Bilköp: Pålitlig billig bil

ToXtreme
17 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Hej!

Är på jakt efter en ny bil till tjejen. Sålde nyss av hennes V40 då den drog påtok för mycket soppa och var omöjlig att köra under 0.9L/mil med.


De kraven hon radat upp är att den ska ha med än 3 dörrar, sen vill hon hemskt gärna ha AC, en bekvämlighet jag menar på att hon kan leva utan tongue


Andra krav är:

Rostfri
"Låga" miltal (max 17000mil)
Snål (nästan det viktigaste)
Driftsäkerhet!

Och till det roliga så är budgeten lagd på 15-17000kr som max.


Bilar jag kikat på är:
Seat Ibiza/Cordoba
Honda Civic
Hyundai Accent
Suzuki Liana
VW Polo
Toyota Yaris (ligger dock över budget)


Vilken av dessa är att satsa på? Finns det något alternativ som jag inte tagit in?


MVH Jimmy

Senast redigerat av ToXtreme (17 februari 2014)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Rillependent
17 februari 2014 · 948 Inlägg

Jag tittade efter en golf mk3 TDi ett tag innan jag bestämde mig, den hade AC och all den lyxen och den dricker ju inte så mycket, dock är det diesel och blir kanske för dyrt i skatten?

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN
Viinikka92
17 februari 2014 · 363 Inlägg

Jag skulle sagt Honda Civic eller vw Golf Mk4! smile Är grymt nöjd med mina bilar som jag har just nu! smile

Drar inte så mycket heller, Varianten har AC! Men min Civic har inte det.. tongue

Honda Civic ED "JDM" (1988)
Honda Civic (1992)
ToXtreme
17 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Diesel är inte intressant för det kör vi för lite för, inte aktuellt än iaf smile mk4or är tyvärr för dyra men Civic gillar jag själv väldigt mycket.

Har haft mig en Ek9 1.5 Vtech och den bilen var störtkul att köra och snål. Dessvärre är de jäkligt ovanliga på annons, troligen just för att folk är väldigt nöjda smile Har kikat på 1.4an i Civic också, är det något att ha? smile

Och hur är det med kamremsbyte på dem? Vad ligger intervallen på?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 februari 2014 · 2 972 Inlägg

Om du inte kör tillräckligt för att räkna på diesel kan det väl inte vara för förbrukningens skull du vill byta bil?
När jag bytte till diesel på bruksbilen hade jag break even på 800mil/år - kör jag mer är det bättre med diesel. (Visserligen en enkel kalkyl som inte tog reparationer, service och inköpspris/värdeminskning i beaktning - eftersom jag köpte en äldre som snart är värd noll, service sköter jag själv och reparationer vet man aldrig på förhand)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2014 · 6 359 Inlägg

matteeee skrev:
Om du inte kör tillräckligt för att räkna på diesel kan det väl inte vara för förbrukningens skull du vill byta bil?
När jag bytte till diesel på bruksbilen hade jag break even på 800mil/år - kör jag mer är det bättre med diesel. (Visserligen en enkel kalkyl som inte tog reparationer, service och inköpspris/värdeminskning i beaktning - eftersom jag köpte en äldre som snart är värd noll, service sköter jag själv och reparationer vet man aldrig på förhand)

Just fyi, kom ihåg att lätta lastbilar har lägre diesel-skatt. Eftersom det var en jobb-bil, och man kan regga in tex en Skoda/Caddy pickup kan man lätt glömma bort att alla inte har samma tur.

Senast redigerat av LeafBox (17 februari 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Alkeruden
17 februari 2014 · 227 Inlägg

VW Passat TD

ToXtreme
17 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Bullet--- skrev:

ToXtreme skrev:
Diesel är inte intressant för det kör vi för lite för, inte aktuellt än iaf smile mk4or är tyvärr för dyra men Civic gillar jag själv väldigt mycket.

Har haft mig en Ek9 1.5 Vtech och den bilen var störtkul att köra och snål. Dessvärre är de jäkligt ovanliga på annons, troligen just för att folk är väldigt nöjda smile Har kikat på 1.4an i Civic också, är det något att ha? smile

Och hur är det med kamremsbyte på dem? Vad ligger intervallen på?

1,4 är inte helt fel heller så länge det är 90hk modellen, 74hk känns nog lite för slö att köra med även om den är snål den med.

Hittade en tråd på Honda-tech angående intervallen. Detta gäller Civic 1996-2000.

105000 MILES, 168000 KM, OR 84 MONTHS (7 YEARS)
Replace timing belt and inspect waterpump

Så 16800 mil/7 år är intervallen på.

Lite annan nyttig info.
http://honda-tech.com/showthread.php?t=2053807

Tack! De jag hittat har gått ca 15k,men i med att de är äldre än 7år så bör ju kamrem vara bytt. Men man får nog vara nogrann! Om inte så är det ju en prutmån att den snart ska bytas/skulle redan ha bytts.

Anledningen till diesel inte är aktuellt är för att det är en extrabil, den kommer användas till att pendla under 3 mån och sen kommer den bara användas vid behov. Så då känns det onödigt med en skatt på 4000+ kr per år.

Senast redigerat av ToXtreme (17 februari 2014)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 februari 2014 · 17 473 Inlägg

VW Polo/Golf hade jag skippat. Vår Polo -05 drar som en felinställd Volvo 940...

Titta på Suzuki Baleno kombi. DE går billigt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hortel
20 februari 2014 · 44 Inlägg

Honda Civic 1.5 1995- har jag kört långa resor med och rekommenderar starkt! Grymt driftsäker bil som man kan lita på och den drog 0,53l milen landsväg. Krocksäker är den inte och inte de andra du radat upp heller.

Tänk på din tjejs säkerhet och skaffa en bil med abs och airbag.

Andromeda Rumpmas
20 februari 2014 · 3 860 Inlägg

En krocksäker bil innebär även en större bil än de föreslagna. Det är skitsamma om en Chevrolet Matiz t ex fått en 5:a i Euro-Ncap då man jämför bilarna mot andra bilar i samma storleksklass.
Hamnar du i en krock med en "normalstor" bil är det en väldig skillnad på att sitta i en Civic mot en V70 t ex.
ABS och antisladd hjälper till att undvika att orsaka olyckor i halt väglag, men eftersom man aldrig kan påverka hur mottrafikanterna kör är det ju bra att sitta i en lite större bil om mötande inte hinner stanna i trafikljuset eller kommer över på din väghalva.

Så är säkerheten prio ett håller jag med den som rekommenderade en Passat TD, eftersom den vetydligt säkrare i olyckor än de andra samtidigt som den är driftekonomisk och slitstark.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
ToXtreme
21 februari 2014 · 3 627 Inlägg

En gammal diesel är som sagt inget som kommer på tal. Och jag är fullt medveten att en Civic inte är världens säkraste bil men den är bättre än många andra om man hittar rätt årsmodeller smile Men jag lutar åt en Focus 1.6 nu faktiskt då den både är rymlig och relativt ekonomisk att äga.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Eksak
21 februari 2014 · 91 Inlägg

Hyundai Accent är en halvrolig bil vad jag själv minns.. haft en själv ett par månader och föräldrarna hade en när man var yngre förr..

Halskoj att köra trots allt.. drack inte så farligt mycket heller.. men där va nått trams runt 15k mil..
enda kruxet med den jag hade var väl rosten.. annars gick det mesta bra.. även med lite fler mil på mätaren än 17k..

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 473 Inlägg

På tal om Hyundai... Hade en Elantra 1.6 förra året. Den gick rejält billigt och var mycket lättkörd. Stor bagage i 5d-versionen som är den vanligaste. Försök hitta en med ac.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/299545/299545-2835844.jpg

Finns fler bilder under "mina gamla bilar"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ToXtreme
21 februari 2014 · 3 627 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
På tal om Hyundai... Hade en Elantra 1.6 förra året. Den gick rejält billigt och var mycket lättkörd. Stor bagage i 5d-versionen som är den vanligaste. Försök hitta en med ac.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/299545/299545-2835844.jpg

Finns fler bilder under "mina gamla bilar"

Har kikat på dessa men har fått intrycket att de inte är speciellt snåla? Vill helst ha en bil som ligger närmare 0.6 på landsväg.

Kort och enkelt så är mina krav nästintill orimliga till min budget tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 473 Inlägg

ToXtreme skrev:

Hybridsmurfen skrev:
På tal om Hyundai... Hade en Elantra 1.6 förra året. Den gick rejält billigt och var mycket lättkörd. Stor bagage i 5d-versionen som är den vanligaste. Försök hitta en med ac.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/299545/299545-2835844.jpg

Finns fler bilder under "mina gamla bilar"

Har kikat på dessa men har fått intrycket att de inte är speciellt snåla? Vill helst ha en bil som ligger närmare 0.6 på landsväg.

Kort och enkelt så är mina krav nästintill orimliga till min budget tongue

Min låg på ca 0.65 blandad (normal) körning. Går nog att pressa ner mer om man servar den efter köpet. Dessutom är det en "riktig bil" som går att åka lite längre sträckor med. Jag hade inte räknat bort den. På landsväg drar den ner mot 0.5 l/mil. Har kört längre sträckor med under 0.6 utan att tänka på det. Varför den skulle dra mycket vet jag inte var du fått ifrån.

Suzuki Baleno som jag hänvisade till går snålare. Lika lättkörda. Men som någon påpekade: Små bilar och krocksäkerhet... Jag å min sida vill att "frugan" sitter i en Touareg eller en Land Rover på 2.7 ton istället för den Polo hon har. (Hon vägrar byte i nuläget) Då vet jag att hon sitter säkert och vi har en bra bil att använda om nu mina barn och jag ska ut och åka.

Krocksäkerhet vs förbrukning. Svårt. Har alltid låtit frun köra "den större bilen" om nu hon ska ha barnen i den. Annars tvärt om. Tycker det är lite tveksamt till att låta henne köra en leksaksbil med den dyraste lasten vi har.

Har ni barn så fundera på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
21 februari 2014 · 3 860 Inlägg

ToXtreme skrev:

Hybridsmurfen skrev:
På tal om Hyundai... Hade en Elantra 1.6 förra året. Den gick rejält billigt och var mycket lättkörd. Stor bagage i 5d-versionen som är den vanligaste. Försök hitta en med ac.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/299545/299545-2835844.jpg

Finns fler bilder under "mina gamla bilar"

Har kikat på dessa men har fått intrycket att de inte är speciellt snåla? Vill helst ha en bil som ligger närmare 0.6 på landsväg.

Kort och enkelt så är mina krav nästintill orimliga till min budget tongue

Nissan Primera?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Niss … =6&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Nissan_P … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … =6&w=3

De blir ju kanske äldre än du tänkt dig, men ska det vara -04:or osv blir det ju småbilar istället.
Dessa går garanterat att köra på 0,5-0,6 på landsväg, är mycket bekvämare än valfri bullrig småbil, man avlider inte av att krocka med en grävling, och har löjligt mycket större utrymmen än en Clio t ex.

Senast redigerat av Andromeda (21 februari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 473 Inlägg

Andromeda skrev:

ToXtreme skrev:

Hybridsmurfen skrev:
På tal om Hyundai... Hade en Elantra 1.6 förra året. Den gick rejält billigt och var mycket lättkörd. Stor bagage i 5d-versionen som är den vanligaste. Försök hitta en med ac.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/299545/299545-2835844.jpg

Finns fler bilder under "mina gamla bilar"

Har kikat på dessa men har fått intrycket att de inte är speciellt snåla? Vill helst ha en bil som ligger närmare 0.6 på landsväg.

Kort och enkelt så är mina krav nästintill orimliga till min budget tongue

Nissan Primera?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Niss … =6&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Nissan_P … =6&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_ … =6&w=3

De blir ju kanske äldre än du tänkt dig, men ska det vara -04:or osv blir det ju småbilar istället.
Dessa går garanterat att köra på 0,5-0,6 på landsväg.

Mycket bra bil. Dessutom brukar de vara rejält utrustade. Har dock bara kört korta sträckor i en sådan i samband med inbyte på bilfirman jag jobbade på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2014 · 17 473 Inlägg

Bilar och AC. En AC "drar" ett antal (2-4) hk från motor. Sätter man på ac kan förbrukningen öka med upp till 1 dl mil! Köper man en bil med ACC och således en automatisk reglering som ofta går på under sommaren blir den törstig. Det gäller alla bilar. Men seriöst: Det är väl trevligare att ha en lagom temp i kupén...

Notering: Om säljaren säger att ac fungerar inte men det är bara att fylla på den. Tro inte på det. Har en bil varit slut på gas i ac ett längre tag så är den skrot. Prova ac. Fungerar inte så: Inget köp. Svårt att kolla just nu då ac sällan fungerar under 5+.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
21 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bilar och AC. En AC "drar" ett antal (2-4) hk från motor. Sätter man på ac kan förbrukningen öka med upp till 1 dl mil! Köper man en bil med ACC och således en automatisk reglering som ofta går på under sommaren blir den törstig. Det gäller alla bilar. Men seriöst: Det är väl trevligare att ha en lagom temp i kupén...

Notering: Om säljaren säger att ac fungerar inte men det är bara att fylla på den. Tro inte på det. Har en bil varit slut på gas i ac ett längre tag så är den skrot. Prova ac. Fungerar inte så: Inget köp. Svårt att kolla just nu då ac sällan fungerar under 5+.

Man kan ju alltid kosta på sig att besöka en GDS-hall på någon mack och parkera där en halvtimme. Då kan man ju även passa på att sätta bilen på lyften och kolla hur underrede och avgassystem ser ut sov. Om fungerande AC är ett krav är det ju en billig med en 50-lapp för att undvika att köpa en bil man egentligen inte vill ha.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang