2291
Sök

Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
684 762 Visningar
Uppdaterades senast 9 december 2022
10 164 Inlägg
9 januari 2016
Blir riktigt stabilt det där och snyggt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 301 Inlägg
9 januari 2016
Trådstartare
Tallifjant skrev:
WOW! Roligt och motiverande att få se en bil av bygget? Kommer du försöka få bilen på fyra hjul innan du går lös på motor å inredning? eller hur har du tänkt tongue

Absolut. Dels är motorn färdig och ska bara mappas. Och inredningen blir bland det sista jag gör.

Eftersom jag har spindlar och lager och allting fram och bakaxeln finns så är det inget jätteprojekt att få den på hjul. Men som sagt, hjulbasen ska bestämmas innan den kommer på hjul. Så först ska karossen passa på ramen smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

133 Inlägg
10 januari 2016
Wow ser ju skit bra ut! big_smile

1 301 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
Ludddeen skrev:
Wow ser ju skit bra ut! big_smile

Tack!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
1 301 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
Jag hade jättegärna bjudit på en bildrik uppdatering på breddade skärmar och massa annat. Verkligheten är dock att jag under helgen åkte på någon form av ryggskott och har inte haft energi att göra något annat än jobba mina 8 timmar och sen sträcka ut på soffan.

Jag började dock lite försiktigt att med att skruva ihop jiggen jag tänkte fixera skärmarna i när jag ska bredda dom nu ikväll. Dock så dog batteriet i skruvdragaren så jag gav upp. Tänkte göra ett nytt försök imorgon.

Sen började jag fundera lite på det här med ursprungskontroll. Det är tydligen nåt som ska göras även på amatörbyggda fordon numera. Så jag har pratat med en utredare på Transportstyrelsen och fått lite känsla för hur "noga" det är egentligen. Det var ett betryggande samtal, men jag har lite att leta fram. Kommer från och med nu spara kvitton på allt mest bara för att vara säker ifall jag skulle råka ut för någon nitisk utredare.

Värre va det med kvitto på axlar, motor, växellåda osv, vilket är sånt som jag har jagat fram under flera åt tongue Men jag har fått tag i säljaren som sålde växellådan, och han mindes lyckligtvis regnumret på bilen han plockade den ifrån. En bekant kunde fixa kvittokopia på bromsarna och hjullagerna som jag köpte för ett par år sedan. Bakaxeln som jag tog från en 940 jag skrotade lyckades jag få till ett registerutdrag på från Transportstyrelsen, så det faller på plats. Lagom saker att ta tag i med ryggskott smile

6 585 Inlägg
13 januari 2016
Ett het tips, vila helt från arbete & "träna" ryggen istället, jag vet, har vart sjukskriven i 3månader nu bara för att jag inte lyssnade på kroppen utan körde på tongue

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

211 Inlägg
14 januari 2016
Ser Riktigt bra ut. Bra jobbat!big_smile

Kolla gärna in renoveringen av min PV: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310097

1 301 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Ett het tips, vila helt från arbete & "träna" ryggen istället, jag vet, har vart sjukskriven i 3månader nu bara för att jag inte lyssnade på kroppen utan körde på tongue

Jag har varit hos kotknäckaren som hittade flertalet låsningar och snett korsben. Efter en "justering" känns det lite batter men inte bra. Kan nog ta lite tid.

Pv1002 skrev:

Tackar! Ser fram emot att få fortsätta. Nu måste jag jobba hela helgen ser det ut som, så breddningen av skärmarna får vänta lite. Men så fort dom är breddade så åker karossen ihop och arbetet med chassiet kan fortsätta smile

6 585 Inlägg
15 januari 2016
Gäller ju att fortsätta stretcha på rätt sätt men men den biter är svår ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

211 Inlägg
15 januari 2016
quinna skrev:
farbrorbozze skrev:

Jag har varit hos kotknäckaren som hittade flertalet låsningar och snett korsben. Efter en "justering" känns det lite batter men inte bra. Kan nog ta lite tid.

Pv1002 skrev:

Tackar! Ser fram emot att få fortsätta. Nu måste jag jobba hela helgen ser det ut som, så breddningen av skärmarna får vänta lite. Men så fort dom är breddade så åker karossen ihop och arbetet med chassiet kan fortsätta smile

Låter bra. Kommer bli snyggt med lite bredare skärmar.smile

Kolla gärna in renoveringen av min PV: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310097

1 301 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
Jag har inget nytt att tillägga, annat än att jag är jävligt nöjd med en idé jag kom på idag tongue

Jag har handlat material till bärarmarna i bakvagnen. Likaså till panhardstaget. Jag kom över material billigt och passade på, även om det inte riktigt är dags än. Och med materialet och möjligheterna kommer idéerna. Och ganska snart hade jag bestämt mig att samtliga stag skulle vara justerbara. Även panhardstaget, för då har jag möjlighet att korrigera i alla 3 dimensioner när jag ska göra 4-hjulsinställning.

Så vad behövs då? Gänga av något slag. Men har jag bara en gänga så måste jag släppa på infästningen, vinkla ner bärarmen, vrida minst ett halvt varv och sen montera tillbaka. Ganska meckigt och dessutom inte steglöst, vilket kan vara tråkigt om det ska finjusteras.

Så lösningen är då en vantskruvs-funktion. Gänga i båda ändar, varav en är vänstergängad. Rotera och staget blir längre eller kortare. Smidigt, eller hur? Ända tills man ska få tag i en vänstergängad, gärna fingängad, M24 med tillhörande muttrar... gärna i någon vettig kvalitet och inte bara 8.8-kvalitet. Man vet att det är en svår uppgift om man ringer till Sifverts skruv i Stockholm, som förmodligen är bäst i Sverige på skruv, och dom skrattar åt en tongue

Så vad gör man då om man vill ha en vantskruv i kralligt material utan att behöva låta någon dyr mekanisk verkstad svarva till något special till en? JO! Man gör en vantskruvsfunktion med två vanliga högergängade skruvar tongue

He's mad! ropar säkert någon där ute... Men inte då. Fullt görbart. Om man använder skruvar med olika gängstigning. En M24 med 1mm stigning och en M24 med std 3mm stigning ger 2mm längförändring per varv roterat. Och allt går att köpa över disk... i 12.9-material om man så vill tongue

Sug på den ni tongue

You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
15 januari 2016
Det lät ju väldigt.....enkelt och inte alls komplicerat😨 good luck!
Detta bevisar verkligen varför det är så himla underhållande att ivrigt kolla varje inlägg du gör här. För man vet verkligen inte vad som skrivs!big_smile

You say tomato
I say Fuck you!

1 301 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
Återstår bara att se om jag har rätt tongue Men det känns som att det inte skulle kunna gå fel riktigt. tongue

10 164 Inlägg
16 januari 2016
Själv har jag använt vanliga vantskruv till panhard och till momentstagen på mitt pv bygge.

ska bli roligt se hur du får ihop din egna ide om vantskruv. smile

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 301 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
Djo skrev:
Själv har jag använt vanliga vantskruv till panhard och till momentstagen på mitt pv bygge.

Har du fått tag i något i tillräckligt grov dimension? Det som brukar gå att köpa är rostfria från marina världen, men rostfritt brukar man väl inte få använda då det är för sprött.

10 164 Inlägg
17 januari 2016
quinna skrev:
Djo skrev:

Har du fått tag i något i tillräckligt grov dimension? Det som brukar gå att köpa är rostfria från marina världen, men rostfritt brukar man väl inte få använda då det är för sprött.

M24 som du är ute efter vet jag inte vart man får tag i tyvärr.

jag handlade på jula m16 vill jag minnas men dom har även m20. tog det som passade i stagen min bakvagn är ju hopplock av volvo pv och 140.

då jag handlade var dom galvade och hade en brottgräns på 15 ton.

1 301 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
Dags för forumets hittills tråkigaste uppdatering.

Sjukt svårt att hitta tid och inspiration sista tiden. Jag har knappt tagit mig ut till garaget sista två veckorna men ikväll har jag iallafall snickrat ihop ställningen för bakskärmarna inför breddningen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-01-21%2018.31.42_zpsxolah7jg.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2016-01-21%2018.31.49_zpshmll93oo.jpg

Ställningen är tvådelad och tanken är då att kapa isär skärmen, dra isär ställningen 3cm och skruva ihop den igen, för att sen tejpa, skruva eller popnita en tunn aluminiumplåt över skarven så jag har något att lägga gelcoat emot. Det kommer bilder på detta framöver.

En annan sak som faktiskt är värd att nämna är att jag fick kontakt med ett företag under veckan. Ett sånt där bra företag som har datorstyrda fräsar och svarvar, laserskärare, rörbockare och när jag hälsade på stod det till och med en svetsrobot där. Tyvärr så brukar inte såna företag var intresserade av att hjälpa stackars privatmeckare. Det är iaf min erfarenhet.

Det fina med det här företaget är att ägaren som jag spenderade en bra stund att prata med brinner för racing. Tydligen har han byggt chassien, hjulupphängningar, burar och liknande till bla. Pro Mod-bilar och alla tänkbara andra fordon i massvis med år. Med andra ord glad att kunna hjälpa till.

Idag skickade jag lite cad-filer och dom ska laserskära ett provskott åt mig så fort dom har något större jobb som ska skäras i samma material. Sitter här och hoppar och väntar på att dom ska höra av sig att det är klart tongue
Senast redigerat av quinna (21 januari 2016)

133 Inlägg
21 januari 2016
Hoppas att du får mer tid och inspiration snart :)Får hoppas att dom hör av sig ganska snart smile

Sök