Jag har inget nytt att tillägga, annat än att jag är jävligt nöjd med en idé jag kom på idag

Jag har handlat material till bärarmarna i bakvagnen. Likaså till panhardstaget. Jag kom över material billigt och passade på, även om det inte riktigt är dags än. Och med materialet och möjligheterna kommer idéerna. Och ganska snart hade jag bestämt mig att samtliga stag skulle vara justerbara. Även panhardstaget, för då har jag möjlighet att korrigera i alla 3 dimensioner när jag ska göra 4-hjulsinställning.
Så vad behövs då? Gänga av något slag. Men har jag bara en gänga så måste jag släppa på infästningen, vinkla ner bärarmen, vrida minst ett halvt varv och sen montera tillbaka. Ganska meckigt och dessutom inte steglöst, vilket kan vara tråkigt om det ska finjusteras.
Så lösningen är då en vantskruvs-funktion. Gänga i båda ändar, varav en är vänstergängad. Rotera och staget blir längre eller kortare. Smidigt, eller hur? Ända tills man ska få tag i en vänstergängad, gärna fingängad, M24 med tillhörande muttrar... gärna i någon vettig kvalitet och inte bara 8.8-kvalitet. Man vet att det är en svår uppgift om man ringer till Sifverts skruv i Stockholm, som förmodligen är bäst i Sverige på skruv, och dom skrattar åt en

Så vad gör man då om man vill ha en vantskruv i kralligt material utan att behöva låta någon dyr mekanisk verkstad svarva till något special till en? JO! Man gör en vantskruvsfunktion med två vanliga högergängade skruvar

He's mad! ropar säkert någon där ute... Men inte då. Fullt görbart. Om man använder skruvar med olika gängstigning. En M24 med 1mm stigning och en M24 med std 3mm stigning ger 2mm längförändring per varv roterat. Och allt går att köpa över disk... i 12.9-material om man så vill

Sug på den ni