Audi A6 ljudbygge 4x15" b2 audio mm 150dB+ (2016 start sida 20)

Nytt slutsteg inhandlat! Hoppas på höga siffror denna säsongen!
  • 102 Följare
  • 131 242 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 mars 2016
Kevaz Hellre basa än gasa.
13 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Szummi skrev:
Har du kollat så du har bra jord till grejerna? För så hade jag innan jag satte 2 nya jordar till min batteribank.

Batteribanken har bra jord och jorden till slutstegen är ifrån batterierna.
Generatorns jord ska jag byta ut, men kan generatorns jord alltså få det att låta så? smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
14 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Szummi skrev:
Det är en hel vetenskap med det här med jord. Personligen hade jag testat att gå över jorden i bilen.

Som du själv säger. Se över jorden till generatorn och kanske se över för batteriet fram.

Byggde nya dörrar i helgen och efter montering av dessa så fick jag igen störningar i högtalarna. Så skall själv gå över jorden igen själv 😯😐😑

Jo jag vet det är riktigt jobbigt när jord krånglar. hmm
Men som jag skrev ovan, eftersom det är samma jordpunkt till båda slutstegen så borde väl alla basar låta ifall det är fel på jorden till stegen? Eller har jag helt fel?
Fast om det är generatorn så borde det ju vara samma sak där, båda bör "murra"...
Jaja jag får kika igenom det! neutral

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
15 juli 2015 · 1 093 Inlägg

lager93 skrev:

Kevaz skrev:

Szummi skrev:
Det är en hel vetenskap med det här med jord. Personligen hade jag testat att gå över jorden i bilen.

Som du själv säger. Se över jorden till generatorn och kanske se över för batteriet fram.

Byggde nya dörrar i helgen och efter montering av dessa så fick jag igen störningar i högtalarna. Så skall själv gå över jorden igen själv 😯😐😑

Jo jag vet det är riktigt jobbigt när jord krånglar. hmm
Men som jag skrev ovan, eftersom det är samma jordpunkt till båda slutstegen så borde väl alla basar låta ifall det är fel på jorden till stegen? Eller har jag helt fel?
Fast om det är generatorn så borde det ju vara samma sak där, båda bör "murra"...
Jaja jag får kika igenom det! neutral

Det finns en lösning som många ser som fusk och att de kan vara dåligt! Jag kan rekommendera ett störningsfilter, Jag har ett steg som gjorde samma och ett störningsfilter löste mitt problem. och e man säker på att allt fungerar så är de ju inget problem att använda de smile

Haha kan hålla med om att det är lite fusk, jag hade nog hellre försökt fixa det! wink

Jag hittade dock varför det "murrade"!
Det var en lågnivåkabel som krånglade så jag köpte lösa anslutningar och lödde på en ny! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
17 juli 2015 · 1 093 Inlägg

Har glömt att säga att mina coilovers är monterade och fasen va skönt det var att köra låg bil utan en jäkla massa studs! Jag har inte sänkt bilen så mycket som jag vill egentligen för en del folk har sagt till mig att man ska "köra in" coilovers innan man sänker den "i bott", så jag köra lite lagom till en början! smile

Tyvärr hade jag inte kameran med mig men det fick bli en halvkass telefonbild när jag tvättade iallafall. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-b836eb718b33855b274dceef7781997b.jpg


På lördag är det träff i Skara, ska självklart dit.
Ställde ut min a3a där förra året men verkar som att det var fullt iår men jag är med på någon lista ifall någon backar ur, så det hoppas jag på roll
Skulle vara drifting på kvällen så hoppas på att det blir någon bra parkeringsträff därefter också.
Någon mer som ska till Skara eller? smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 september 2015 · 1 093 Inlägg

Nu har jag fruktansvärd panik, har hört olika ifrån så sjukt många olika människor (både proffs och självutnämnda vetare).

Jag har idag seriekopplat mina batterier bak i baljan alltså + till + och - till -. 
Det har jag gjort endast för att det var så BRL sa till mig att göra.
Men nu börjar jag bli osäker, mer och mer folk har börjat säga att jag ska parallellkoppla batterierna.

Så snälla ge mig ett exakt svar, hur ska jag ha det?
Det måste väl funka som jag har det nu? Ingenting i panelen blinkar och jag kan stå "skitlänge" o spela utan bilen igång utan att det dippar under 12v.... neutral

Edit: Jag har för tillfället 5 batterier, 1 fram och 4 i baljan.

Senast redigerat av Kevaz (2 september 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 september 2015 · 1 093 Inlägg

Sound_lover94 skrev:

Kevaz skrev:
Nu har jag fruktansvärd panik, har hört olika ifrån så sjukt många olika människor (både proffs och självutnämnda vetare).

Jag har idag seriekopplat mina batterier bak i baljan alltså + till + och - till -. 
Det har jag gjort endast för att det var så BRL sa till mig att göra.
Men nu börjar jag bli osäker, mer och mer folk har börjat säga att jag ska parallellkoppla batterierna.

Så snälla ge mig ett exakt svar, hur ska jag ha det?
Det måste väl funka som jag har det nu? Ingenting i panelen blinkar och jag kan stå "skitlänge" o spela utan bilen igång utan att det dippar under 12v.... neutral

Edit: Jag har för tillfället 5 batterier, 1 fram och 4 i baljan.

Jag kör + till - mellan batterierna, dock sätter jag plusen på generatorn på första batteriet bak och jodar det sista i chassiet på bilen, lika dant men strömmen till steget, gör så all ström dras från alla batterier ist för en och en, det är så som jag har fått det förklarat xD

Tackar!
Jag antar att jag helt enkelt behöver ändra... konsitgt att brl sa att jag skulle seriekoppla då mad


Lite halvdan bild men såhär har jag kopplat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-5e2bf4ffc6408faa0d340f02808c8b29.jpg


Eftersom detta tydligen är fel... mad
Hur många batterier används egentligen...?
Och hur mycket mer får jag ut om jag parallellkopplar? :o

Senast redigerat av Kevaz (2 september 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:
Såhär ska du koppla smile Då får du tex 4x 100Ah och 12v.
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2458d8d8284a537c6618f84e10bb7434.jpg


Parallellkopplar man så får du tex 60Ah och 24v smile

Jamen det är ju seriekoppling!
Då är det ju rätt som jag har det! smile

Men varför väljer man att parallellkoppla då?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:

Kevaz skrev:

Beeck skrev:
Såhär ska du koppla smile Då får du tex 4x 100Ah och 12v.
http://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-2458d8d8284a537c6618f84e10bb7434.jpg


Parallellkopplar man så får du tex 60Ah och 24v smile

Jamen det är ju seriekoppling!
Då är det ju rätt som jag har det! smile

Men varför väljer man att parallellkoppla då?

Ja exakt smile

Haha ja...antingen så har dom sagt jävligt fel eller så har du inte uppfattat det riktigt rätt smile
Blir jävligt knas med allt vad som heter elektronik i en bil om du kör 24v när allt är gjort för att vara 12v wink

Haha ja då blir det väldigt fel känns det ju som!
Men som soundlover har kopplat så är det ju parallell...? Eller är jag helt slut i huvudet? lol

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:

Kevaz skrev:

Beeck skrev:
Ja exakt smile

Haha ja...antingen så har dom sagt jävligt fel eller så har du inte uppfattat det riktigt rätt smile
Blir jävligt knas med allt vad som heter elektronik i en bil om du kör 24v när allt är gjort för att vara 12v wink

Haha ja då blir det väldigt fel känns det ju som!
Men som soundlover har kopplat så är det ju parallell...? Eller är jag helt slut i huvudet? lol

haha är inte riktigt vaken nu känner jag wink Du ska parallellkoppla, serie blir 24v...och parallell höjer Ah-antalet men är fortfarande 12v wink

Men bilden i ditt inlägg #347 är ju seriekopplat, är det fel då? tongue

Så jag ska alltså koppla såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-d8f7301635c20cf98cdf10dc87fa85c7.jpg


Ursäkta dålig bild men mina paintskills när jag är trött är inte på topp! wink


Edit: Du får gärna kladda upp en mer tydlig bild på hur jag ska koppla, känns som jag liter mer på garaget än BRL just nu... mad

Senast redigerat av Kevaz (3 september 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:

Kevaz skrev:

Beeck skrev:

haha är inte riktigt vaken nu känner jag wink Du ska parallellkoppla, serie blir 24v...och parallell höjer Ah-antalet men är fortfarande 12v wink

Men bilden i ditt inlägg #347 är ju seriekopplat, är det fel då? tongue

Så jag ska alltså koppla såhär:

http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-d8f7301635c20cf98cdf10dc87fa85c7.jpg


Ursäkta dålig bild men mina paintskills när jag är trött är inte på topp! wink


Edit: Du får gärna kladda upp en mer tydlig bild på hur jag ska koppla, känns som jag liter mer på garaget än BRL just nu... mad

inlägg 347 är parallellkopplat smile Så som du koppla för att få tex 500Ah och 12v.

Herregud va dum jag känner mig... Jag tror jag behöver sova roll
Har hela tiden blandat ihop parallellt och serie, har trott att det ena var det andra och vise versa.

Jag har kopplat som det är på inlägg 347, men i mitt huvud var det seriekopplat.

Eftersom jag har kopplat som i inlägg 347 så har jag alltså parallellkopplat vilket också är rätt? wink
Haha eller grötar jag till det ännu mer i mitt huvud nu? tongue

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:

Kevaz skrev:

Beeck skrev:

inlägg 347 är parallellkopplat smile Så som du koppla för att få tex 500Ah och 12v.

Herregud va dum jag känner mig... Jag tror jag behöver sova roll
Har hela tiden blandat ihop parallellt och serie, har trott att det ena var det andra och vise versa.

Jag har kopplat som det är på inlägg 347, men i mitt huvud var det seriekopplat.

Eftersom jag har kopplat som i inlägg 347 så har jag alltså parallellkopplat vilket också är rätt? wink
Haha eller grötar jag till det ännu mer i mitt huvud nu? tongue

Ja jag har tänkt "logiskt" hela tiden...+ till + till + till steg = serie (Typ flera avsnitt/klipp på raken) Har iofs mätt precis allting jag har kopplat innan jag har dragit det till steg eller liknande smile

Blev helt mindfuckad när jag sökte efter bra bilder på google och sen är man sjukt trött på det med wink
Aja nu har vi iallafall rett ut allting smile

Haha man blir helt grötig i huvudet av detta såhär sent, jaja det var ju skönt att jag har kopplat som 347 och att det stämmer då! smile

Tack för hjälpen! cool

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
3 september 2015 · 1 093 Inlägg

Beeck skrev:

Kevaz skrev:

Beeck skrev:

Ja jag har tänkt "logiskt" hela tiden...+ till + till + till steg = serie (Typ flera avsnitt/klipp på raken) Har iofs mätt precis allting jag har kopplat innan jag har dragit det till steg eller liknande smile

Blev helt mindfuckad när jag sökte efter bra bilder på google och sen är man sjukt trött på det med wink
Aja nu har vi iallafall rett ut allting smile

Haha man blir helt grötig i huvudet av detta såhär sent, jaja det var ju skönt att jag har kopplat som 347 och att det stämmer då! smile

Tack för hjälpen! cool

haha ja man kanske inte ska (leka) någon bilstereodoktor kl 01 efter att man jobbat till 20.00 precis lollollol

Haha nja! wink

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
4 september 2015 · 1 093 Inlägg

volvo_pure_power skrev:
detta kommer följas smile

Låter bra det! big_smile
Händer inte så mycket för tillfället tyvärr pga arbetslöshet osv MEN till vintern kommer det hända massa saker! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
18 september 2015 · 1 093 Inlägg

UnshakenHB skrev:
Följer, tråkigt med arbetslösheten. Kostar att ha kul. smile Sitter i samma båt just nu.. sad Har en bil som man bara vill slänga på ett par 20 tummare och göra lite ljud och motor jobb. Men det kostar tyvärr pengar. sad

Kul att du följer! smile
Ja det är riktigt trist när man har "drömmar" och idéer som inte går att fullborda.. hmm

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
18 september 2015 · 1 093 Inlägg

Szummi skrev:
Jag jobbar och sliter och tycker endå inte man har råd med det man vill ha i bilen :-P 

Man vill väll helt enkelt ha för dyra saker eller att man är för dålig på att spara :-P

Haha jag tror det är en blandning av att man vill ha för mycket och att man är för dålig på att spara! wink

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
28 september 2015 · 1 093 Inlägg

Jag tycker det är väldigt många som har bestämt sig för att sluta med ljud vilket jag tycker är väldigt tråkigt, menmen det är upp till var och en! smile

Jag ska då iallafall inte ge mig!
I vinter om jag får jobb så kommer det hända MASSOR...
Dörrarna kommer byggas fulla av högtalare förmodligen 4x6.5" eller 3x8", bas-vägg kommer byggas med mina 4x15 b2, nya fälgar, möjligtvis dippa i någont schysst färg och en massa annat runtomkring!
Kommer skriva mer detaljerat såfort det blir aktuellt.

Eftersom kylan börjar krypa fram så känner jag att det är ovärt att skatta bilen för oktober så jag väljer istället att ställa av den nu den första.

Jag hann dock med att noggrant tvätta den för att sedan vaxa upp den, blev helt okej tycker jag!
Såhär ser den ut för tillfället med coilovers, ska sänka lite mer fram men annars är jag relativt nöjd. Hade den för låg i början så tyvärr sprack framskärmen lite men inget som syns.
Men lite lite lägre går det att få den utan att det går sönder något. cool
https://farm6.staticflickr.com/5793/21764284546_9c2a04b582_o.jpg


Jag hoppas verkligen att det finns någon därute som fortfarande är intresserad av att läsa och följa min Audi! smile

Stay tuned!

Senast redigerat av Kevaz (28 september 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
29 september 2015 · 1 093 Inlägg

Fjong skrev:
Alltid trevligt med lite ljudbyggen så det följs smile Inte sugen på att börja tävla lite nästa år då? Där finns folk som gärna snackar billjud vill jag lova haha. tongue

Jo jag är lite sugen faktiskt, vet dock inte vilken klass etc.
Är inte så insatt i just tävlingsregler osv! roll

Szummi skrev:
Självklart följer man detta. Alltid roligt att se folk bygga och så får man kanske några dumma ideér för sitt egna bygge :-P

Haha hoppas jag bidrar med något kul då! wink

racer-putte skrev:
Klart vi intresserade big_smile

Roligt att det finns intresse fortfarande! big_smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
30 september 2015 · 1 093 Inlägg

Fjong skrev:

Kevaz skrev:

Fjong skrev:
Alltid trevligt med lite ljudbyggen så det följs smile Inte sugen på att börja tävla lite nästa år då? Där finns folk som gärna snackar billjud vill jag lova haha. tongue

Jo jag är lite sugen faktiskt, vet dock inte vilken klass etc.
Är inte så insatt i just tävlingsregler osv! roll

Szummi skrev:
Självklart följer man detta. Alltid roligt att se folk bygga och så får man kanske några dumma ideér för sitt egna bygge :-P

Haha hoppas jag bidrar med något kul då! wink

racer-putte skrev:
Klart vi intresserade big_smile

Roligt att det finns intresse fortfarande! big_smile

Bygg som du vill bara så sätter domarna in dig i lämplig klass på plats, inga problem alls smile Du behöver inte oroa dig för vad du spelar heller, alla är ju där för att ha kul och tjöta billjud i princip haha. Började tävla i år jag och det är något jag starkt rekommenderar alla som gillar billjud att göra, har haft riktigt kul. big_smile

Jo det är just det att komma i kontakt med andra med samma intresse och ha något att snacka om på träffarna istället för att bara gå runt och se ut som en mupp som vore kul! cool

racer-putte skrev:
tävla med förbundet är skoj   ..man kan ju läsa reglerna  o ha dom i åtanke när man bygger  ..för hursomhelst  de e skoj o tävla  men ännu roligare  om man tar pris ju big_smile     här kan du kolla lite  o undrar du nått  maila förbundet så hjäler dom dig gärna big_smile

http://bilstereoforbundet.se/dbdragracing/

Ska absolut ha det i åtanke när jag bygger!
Dock vill jag använda så mycket som möjligt av det jag har att använda, känns tråkigt att strunta i effekt tex bara för att få vara med och tävla i en viss klass... roll

Vore dock grymt kul att ta hem lite priser så det kanske är värt det, får väl se hur det blir när jag påbörjar bygget! smile

Senast redigerat av Kevaz (30 september 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
30 september 2015 · 1 093 Inlägg

Fjong skrev:
Är nog ingen omöjlighet att få lite priser om du åker runt på tävlingar, men det beror ju lite på hur högt du spelar och hur motståndet ser ut nästa år. Finns en del som spelar riktigt högt och dom slår man inte i första taget hehe. Att kunna öka sitt PB är dock i mitt tycke lika roligt som att ta pris, man måste ju inte alltid jämföra sig med andra smile

Kan faktiskt hålla med dig, öka PB är nog roligare än att jämföra sig.
Sen va jag har fattat det som så är det enklare att spela högt i höga toner och jag vill inte stämma av väggen i typ 50-70hz bara för att vinna priser...
Då tycker jag det är roligare att stämma av ~30-35 och som du säger göra allt för att fixa bättre och bättre PB! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Kevaz Hellre basa än gasa.
30 september 2015 · 1 093 Inlägg

Fjong skrev:

Kevaz skrev:

Fjong skrev:
Är nog ingen omöjlighet att få lite priser om du åker runt på tävlingar, men det beror ju lite på hur högt du spelar och hur motståndet ser ut nästa år. Finns en del som spelar riktigt högt och dom slår man inte i första taget hehe. Att kunna öka sitt PB är dock i mitt tycke lika roligt som att ta pris, man måste ju inte alltid jämföra sig med andra smile

Kan faktiskt hålla med dig, öka PB är nog roligare än att jämföra sig.
Sen va jag har fattat det som så är det enklare att spela högt i höga toner och jag vill inte stämma av väggen i typ 50-70hz bara för att vinna priser...
Då tycker jag det är roligare att stämma av ~30-35 och som du säger göra allt för att fixa bättre och bättre PB! smile

Bilen har ju en peak som man vill träffa för att få hjälp av bilens kupé ja, inget måste dock.  Kör musiklåda i min bil smile

Jo jag vet, jag tror inte jag kommer orka vara så överseriös att jag bygger utefter kupé peak, musiklåda som klarar låga toner är det jag vill ha, sen om det spelar högt återstår att se.
Gör det inte det så kan man ju finslipa en hel del detaljer! smile

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang