3019
Sök

PROJEKTARBETE, Lackering, etanolkonvertering och renovering.

10 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
Vi är fyra personer som arbetar med detta projekt. Alla går sista året på gymnasiet och vi ska sammanlagt lägga ut runt 400timmar på detta projektarbete, (100timmar per person).

Hela projektet går ut på att vi ska slipa ned den befintliga lacken på bilen
(en BMW 325i -91) och sedan blästra bort eventuell rost som kommer att komma fram under slipningen. Sedan ska vi etanolkonvertera bilen och det kommer att göras av en 30% höjning av bränsletrycket med hjälp av en bränsletrycksregulator och mappning av insprutaren. Till sist ska även en renovering av inredningen i bilen göras.

Resultatet av projektgruppens arbete kommer redovisas i en skriftlig rapport och bilen kommer att ställas ut på skolan med tillhörande seminarium och demonstration av projektarbetes tillväga gång.

-

Det är första gången för oss alla som vi lackerar en bil, så vi gör allt från grunden så vi testar oss fram lite.

Många tycker säkert att vi gör en del saker helt fel, och att ni skulle vilja göra det annorlunda. Men ge oss gärna tips på vad vi ska tänka på mm. i fortsättningen smile

Projekt status: Vi ska precis påbörja lackeringen av den solida färgen, och den kommer att vara svart wink )

Det skulle vara väldigt kul ifall ni skulle kunna ge lite konstruktiv kritik på det vi gör osv smile

KOLLA HEMSIDAN FÖR MER INFORMATION OCH BILDER:
www.bmwprojekt.info.se

http://hem.passagen.se/oscarcroon/images/lackering/640x480/bild%20(8).jpg

http://hem.passagen.se/oscarcroon/images/lackering/640x480/06-11-15%20(12).jpg

http://hem.passagen.se/oscarcroon/images/lackering/640x480/06-11-15%20(9).jpg

http://hem.passagen.se/oscarcroon/images/lackering/640x480/06-11-16%20(1).jpg

http://hem.passagen.se/oscarcroon/images/lackering/640x480/2006-11-19%20(1).jpg

Mer bilder på: www.bmwprojekt.info.se
Senast redigerat av Orgiz (11 december 2006)

645 Inlägg
23 november 2006
Kul projekt, ska själv göra ett projekt i trean så alltid bra med lite inspiration=)

//Marcus Saari

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 november 2006
du kan ju lägga upp bilder här på garaget me

Jonas

10 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
volvo__mannen Jepps, sidan har varit nere så jag han aldrig kolla vilka jag skulle lägga upp. Men nu så är dom uppe.

1 503 Inlägg
23 november 2006
Jag håller med på med bilen som projektarbete, fast har istället inriktat mig på stereo och inreding. Vilket program går du?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

10 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
Oboy6 OKej, det låter ju trevligt smile Har du kommit långt med ditt arbete då? Jag pluggar Teknik tongue

Bensingran
11 Inlägg
10 Inlägg
23 november 2006
Trådstartare
antonf: Det är i nuläget inte säkert att vi kommer att etanolkonvertera, men vi hade tänkt att den skulle bli billigare i drift, och det skulle gå att få ut mer effekt ur motorn om man etanolkonverterar den smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 november 2006
Har ni stöd i konverteringen? Vart finns ni? Etanolkonverterade en bil för några år sedan och fick en del bra kontakter, tjoa till om ni behöver några namn, är ni i närheten kanske det rentav går att träffa vår stödperson eller någon av de han kände. Han har hållit en del kurser i etanolkonvertering av bensinmotorer och har en sjujäklarns nätverk i hela landet... smile
"Alkohol och bilkörning kan visst höra ihop, jag har sprit i tankarna... "

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

10 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
vulture : Nepps, inte än iaf. Vi ska söka stöd för etanolkonverteringen så fort lackeringen är färdig. Vi har iaf kontakter så att vi kan få prylarna rätt billigt och sedan har vi stöd från en kille som har sysslat rätt mycket med etanolkonvertering, men har ingen aning om hur duktig han är tongue

Vi bor i Örnsköldsvik, om du känner någon duktig där så kan du ju säga till wink hehe

1 503 Inlägg
5 december 2006
Orgiz skrev:
Oboy6 OKej, det låter ju trevligt smile Har du kommit långt med ditt arbete då? Jag pluggar Teknik tongue

Jag pluggar me teknik:D Jodå jag har kommit en bit med plastandet och ljudet, finns hur mkt som helst att göra. Lackar ni själva, hur har ni lärt er det?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 207 Inlägg
5 december 2006
Orgiz skrev:
vulture : Nepps, inte än iaf. Vi ska söka stöd för etanolkonverteringen så fort lackeringen är färdig. Vi har iaf kontakter så att vi kan få prylarna rätt billigt och sedan har vi stöd från en kille som har sysslat rätt mycket med etanolkonvertering, men har ingen aning om hur duktig han är tongue

Vi bor i Örnsköldsvik, om du känner någon duktig där så kan du ju säga till wink hehe

Får man fråga vilken inriktning ni går i? Jag går nämligen 2:an på teknik programmet i ö-vik jag...

Det är inte ni grabbar som turbokonverterar någon motor va?

(Ursäkta off topicen)

edit: Kan tillägga att det spelar inte så stor roll rent ekonomiskt om ni konverterar bilen till etanol eftersom den kommer att dra runt 38% mer bränsle. Men om ni samtidigt planar toppen (eller höjer kompen på annat sätt) får ni några extra hästar. Ett bra forum där ni kan läsa det mesta om etanolkonvertering är detta www.etanol.nu/forum (forumet är dock nere för tillfället men det kanske kommer upp sedan).
Senast redigerat av maco (5 december 2006)

10 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
Oboy6 skrev:
Jag pluggar me teknik:D Jodå jag har kommit en bit med plastandet och ljudet, finns hur mkt som helst att göra. Lackar ni själva, hur har ni lärt er det?

Aah, härligt de wink
Japp, vi lackerar själva. Fast vi har gjort rätt mycket forskning om lackering innan. Vi har t ex ring och interjuvat lite folk över telefon osv. Men sen så jobbar en av våra killars pappa på ett industrimåleri där de lackerar bandvagnar mm. Och av dom har vi fått mycket hjälp smile

maco skrev:
Får man fråga vilken inriktning ni går i? Jag går nämligen 2:an på teknik programmet i ö-vik jag...

Det är inte ni grabbar som turbokonverterar någon motor va?

(Ursäkta off topicen)

edit: Kan tillägga att det spelar inte så stor roll rent ekonomiskt om ni konverterar bilen till etanol eftersom den kommer att dra runt 38% mer bränsle. Men om ni samtidigt planar toppen (eller höjer kompen på annat sätt) får ni några extra hästar. Ett bra forum där ni kan läsa det mesta om etanolkonvertering är detta www.etanol.nu/forum (forumet är dock nere för tillfället men det kanske kommer upp sedan).

OKej, nice smile Nepp det är inte vi som turbokonverterar. Två av oss går inriktingen Virtuell Design, och de två andra går Bygginriktningen.

Aha, på så sätt. Att plana toppen låter ju intressant, vi har iaf tänkt att mappa insprutningen, och på så sätt få lite mer kraft. smile

10 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
Sådär!

Nu är hela projektet klart och jag har laddat upp många bilder på genomförandet av projektet.

Gå gärna in och snoka lite på www.bmwprojekt.info.se

Sök