Importera modifierad bil och mc? (350z o gsxr 1k k6)

andlid
22 februari 2014 · 54 Inlägg

Hej hallå!

Funderar på att flytta hem till Svedala efter drygt 10 år utomlands. Jag vill ta med mig min 350z och gsxr 1000 k6 båda dom här är modifierade bilen har rätt mycket bytt från nissan standard. Bilen började sitt liv i japan så min log bok står det model nissan other och kW har typ 55555 där wink vet inte om det spelar någon som helst roll? Om det kommer bli omöjligt att importera så måste jag slakta bilen sad (vill helst inte det). Bågen har andra bromsar fram (Yamaha) och slangar. Också ett akrapovic full system och teka tuned. Annars rätt standard, vi besiktar inte moppar här. Bilen saknar för tillfälligt en besiktning, spelar det någon roll?

Hjälp behöves från en petrol head wink

(Vet inte heller riktigt hur jag fysiskt ska ta med dom båda till Sverige heller)

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
22 februari 2014 · 54 Inlägg

Bars tuta o kora?

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
azid Det som inte dödar gör ont
22 februari 2014 · 2 668 Inlägg

Du måste ha ägt bilen i minst ett år för att få in den som flyttgods och den måste vara godkänd i det landet du tar den ifrån för att den ska bli godkänd här. Du får söka på flyttgods själv för bättre info.

Senast redigerat av azid (22 februari 2014)

2slow
andlid
22 februari 2014 · 54 Inlägg

Jag har koll på det där, jag kommer från EU land så det är "införsel" som gäller, bara undrar hur det fungerar med modifiering på bestiktningen?!

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Slash Saabifierad
23 februari 2014 · 2 026 Inlägg

Andra bromsar och dylikt på hojen är inga problem (såvida att du inte bytt till trumbromsar) tongue Om ditt akrasystem vrålar lite för mycket så släng in en DB-killer för att vara på den säkra sidan.

Kolla flygbiljetterna och överväg om det kanske kan vara något att köra fordonen till Sverige, tror att det blir mest "prisvärt" beroende på vad det är för EU-land du bor i samt att det blir en upplevelse smile

Senast redigerat av Slash (23 februari 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
andlid
23 februari 2014 · 54 Inlägg

cool, den är faktiskt inte så högljud så kanske går bra, jag funderar på att köra skåbil med moppen packad inne med lådor och släp med 350Za. Finns ett alternativ att köra båda fordona vid olika tillfällen också, stanna till vid ringen med bilen kanske tongue Kommer från Irland, har redan kört båge till västkusten, tror inte jag gör om samma resa igen (på samma sätt)! Behöver nog ha lite polare med och leta upp några sköna vägar istället för som jag gjorde och brännde på som attan på vanliga motorvägar. (va dock på en R6 med slitna kolvringar!)

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
23 februari 2014 · 54 Inlägg

Bilen har dom här mods:
Braided brake lines
Kinetix SSV velocity manifold
Kinetix front arms
Kinetix rear camber arms
BC Coilovers
ARC Oil catch can
Aftermarket strutbar (can't remember what make)
Dual custom 2.5” exhaust (Magnaflow end mufflers)
50mm aftermarket radiator
2 10” aftermarket fans for radiator
BERK cats
QUAIFE Diff
CD009 Gearbox
XTD PROLITE 6KG RACING FLYWHEEL
AMS 350Z ALUMINUM RACING PULLEY KIT
South Bend Stage 4 clutch (600lb/ft torq)
Haltech ECU
Uprev Tuned OEM ECU
APS TT (Garret turbo’s) tuner kit.
440cc injectors
Oil cooler fitted
Engine (REVUP) and turbo has less than 1,000 miles on it, build spec below:
8.8:1 compression Wiseco Pistons and Rings (block honed to suit)
Eagle H-beam con-rods and pins
Arp Bolts
ACL Race bearings (big end and mains)
Genuine Nissan Gaskets
Car is currently tuned to 451WHP/509lb/ft

Skulle bli så jäkla tungt om jag måste strippa allt sad

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 februari 2014 · 7 231 Inlägg

är den godkänd i landet du har den nu och du har haft den över ett är så är det vad jag har förstått lugnt.

Men bäst är ju att ringa och fråga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
andlid
23 februari 2014 · 54 Inlägg

CHEEVA skrev:
är den godkänd i landet du har den nu och du har haft den över ett är så är det vad jag har förstått lugnt.

Men bäst är ju att ringa och fråga

hmm Ringa och fråga... hmm

1, Bilprovning: hallå
2, Jag: Tjena, har en snabb fråga kan jag införsla en väldigt modifierad 350Z och få den besiktad i Sverige.
3, Bilprovning: Nej

LOL wink

Undrar om det finns någon annan som gjort samma sak. Det ända som riktigt sticker ut på bilen är hur låg den är fram och insuget blänker! dom två turbo snurrorna kan man faktiskt inte riktigt se om man inte dyker in med en ficklampa.

cool

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
KHRacing
23 februari 2014 ·

Fordonet skall alltid vara så original som möjligt vid registrering.

Slash Saabifierad
26 februari 2014 · 2 026 Inlägg

andlid skrev:

CHEEVA skrev:
är den godkänd i landet du har den nu och du har haft den över ett är så är det vad jag har förstått lugnt.

Men bäst är ju att ringa och fråga

hmm Ringa och fråga... hmm

1, Bilprovning: hallå
2, Jag: Tjena, har en snabb fråga kan jag införsla en väldigt modifierad 350Z och få den besiktad i Sverige.
3, Bilprovning: Nej

LOL wink

Undrar om det finns någon annan som gjort samma sak. Det ända som riktigt sticker ut på bilen är hur låg den är fram och insuget blänker! dom två turbo snurrorna kan man faktiskt inte riktigt se om man inte dyker in med en ficklampa.

cool

Har din Nissan någonsin varit besiktigad i Irland?? kan du inte besiktiga den igen om den redan varit besiktigad?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
andlid
1 mars 2014 · 54 Inlägg

Visst har den varit besiktad här. Vet inte vad det har för betydelse?

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
SportPilot Ubåtsingenjör
1 mars 2014 · 7 231 Inlägg

är den besiktigad i den utförande du har den nu så ska det gå att regga den som flyttgods om du har haft den längre än ett år

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
andlid
12 mars 2014 · 54 Inlägg

Behöver inte det då jag kommer från EU land ju.

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
baltis
12 mars 2014 · 1 948 Inlägg

Det beror helt på besiktningsgubben, vissa kan vid regbesiktning underkänna bara för att du inte har originalfälgar (även om dom du har på är precis samma mått), andra kan godkänna både högt brölande avgassystem och andra spoilers och grejjer.

Men kan dock garantera att du kommer aldrig få igenom en bil med turbo som inte ska ha en turbo....

Ring igen till transportstyrelsen/något besiktningsorgan, var noga med att säga att det är FLYTTGODS, är lite andra slappare regler då. Men du kommer inte komma undan med turbon.

andlid
13 mars 2014 · 54 Inlägg

sad

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
13 mars 2014 · 54 Inlägg

Sfro

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
andlid
9 oktober 2014 · 54 Inlägg

Den gick igenom...

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang