Audi S3 Airbaglampa lyser ibland

muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

Tråd från 2014 /Mod



Tjena

Jag har lite problem med min bil, airbaglampan lyser ibland då det är kallt och fuktigt. Den brukar slockna då man har kört en bit och stänger av och startar bilen igen. Den kan även slockna av att ladda batteriet fullt eller av att köra motorvärmaren ett tag (med kupévärmare).

Jag misstänker att det är någon kontakt i kupén som är klen, jag har läst att kontakterna under stolarna kan vara känsliga vid kyla och fukt och de kan behöva stiftas om eller bytas ut? Jag har försökt att ta lös dessa men jag har inte lyckas få lös dem då de sitter under en metallplatta så man inte ser hur de sitter (specialfäste???).

Är det något som har haft samma problem eller tror att det är något annat som felar? Förslag och tips mottages gärna!

Senast redigerat av Hybrid_ (13 maj 2018)

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
mb_pucken
11 februari 2014 · 5 083 Inlägg

Du skulle ju kunna åka och få felkoder utlästa så du vet vart du ska börja leta smile kan spara mycket tid och pengar.
Tänk på att inte pilla med millimeter och grejor i systemet om du ej är säker på din då airbags smäller högt och hårt wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

mb_pucken skrev:
Du skulle ju kunna åka och få felkoder utlästa så du vet vart du ska börja leta smile kan spara mycket tid och pengar.
Tänk på att inte pilla med millimeter och grejor i systemet om du ej är säker på din då airbags smäller högt och hårt wink

Hehe, nä de skulle inte va så mysigt att bli nockad av en airbag hehe tongue Ska försöka läsa av den framöver, felkoden lär ju ligga kvar även om lampan slocknar på vägen dit?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Nybergrobin
11 februari 2014 · 2 377 Inlägg

MEn ska verkligen airbaglampan slockna när det väl gett indikation då? yikes   Är det inte en såndär sak som måste nollas även om felet är åtgärdat?

muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

Nybergrobin skrev:
MEn ska verkligen airbaglampan slockna när det väl gett indikation då? yikes   Är det inte en såndär sak som måste nollas även om felet är åtgärdat?

Jodu, det förbryllar mig ganska bra haha tongue Kanske beror på vad det är för problem antar jag?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Nybergrobin
11 februari 2014 · 2 377 Inlägg

Har för mig att så länge det är en felkod på airbag så ska den inte slockna av sig själv men jag kan ha fel yikes

muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

Problemet verkar ha funnits ett tag och jag tror inte att de ger felkod faktiskt. Fick ju ombesiktning för att airbaglampan inte lyste och då fann jag att tidigare ägare hade tejpat iför med eltejp. Jag läste av felkoder då jag köpte bilen och ingen var om airbag, bara trasig LMM och så som nu är utbytt. Men jag ska ändå kolla felkoder igen uti på fall att de är något. Vill inte åka runt med en airbag som spontanexploderar eller inte utlöses då de kan behövas.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har för mig att så länge det är en felkod på airbag så ska den inte slockna av sig själv men jag kan ha fel yikes

Misstänker att den inte ger felkod yikes

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Nybergrobin
11 februari 2014 · 2 377 Inlägg

Du har en airaglampa som går på något annat då kanske yikes


Slocknar den på tändningen utan att du startar bilen?

Senast redigerat av Nybergrobin (11 februari 2014)

muuns
11 februari 2014 · 471 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Du har en airaglampa som går på något annat då kanske yikes


Slocknar den på tändningen utan att du startar bilen?

Vet inte hur den fungerar då den "inte lyser" men nu då den lyser så lyser den även på tändning samt då bilen är igång. Den går nog inte på någon annan lampa då den lyser "ensamt" och inte slocknar samtidigt som ABS då den väl slocknar.

Ser inte ut att vara något hemmafix i kablarna till mätarhuset heller.

Senast redigerat av muuns (11 februari 2014)

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Det kan räcka med glapp i en annan kontakt.
kolla inlägg #3 här!

jag hade samma problem, men det löste sig rätt smidigt.

Men precis som dig så slocknade Airbag lampan när den var kontakt, trots att den borde lysa hela tiden tills koden är raderad. Dock låg felkoden kvar, så du behöver in och nolla den när du väl löst problemet.
Det positiva är att felkoderna är ganska exakta på vart problemet finns :9

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
zeona44
12 februari 2014 · 65 Inlägg

muuns skrev:

Nybergrobin skrev:
Du har en airaglampa som går på något annat då kanske yikes


Slocknar den på tändningen utan att du startar bilen?

Vet inte hur den fungerar då den "inte lyser" men nu då den lyser så lyser den även på tändning samt då bilen är igång. Den går nog inte på någon annan lampa då den lyser "ensamt" och inte slocknar samtidigt som ABS då den väl slocknar.

Ser inte ut att vara något hemmafix i kablarna till mätarhuset heller.

Kolla så att kontakten till LMM sitter i ordentligt, när jag provkörde min bil utan LMM:en inkopplad lyste ABS-lampan.

Pontiac Bonneville "Den Blå" (1965)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 februari 2014 · 1 093 Inlägg

zeona44 skrev:

muuns skrev:

Nybergrobin skrev:
Du har en airaglampa som går på något annat då kanske yikes


Slocknar den på tändningen utan att du startar bilen?

Vet inte hur den fungerar då den "inte lyser" men nu då den lyser så lyser den även på tändning samt då bilen är igång. Den går nog inte på någon annan lampa då den lyser "ensamt" och inte slocknar samtidigt som ABS då den väl slocknar.

Ser inte ut att vara något hemmafix i kablarna till mätarhuset heller.

Kolla så att kontakten till LMM sitter i ordentligt, när jag provkörde min bil utan LMM:en inkopplad lyste ABS-lampan.

Det lät spännande, har kört utan, iof en 2005a, men där kom den enbart upp som felkod.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
muuns
12 februari 2014 · 471 Inlägg

zeona44 skrev:

muuns skrev:

Nybergrobin skrev:
Du har en airaglampa som går på något annat då kanske yikes


Slocknar den på tändningen utan att du startar bilen?

Vet inte hur den fungerar då den "inte lyser" men nu då den lyser så lyser den även på tändning samt då bilen är igång. Den går nog inte på någon annan lampa då den lyser "ensamt" och inte slocknar samtidigt som ABS då den väl slocknar.

Ser inte ut att vara något hemmafix i kablarna till mätarhuset heller.

Kolla så att kontakten till LMM sitter i ordentligt, när jag provkörde min bil utan LMM:en inkopplad lyste ABS-lampan.

Har inge problem med ABS smile

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
muuns
12 februari 2014 · 471 Inlägg

t_one21 skrev:
Det kan räcka med glapp i en annan kontakt.
kolla inlägg #3 här!

jag hade samma problem, men det löste sig rätt smidigt.

Men precis som dig så slocknade Airbag lampan när den var kontakt, trots att den borde lysa hela tiden tills koden är raderad. Dock låg felkoden kvar, så du behöver in och nolla den när du väl löst problemet.
Det positiva är att felkoderna är ganska exakta på vart problemet finns :9

Jag får ta och kolla detta! Den verkar sitta bredvid strålkastaren för dig, har du någon aning om den sitter på samma ställe för mig? Och satt de ingen täckplåt eller dyl för den?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
muuns
12 februari 2014 · 471 Inlägg

Jag har kollat vid strålkastaren och de finns ingen kabel där, får nog forska lite om var de sitter. Jag har ställt bilen i garaget och laddar upp batteriet och ser om det gör någon skillnad.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
zeona44
12 februari 2014 · 65 Inlägg

muuns skrev:

zeona44 skrev:

muuns skrev:

Vet inte hur den fungerar då den "inte lyser" men nu då den lyser så lyser den även på tändning samt då bilen är igång. Den går nog inte på någon annan lampa då den lyser "ensamt" och inte slocknar samtidigt som ABS då den väl slocknar.

Ser inte ut att vara något hemmafix i kablarna till mätarhuset heller.

Kolla så att kontakten till LMM sitter i ordentligt, när jag provkörde min bil utan LMM:en inkopplad lyste ABS-lampan.

Har inge problem med ABS smile

Fan jag läste fel det var ju airbaglampan SORRY.

Pontiac Bonneville "Den Blå" (1965)
muuns
12 februari 2014 · 471 Inlägg

zeona44 skrev:

muuns skrev:

zeona44 skrev:

Kolla så att kontakten till LMM sitter i ordentligt, när jag provkörde min bil utan LMM:en inkopplad lyste ABS-lampan.

Har inge problem med ABS smile

Fan jag läste fel det var ju airbaglampan SORRY.

Haha, det händer smile

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Runn WS7 Avstängd
12 februari 2014 · 1 031 Inlägg

Scanna bilen och se varför lampan tänds - http://www.runns.se/se/art/biltillbehor … an-vag.php

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
muuns
12 februari 2014 · 471 Inlägg

Runn WS7 skrev:
Scanna bilen och se varför lampan tänds - http://www.runns.se/se/art/biltillbehor … an-vag.php

Får se om jag ska skanna den på verkstad, kanske blir å köpa en sån annars.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang