Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 762 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
26 april 2020 · 467 Inlägg

Riktigt snyggt byggt! El är något jag också gillar. Fick smak på oisolerade kabelskor under vintern, betydligt mer kvalitet känsla över det än plastisolerade skor.
Har du tänkt koppla med ladduttag till batterierna via typ defa-uttag? Eller så att du kan köra "showbelysning" på bilen under mässor och liknande som nya bilar i bilhallar har?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
turbo57
26 april 2020 · 1 011 Inlägg

Undrar om du är riktigt ärligt med det här med att du inte tycker om el, verkar inte vara några problem med det heller hos dig, bra jobbat som vanligt smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 april 2020 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Riktigt snyggt byggt! El är något jag också gillar. Fick smak på oisolerade kabelskor under vintern, betydligt mer kvalitet känsla över det än plastisolerade skor.
Har du tänkt koppla med ladduttag till batterierna via typ defa-uttag? Eller så att du kan köra "showbelysning" på bilen under mässor och liknande som nya bilar i bilhallar har?

Ja, troligen blir det någon form av underhållsladdnings-uttag men det måste inte sitta vid batterierna. Troligen hamnar det på nåt smart dolt ställe. Jag ska dit med huvudbryts också och ev nåt kortslutningsskydd smile

turbo57 skrev:
Undrar om du är riktigt ärligt med det här med att du inte tycker om el, verkar inte vara några problem med det heller hos dig, bra jobbat som vanligt smile

Du missförstod nog... jag gillar el. Jag tycker det är skitkul smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Giuseppe
26 april 2020 · 363 Inlägg

Snyggt jobbat som vanligt.

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 april 2020 · 1 301 Inlägg

Giuseppe skrev:
Snyggt jobbat som vanligt.

Tackar smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
eastmotorsport -sommar ska de va....
27 april 2020 · 4 524 Inlägg

Fortsätter imponeras och innerst inne förstoda jag att du inte skulle lämna rutramen som den blev efter första försöket med lite stora glipor smile  helt rätt att ta det på en gång.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
MR_T
27 april 2020 · 2 340 Inlägg

Typiskt bilbyggare, kan inte lämna något som inte blev 100 utan måste fixa det innan hjärnan brinner upp smile

Imponeras bara mer och mer över ditt bygge, snyggt jobbat.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 april 2020 · 1 301 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Fortsätter imponeras och innerst inne förstoda jag att du inte skulle lämna rutramen som den blev efter första försöket med lite stora glipor smile  helt rätt att ta det på en gång.

Jag kunde inte låta bli. Och jag skulle ändå pyssla med rutan i form av gångjärn och skjut-skenorna, så det var som du säger... lika bra att få det gjort.

MR_T skrev:
Typiskt bilbyggare, kan inte lämna något som inte blev 100 utan måste fixa det innan hjärnan brinner upp smile

Imponeras bara mer och mer över ditt bygge, snyggt jobbat.

Precis! Jag hävdar ju att detta är min terapi-form, och jag kan ju inte gärna påstå att det är terapi att gå och må dåligt över att störa sig på saker man gjort fel tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
28 april 2020 · 1 030 Inlägg

....blir en superfin bil detta, som om vi någonsin tvivlat! tongue

Kan bara hålla med om riktiga kabelskor...jag har även båda crimpat och lött fast kabeln inan krympslangen men det var främst då jag byggde elsystemet till Essbåten Kurre från 1937!

Keep up the extremely good work, dude! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 april 2020 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
....blir en superfin bil detta, som om vi någonsin tvivlat! tongue

Kan bara hålla med om riktiga kabelskor...jag har även båda crimpat och lött fast kabeln inan krympslangen men det var främst då jag byggde elsystemet till Essbåten Kurre från 1937!

Keep up the extremely good work, dude! wink

Jag har hört lite spridda budskap ang. lödning faktiskt. Oklart hur mycket som stämmer, men det finns dom som påstår att en lödd kabelsko snarare blir skör och vibrerar sönder. Tennet klättrar upp i kabelhöljet och kabeln blir stelare och ökar risken för stressfraktur.

Men men... det får duga med ordentligt crimpade kabelskor smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
28 april 2020 · 1 030 Inlägg

quinna skrev:

hugger69 skrev:
....blir en superfin bil detta, som om vi någonsin tvivlat! tongue

Kan bara hålla med om riktiga kabelskor...jag har även båda crimpat och lött fast kabeln inan krympslangen men det var främst då jag byggde elsystemet till Essbåten Kurre från 1937!

Keep up the extremely good work, dude! wink

Jag har hört lite spridda budskap ang. lödning faktiskt. Oklart hur mycket som stämmer, men det finns dom som påstår att en lödd kabelsko snarare blir skör och vibrerar sönder. Tennet klättrar upp i kabelhöljet och kabeln blir stelare och ökar risken för stressfraktur.

Men men... det får duga med ordentligt crimpade kabelskor smile

Låter inte helt osannolikt heller men det är känsligare i en båt med mer korrosiv miljö än en bil så jag tycker du gör helt rätt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Cuefa Ain't no place like home...
29 april 2020 · 4 628 Inlägg

Ruskigt fint arbete, som vanligt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
29 april 2020 · 6 473 Inlägg

Toppen jobb som vanligt, ber om ursäkt att jag inte kollat/kommenterat på länge men har legat lite lågt på internet ett tag men ska kika in oftare & berömma ditt jobb & sno ideer wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
29 april 2020 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Toppen jobb som vanligt, ber om ursäkt att jag inte kollat/kommenterat på länge men har legat lite lågt på internet ett tag men ska kika in oftare & berömma ditt jobb & sno ideer wink

Inte är det något att be om ursäkt för tongue Och sno idéer bäst du vill. Många av dom har jag själv stulit tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
30 april 2020 · 6 473 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Toppen jobb som vanligt, ber om ursäkt att jag inte kollat/kommenterat på länge men har legat lite lågt på internet ett tag men ska kika in oftare & berömma ditt jobb & sno ideer wink

Inte är det något att be om ursäkt för tongue Och sno idéer bäst du vill. Många av dom har jag själv stulit tongue

Lära sig av varandra är bra för överlevnaden smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
rodder
1 maj 2020 · 109 Inlägg

Här händer det mycket som vanligt...är ett tag sen jag var inne och kollade men allt ser genomtänkt och bra ut riktigt kul att följa ditt bygge. Ett tips skall du få sätt inte laminat rutor i dörrarna dom kommer att spricka med tiden .. försöka att hitta någon som kan fixa härdat glas till detta då kommer det att hålla

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 maj 2020 · 1 301 Inlägg

rodder skrev:
Här händer det mycket som vanligt...är ett tag sen jag var inne och kollade men allt ser genomtänkt och bra ut riktigt kul att följa ditt bygge. Ett tips skall du få sätt inte laminat rutor i dörrarna dom kommer att spricka med tiden .. försöka att hitta någon som kan fixa härdat glas till detta då kommer det att hålla

Hej och välkommen tillbaka antar jag smile

Det blir inte laminerat glas i dörrarna... det blir faktiskt Inge glas i dom alls just nu inför besiktning. Jag har ett par dagars jobb på dörrarna för att få i glas i dom, och det vill jag ta i lugn och ro.

Sen blir det troligen polykarbonat första vändan så att jag är säker på att allt passar och går fritt. Därefter blir det att beställa ordentligt härdat glas smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 maj 2020 · 1 301 Inlägg

Jaha mitt herrskap! Nu är det faktiskt två hela veckor sen sist. Beklagligt, men så är det.

Sen sist så har jag tagit tag i ett projekt som jag har skjutit på för länge nu. Jag har haft glipor mellan brädorna i fasaden på garaget pga. slarviga tidigare ägare. Planen var att byta lite lock och få ordning på det men när jag började riva i det insåg jag att jag fick byta hela väggen ändå ner till stommen.

Lång historia kort så tyckte någon att det var lämpligt att montera ny fasadpanel på den befintliga, 70 år gamla och ruttna träväggen. Och när nya virket inte satt ordentligt så skruvade man istället nya panelen med långa grova träskruv ändå in i väggstommen. Ett helvete att riva och en sjuk massa mer jobb än tänkt, så jag har helt enkelt inte hunnit eller orka hålla på med rodden på ett tag.

Helt still står det dock aldrig... tack och lov. Jag fick ett ryck en dag och bestämde mig för att få i ordning rattstången klart. Och jag övertalade mig själv om att det är väldigt lite arbete och väldigt mycket torktid.

Jag hade förstås fel... igen. Men jag slipade ner den helt, epoxy-grundade och målade två vändor med samma krämvita 2K-färg som jag använde på golvet och torpedväggen. Sen fick jag bli lite kreativ med tut-knapp eftersom rattcentrumet redan är upptaget med teleskop-låsningen. Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska ha för ratt på sikt så får det här bli bra för nu och för registrering etc.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2633_zpsel4znl9m.jpeg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2634_zpsibhi3ael.jpeg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2635_zpsjlmuwlsm.jpeg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2636_zps5jwjq4np.jpeg

Nu är den klar att montera så fort jag ålat klart under instrumentbrädan och fixat klart med all el.

Jag har pysslat lite med en mittkonsol också. Inte för att jag egentligen vill ha en... jag tycker det är ganska nice med ett rätt platt golv och jag hade från början tänkt försöka undvika mittkonsol. Men jag behöver om inte annat ha någonstans att montera mugghållare och diverse strömbrytare. Så jag tänkte att jag försöker göra det bästa av situationen och gör den lite rolig istället.

Precis som allt annat i inredningen så blev stommen i MDF. Relativt simpel än så länge.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2641_zpsjb7l4r53.jpeg

Sen hittade jag den här flaskan häromdan.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2632_zpsfgvt8kov.jpeg

Jag tänkte att den kan säkert vara snygg att ha någonstans... så den fick bo längst fram på mittkonsolen. Helt plötsligt känns allt mycket mindre simpelt.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2642_zpsadaboroy.jpeg

Och då hamnar den här, längst fram inne under brädan. Det kan säkert bli lite sjysst med lite belysning underifrån. På moderna bilar har man ju ofta fotbrunns-belysning och detta blir väl en lite roddig motsvarighet.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2639_zps5haygddi.jpeg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2640_zpsoi5jupm2.jpeg

Planen är att ha spolarvätska i den faktiskt. Då slipper jag ha ytterligare en behållare på torpedväggen som redan nu är lite belamrad. Dessutom jag kan leda ut spolningen i ovankant på vindrutan så jag slipper ha något spolarmunstycke ovanpå torpeden.

På sikt så kommer mittkonsolen kläs i någon vinyl eller skinn som matchar resten av inredningen, men det lär dröja ett tag efter registreringen innan det blir av. Men ovansidan tänkte jag faktiskt göra i ek så att det linjerar lite med växelspaken jag byggde. Och den behöver jag göra redan nu.

Jag fick hjälp av en vänlig själ att hyvla ner lite gammal bänkskiva jag hade över från ett tidigare projekt. I den skivan så kommer mugghållarna fällas ner och omkopplare till ljus, värmefläkt och torkare hamna. Även tändningslåset lär hamna där. Och ja... jag har svarvat egna mugghållar-ringar.

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2671_zps15cd7jt7.jpg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2672_zpstjkibsyb.jpg

https://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/IMG_2673_zps27fufqt3.jpg

Så fort garageväggen är helt klart så ska jag återuppta jobbet med mittkonsolen. Och när jag har fått dit brytarna så kan jag börja dra elen i bilens framände.

Jag får återkomma igen när jag har något mer att visa... over and out.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
HG_
10 maj 2020 · 2 480 Inlägg

Snyyygt som vanligt. Skallen gör sig nog med lite belysning.
Du kan ju alltid köpa dig en sådan där poppy, är ju en sådan där belysningsplatta till dessa & då får du
ett färdigt koncept.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 maj 2020 · 1 301 Inlägg

HG_ skrev:
Snyyygt som vanligt. Skallen gör sig nog med lite belysning.
Du kan ju alltid köpa dig en sådan där poppy, är ju en sådan där belysningsplatta till dessa & då får du
ett färdigt koncept.

Jag har sett såna Poppy-grejer. Oklart om dom går att fälla in däremot. Men vi får se smile nåt blir det iaf smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang