Diverse nybörjarfrågor vid billjudsbygge

Mixe
21 november 2006 · 32 Inlägg

Hej igen!
Jag har ett par frågor jag skulle behövt ha svar på nu.

1: Vad för kablar krävs det till min anläggning? Jag ska koppla in en baslåda och ett slutsteg i bilen.
Det följde även med en kabel när jag köpte steget (Magnat the Rock Mono) - nån som har erfarenhet vilken "sorts" kabel det är och ifall man inte behöver uppgradera till någon värre kabel där?

2: Jag hittar inte OHM talet angivet på mina basar, ej heller någonstans på internet.
Basarna är 2st 12" MDS Kharma. Finns det något sätt att mäta ut det här talet?

3: Skulle vilja ha ett förslag på hur jag ska koppla in högtalarna till slutsteget.
Steget är mono och stabilt i 1 OHM, basarna vet jag som sagt inte värdet på.

Tack på förhand  /Micke

viccoA
21 november 2006 · 3 111 Inlägg

1. Vet inte vilken kabel som medföljde magnat steget. Det du behöver är ett kit med strömförsörjning, lågnivåkabel (med remote) och avsäkring (plus monteringsdetaljer som kabelskor etc). Se tex. http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24947

2. MDS KH-12
12" Kharma woofer.

- 700 W max

- 350 WRMS

- 19 - 2500 Hz

- SPL: 95 db

- 4 ohm

- Size approx. 555x375x230/350

3.  Steget är stabilt i 2 ohm enligt tillverkarens webbsida, så jag vet inte om jag hade våga lasta ner det i 1 ohm. (Någon på garaget har kanske provat?) Jag vet inte hurvida basarna har dubbla talspolar, kan du kolla det så är det lättare att ge rekommendationer hur du ska koppla dem.

Drönirettab
21 november 2006 · 21 761 Inlägg

Fast det står effektangivelser för 1 Ohm, då skulle det vara konstigt om det inte är avsett att kunna belastas med denna impedans också. Tycker att det är lite mystiskt att de bara anger 2 Ohm som stabil last.

Mixe
22 november 2006 · 32 Inlägg

viccoA skrev:
1. Vet inte vilken kabel som medföljde magnat steget. Det du behöver är ett kit med strömförsörjning, lågnivåkabel (med remote) och avsäkring (plus monteringsdetaljer som kabelskor etc). Se tex. http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=24947

2. MDS KH-12
12" Kharma woofer.

- 700 W max

- 350 WRMS

- 19 - 2500 Hz

- SPL: 95 db

- 4 ohm

- Size approx. 555x375x230/350

3.  Steget är stabilt i 2 ohm enligt tillverkarens webbsida, så jag vet inte om jag hade våga lasta ner det i 1 ohm. (Någon på garaget har kanske provat?) Jag vet inte hurvida basarna har dubbla talspolar, kan du kolla det så är det lättare att ge rekommendationer hur du ska koppla dem.

Man tackar! Då ska kablarna vara kirrade, och ohmtalet fick jag, perfekt.
Alltså, enligt bruksanvisningen är steget stabilt i 1 ohm - men enligt hemsidan 2 ohm  ;/ knepigt! vad ska man köra på då?

Nu till talspolen, ursäkta min okunnighet - hur vet jag om den e enkel eller dubbel? smile

Drönirettab
23 november 2006 · 21 761 Inlägg

Är det två talspolar så finns det två st anslutningsterminaler med plus och minus på basen, de brukar sitta på varsin sida. Är det en talspole så finns bara en terminal med plus och minus.

Det finns flera som har kört detta steg med 1 Ohms belastning, det ska fungera. Det man får tänka på är dock att det går åt en del ström, rätt kabeldimension och bra strömförsörjning från batteriet är viktigt.

beemern .......
23 november 2006 · 2 655 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det två talspolar så finns det två st anslutningsterminaler med plus och minus på basen, de brukar sitta på varsin sida. Är det en talspole så finns bara en terminal med plus och minus.

de där har ja suttit å funderat på me mitt lilla projekt. håller på å bygga baslåda å massa annat men ja undrar hur ja ska koppla dom har 2st basar. sitter 2st talspolar på bägge två, hur ska ja koppla ihop 4:a stycken så att de går till ne kabel till slutsteget?...

Drönirettab
23 november 2006 · 21 761 Inlägg

Det beror lite på hur många Ohm varje talspole är på och hur låg impedans som slutsteget klarar av.

Mixe
23 november 2006 · 32 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det två talspolar så finns det två st anslutningsterminaler med plus och minus på basen, de brukar sitta på varsin sida. Är det en talspole så finns bara en terminal med plus och minus.

Det finns flera som har kört detta steg med 1 Ohms belastning, det ska fungera. Det man får tänka på är dock att det går åt en del ström, rätt kabeldimension och bra strömförsörjning från batteriet är viktigt.

Ok, då har basarna enkel/en talspole. Då ska vi se igen:
Basar:  2st MDS Kharma 12", en talspole, 4ohm

Slutsteget: Magnat the Rock Mono,
1x350 Watt RMS 4Ω (max 1x750) 

1x500 Watt RMS 2Ω (max 1x1200)

1x700 Watt RMS 1Ω (max 1x1800)

(uppgifter från www.nardik.se)


Tips på koppling e ni gulliga smile

Kornz Solfilmsmontör
23 november 2006 · 947 Inlägg

Vad jag har hört så är det inte bra att spela i 1 ohm (fråga mig inte varför hoppas att ngn kan svara på detta)... Så om det stämmer så vore det bättre att spela på 2 ohm.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
eriksson87
24 november 2006 · 590 Inlägg

Hej. Vad jag vet angående 1ohm så är det väl att steget behöver mera ström..

Drönirettab
24 november 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, steget drar betydligt mer ström. Sedan får steget sämre kontroll över baskonen också, dämpfaktorn minskar. Men hur mycket man normalt sett märker att steget får dålig kontroll vet jag inte, det får andra svara på.

Som sagt är det viktigt att ha tillräcklig strömförsörjning och bra kabeldimensionering för att steget ska få all ström den behöver för att försöka styra baskonen, ju lägre impedans steget belastas med desto viktigare blir det med ström och kabel.

En generell "bra" impedans är dock 2 Ohm, då drar steget inte så hemskt mycket ström och kontrollen på baskonen förbättras en hel del. Det blir inte heller så stor skillnad i ljudtryck mellan att belasta steget med 2 Ohm jämfört med att köra i 1 Ohm.

För en normal bilstereosvensson som inte tävlar så kan man säga att det är en "prisvärd" installation med 2 Ohms belastning på steget eftersom man kanske klarar sig utan extra batteri och jättegrov kabel.

Mixe: Det betyder att du får 2 Ohm om du parallellkopplar dina basar, det blir nog bra. Du behöver inte bekymra dig över att steget ska riskera att överbelastas.

Senast redigerat av Drönirettab (24 november 2006)

Mixe
24 november 2006 · 32 Inlägg

Drönirettab skrev:
För en normal bilstereosvensson som inte tävlar så kan man säga att det är en "prisvärd" installation med 2 Ohms belastning på steget eftersom man kanske klarar sig utan extra batteri och jättegrov kabel.

Mixe: Det betyder att du får 2 Ohm om du parallellkopplar dina basar, det blir nog bra. Du behöver inte bekymra dig över att steget ska riskera att överbelastas.

Jo det lät som det skulle duga för mej, då tackar jag och bockar för all hjälp i den här tråden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang