Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

ekelund88
15 april 2014 · 2 656 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Varför ta lån på en bil? Förstår det inte. Dummaste man kan göra smile

Så fort man har köpt den så är den gammal. Sjunkt i värde osv.

varför köra en gammal obekväm bil med högförbrukning mycket rep och väldigt krock osäkra ?smile  om vi vänder på det

Parsan
15 april 2014 · 166 Inlägg

Jag köpte min scirocco med lånade pengar och min s4:a betalade jag kontant.Jag kan säga att det är ungefär samma månadskostnad på dom båda bilarna trots att det skiljer över 200000:- Så äldre bilar är inte alltid så mycket billigare.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Dirtymike
15 april 2014 · 1 532 Inlägg

Jag har inte haft ett enda lån på nån av mina bilar utan hållt på med lite köp o sälj.
Sen jag själv föredrar lite äldre bilar som man kan meka med själv om det går sönder.
På dagens bilar kan man ju knappt byta lampa själv.
Förstår inte vitsen med att ta lån på en ny bil för när man rullat ut ur hallen så sjunker nybilsvärdet med typ 50k

Jeep J20 (1978)
granadadr
15 april 2014 · 7 269 Inlägg

Dirtymike skrev:
Jag har inte haft ett enda lån på nån av mina bilar utan hållt på med lite köp o sälj.
Sen jag själv föredrar lite äldre bilar som man kan meka med själv om det går sönder.
På dagens bilar kan man ju knappt byta lampa själv.
Förstår inte vitsen med att ta lån på en ny bil för när man rullat ut ur hallen så sjunker nybilsvärdet med typ 50k

håller med,, måste erkänna att jag var sugen på att köpa en nyare bruksbil ett tag,, men började räkna lite på det,, kostar mer än det smakar tycker jag iaf,,

iof jag kan meka, har reservdelsbilar hemma,, så ekonomiskt så är det bättre för mig att köra lite äldre,,

de duger, de har ju acc, farthållare, abs,  elhissar

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2014 · 13 674 Inlägg

Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
15 april 2014 · 7 269 Inlägg

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

plus på den wink

jag är INTE en prylbög,, hehe får klagomål på min gammla dumbphone,, vill inte ha de nyare,, har en Galaxy på jobbet,, fanskapet går ju inte att använda i bilen,, förstår det krockas mer nu pga mobiltel wink

jag har en 5 år gammal lcd tv,, ser på tv ca 1 timme per dag,, behövs ingen värsting,, ingen hk souround, osv,, men så har jag inga STÖRRE lån,, utom huslånet då smile som inte heller är värst,,

när jag endå är inne på hus,, fattar ej dem som kör amorteringsfritt,, bara att bita sig själv i baken

ekelund88
15 april 2014 · 2 656 Inlägg

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

tror du har lite för mycket drömmar om hur folk har det faktiskt ... ta mig själv som exempel ..25 år bosatt på västkusten har köpt ett hus cashat kontantinsattsen till mitt hus @225000 och mina 2 bilar är betalda ... allt handlar om hur du planerar din ekonomi

är knappast nån höginkomsttagare dessutom .. därimot springer jag inte på krogen var och varannan helg och super upp min lön och dylikt man lägger sina pengar på sina intressen så får man råd med en ny bättre bil tex

Dirtymike
15 april 2014 · 1 532 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

plus på den ;)

jag är INTE en prylbög,, hehe får klagomål på min gammla dumbphone,, vill inte ha de nyare,, har en Galaxy på jobbet,, fanskapet går ju inte att använda i bilen,, förstår det krockas mer nu pga mobiltel ;)

jag har en 5 år gammal lcd tv,, ser på tv ca 1 timme per dag,, behövs ingen värsting,, ingen hk souround, osv,, men så har jag inga STÖRRE lån,, utom huslånet då :) som inte heller är värst,,

när jag endå är inne på hus,, fattar ej dem som kör amorteringsfritt,, bara att bita sig själv i baken

Idag kan man ju köpa pizza på kredit tillomed wtf

Jeep J20 (1978)
WoozyDozz
15 april 2014 · 918 Inlägg

Köpte min 9-3 kontant och då var det att snåla länge och jobba så mycket det gick. Röker väldigt sällan, snusar inte, dricker inte och är aldrig på krogen så där fanns och finns det en del pengar att spara. smile

Senast redigerat av WoozyDozz (15 april 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2014 · 13 674 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

plus på den wink

jag är INTE en prylbög,, hehe får klagomål på min gammla dumbphone,, vill inte ha de nyare,, har en Galaxy på jobbet,, fanskapet går ju inte att använda i bilen,, förstår det krockas mer nu pga mobiltel wink

jag har en 5 år gammal lcd tv,, ser på tv ca 1 timme per dag,, behövs ingen värsting,, ingen hk souround, osv,, men så har jag inga STÖRRE lån,, utom huslånet då smile som inte heller är värst,,

när jag endå är inne på hus,, fattar ej dem som kör amorteringsfritt,, bara att bita sig själv i baken

har rätt mycket skoj saker här hemma   vi har 4st platt tv av olika årgångar men tror den dyraste kostade 6.600kr och köptes 2007  och fungerar utmärkt fortfarande.. vi har hemmabio tv spel osv

men man får spara tills man har råd att betala det. 

eller vi brukar köpa grejerna och leva snålt resten av månaden.

men vet hur folk runtomkring mig lever och man undrar när dom blev tappade i golvet.

inte äga ett enda skit.

det är ingen som tänker på vad som kan hända om dom blir arbetslösa eller skadar sig och ekonomin fuckar till sig det minsta när dom har fasta utgifter på ungefär samma pengar som dom får i lön.

eftersom dom även handlar mat och skit med kreditkort där dom betala det månaden efter inköpet.

ruskigt vad folk numera leverer på krediter.
känns inte som dom tänker på att alla kan drabbas av ekonomiska problem.


och deras tv dom gav 20K för och har 10K kvar att betal av inte är värd mer än 5000kr på beg marknaden.

dom kan aldrig nolla sina utgifter.

nu bortser jag från boende.


men på 1månad kan jag nolla mina utgifter förutom kostnaden för huset.

bilarna kan vara avställda i morgon
internet är det 1månads uppsägningstid

något jag är väldigt noga att tänka på vad jag än skaffar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2014 · 13 674 Inlägg

ekelund88 skrev:

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

tror du har lite för mycket drömmar om hur folk har det faktiskt ... ta mig själv som exempel ..25 år bosatt på västkusten har köpt ett hus cashat kontantinsattsen till mitt hus @225000 och mina 2 bilar är betalda ... allt handlar om hur du planerar din ekonomi

är knappast nån höginkomsttagare dessutom .. därimot springer jag inte på krogen var och varannan helg och super upp min lön och dylikt man lägger sina pengar på sina intressen så får man råd med en ny bättre bil tex

om du inte är en av dom så behöver inte ta åt dig.   men det är vanligare än vad man tror.
så det är inget hat mot folk som har råd utan mer att folk blir allt dummare och tänker allt mindre på framtiden.

kolla några gamlingar som har fin bil utanför huset.. kan ge mig tusan på att dom där gamlingarna äger huset och bilen till 100% inkl allt dom äger.

men så var det förr  man lånade till huset som mest inget annat.

kollar man lyxfällan så ser man dom värsta idioterna som fast dom tjänar 70K i månaden så har dom allt på avbetalning och lever långt över sina tillgångar.


nu är dom kanske dom värsta men många verkar leva på krediten och när dom blir sparkade eller blir sjuka och det börjar krångla lite så sitter dom i skit upp till halsen och oftast värre än så.

fast det har ju många forskare insätt hur illa det faktist är.

en bubbla som väntar på att smälla..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2014 · 13 674 Inlägg

Dirtymike skrev:

granadadr skrev:

Growe skrev:
Tror det är en fluga...folk kan fan inte betala ett skit idag..men dom ska ha nya fina grejer..


åk till valfri villa med en ny normal svennebil  knacka på och fråga om du får ta en titt där inne.

kolla sen vad dom har så som platt tv soffor dator osv.

sen ställer du frågan om vad grejerna kostade och hur dom betalades.

snart inser du att dom har äger inte ett skit i det där huset..

folk tar f.f.s ett tv spel på avbetalaning för 4000kr. men vill ge skenet av att dom har råd med dom senaste grejerna..   folk är bara jävligt mycket mer korkade idag än förr.

derför ser det ut som det gör!

sen klagar dom på folk som kör äldre bilar äger inte den senaste platt tv. osv..  men det dom inte tänker på är att alla grejer är betalada  kontant vid köp och ägs inte av banken ;-)

plus på den wink

jag är INTE en prylbög,, hehe får klagomål på min gammla dumbphone,, vill inte ha de nyare,, har en Galaxy på jobbet,, fanskapet går ju inte att använda i bilen,, förstår det krockas mer nu pga mobiltel wink

jag har en 5 år gammal lcd tv,, ser på tv ca 1 timme per dag,, behövs ingen värsting,, ingen hk souround, osv,, men så har jag inga STÖRRE lån,, utom huslånet då smile som inte heller är värst,,

när jag endå är inne på hus,, fattar ej dem som kör amorteringsfritt,, bara att bita sig själv i baken

Idag kan man ju köpa pizza på kredit tillomed wtf

visst är det praktiskt..   iallfall för dom som lånar ut pengar till höger och vänster.

bästa vorre om man förbjöd krediter som är på under 500.000kr
sverige skulle må mycket bättre av det.   idag är det en ballong som väntar på att smälla.

är ganska övertygad över att många kommer sitta i skiten bigtime i framtiden pga denna lånehysterin som råder.

idag kan man verkligen handla allt på kredit.

när man börjar handla vardagliga saker på kredit så är det verkligen riktigt åt helvete...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
15 april 2014 ·

Jag gjorde som så att jag tog ett lån för att köpa Priusen för 80000kr och 16000kr erlades kontant.
Varför, då det inte är en särskilt dyr bil?

1. Har jag varan i min hand så är jag inte sugen på att lösa lånet, är inte lånet löst är bilen spärrad att sälja och jag behåller den. wink

2. Räntekostnaden för lånet är totalt 6280kr på 36månader, vilket är ett snitt om ca 174kr/månad för att slippa betala hela summan direkt vilket ger mer ekonomiskt utrymme att låta dom ej utlagda pengarna (64000kr) arbeta lite med att vända någon bil. (jag har F-skatt, oroa er inte)

3. För dessa totala 86280kr har jag sänkt min bränslekostnad med en hel del jämfört med att åka en S60 170hk aut eller dyl. 1300mil/år, S60 10.0l/100km=1300l, Prius 4.3l/100km=559l, det gör att jag förbrukar 741l mindre bensin eller i rena pengar med ett literpris på 14.20kr 10522.20kr per år, på dessa 36 månader blir det 31566.60kr som jag inte häller i bilen.

4. Jag har en bil med Toyotas väldigt generösa garantier.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2014 · 13 674 Inlägg

Evildan skrev:
Jag gjorde som så att jag tog ett lån för att köpa Priusen för 80000kr och 16000kr erlades kontant.
Varför, då det inte är en särskilt dyr bil?

1. Har jag varan i min hand så är jag inte sugen på att lösa lånet, är inte lånet löst är bilen spärrad att sälja och jag behåller den. wink

2. Räntekostnaden för lånet är totalt 6280kr på 36månader, vilket är ett snitt om ca 174kr/månad för att slippa betala hela summan direkt vilket ger mer ekonomiskt utrymme att låta dom ej utlagda pengarna (64000kr) arbeta lite med att vända någon bil. (jag har F-skatt, oroa er inte)

3. För dessa totala 86280kr har jag sänkt min bränslekostnad med en hel del jämfört med att åka en S60 170hk aut eller dyl. 1300mil/år, S60 10.0l/100km=1300l, Prius 4.3l/100km=559l, det gör att jag förbrukar 741l mindre bensin eller i rena pengar med ett literpris på 14.20kr 10522.20kr per år, på dessa 36 månader blir det 31566.60kr som jag inte häller i bilen.

4. Jag har en bil med Toyotas väldigt generösa garantier.

fast säg att  blir sjuk kan inte jobba.  du har inte råd att betala in skatten osv osv.. då står du där utan en möjlighet att försöka lösa det mest akuta och nolla dina utgifter.

som egenförtagare är du dessutom rejält utsatt för sjukdomar och andra motgångar.

och du har ingen som helst möjlighet att nolla dina utgifter snabbt.

hade du betalt bilen hade du haft den säkerheten sålt den för sitt värde och kunnat lösa vissa akuta grejer.


nu är det om det värsta tänkbara händer... fast det är så man måste tänka vid alla köp med krediter.

för det händer varje dag att folk hamnar i det läget.

det händer inte bara alla andra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
15 april 2014 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
Jag gjorde som så att jag tog ett lån för att köpa Priusen för 80000kr och 16000kr erlades kontant.
Varför, då det inte är en särskilt dyr bil?

1. Har jag varan i min hand så är jag inte sugen på att lösa lånet, är inte lånet löst är bilen spärrad att sälja och jag behåller den. wink

2. Räntekostnaden för lånet är totalt 6280kr på 36månader, vilket är ett snitt om ca 174kr/månad för att slippa betala hela summan direkt vilket ger mer ekonomiskt utrymme att låta dom ej utlagda pengarna (64000kr) arbeta lite med att vända någon bil. (jag har F-skatt, oroa er inte)

3. För dessa totala 86280kr har jag sänkt min bränslekostnad med en hel del jämfört med att åka en S60 170hk aut eller dyl. 1300mil/år, S60 10.0l/100km=1300l, Prius 4.3l/100km=559l, det gör att jag förbrukar 741l mindre bensin eller i rena pengar med ett literpris på 14.20kr 10522.20kr per år, på dessa 36 månader blir det 31566.60kr som jag inte häller i bilen.

4. Jag har en bil med Toyotas väldigt generösa garantier.

fast säg att  blir sjuk kan inte jobba.  du har inte råd att betala in skatten osv osv.. då står du där utan en möjlighet att försöka lösa det mest akuta och nolla dina utgifter.

som egenförtagare är du dessutom rejält utsatt för sjukdomar och andra motgångar.

och du har ingen som helst möjlighet att nolla dina utgifter snabbt.

hade du betalt bilen hade du haft den säkerheten sålt den för sitt värde och kunnat lösa vissa akuta grejer.


nu är det om det värsta tänkbara händer... fast det är så man måste tänka vid alla köp med krediter.

för det händer varje dag att folk hamnar i det läget.

det händer inte bara alla andra.

Jag har ett "riktigt" arbete också, det andra går på hobbynivå.
Skattepengarna är inte något som används, dom är säkerheten för att klara sig om något går så snett som du beskrev, finns alltså alltid tillgängliga.

Jag kan fortfarande lösa lånet om 45000kr sälja bilen snabbt för 65000kr i dag och få runt 20000kr kvar och slippa utgiften var månad, samt att jag ändå har de 64000kr kvar som inte lades ut vid inköpet och ett års mindre kostnad i bränsle.
big_smile

Senast redigerat av Evildan (15 april 2014)

Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Det är sånt här som öppnar upp för nya lågkonjukturer.
Folk lånar lånar lånar och när rädslan sprider sig på marknaden att lågkonjukturen kommer så vågar ingen finansiera. Vilka tror ni det är som drabbas? Jo, de som har lånat för de har inte råd att betala.

Om bankerna drabbas så kallas det finanskriser. Det brukar påverka hela landet med arbetslöshet.

Evildan
15 april 2014 ·

Volvo740-88 skrev:
Det är sånt här som öppnar upp för nya lågkonjukturer.
Folk lånar lånar lånar och när rädslan sprider sig på marknaden att lågkonjukturen kommer så vågar ingen finansiera. Vilka tror ni det är som drabbas? Jo, de som har lånat för de har inte råd att betala.

Om bankerna drabbas så kallas det finanskriser. Det brukar påverka hela landet med arbetslöshet.

Sen kan vi se på problemet ur en annorlunda vinkel, om ingen handlar kontant eller via lån uppstår lågkonjunktur.

Jag har ett talesätt, har du inte råd nu har du inte råd senare heller.

Köper ingenting på lån förutom då bostaden och bilen av den anledning som jag beskrev i inlägget ovan, då jag har pengarna att lägga ut anser jag inte att det är ett blivande fall för TV3s Lyxfällan.

Gloremir hmmmm
15 april 2014 · 1 094 Inlägg

Kan säga såhär. jag förstår inte dom (som har jobb) INTE har råd med en lite dyrare bil. (nu pratar vi inte ny från fabrik)

Jag är en ensamstående pappa. Låginkomst tagare. får bara ut ca 14000 i månaden.
Har räkningar för ca 9000 i månaden.
= ca 5000kr kvar att leva på samt spara.
Inte druckit en droppe alkohol på snart 12 år. dock röker jag.

Idag äger jag 1st volvo s70 - 97a. (bruksbilen) visst denna är inte dyr.
Samt så äger jag min Impreza type r - 99a. visst inte heller en ny bil. men den kostade en bra slant.
När jag köpte imprezan tog jag lån på dom sista 15000. MEN jag betalade av det på 6 månader.
Har förövrigt inte lån på någonting idag.

Och jag kan nog säga att jag och min grabb lever rätt normalt. bra mat på bordet varje dag. kläder på kroppen. möblerat hem. fritids aktiviteter osv osv.

Jag har bekanta som jag inte begriper hur dom lever. Båda personerna jobbar, hushållet har ca 30.000 inkomst varje månad. Ändå slut på pengar innan nästa lön kommer, hur lyckas man?
Jo genom att ha alldeless för mkt krediter, att dom tycker allt ska se bra utåt. Sen att dom sitter i ekonomisk knipa varje månad ser ju faktiskt inte folk.

Mitt resonemang är. Vill man ha något får man spara och kämpa för det.
Ni som lever själva och jobbar, som gnäller att ni inte har råd med saker. Se över era liv och kolla vart era pengar tar vägen.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Volvo740-88 Volvo850-92
15 april 2014 · 1 674 Inlägg

Evildan skrev:

Volvo740-88 skrev:
Det är sånt här som öppnar upp för nya lågkonjukturer.
Folk lånar lånar lånar och när rädslan sprider sig på marknaden att lågkonjukturen kommer så vågar ingen finansiera. Vilka tror ni det är som drabbas? Jo, de som har lånat för de har inte råd att betala.

Om bankerna drabbas så kallas det finanskriser. Det brukar påverka hela landet med arbetslöshet.

Sen kan vi se på problemet ur en annorlunda vinkel, om ingen handlar kontant eller via lån uppstår lågkonjunktur.

Jag har ett talesätt, har du inte råd nu har du inte råd senare heller.

Köper ingenting på lån förutom då bostaden och bilen av den anledning som jag beskrev i inlägget ovan, då jag har pengarna att lägga ut anser jag inte att det är ett blivande fall för TV3s Lyxfällan.

Men det är ju kontakt man ska sträva efter. Jag tar lån på min ingenjörsutbildning. Tur så är det CSN, men även dessa kräver en stor summa tillbaka. Tror att dom vill ha ca 180 tusen efter 15 år. Blir en tusenlapp i månaden.

Men jag tar bara lån på saker som är inte är tillgängliga bara så där, så som bilar, mobiler osv. Hus och utbildning tror jag det är ända.

Evildan
15 april 2014 ·

Volvo740-88 skrev:

Evildan skrev:

Volvo740-88 skrev:
Det är sånt här som öppnar upp för nya lågkonjukturer.
Folk lånar lånar lånar och när rädslan sprider sig på marknaden att lågkonjukturen kommer så vågar ingen finansiera. Vilka tror ni det är som drabbas? Jo, de som har lånat för de har inte råd att betala.

Om bankerna drabbas så kallas det finanskriser. Det brukar påverka hela landet med arbetslöshet.

Sen kan vi se på problemet ur en annorlunda vinkel, om ingen handlar kontant eller via lån uppstår lågkonjunktur.

Jag har ett talesätt, har du inte råd nu har du inte råd senare heller.

Köper ingenting på lån förutom då bostaden och bilen av den anledning som jag beskrev i inlägget ovan, då jag har pengarna att lägga ut anser jag inte att det är ett blivande fall för TV3s Lyxfällan.

Men det är ju kontakt man ska sträva efter. Jag tar lån på min ingenjörsutbildning. Tur så är det CSN, men även dessa kräver en stor summa tillbaka. Tror att dom vill ha ca 180 tusen efter 15 år. Blir en tusenlapp i månaden.

Men jag tar bara lån på saker som är inte är tillgängliga bara så där, så som bilar, mobiler osv. Hus och utbildning tror jag det är ända.

Givetvis är ett studielån ett legalt lån, det är en investering i din framtid.

Lånar du för att köpa en telefon och osv?
Då är du själv en av dessa du själv beskriver i ditt inlägg ovan som lånar vilket gör att vi får en lågkonjunktur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang