Nått skoj elfel? Volvo V70-08

XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Tjenare tjenare!

Det är så att jag är ganska trötter på att åka runt och vipps så ständer sig varnings/info lampan ang Parkerings Assistans service ska göras, och efter ett 10-sec så kommer Slapvagns service.. Så klickar bort det och sen tänder bilen alla varnings tecken samt info lampan, samtidigt kommer, Bromsar, P-broms, SRS, etc upp i info rutan, Antispin/sladd, p-broms, bromsar etc lyser och hastighets/vartals mätaren dör, samtidigt så "nollar" den trippen och klockan..  Tillägger att min stereo är pajj, lever sitt egna lilla liv, så när den väl går så gör de min dag typ...

Grejen är att jag har testat att stänga av bilen i samband med detta, startar utan problem, bilen går precis som vanligt, dock att blinkers ( 3-steg ) funkar inte som den ska när detta händer, reläet klickar inte, men ser att det blinkar. Belysningen i dörrarna blinkar samt händer ibland att belysningen i taket blinkar till , mycket sällan..

Diesel värmaren har jag typ 90% chans på att den INTE startar. Så är ganska glad när det är varmt i bilen max 1 gång i veckan typ..

Det som jag blivit tillsagd att byta vart PAM, Parkerings Assistans Module, och ny mjukvara i den men samma problem uppstår..


Är de någon i närheten av 3-stads området som är grym på detta och kanske kan felsöka för en mindre peng så man vet vad man bör kolla på i elektriska delar eller om det är glapp/trasig kabel?

Volvo snackar på att det kan vara något med Hög/låg signals kablar, men som sagt fattar inget av detta förutom att min stereo är trasig tongue


Felkoder som jag får i VIDA,

DIM-U025200 Utebliven kommunikation med styrenhet dragkrok (TRM)
PAM-U01400 Utebliven kommunikation med central elektronikstyrenhet (CEM)
PAM-U048400 Ogiltig data mottagen från styenhet dragkrok (TRM) ( Främre/bakre parkeringshjälp, Fungerar inte, KS )
PAM-U001000 MS-CAN kommuniksationsbuss ( Främre/bakre parkeringshjälp, Fungerar inte, KS )
PAM-U042200 Ogiltig data mottagen från central elektroniktyrenhet (CEM) ( Främre/bakre parkeringshjälp, Fungerar inte, KS )
TRM-B110262 Bromsljus, släpvagn - Algoritmfel - Jämförselfel

DIM-U015900 Utebliven kommunikation med styrenhet parkeringshjälp ( åtgärdat men kommer ändå )


är sjukt tacksam för alla svar och hoppas på vettiga och inte köra bilen till skroten inlägg..

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/udxrmbclphswyo/

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mopar300
19 februari 2014 ·

jag har en lika v70 d5 med.
får med att det e trasigt ljus på släp när den e kopplat..uppdaterat på volvo....
för hög motorvärme,fast den blinkar bara till lite då å då.
ibland går den inte at låsa bilen med dosan.......
spännande bil.............

mb_pucken
19 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Utan att kunna ett smack om Volvo låter det spontant som att du har canbus krångel. Problemet med canbus är att det kan vara precis vad som hälst som slår ut det. Canbus är en datasignal som som går i ett nätverk av kablar runt hela bilen. Har stött på lite liknande fel och en gång var det ett dragstyrdorn som tagit in vatten (på en caddy) och en gång var det ett kupévärmereglage som det blev kortis (Fabia) så risken är att man måste in och mäta canbusen med ocioloskop (stavning?) för att se hur signaler beter sig. Då kan man tex se hurvida dom kortsluter mot jord, plus eller varandra smile
Krånglar din stereo så kan det vara idé att prova utan den eller styrdornet som den förts indikerar fel på smile
Tex parkerinscensor smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

ja det stämmer, stänger jag av bilen i samband med att panelen lyser upp så kan jag inte låsa bilen / larma.. ganska stor risk att bilen larmar för inbrott typ, alarmet går men kan ju stänga av det..
har kopplat in med släp men har samma fel.. Aldrig märkt av något om hög motorvärme eller liknande..
Så håller med dig , grymt spännande big_smile

mopar300 skrev:
jag har en lika v70 d5 med.
får med att det e trasigt ljus på släp när den e kopplat..uppdaterat på volvo....
för hög motorvärme,fast den blinkar bara till lite då å då.
ibland går den inte at låsa bilen med dosan.......
spännande bil.............

mb_pucken skrev:
Utan att kunna ett smack om Volvo låter det spontant som att du har canbus krångel. Problemet med canbus är att det kan vara precis vad som hälst som slår ut det. Canbus är en datasignal som som går i ett nätverk av kablar runt hela bilen. Har stött på lite liknande fel och en gång var det ett dragstyrdorn som tagit in vatten (på en caddy) och en gång var det ett kupévärmereglage som det blev kortis (Fabia) så risken är att man måste in och mäta canbusen med ocioloskop (stavning?) för att se hur signaler beter sig. Då kan man tex se hurvida dom kortsluter mot jord, plus eller varandra smile
Krånglar din stereo så kan det vara idé att prova utan den eller styrdornet som den förts indikerar fel på smile
Tex parkerinscensor smile

Hmm okej, ja jag har läst nått om det men kan inget om de elektriska så som man säger på ren svenska, jag har tummen mitt i näven när det kommer till detta.

Jo, stereon starta som sagt när den vill, har inte kopplat ur den för den indikerar på fel oavsett.
Tagit säkring till PAM och släpvagns modulen men samma problem uppstår..
Är inte så sugen att åka in till Volvo och lägga 1500kr, inga stora pengar men vet att jag kommer få en offert på runt 10.000lappen om de ska meka med bilen hmm inget jag är sååå sugen på..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mopar300
19 februari 2014 ·

man kan inte koppla ur sterion å hoppas på att det inte blir ngt fel,allt måste vara inkopplat..
det är signaler som går härs å  tvärs genom tråden......då blir det om inte annat felkoder...
det blir nog att åka till volvo iaf...trist .....

XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

nej de vet jag men just för att se om felet slutar eller om det kvarstår vilket det gör ..
Jo det blir antagligen det om det inte finns någon som kan detta och kanske kan felsöka eller hjälpa till med VIDA?
Känns som man kommer något billigare undan.. smile

mopar300 skrev:
man kan inte koppla ur sterion å hoppas på att det inte blir ngt fel,allt måste vara inkopplat..
det är signaler som går härs å  tvärs genom tråden......då blir det om inte annat felkoder...
det blir nog att åka till volvo iaf...trist .....

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
mb_pucken
19 februari 2014 · 5 087 Inlägg

mopar300 skrev:
man kan inte koppla ur sterion å hoppas på att det inte blir ngt fel,allt måste vara inkopplat..
det är signaler som går härs å  tvärs genom tråden......då blir det om inte annat felkoder...
det blir nog att åka till volvo iaf...trist .....

Men canbusen lägger väll inte ner om han tar ut tex stereon? Givetvis blir de felkoder på själva radion. Går iaf på vag att ta ur ett styrdornet utan att påverka canbusens funktion på annat än den bortplockade komponenten smile
Om det tex är radion som kortsluter canbusledningen och sättet canbusens styrdorn i skyddsläge borde ju resten funka ändå. Men som ja skrev, är dålig på Volvo så kan vara annat där smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mopar300
19 februari 2014 ·

jag tog ut sterion i min gammla v70n -05 å fick en j**a massa fel...
va bara att sätta dit den å åka å släcka alla koder..
ex takbelysningen slutatde att funka....

XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Jo precis hänger med hur du tänker, men testade med att dra säkringar osv och samma fel kommer med säkring i som ur. men de komiska är att jag får ingen felkod på stereon fast den är svart, går inte att starta den manuellt heller .. För stereon började med att krångla sen kom allt de andra.

mb_pucken skrev:

mopar300 skrev:
man kan inte koppla ur sterion å hoppas på att det inte blir ngt fel,allt måste vara inkopplat..
det är signaler som går härs å  tvärs genom tråden......då blir det om inte annat felkoder...
det blir nog att åka till volvo iaf...trist .....

Men canbusen lägger väll inte ner om han tar ut tex stereon? Givetvis blir de felkoder på själva radion. Går iaf på vag att ta ur ett styrdornet utan att påverka canbusens funktion på annat än den bortplockade komponenten smile
Om det tex är radion som kortsluter canbusledningen och sättet canbusens styrdorn i skyddsläge borde ju resten funka ändå. Men som ja skrev, är dålig på Volvo så kan vara annat där smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hehe låter intressant, har släckt mina felkoder men de kommer tillbaka. men som sagt något är de som felar, men de bästa är att finna de på något sätt men vet inte vart man ska börja.

mopar300 skrev:
jag tog ut sterion i min gammla v70n -05 å fick en j**a massa fel...
va bara att sätta dit den å åka å släcka alla koder..
ex takbelysningen slutatde att funka....

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mopar300
19 februari 2014 ·

är det ngt jord fel tro....
ja e inget bra på volvos nedans dåliga el......
undrar om det e vanligt me fel i elen på dessa v70 III

XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hmm, kan vara så, vet dock att många skriver att när de masstillverkade denna modell av stereo så vart de en massa kall lödningar i den så de släppte efter ett tag, kan vara så att den glappar, men ibland så går den från det jag startar bilen tills jag stänger av den, men för de mesta så startar den inte. Men får som sagt inga felkoder på den, det är de som är de konstiga.

mopar300 skrev:
är det ngt jord fel tro....
ja e inget bra på volvos nedans dåliga el......
undrar om det e vanligt me fel i elen på dessa v70 III

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mopar300
19 februari 2014 ·

då e det bara att köra men hörlurar från en bärbar sterio........

xXSammy
19 februari 2014 · 6 569 Inlägg

mopar300 skrev:
är det ngt jord fel tro....
ja e inget bra på volvos nedans dåliga el......
undrar om det e vanligt me fel i elen på dessa v70 II I

Får lite roliga elfel när det har blivit kabelbrott, dörrarna är ett känsligt område men att PAM skulle bråka för dörren känns lite sådär.

Vad händer om du kopplar ur plus matningen till dragkroks styrdonet? Borde ligga på vänstrasidan om din reservhjulsbalja.

Senast redigerat av Malheus (19 februari 2014)

De/Dem
XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Alltså grejen är att jag är helt ställd.. har tagit ur säkringen till dragkroks boxem 15 amp säkring, starta och körde iväg, stannade och läste om felkoderna, fick typ samma, raderade dom och under tiden jag vart ut och " regga " nya felkoder så kom fenomenet tillbaka att den klagar på all den känner för. Så ärligt så vet jag inte vart någonstans jag ska börja, gött sugen att elda upp fanskapet, tror de bli billigare tongue

Malheus skrev:

mopar300 skrev:
är det ngt jord fel tro....
ja e inget bra på volvos nedans dåliga el......
undrar om det e vanligt me fel i elen på dessa v70 II I

Får lite roliga elfel när det har blivit kabelbrott, dörrarna är ett känsligt område men att PAM skulle bråka för dörren känns lite sådär.

Vad händer om du kopplar ur plus matningen till dragkroks styrdonet? Borde ligga på vänstrasidan om din reservhjulsbalja.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
xXSammy
19 februari 2014 · 6 569 Inlägg

Ingen försäkring att ta ut elektronik skada på?

Jag hade börjat försöka ge mig på
TRM-B110262 Bromsljus, släpvagn - Algoritmfel - Jämförselfel

Om jag har minne kan jag kolla lite mer på den felkoden imorgon.

De/Dem
XeptiQ Whatever :)
19 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hmm inte en aning hur det funkar men alltid värt att kolla med Läns Försäkringar men tvivlar att de tar något sånt ?
Okej okej, kan de vara som på Saab tex när de ärjade osv i kontakten bak så la de mesta av i bilen ? tänkte om Volvo blivit korkade och " härmat " tongue hehe

Malheus skrev:
Ingen försäkring att ta ut elektronik skada på?

Jag hade börjat försöka ge mig på
TRM-B110262 Bromsljus, släpvagn - Algoritmfel - Jämförselfel

Om jag har minne kan jag kolla lite mer på den felkoden imorgon.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
20 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Uppar tråden lite, om det finns någon mer som kanske kan lösa mitt lilla problem? smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Dupond och Dupont
20 februari 2014 · 581 Inlägg

Volvo V70 är den nya Herbie, håll den från skroten och tävla minst 1 gång i veckan så mår den nog bra och gör som man ber den. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
XeptiQ Whatever :)
20 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Haha gjorde kvällen smile
Jo det är fanimig det, men den har så trötta 186 hk så det är inte värt att försöka i snö ens wink

Dupond skrev:
Volvo V70 är den nya Herbie, håll den från skroten och tävla minst 1 gång i veckan så mår den nog bra och gör som man ber den. wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang