uppgiftsflyktning skrev:
Mitt spørsmål angår import av JDM biler i Sverige. Er det fritt fram for å importere Supra, Skyline, Lancer Evo for så og få gateregistrerte skilter i Sverige, eller er det regler som har kommet i senere tid som setter en stopper for dette? Finnes det en nettside hvor man kan beregne importavgifter, eller er det kun moms og toll som betales når man importerer biler fra Japan?

Hej och välkommen till Sverige,
Angående hur man beräknar avgifter, etc så känner jag inte till någon direkt kalkylator, men det är inte svårt att räkna ut på egen hand:
Summera samtliga kostnader innan bilen ankommer till Sverige (inköpspris, auktions- och/eller hanteringskostnader i Japan, frakt, etc)
Multiplicera dessa med 1,1 (10 % tull på fordon)
Multiplicera det resultatet med 1,25 (25 % moms på hela beloppet)
Det kan sedan tillkomma vissa kostnader för mindre ombyggnationer (strålkastare, flytt av dimbakljus, montering av extra reflexer, tankstrypning, etc) eller erforderliga intyg och naturligtvis själva kostnaden för vägning och registrerings- samt kontrollbesiktning. Lägg till 10 000 SEK ovan på resultatet inklusive moms ovan så bör du vara på säkra sidan, förutsatt att bilen är i seriemässigt standardutförande.
Angående krav/begränsningar vid import från tredje land var det så länge sedan jag pysslade med det så en del kan ha ändrats och annat har jag glömt bort. Någon bättre kvalificerad får svara på den biten. En bil som registreras i Sverige skall alltid vara i seriemässigt standardutförande, det vill säga helt original. Att försöka registrera en modifierad bil är att be om problem, har man riktig otur kan det bli mycket svårt eller till och med i praktiken omöjligt att registrera den om man försöker och den inte blir godkänd.