjlighet att svänga in så försöker man ju inte dra där ifrån med full gas direkt utan stannar snällt och pratar med farbror polisen om de dom påstår jag gjort.

2 saker först, jag är varken liten eller din vän.

1. Banan är öppen lika mycket för dig som för oss andra. Nej den är inte öppen varje dag eller vecka, man får helt enkelt anpassa sig till dess öppettider. Har en bil jag bara kör med 10-20 ggr om året, hade gärna kört den 3 ggr så mycket men tyvär så måste man anpassa sig - thats life! Och kan även tillägga att mantorp har öppet MINDRE för "racingbilar" än "vanliga bilar".
2. Billgare att hyra flygfält om man är 2-3st än att åka å köra bana, bankörning brukar ligga runt tusenlappen flygfältet runt 2-3tusen.
3. Lycka till!

endorfinslaven
12 februari 2014 · 671 Inlägg

Härligt många moralkärringar !

Gå och dö eller lås in er i folkhemmets janteregler !

Klart man ska ut o gasa lite och för att pojken har en gammal E30 och inte tillhör överklassen och kör Porsche så är det helt okej att kritisera.
Då kan vi hårddra det hela: förbjud bilar med mer än 100 hk så är busåkat nästan borta.

Men ska man vässa en standard svenssonbil motormässigt så MÅSTE man se till så att väghållning och bromsar uppgraderas till överdimension, underlättar också vid stressade situtioner.

Mitt första snutjag var på moppe i ungdomens dagar och mitt i stan blåljusen svepte över väggarna på husen och sirenen tjöt. Då var man skitnödig och jag höll stumt tills det blev lugnt.
Moraliskt fel,,,JAAA

Men om blåljusen kommer upp bakom bedöm din situation snabbt där du tar i beaktning över riskerna att skada andra personer. Jag har valt att åka ifrån vid ytterst få tillfällen men då handlar det om lokalkännedom och en liten riskanalys. Men desto fler tillfällen har inneburit att jag fått lov och stanna med lagens påföljder väntandes.

Vid en jakt på trafikerad väg så trycker du aldrig undan bilar framför dig lika effektivt som en polisbil med blåljus.  Varför jo då 99,999% av befolkningen kör i en form av dvala där backspeglar bara nyttjas vid manekyr eller något annat tjafs. Utomlands i många länder är bilisterna mer på alerten och reagerar fort och effektivt. Denna svenska dvala kan nyttjas på ett effektivt vis om omgivningarna tillåter, men det ska vi inte gå in på.

Under mina år jobbandes i Frankrike så blev det många race på enskilda vägar mot andra bilar. Helt klart roligt folk i det hänseendet. Området där Sebastian Loeb kommer ifrån höll många vildhjärnor.... .
Jag gillade Polisens sätt o se på saken då de kontrollerade hastigheterna vid ingången till byar o småstäder, det ledde till nästan fri fart i det kuperade åkerlandskapet. 

Ps
Såg på efterlyst att Östersund var en av få svenska städer som har Polishelikopter. Det förklarar en händelse då jag en dag på väg ner från nordöst/norge i superhärligt tempo och njöt av bilkörningen. Det skedde på riksvägXXX  där man var i färd med att lägga om asfalten och för stunden var det tokslätt och jämnt grusunderlag. Jag höll det fint med många långa ställ under många mil och när jag väl kom ner på turistlederna så lade jag mig i ledet utav bilköerna. Åkte ett tag och därefter kom en HELIKOPTER ner framför bilen som rörde sig i landsvägsfart.  Säg att den var en 50-70m snett uppåt framför oss för att därefter vända och försvinna.
Då kom moraltanten fram hos kompisen som gnällt hela resan.

Senast redigerat av endorfinslaven (12 februari 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang