Saab 9-5 2,3t -99 Turbo byte mm, guide ?

silversnurran
13 februari 2014 · 773 Inlägg

Jomppa skrev:
Att min turbo är glapp o så vet jag.. fick en annan turbo av en kompis som inte alls e lika glapp, typ bara lätt kännbart glapp åt alla håll så den lär ju va bättre än den jag har i nu.. men den jag fick har dessvärre lite skador..  förutsatt att bilden funkar som den ska så ser ni..
vågar man sätta i den här snurran tills jag får råd med en ny eller ska jag köra på min rykande snyrra istället.. handlar om 1-2 månader..

http://www1.garaget.org/gallery/images/5/4881/4881-d60d3c8aa2ab71c67cf2a097f19eba62.jpg

Kör på den "nyare" då din gamla kan ge upp vilken stund som helst, och ev ger mer skador än bara turbon som det är nu. Värsta hade väl varit om metall flis hade kommit in i iljan och sabbat allt vad motor heter:) Så byt för att vara på säkra sidan och spara till en renoverad turbo så är allt fridens:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
MrTurbo Better than God \o/
13 februari 2014 · 1 882 Inlägg

GT17 är en löjligt kass turbo. Att montera en beg eller kinamodell är bortkastat, montera en original renoverad så håller den lika länge till. Oljerören måste göras rent, noga, annars lär det ändå bli ett turbobyte till... :-p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Jomppa
13 februari 2014 · 66 Inlägg

Som ja förklarat så ska jag köpa en ny turbo när ja får råd..  Men frågan e vilken turbo som e sämst att köra med.. 
Den som sitter i nu,  glappar och ryker som fan eller den på bilden som inte e lika glapp men skadad vinge...

"My Saab Is Fantastic"
nixon89 klabbarpan
13 februari 2014 · 3 041 Inlägg

Du har ju svälv svarat på frågan. Den med minst glapp/ickerykande är att föredra, oavsett det gäller 1dag eller 6månader.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Jomppa
13 februari 2014 · 66 Inlägg

Nu vet jag ju inte om den på bilden ryker förrens den sitter i..  Ja va mest orolig för skadorna på vingarna..

"My Saab Is Fantastic"
jonTe
13 februari 2014 · 5 710 Inlägg

Nippo skrev:
Man behöver inte plocka ner laddluftskylarn. Det räcker med att lossa slangen och låta det droppa av sig en stund. Har jobbat på en saab verksta så har bytt några turbos på 9-5orn.

Det är ju bara för att ni inte vill ta er tid att göra jobbet/kunden vill inte betala.
En LLK som är det rinner ur olja ur när man tar bort slangen har myyyyyycket olja i sig med tanke på att slanganslutningen inte sitter helt i botten.
Skall man göra ett seriöst byte och har haft ett rejält ras innan anser jag det vara "fusk" att inte tömma kylet.
Bilen kommer att gå....absolut men det finns risk för rökpuffar i olika situationer, ris för spikningar när oljan förbränns smat att verkningsgraden på LLK:g går ner.

MVH Jonas
..............
Nippo
13 februari 2014 · 42 Inlägg

Jag skulle då inte sätta i den. Då är ju en del jobb med att byta så känns lite dumt att sätta i en har lite skador. Då turbosarna är rätt dålig kvalite på saab. Hur mycket rycker den igentligen? Annars så tycker jag att du ska köpa en beg turbo från en Aero som är av bättre kvalite än vanliga 9-5an.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
Jomppa
13 februari 2014 · 66 Inlägg

Nu vet jag ju inte om den på bilden ryker förrens den sitter i..  Ja va mest orolig för skadorna på vingarna..

"My Saab Is Fantastic"
Nippo
13 februari 2014 · 42 Inlägg

jonTe skrev:

Nippo skrev:
Man behöver inte plocka ner laddluftskylarn. Det räcker med att lossa slangen och låta det droppa av sig en stund. Har jobbat på en saab verksta så har bytt några turbos på 9-5orn.

Det är ju bara för att ni inte vill ta er tid att göra jobbet/kunden vill inte betala.
En LLK som är det rinner ur olja ur när man tar bort slangen har myyyyyycket olja i sig med tanke på att slanganslutningen inte sitter helt i botten.
Skall man göra ett seriöst byte och har haft ett rejält ras innan anser jag det vara "fusk" att inte tömma kylet.
Bilen kommer att gå....absolut men det finns risk för rökpuffar i olika situationer, ris för spikningar när oljan förbränns smat att verkningsgraden på LLK:g går ner.

Glömde att skriva att jag blåste igenom Ic med trycklufts då fick man ur det mesta ur den.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
gurragas
13 februari 2014 · 269 Inlägg

1. Lossa och ta bort fläktarna.
2. Lossa och ta bort avgasröret (ta isär det vid framstolarna) och på turbon.
3. Lossa alla kopplingar på turbon (tryckrör etc etc)
4. Lossa banjokopplingarna (olja, vatten), (vid montering kan du släppa på den andra änden så blir rören lite mer samarbetsvilliga, inte lossa helt utan bara lite alltså)
5. Nu är det bara att lossa på grenrörsinfästningen så har du turbon i handen smile
6. Häng upp motorn i en motorlyft (finns en lyftögla)
7. Lossa motorfästen (En bult i det V formade fästet)
8. Skruva bort alla bultar i tråget.
9. För att få ned tråget behöver motorn brytas lite åt höger framifrån sett, jag brukar ta kobenet mellan balken bakom framhjulet och bända, men man behöver vara två i det momentet och att man passar oljepumpen.
10. när du ändå är där och hålls, kolla hur det ser ut vid oljepumpen, är den "våt" är det inte så kostsamt (en packbox) eller jobbigt (en stor segersäkringstång) att byta den.
11. Gör rent tråg och sil, kan även byta silen, sen sitter det en O ring på sugröret, den bör du byta.
12, Jag har alltid kört med biltemas röda silicone till tråget, har alltid funkat.
13. Sen är det bara att göra allt åt andra hållet smile
Sen har du väl fått många bra tips här, olja i turbon innan montering, nya kopparbrickor, nya pinnbultar, men köp ej detta på biva, jag gjorde det misstaget första gången, då gick brickor och pinnbultar på 1000 spänn, andra gången åkte jag till maptune, 150 spänn där smile

Edit: Som någon skrev, försök att blåsa ur IC på olja...

Senast redigerat av gurragas (13 februari 2014)

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Jomppa
13 februari 2014 · 66 Inlägg

gurragas skrev:
1. Lossa och ta bort fläktarna.
2. Lossa och ta bort avgasröret (ta isär det vid framstolarna) och på turbon.
3. Lossa alla kopplingar på turbon (tryckrör etc etc)
4. Lossa banjokopplingarna (olja, vatten), (vid montering kan du släppa på den andra änden så blir rören lite mer samarbetsvilliga, inte lossa helt utan bara lite alltså)
5. Nu är det bara att lossa på grenrörsinfästningen så har du turbon i handen smile
6. Häng upp motorn i en motorlyft (finns en lyftögla)
7. Lossa motorfästen (En bult i det V formade fästet)
8. Skruva bort alla bultar i tråget.
9. För att få ned tråget behöver motorn brytas lite åt höger framifrån sett, jag brukar ta kobenet mellan balken bakom framhjulet och bända, men man behöver vara två i det momentet och att man passar oljepumpen.
10. när du ändå är där och hålls, kolla hur det ser ut vid oljepumpen, är den "våt" är det inte så kostsamt (en packbox) eller jobbigt (en stor segersäkringstång) att byta den.
11. Gör rent tråg och sil, kan även byta silen, sen sitter det en O ring på sugröret, den bör du byta.
12, Jag har alltid kört med biltemas röda silicone till tråget, har alltid funkat.
13. Sen är det bara att göra allt åt andra hållet smile
Sen har du väl fått många bra tips här, olja i turbon innan montering, nya kopparbrickor, nya pinnbultar, men köp ej detta på biva, jag gjorde det misstaget första gången, då gick brickor och pinnbultar på 1000 spänn, andra gången åkte jag till maptune, 150 spänn där smile

Edit: Som någon skrev, försök att blåsa ur IC på olja...

MYCKET bra guide.. tack smile

"My Saab Is Fantastic"
Gizmojohan
13 februari 2014 · 3 295 Inlägg

En rekomendation är ju att skaffa dig en Haynes handbok för saab 9-5.

Jomppa
15 februari 2014 · 66 Inlägg

Så här ryker den iaf..  slutar dock ryka när den blir varm..


http://youtu.be/OuPxfDIi-kc

"My Saab Is Fantastic"
gurragas
15 februari 2014 · 269 Inlägg

Jomppa skrev:
Så här ryker den iaf..  slutar dock ryka när den blir varm..


http://youtu.be/OuPxfDIi-kc

Det där är axeln på turbon som börjar glappa lite, det rinner ned olja i avgashuset som sedan trycks ut i downpipen och därav ryker det, kan hålla i två år eller två dagar, min rök så där i nått år, när sedan raset kom så var det utan förvarning, helt plötsligt så la jag ut lutzendimma över hela stan smile

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Jomppa
15 februari 2014 · 66 Inlägg

Okej..  Rasar hela motorn omedelbart eller?  Så ja vet om ja vågar använda  igen lr inte innan ja bytt snurra..

"My Saab Is Fantastic"
Nippo
15 februari 2014 · 42 Inlägg

Det beror på om oljetryckslampan funkar. För den tömmer oljan genomen turbon när turbo blir helt trasig. Har sett en del som kommit på bärgare och kunden har sagt det bara tog tvär stopp pga dom inte märkt att bilen bolmar som ett ånglok. Så ha koll på olje nivån så är det inge fara.

Saab 9000 turbo "Jaktplanet" (1989)
gurragas
15 februari 2014 · 269 Inlägg

Märker man inte den röken man släpper ut, ja då har man djävligt dålig koll i backspeglarna:)

och motorn rasar ju inte bara för att turbon säger upp sig på jobbet, som Nippo skriver, så länge du inte tömmer motorn på olja genom turbon och fortsätter att köra så är det ingen fara för motorn.

Hur långt har bilen gått btw, saab har ju lite "sjukdomar" som dyker upp med milen så att säga...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Jomppa
15 februari 2014 · 66 Inlägg

Den har gått 29100.. 
Tänkte kolla kedjesträckare oxå om ja hittar den o hur man får bort den etc..
Går kanonfint bortsett från röken.  Inga missljud,  inget bluddrande eller hackande mm..

"My Saab Is Fantastic"
gurragas
15 februari 2014 · 269 Inlägg

Jomppa skrev:
Den har gått 29100.. 
Tänkte kolla kedjesträckare oxå om ja hittar den o hur man får bort den etc..
Går kanonfint bortsett från röken.  Inga missljud,  inget bluddrande eller hackande mm..

Spännaren sitter mot durken, i toppens underkant, här har du en bild, det är den stora bulten med en rund förlängning som det sitter en liten bult på, passa dig lite när du lossar då det sitter en fjäder i den lilla bulten, kan säga "spjooooong" smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … f8dbe2.jpg

Sedan måste du ha en ny tätbricka till den, är en specialgrej med gummikrage invändigt..

Frågan är ju om du skall kolla den om du ej har missljud från kedjan? Dock kan du ju alltid lysa och kolla ev. oljeläckage där, på min läckte det ned på multiremmen så att den kalvade av...

Mopar or no car:)
Dodge Challenger "Nightcrawler" (1970)
Jomppa
15 februari 2014 · 66 Inlägg

okej..hmm.. de här kanske verkar knäppt.. kollade där förut.. har bara ett hål där, körde in fingret i hålet och där inne kände jag en bult.. så den stora svarta bulten har jag inte.. ( om ja inte va helt jävla lost på motorn men de tror ja inte.. 

Missljud e de väl inte mer än när den kallstartas och de e väl pga oljan inte kommit dit än lr ?
annars tycker jai nte att de e nått märkbart.. sen vet ja juh inte hur de låter när den e dålig iofs..

Fast jag kanske tittar på fel ställe.. men över generatorn precis.. hmm.. måste kolla de där noggrannare imorrn..
och kolla vv så den inte e igensatt..

Senast redigerat av Jomppa (15 februari 2014)

"My Saab Is Fantastic"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang