Vinterdäck fråga

-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Har en fråga angående krav på vinter däck!

Blev stoppad och rapporterad för att åka med sommardäck en halv timme efter att klockan blivit tolv (1:a DEC)

Skrev dock aldrig på böter så ska till tingsrätt för de

Då är min fråga måste man ha vinterdäck då om det inte råder vinter väglag?

Var ren asfalt ute,inte en enda isfläck eller nånting..

Tacksam för svar

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
jocke_gronberg
16 mars 2014 · 4 586 Inlägg

Du behöver endast ha vinterdäck vid vinterväglag. Var det kallt ute så finns det ju risk för att du kan åka dit att risken fanns för halka

http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … interdack/

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 mars 2014)

-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Okej tack! Va typ en minus men det kan ju inte han intyga som sagt smile

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
jocke_gronberg
16 mars 2014 · 4 586 Inlägg

-Fromell- skrev:
Okej tack! Va typ en minus men det kan ju inte han intyga som sagt smile

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Haft denna diskussion på jobbet dom flesta hade fel när det gäller lagen om vinterdäck. Säkert även en och annan polis

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 mars 2014)

-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Okej halt va de inte smile,första snön hade inte kommit heller smile

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Det är upp till polisen att avgöra om det råder vinterväglag eller inte.

Att du (jag, eller någon annan) tycker att det inte gör det, spelar inte så stor roll. Det räcker som sagt att polisen anser att det finns frost på vägbanan under denna period, för att vinterväglag ska råda.

Frost och is är då inte heller samma sak.

Senast redigerat av it_mutt (16 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skanepiraten
16 mars 2014 · 466 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

-Fromell- skrev:
Okej tack! Va typ en minus men det kan ju inte han intyga som sagt smile

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Haft denna diskussion på jobbet dom flesta hade fel när det gäller lagen om vinterdäck. Säkert även en och annan polis

Men sen är det väll också polismans bedömning, så även om man själv inte anser att det är, så är deras bedömning tyngre.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Dock så har den där polisen vart efter mig ganska mycket..så nu tog han väl tillfället i akt..finns dock personer som kan intyga att det inte var vinter väglag smile

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Cassius Hobbymekaniker
16 mars 2014 · 470 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

-Fromell- skrev:
Okej tack! Va typ en minus men det kan ju inte han intyga som sagt smile

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Haft denna diskussion på jobbet dom flesta hade fel när det gäller lagen om vinterdäck. Säkert även en och annan polis

Har dom ändrat reglerna nyligt då? Jag har lärt mig enligt nedan och även pratat med trafikpoliser som styrkt detta:

1 december till 31 Mars SKALL du ha vinterdäck OAVSETT väglag!

Övrig tid SKALL du ha vinterdäck OM vinterväglag råder. Snöar det i Juli ska du med andra ord sätta på vinterdäcken om du ska använda bilen.

Det kan ha ändrats nyligt, i så fall har Du rätt, men det är som sagt fortfarande polisen som avgör. Ligger det lite snö i diket så råder vinterväglag (så sa en Polis på nyheterna för bara ett par dagar sedan i alla fall) smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

-Fromell- skrev:
Dock så har den där polisen vart efter mig ganska mycket..så nu tog han väl tillfället i akt..finns dock personer som kan intyga att det inte var vinter väglag smile

Och det bevisar "ni" hur menar du?

Det är som sagt POLISEN som gör bedömningen om vinterväglag råder eller inte. Hur ska du/ni motbevisa detta? Bara genom att säga "nej men det var inte halt"?

Var det nu inte vinterväglag, så lycka till, får du rätt så grattis. Men, räkna inte med att frias i det hela.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:

jocke_gronberg skrev:

-Fromell- skrev:
Okej tack! Va typ en minus men det kan ju inte han intyga som sagt smile

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Haft denna diskussion på jobbet dom flesta hade fel när det gäller lagen om vinterdäck. Säkert även en och annan polis

Har dom ändrat reglerna nyligt då? Jag har lärt mig enligt nedan och även pratat med trafikpoliser som styrkt detta:

1 december till 31 Mars SKALL du ha vinterdäck OAVSETT väglag!

Övrig tid SKALL du ha vinterdäck OM vinterväglag råder. Snöar det i Juli ska du med andra ord sätta på vinterdäcken om du ska använda bilen.

Det kan ha ändrats nyligt, i så fall har Du rätt, men det är som sagt fortfarande polisen som avgör. Ligger det lite snö i diket så råder vinterväglag (så sa en Polis på nyheterna för bara ett par dagar sedan i alla fall) smile

Nej det är inget nytt.

"Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.
"

"Dubbdäck efter den 15 april
Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.
"

http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … interdack/

Det är alltså inte krav på vinterdäck om det snöar i Juni, men, gör det det, så får du använda dubbdäck om du känner för det.

Senast redigerat av it_mutt (16 mars 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cassius Hobbymekaniker
16 mars 2014 · 470 Inlägg

Hoppas ni fotograferade väg och diken på platsen, annars blir det svårt.. smile

it_mutt: När kom ändringen av den lagen i så fall? Jag har haft körkort i 10 år och för 10 år sedan stod det Inte så där på Transportstyrelsen eller polisens hemsida! Jag har kollat med jämna mellanrum sedan dess med utan ändring, nu är det dock nått år sedan sist.. smile

Senast redigerat av Cassius (16 mars 2014)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

Cassius skrev:
Hoppas ni fotograferade väg och diken på platsen, annars blir det svårt.. smile

it_mutt: När kom ändringen av den lagen i så fall? Jag har haft körkort i 10 år och för 10 år sedan stod det Inte så där på Transportstyrelsen eller polisens hemsida! Jag har kollat med jämna mellanrum sedan dess med utan ändring, nu är det dock nått år sedan sist.. smile

Hmm, ja jag kan inte minnas att det varit "på det andra viset alls". Men, det kan givetvis vara som jag har förträngt/glömt bort det. Så när/om det ändrats till nuvarande vågar jag inte svara på smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2014 · 14 077 Inlägg

it_mutt skrev:

Cassius skrev:
Hoppas ni fotograferade väg och diken på platsen, annars blir det svårt.. smile

it_mutt: När kom ändringen av den lagen i så fall? Jag har haft körkort i 10 år och för 10 år sedan stod det Inte så där på Transportstyrelsen eller polisens hemsida! Jag har kollat med jämna mellanrum sedan dess med utan ändring, nu är det dock nått år sedan sist.. smile

Hmm, ja jag kan inte minnas att det varit "på det andra viset alls". Men, det kan givetvis vara som jag har förträngt/glömt bort det. Så när/om det ändrats till nuvarande vågar jag inte svara på smile

Jag kan inte heller komma ihåg om det varit på andra viset eller när i så fall ändringen kom. Nu är det i alla fall som du beskriver det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Polisen gjorde inte en bedömning,han kom fram kände på däcken som börja han skriva,han sa aldrig nå om någon bedömning! Han sa att de är krav på vinterdäck och jag sa det är inte ens minus grader ute

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

-Fromell- skrev:
Polisen gjorde inte en bedömning,han kom fram kände på däcken som börja han skriva,han sa aldrig nå om någon bedömning! Han sa att de är krav på vinterdäck och jag sa det är inte ens minus grader ute

Ehm...han hade redan gjort bedömningen då? Det är väl knappast ett steg han behöver tala om "Nu har jag gjort en bedömning att det råder vinterväglag". Om han ansåg att det inte var vinterväglag, så hade han inte brytt sig?

Fast, tidigare sa du att det var "typ en minus"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Då skrev ja väl förfan fel! har du inget att komma med så kan du sluta kommentera som nån jävla ord märkare! smile

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
it_mutt Avstängd
16 mars 2014 · 10 388 Inlägg

-Fromell- skrev:
Då skrev ja väl förfan fel! har du inget att komma med så kan du sluta kommentera som nån jävla ord märkare! smile

HUR ska jag veta om du skriver fel eller inte? Det är knappast ordmärkeri att påpeka att du ena stunden säger att det är "typ en minus" för att senare säga att det inte ens var minusgrader ute. Det är däremot att påpeka att din berättelse inte är konsekvent.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gamlingen
16 mars 2014 · 5 198 Inlägg

Neka och överklaga om du anser dej ha rätt,,, men chansen är liten att du får rätt..

-Fromell-
16 mars 2014 · 46 Inlägg

Överklaga kommer ja garanterat försöka göra smile
Lite väl konstigt att dom ens tar upp sånt här.. men men dom har väl dåligt med pengar till nobel middagen wink

Gör som Ford gjorde! Köp Volvo!
Vissa kallar det lyx,Volvo kallar det standard!
Volvo V70 R AWD "Elisabeth" (2004)
Volvo 855 T-5R "Originalet" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang