Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

_XenoX_ Tekniker
15 april 2014 · 221 Inlägg

gravityone skrev:

_XenoX_ skrev:
Sen är jag ingen miljonär så jag skulle aldrig lämna in min bil service för samma summa som jag köpte min 240 för. Dessutom så är det bara till att gynna biltillverkarna med att lämna in bilen. Kunskap är den bästa spargrisen.

Och om alla tänkte så vad skulle vi åka i sen när biltillverkarna inte har råd att bygga nya bilar?

Skulle du köpa en billig UNITED CD till din bil och kasta den om ett år, eller köpa en tex Pioneer som du kanske har i 5-7 år?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
DasAuto
15 april 2014 · 2 751 Inlägg

Orka dessa debatter.
Vissa kör 100 år gamla bilar för att dem minsann inte skall ta lån. GOOD FOR YOU
Andra cashar in en ny bil. GOOD FOR YOU
Andra lånar till en ny bil och betalar glatt varje månad. GOOF FOR YOU ALSO big_smile

Så länge man inte hamnar hos kronofogde så fan får väll folk göra hur dem vill.

Farsan hade innan 30k ut varje månad och lånade till bil vartannat år.
En simpel summa på 3k i månaden med lite kontaktinsats skadade honom inte. Han kunde byta bil vartannat år. Kan man så varför spara i 5-10 år till den bilen man vill.

Senast redigerat av DasAuto (15 april 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
OSkar000
15 april 2014 · 198 Inlägg

Hade ingen köpt nya bilar hade det varit en helt annan marknad för begagnade bilar och förmodligen många fler riktiga lik på vägarna.

De flesta har dessutom bilen som ett nödvändigt transportmedel och inte som hobby och anser man sig ha råd med något lite dyrare och nyare för att turerna till jobbet eller vart man nu åker ska bli lite mindre plågsamma så ser jag inget konstigt i att folk håller sig med nya och fräscha bilar.

Sen kan man tycka det är kul med bilar, men vara oduglig på att skruva. Då är det förmodligen inte helt olönsamt att köra lite nyare bil som "aldrig" behöver lagas utan där det mesta går på garanti om något händer eller helt enkelt inte går sönder.

Personligen håller jag mig till relativt nya bilar... och ser till att ha råd med dem innan jag ens funderar på att köpa.

mange_240
15 april 2014 · 1 562 Inlägg

Är nog bankens prylar för det mesta, kika på transportstyrelsens hemsida så brukar de stå om det är kreditköp. Skrämmande många, verkar gå i skuldfällan. Kan förstå ett bolån då det brukar gälla saker som har ett bestående värde, men bilar och hemelektronik övergår mitt förstånd.

DasAuto
15 april 2014 · 2 751 Inlägg

mange_240 skrev:
Är nog bankens prylar för det mesta, kika på transportstyrelsens hemsida så brukar de stå om det är kreditköp. Skrämmande många, verkar gå i skuldfällan. Kan förstå ett bolån då det brukar gälla saker som har ett bestående värde, men bilar och hemelektronik övergår mitt förstånd.

Det går att skriva 10000000 saker som är onödiga och som är bortkastade pengar.
Man lever en gång, att gå o tänka på att grannen kan se att det är "bankens bil" skiter nog de flesta i smile
Kan man betala go ahead tycker jag. Någon slänger 1000kr varje helg på utgång och tycker det är det bästa.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
mb_pucken
15 april 2014 · 5 087 Inlägg

Behöver nog inte vara så dyrt att låna till en ny bil, den är ju trots allt bankens och man kan ju nästan se det som ett lån, betala en 3-4k i månaden och sedan byta in den osv.
Kan bara tänka på min egen bil och jag skulle lika gärna kunna köpa en ny eller nästan ny för samma månadskostnad smile lägger ut minst 3000kr i månaden + bränsle.
Var nära att jag leasade en ny golf på jobbet då det skulle bli ungefär lika dyrt som att hålla mercan i drift. Dock vill jag göra min bil personlig och det är inte så lätt med en leasad bil :p
Förstår helt och fullt dom.som tex lånar eller leasar en ny bil för att åka tryggt och bekvämt med barn osv.
Köpte själv mercan på avbetalning, dock var den lite av ett panik köp då jag behövde en bil och hade inte pengar till att köpa den kontant. Så jag leta på en bil jag ville ha och gjorde det enkelt för mig och får åka bekvämt och relativt tryggt.
Därimot skulle jag inte köpa någon fet amg eller likande utan köper det jag behöver och har råd att betala av och äga. Det är trots allt en bruksbil även om jag har den som antusiastbil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mange_240
15 april 2014 · 1 562 Inlägg

DasAuto skrev:

mange_240 skrev:
Är nog bankens prylar för det mesta, kika på transportstyrelsens hemsida så brukar de stå om det är kreditköp. Skrämmande många, verkar gå i skuldfällan. Kan förstå ett bolån då det brukar gälla saker som har ett bestående värde, men bilar och hemelektronik övergår mitt förstånd.

Det går att skriva 10000000 saker som är onödiga och som är bortkastade pengar.
Man lever en gång, att gå o tänka på att grannen kan se att det är "bankens bil" skiter nog de flesta i smile
Kan man betala go ahead tycker jag. Någon slänger 1000kr varje helg på utgång och tycker det är det bästa.

Jovisst dit jag ville komma, är att folk många gånger handlar först och tänker sedan. Dom flesta reder nog upp betalningen i sig, men den stora vinnaren är alltid banken när det gäller ett lån. Så mycket mer trevligt man kan göra, ju mindre man amorterar. Sen är det en härlig känsla att jobba och slita och sedan känna att det är ens egen grej.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 april 2014 · 2 390 Inlägg

Herregud, finns bara en sak att säga om denna tråd och det är att den kommer spåra ur. Har man ingen lust att spara eller råd att spara till lägenhet/bil/elektronik/ eller vad fan som helst så underlättar det bra mycket med kredit. Det är inte alla som har 30k + varje månad och kan spara undan till det dom vill ha.  I dagens läge kan man få så schysta lån till bra ränta m.m. Och sen att man förlorar lite pengar på det är man ju medveten om redan innan och är smällar man får ta. Du lever bara en gång och passa på och njut medans du kan!.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Muttley
15 april 2014 ·

_XenoX_ skrev:

tkd_rille skrev:

_XenoX_ skrev:

Att äldre bilar kostar mer än nya att äga till exempel. Min gamle 83a har jag kanske lagt 3000 på när jag köpte den. Sen har jag bara tankat och kört. Sen kostar den en hundring i månaden och ingen skatt

Sen är jag ingen miljonär så jag skulle aldrig lämna in min bil service för samma summa som jag köpte min 240 för. Dessutom så är det bara till att gynna biltillverkarna med att lämna in bilen. Kunskap är den bästa spargrisen. Jag förstår dom som köper en ny bil, om dom unnar sig det. Men är det för ekonomiska skäl så köper jag inte det argumentet alls!

De är lite meningen att tillverkaren ska kunna tjäna på just precis service och delar.  På en 83 kvittar det men ska vi åka runt i så gamla bilar alltid ?   
Tack vare pengarna är bilarna utvecklade.

Hade biltillverkarna haft samma "tänk" som förr om att sälja en bra produkt som håller och bistå med service vid behov, inte med tvång, så hade dom tjänat på sina trogna kunder. Om folk bara kollar på bilarna idag så skulle ni snart se att ordet "gedigen" skulle eka tomma mellan plastkåporna.

Sen så har det blivit mer slit och släng-tänk hos kunderna idag vilket gör att det tvingas fram nya modeller varje år. Förr köpte man i regel EN till 2 bilar kanske någon mer medans idag så byter folk in dom vart 3e år. Vad är miljötänket där? 

Jag är och har jobbat som mekaniker så jag har en stabil grund att luta mig i mot. Sen vad det gäller miljön så går samtliga bilar på sprit som jag äger..

Så de är inte bra att bilmärkena får in pengar för att vidareutveckla tekniken?   Visst var 240 en bra bil, men hur kul är den jämfört med många bilar idag.

Jag har bytt bil var 2-3 år sen jag tog körkort. Och kommer nog försöka fortsätta med det för att jag vill ha en lyxigare och finare kärra än jag har idag.   
Kommer dessutom nog köpa 2-3 år gammal bil den dagen man får barn, kommer vägra köra runt med barn i någon 90 tals bil faktiskt smile 

Så lån för min del funkar prima i med jag har råd med det.

gravityone Fixare
15 april 2014 · 321 Inlägg

_XenoX_ skrev:

gravityone skrev:

_XenoX_ skrev:
Sen är jag ingen miljonär så jag skulle aldrig lämna in min bil service för samma summa som jag köpte min 240 för. Dessutom så är det bara till att gynna biltillverkarna med att lämna in bilen. Kunskap är den bästa spargrisen.

Och om alla tänkte så vad skulle vi åka i sen när biltillverkarna inte har råd att bygga nya bilar?

Skulle du köpa en billig UNITED CD till din bil och kasta den om ett år, eller köpa en tex Pioneer som du kanske har i 5-7 år?

Jag kanske är korkad men hittar verkligen inget samband med mellan att lämna en bil på service och att sätta en cd-spelare i bilen.
Det jag vill få fram är om att ingen gynnar biltillverkare så finns det snart inga biltillverkare kvar. 240 må vara en bra bil (äger en själv) men det är ingen evighetsmaskin. Dessutom måste ju någon ha köpt den ny eller va din begagnad från början?

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Knugcab
15 april 2014 · 5 111 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Sen så har det blivit mer slit och släng-tänk hos kunderna idag vilket gör att det tvingas fram nya modeller varje år. Förr köpte man i regel EN till 2 bilar kanske någon mer medans idag så byter folk in dom vart 3e år. Vad är miljötänket där?

Inte helt sant. Till exempel de amerikanska tillverkarna kunde på 50-talet ibland byta modell efter bara ett år. Och om grundkarossen behölls så var den kraftigt ändrad mellan årsmodellerna så det lätt syntes om man hade en ett år gammal bil eller en sprillans ny, till exempel 55-56-57 Chevrolet, vilka är lätta att se skillnad på trots att själva grundkarossen är densamma.

Och 1970 så var en bil från 1960 verkligen gammal. Idag kan du, om du inte är insatt i olika modeller och så, lätt missta en fin 2004 års modell för en ny bil.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
FLindgren
15 april 2014 · 5 089 Inlägg

Ta lån på 70 000 och renovera köket och det är ingen som bryr sig. ta ett lån och köp en häftig bil och alla dumförklarar dig...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
15 april 2014 · 2 390 Inlägg

FLindgren skrev:
Ta lån på 70 000 och renovera köket och det är ingen som bryr sig. ta ett lån och köp en häftig bil och alla dumförklarar dig...

Kunde inte sagt det bättre själv, 70k på ett kök och värdet på huset/lägenheten ökar med max 30K (Y)

Senast redigerat av _Performance_ (15 april 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Slash Saabifierad
15 april 2014 · 2 026 Inlägg

Tror dagens nybilsfixering kommer lägga sig om sisådär 10 år när det visar sig att de lånade pengarna inte kommer in i tillräcklig grad och då kommer dagens nya bilar fortsätta rulla och folk kommer istället fråga sig varför det är så många som rullar omkring i "gamla" bilar (förutsatt att dagens bilar verkligen överlever det vill säga).

Problemet idag är att det nästan är en självklarhet att ha en nyare bil och på samma sätt är det en självklarhet att man ska ta lån till bilen. Åker du en äldre bil och kommer till arbetet eller till dagis kommer du få hintar av folk runtom hur du kan vara så "oansvarig" och köra runt i en äldre bil. Samma visa gäller om du flyttat in i en av dagens nybyggda skokartongvillor, då går det inte ha en gammal rostig Mondeo utanför utan att få kommentarer av grannar eller folk i området. Nu ska man ju egentligen inte lyssna på omgivningen alltför mycket men jag tror många gör det ändå och faller för grupptrycket och skaffar en ny bil på avbetalning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
_XenoX_ Tekniker
15 april 2014 · 221 Inlägg

Jag ska ta mig tid att ge ett bra argument i morgon. Fundera lite på CD-spelaren så länge

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
GolfMK3
15 april 2014 · 601 Inlägg

Själv behövs en nyare bil då vi åker ca 300mil enkel resa varje år. Då kan man känna sig lite mer säker osv smile Men förstår ju eran argument!

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212
PlumCrazy
15 april 2014 · 881 Inlägg

Slash skrev:
Tror dagens nybilsfixering kommer lägga sig om sisådär 10 år när det visar sig att de lånade pengarna inte kommer in i tillräcklig grad och då kommer dagens nya bilar fortsätta rulla och folk kommer istället fråga sig varför det är så många som rullar omkring i "gamla" bilar (förutsatt att dagens bilar verkligen överlever det vill säga).

Problemet idag är att det nästan är en självklarhet att ha en nyare bil och på samma sätt är det en självklarhet att man ska ta lån till bilen. Åker du en äldre bil och kommer till arbetet eller till dagis kommer du få hintar av folk runtom hur du kan vara så "oansvarig" och köra runt i en äldre bil. Samma visa gäller om du flyttat in i en av dagens nybyggda skokartongvillor, då går det inte ha en gammal rostig Mondeo utanför utan att få kommentarer av grannar eller folk i området. Nu ska man ju egentligen inte lyssna på omgivningen alltför mycket men jag tror många gör det ändå och faller för grupptrycket och skaffar en ny bil på avbetalning.

Sanningen har språkats. smile

Jag skulle personligen vilja ha en nyare bil, men jag tvekar att köpa en. Varför? Jo för att;

1. Jag är snål, och jag vill inte skuldsätta mig.

2. Den bilen jag har nu fungerar, så varför ska jag då köpa en ny? Plus, att jag är snål.

3. Jag vill inte låna på något annat än huset, huvudsakligen för att jag vill känna att det jag äger tillhör mig och inte banken, huset undantaget. Sen är jag ju också ganska snål.

4. Nya bilar är nya. Nytt förnöjer, men när man väl fått smak av nytt så vill man ha det nyaste sedan också, hela tiden.

5. Barnsjukdomar.

6. Banklån. Se punkt 1.

big_smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Demmpa
16 april 2014 · 329 Inlägg

PlumCrazy skrev:

Slash skrev:
Tror dagens nybilsfixering kommer lägga sig om sisådär 10 år när det visar sig att de lånade pengarna inte kommer in i tillräcklig grad och då kommer dagens nya bilar fortsätta rulla och folk kommer istället fråga sig varför det är så många som rullar omkring i "gamla" bilar (förutsatt att dagens bilar verkligen överlever det vill säga).

Problemet idag är att det nästan är en självklarhet att ha en nyare bil och på samma sätt är det en självklarhet att man ska ta lån till bilen. Åker du en äldre bil och kommer till arbetet eller till dagis kommer du få hintar av folk runtom hur du kan vara så "oansvarig" och köra runt i en äldre bil. Samma visa gäller om du flyttat in i en av dagens nybyggda skokartongvillor, då går det inte ha en gammal rostig Mondeo utanför utan att få kommentarer av grannar eller folk i området. Nu ska man ju egentligen inte lyssna på omgivningen alltför mycket men jag tror många gör det ändå och faller för grupptrycket och skaffar en ny bil på avbetalning.

Sanningen har språkats. smile

Jag skulle personligen vilja ha en nyare bil, men jag tvekar att köpa en. Varför? Jo för att;

1. Jag är snål, och jag vill inte skuldsätta mig.

2. Den bilen jag har nu fungerar, så varför ska jag då köpa en ny? Plus, att jag är snål.

3. Jag vill inte låna på något annat än huset, huvudsakligen för att jag vill känna att det jag äger tillhör mig och inte banken, huset undantaget. Sen är jag ju också ganska snål.

4. Nya bilar är nya. Nytt förnöjer, men när man väl fått smak av nytt så vill man ha det nyaste sedan också, hela tiden.

5. Barnsjukdomar.

6. Banklån. Se punkt 1.

big_smile

så sjukt bra sagt! xD 10 av 10 vindruvor!

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2014 · 17 448 Inlägg

Vår Prius är "gammal" så den köptes med rena cash. Nybilen som kommer i juni har vi tagit på leasing genom företaget. Förmånligt men dyrare än den Polo vi har nu. Men förbrukning sjunker drastiskt och reparationer kostar inget.

Framför allt: Nytt är nytt. Damen hemma kan bara vrida på nyckeln och åka i 3 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tobee
16 april 2014 · 735 Inlägg

Jag tror att det är så att en bil från 2000 och 2010 utseendemässigt mer lik ut än att jämföra en bil från 1990 med 2000. För det tränade ögat tror jag inte det går fler nyare bilar på vägarna än för 10-15 år sen. Man har ju många gånger fått höra att sin 6-8 år gamla bil är " helt ny"

Och då kommer vi till det andra. Varför ska svennebanan köpa en farlig 240/740 för 5 papp när han kan köpa en av världens fortfarande säkraste bilar Volvo S60/V70 gen 2 för 10-20 000?

Myten om att 240/740 fortfarande ska vara en säker och bra bil är det nog bara de mest bakåtsträvande som fortfarande tror på. 240/740 är inget annat än en farlig plåtburk i jämförelse med en V70 -01.
Jag menar, till och med en hyfsat ekonomisk person som går på a-kassa har råd med en bil för 15 000:- utan att ta lån och det finns gott om fina bilar från runt 00-05 för de pengarna. År 2000 köpte man en fin 740 för 15 papp. Idag köper motsvarande man en S60/V70.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang