Besiktning av trimmad + stylad s40

manske
23 april 2014 · 23 Inlägg

Ursäkta för jävligt sen uppföljning, har hänt lite saker men var iallafall inne med bilen idag och chansade och åkte in utan att göra något. Fick troligtvis den bästa bes.tjejen som kollade ca 5 sek i motorn och gav mig lovord om dittan och dattan. Sedan var det dags för avgasmätning. Allt såg bra ut utom HC som inte ville ner (landade på 127). Försökte flera gånger men icke.

Ska börja med att byta olja och stift. Några mer förslag?

wessmen
23 april 2014 · 21 Inlägg

manske skrev:
Ursäkta för jävligt sen uppföljning, har hänt lite saker men var iallafall inne med bilen idag och chansade och åkte in utan att göra något. Fick troligtvis den bästa bes.tjejen som kollade ca 5 sek i motorn och gav mig lovord om dittan och dattan. Sedan var det dags för avgasmätning. Allt såg bra ut utom HC som inte ville ner (landade på 127). Försökte flera gånger men icke.

Ska börja med att byta olja och stift. Några mer förslag?

Nu är jag inte så värst bilkunnig och har inte så många inlägg.

Men hur som helst, min polare skulle besikta sin gamla Skoda. Första gången han var inne hade han över 500 i HC värde. Han gjorde inget annat än att tanka etanol och bränsletillsats, körde den varm och kvalade in på 99.

Låter helt sjukt i mina ögon, men "plötsligt händer det".

Burrrrner Avstängd
23 april 2014 · 195 Inlägg

Är det för högt på tomgång men ok på förhöjd tomgång så byt olja + filter och tanka lite E85

xXSammy
23 april 2014 · 6 571 Inlägg

manske skrev:
Ursäkta för jävligt sen uppföljning, har hänt lite saker men var iallafall inne med bilen idag och chansade och åkte in utan att göra något. Fick troligtvis den bästa bes.tjejen som kollade ca 5 sek i motorn och gav mig lovord om dittan och dattan. Sedan var det dags för avgasmätning. Allt såg bra ut utom HC som inte ville ner (landade på 127). Försökte flera gånger men icke.

Ska börja med att byta olja och stift. Några mer förslag?

Inte tanka E85, byt till nya original tändstift och se till att katalysatorn är riktigt varm.
I värsta fall behöver du ny katalysator.

De/Dem
Emiiilz
23 april 2014 · 908 Inlägg

Kör som en biltjuv innan bes så motorn osv är varm, är ett bra tips smile
Lite E85 sägs ju funka, har dock aldrig haft problem med mina avgasvärden så har inte kunnat prova.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Ostlundarn
23 april 2014 · 18 Inlägg

Säger som flera tidigare, byt olja och tändstift och varmkör, annars är det nog ny katalysator som gäller. Lite E85 skadar inte heller, rullade själv i genom på ren E85 och racekat med 38 HC.
Mvh // Marcus

manske
23 april 2014 · 23 Inlägg

Tack för tipsen. Blir att byta olja, filter och stift samt dra några sträckor på motorvägen precis innan.
Hoppas det löser sig. Kollade i papprena och den hade 049 senaste besiktningen.

hangman
23 april 2014 · 2 174 Inlägg

Emiiilz skrev:
Kör som en biltjuv innan bes så motorn osv är varm, är ett bra tips smile
Lite E85 sägs ju funka, har dock aldrig haft problem med mina avgasvärden så har inte kunnat prova.

internetforskare.

du kan ha i lite etanol ENDAST för sänka co halt. häller du i etanol med högre densitet så går lambda o hc upp.

du ska absolut inte köra som en vilde för göra bilen varm, lägg dig på 3000-4000 rpm på landsväg JÄMN gas för bränna ur katten.


finns en stp tillsats o köpa som rengör spridare m.m polaren körde igenom sin BMW utan kattar skyhöga värden. i med tillsatsen nån halvliter 100 spänn typ, perfekta värden.

när du inte har en etanol bil eller vet hur allt reagerar eller adapterar in den mängden, lägg ner förstör bara.


sluta sitt o hjälp o tipsa när du har fel fel fel!!

manske
14 maj 2014 · 23 Inlägg

Liten update bara:

Testade med att byta olja och filter. Åkte in och fick underkänt igen med 115 i HC.

Nästa gång tankade jag 15L etanol (med ca 40L bensin) och rullade igenom med 085 HC.

Underbart! smile

aaaaaaaaaa
14 maj 2014 · 236 Inlägg

manske skrev:
Liten update bara:

Testade med att byta olja och filter. Åkte in och fick underkänt igen med 115 i HC.

Nästa gång tankade jag 15L etanol (med ca 40L bensin) och rullade igenom med 085 HC.

Underbart! smile

haha att livet kan vara så enkelt ibland smile

Power is measured in dB
Ostlundarn
14 maj 2014 · 18 Inlägg

Skönt att det löste sig! Lite E85 skadar som sagt aldrig i lagom mängd smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang