Hur många nya bilar har ni ägt?

cruel88 CREW FTR
18 mars 2014 · 435 Inlägg

Haft körkort sen 2007



Ford KA  2000 (mormors jag fick låna)

Golf TSI 2008
V70R 1997
S70 T5 1997
s70R 1998
passat 2007
passat 2013
RS4 2001
Dodge ram 1500 2008
S2 1991
bmw 330d 2003
audi a4 1997
V40 T4 1998
Dodge ram 1500 2013
audi allroad 2008

Senast redigerat av cruel88 (18 mars 2014)

FUCKTARD RACING CREW
Wolverine Cnc-operatör
18 mars 2014 · 99 Inlägg

Haft körkort sedan 2002

Fd ägare till:

1. Ford Orion -88
2. Ford Scorpio -89
3. Volvo 244GLT -84
4. Audi 90 2.3E -88
5. Mazda 323F -91
6. Saab 9000CD -91
7. Volvo V40 -97
8. Volvo 740Gl+t -90
9. Audi A4 1.8T (200hp) -98
10. Audi A6 2.6 Quattro - 97
11. Volvo S40 2.0T 99/00
12. Volvo Amazon - 65 Projektbil
13. Volvo 740GL - 90
14. Volvo 940 Fulltrycksturbo - 93
15. Audi S6 20v Turbo Quattro Avant (300hp) - 96
16. Opel Astra Club - 99
17. Audi A4 1.8T Quattro - 98
18. Volvo 740 GL - 88
19. Volvo 240 GL 82 - Projektbil
20. Audi A6 2.6 Quattro - 97
21. Audi S2 (Nuvarande projektbilen)
22. Volvo 740 GL -87
23. Volvo 245 GL- 92
24. Bmw 130i - 08 (Till salu)

Stop running...you will only die tired...
Audi S2 Coupé "Jetplanet" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 mars 2014 · 2 972 Inlägg

Vad fel det blev i tråden.. hur många NYA bilar har ni ägt... inte hur många bilar har ni ägt eller hur många gamla bilar .......

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
djukk34
18 mars 2014 · 309 Inlägg

Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

habomaster
18 mars 2014 · 463 Inlägg

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

Jag har precis tagit hem en ny bil. Anledningen till att jag valde en ny framför en begagnad var faktiskt priset. Jag betalade ungefär lika mycket för en helt ny som jag hade fått göra för en motsvarande bil med 1 år och 1500mil. Då fick jag dessutom utrustningen som jag ville ha.

Vi tittade efter relativt nya bilar eftersom vi vill ha en säker bil med en del ny teknik och de svenska handlarna är helt fel ute på priset jämfört med vissa utländska handlare.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
18 mars 2014 · 2 390 Inlägg

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

Om ingen skulle köpa ny bil hur skulle det då se ut?..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 mars 2014 · 6 170 Inlägg

0

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 mars 2014 · 2 972 Inlägg

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

För att en ny sån, med garantier och "tryggt" ägande är billigare än en lätt begagnad BMW/Merca utan garantier och med mer risker för dyra reparationer? Långt från alla har bil som intresse, många transporterar bara ändan i dom. (Fast dom finns kanske inte på just denna sidan så mycket).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Nitro
18 mars 2014 · 330 Inlägg

har haft runt 25 bilar o den nyaste var en bmw 540 93a smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2014 · 17 477 Inlägg

matteeee skrev:

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

För att en ny sån, med garantier och "tryggt" ägande är billigare än en lätt begagnad BMW/Merca utan garantier och med mer risker för dyra reparationer? Långt från alla har bil som intresse, många transporterar bara ändan i dom. (Fast dom finns kanske inte på just denna sidan så mycket).

En ny bil har garantier som sagt. Sen är det förvisso alltid roligt att plantera arslet i en bil som är ny... Om man köper en Peugeot/Renault begagnad så bör man väl få skallen undersökt?

Men: Min V40 Classic som efter 7-8 månader fick ras i maskin. Jag fick en ny motor på garanti. Då var det bra med en ny bil.

Hade jag haft råd hade jag bytt till en ny bil en gång om året.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
666_Beast
18 mars 2014 · 1 863 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

666_Beast skrev:
Tog körkort 1997, har haft ett antal bilar. Vågar knappt räkna.

Men 2 st spritt nya har jag haft, 2002 köptes en Peugeot 206 GTI. Sämsta jävla skit jag nånsin haft.
2012 köpte jag en Seat Leon, kördes 500 mil å såldes sen.

Sånt här är intressant. Skriv erfarenheter! Glömde få med det...
Kul att ni som kör Skoda verkar nöjda. Förr vill jag ha turbo å massa mos i maskin. Nu vill jag att den går billigt och aldrig krånglar. Så är det att bli gammal :-)

Direkt när jag hämtade ut bilen så var det nåt tjall med bromsarna, visst att dog tog som dom skulle men det lät förjävligt. Efter mycket bråk med återförsäljaren så bytte dom belägg men det hjälpte inte, dom prova att smörja upp bromsarna och det hjälpte inte. Till slut så hade dom fått tillstånd av Peugeot att byta ut skivor och belägg till en annan sort och då blev det tyst. Men efter det så började bärarmarna spöka, 3 byten inom 6 månader. Vid det tredje bytet så kom mekanikern och sa att han hade hört ett annat ljud från bilen, motorfästet var slut. Dom fixade allt men direkt efter verkstadsbesöket så åkte jag och bytte bilen mot en Mondeo.

Summan av allt, aldrig mer en fransk bil!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
M103
18 mars 2014 · 1 570 Inlägg

0 nya bilar och så kommer det nog förbli. Det är helt enkelt en alldeles för dålig affär att köpa ny bil.

Kör en 26 år gammal Mercedes som bruksbil idag. Det är billigt bilägande. smile

Senast redigerat av M103 (18 mars 2014)

Evildan
18 mars 2014 ·

Då denna tråd handlar om hur många NYA bilar man ägt så finns här en tråd angående hur många bilar oavsett nya eller beg man ägt.


http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3768642


Det här ovan är min personliga k*kmätartråd då jag såg att det var vissa som hade lite svårt att en del har möjligheten eller viljan att köpa en NY bil.
Jag tycker det är roligt att det finns dom som gör det, då blir begmarknaden rikligare roll

Senast redigerat av Evildan (18 mars 2014)

pim_pim
18 mars 2014 ·

Visst hade det varit roligt med en sprillans ny bil.
Men sparsam/snål som jag är så kommer jag nog aldrig köpa en ny, möjligtvis några år gammal. Men då är det renköp som gäller, jag är inte glad åt avbetalning. Då mår jag inte bra. sad haha

Men det är bra när folk köper nya bilar.

Senast redigerat av pim_pim (18 mars 2014)

cruel88 CREW FTR
18 mars 2014 · 435 Inlägg

Nya bilar då

Passat alltrack 2013 hämta ny.
Dodge ram 2013 hämta ny.
Golf tsi 2008 va med helt ny.

FUCKTARD RACING CREW
djukk34
18 mars 2014 · 309 Inlägg

matteeee skrev:

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

För att en ny sån, med garantier och "tryggt" ägande är billigare än en lätt begagnad BMW/Merca utan garantier och med mer risker för dyra reparationer? Långt från alla har bil som intresse, många transporterar bara ändan i dom. (Fast dom finns kanske inte på just denna sidan så mycket).

Men en bil på 1-2 år har väl ändå fortfarande garanti?
Även äldre begagnade bilar har garantier hos bilhandlare, finns även tilläggs osv.

Så det lilla positiva det ger tror jag inte förlusten på värdeminskningen håller upp ?

C2racing
18 mars 2014 · 238 Inlägg

Min nuvarande äger jag:)

R_fused There is no replacement for displacement
18 mars 2014 · 630 Inlägg

maaw skrev:

matteeee skrev:

maaw skrev:
Måste fråga varför går ni och köper nya bilar ? Är det en statusgrej eller är begagnat bara otänkbart ?
Bilar som Skoda, Peugeot, Honda, Opel etc. som nämnts här, varför i hela världen köper man dom nya ??

För att en ny sån, med garantier och "tryggt" ägande är billigare än en lätt begagnad BMW/Merca utan garantier och med mer risker för dyra reparationer? Långt från alla har bil som intresse, många transporterar bara ändan i dom. (Fast dom finns kanske inte på just denna sidan så mycket).

Men en bil på 1-2 år har väl ändå fortfarande garanti?
Även äldre begagnade bilar har garantier hos bilhandlare, finns även tilläggs osv.

Så det lilla positiva det ger tror jag inte förlusten på värdeminskningen håller upp ?

Jag förstår att man kan tycka det är vansinnigt att köpa t.ex. en ny Skoda, men jag ser det som att det är en av de bättre bilarna att köpa ny. Jag köpte min till stor del för att jag var så extremt trött på min 10 år gamla v40 t4.
V40n ägde jag i ganska precis 1 år. Jag räknade efter att jag sålt den ut hur mycket den kostat mig i snitt. Med  reservdelar och bränsle, skatt och försäkring kostade den bilen mig 7500:- i månaden i SNITT under det året. Helt vansinnigt nu i efterhand. Bilfan gick sönder konstant. Kostnaden jag har nu med att ha köpt en helt ny bil med samma körning är ca 5500:-, och då har jag ett litet billån på den som utgör 3200:- i månaden av dessa 5500:-.
Dvs jag åker 2000:- billigare i månaden i en belånad helt ny bil än jag gjorde i en betald 10 år gammal Volvo, och jag behöver inte oroa mig för en endaste oförutsedd reparation under i alla fall de två första åren...

Sen är värdeminskningen större på en ny bil, men då den inte kostade så mycket ny blir den ju i kronor räknat mycket mindre. Hämta ut en ny Merca eller BMW så kan jag förstå att värdeminskningen inte blir så rolig.

Senast redigerat av R_fused (18 mars 2014)

djukk34
18 mars 2014 · 309 Inlägg

R_fused skrev:

maaw skrev:

matteeee skrev:

För att en ny sån, med garantier och "tryggt" ägande är billigare än en lätt begagnad BMW/Merca utan garantier och med mer risker för dyra reparationer? Långt från alla har bil som intresse, många transporterar bara ändan i dom. (Fast dom finns kanske inte på just denna sidan så mycket).

Men en bil på 1-2 år har väl ändå fortfarande garanti?
Även äldre begagnade bilar har garantier hos bilhandlare, finns även tilläggs osv.

Så det lilla positiva det ger tror jag inte förlusten på värdeminskningen håller upp ?

Jag förstår att man kan tycka det är vansinnigt att köpa t.ex. en ny Skoda, men jag ser det som att det är en av de bättre bilarna att köpa ny. Jag köpte min till stor del för att jag var så extremt trött på min 10 år gamla v40 t4.
V40n ägde jag i ganska precis 1 år. Jag räknade efter att jag sålt den ut hur mycket den kostat mig i snitt. Med  reservdelar och bränsle, skatt och försäkring kostade den bilen mig 7500:- i månaden i SNITT under det året. Helt vansinnigt nu i efterhand. Bilfan gick sönder konstant. Kostnaden jag har nu med att ha köpt en helt ny bil med samma körning är ca 5500:-, och då har jag ett litet billån på den som utgör 3200:- i månaden av dessa 5500:-.
Dvs jag åker 2000:- billigare i månaden i en belånad helt ny bil än jag gjorde i en betald 10 år gammal Volvo, och jag behöver inte oroa mig för en endaste oförutsedd reparation under i alla fall de två första åren...

Sen är värdeminskningen större på en ny bil, men då den inte kostade så mycket ny blir den ju i kronor räknat mycket mindre. Hämta ut en ny Merca eller BMW så kan jag förstå att värdeminskningen inte blir så rolig.

Inte riktigt så jag menar. Kan ta ett exempel!

Enligt Skodas bygg din bil hemsida går en Fabia Combi 1,6 TDI 90hk 2014 på 153.000:- utr.standard.

På blocket ligger en sådan 2013 (1500mil) för 109.000:-

Så det jag egentligen undrar är varför folk lägger en sådan summa som 40-50k för den lilla skillnaden.
Inte bara Skoda, utan rent allmänt alla bilmärken. För bara ett år äldre och 1000mil mindre kan man spara enorma summor pengar. Så att dom rikaste av dom rika inte bryr sig förstår jag. Men för dom vanligt rika och vi andra dödliga känns det väldigt dumt.

Visst om man får ett väldigt bra pris på en ny(som jag har för mig att du skrev) så är det väl okej, men får vara ett jäkla bra pris i så fall! ^^

SportPilot Ubåtsingenjör
18 mars 2014 · 7 229 Inlägg

maaw skrev:

R_fused skrev:

maaw skrev:

Men en bil på 1-2 år har väl ändå fortfarande garanti?
Även äldre begagnade bilar har garantier hos bilhandlare, finns även tilläggs osv.

Så det lilla positiva det ger tror jag inte förlusten på värdeminskningen håller upp ?

Jag förstår att man kan tycka det är vansinnigt att köpa t.ex. en ny Skoda, men jag ser det som att det är en av de bättre bilarna att köpa ny. Jag köpte min till stor del för att jag var så extremt trött på min 10 år gamla v40 t4.
V40n ägde jag i ganska precis 1 år. Jag räknade efter att jag sålt den ut hur mycket den kostat mig i snitt. Med  reservdelar och bränsle, skatt och försäkring kostade den bilen mig 7500:- i månaden i SNITT under det året. Helt vansinnigt nu i efterhand. Bilfan gick sönder konstant. Kostnaden jag har nu med att ha köpt en helt ny bil med samma körning är ca 5500:-, och då har jag ett litet billån på den som utgör 3200:- i månaden av dessa 5500:-.
Dvs jag åker 2000:- billigare i månaden i en belånad helt ny bil än jag gjorde i en betald 10 år gammal Volvo, och jag behöver inte oroa mig för en endaste oförutsedd reparation under i alla fall de två första åren...

Sen är värdeminskningen större på en ny bil, men då den inte kostade så mycket ny blir den ju i kronor räknat mycket mindre. Hämta ut en ny Merca eller BMW så kan jag förstå att värdeminskningen inte blir så rolig.

Inte riktigt så jag menar. Kan ta ett exempel!

Enligt Skodas bygg din bil hemsida går en Fabia Combi 1,6 TDI 90hk 2014 på 153.000:- utr.standard.

På blocket ligger en sådan 2013 (1500mil) för 109.000:-

Så det jag egentligen undrar är varför folk lägger en sådan summa som 40-50k för den lilla skillnaden.
Inte bara Skoda, utan rent allmänt alla bilmärken. För bara ett år äldre och 1000mil mindre kan man spara enorma summor pengar. Så att dom rikaste av dom rika inte bryr sig förstår jag. Men för dom vanligt rika och vi andra dödliga känns det väldigt dumt.

Visst om man får ett väldigt bra pris på en ny(som jag har för mig att du skrev) så är det väl okej, men får vara ett jäkla bra pris i så fall! ^^

håller med till punkt och pricka smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang