Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

_XenoX_ Tekniker
16 april 2014 · 221 Inlägg

gravityone skrev:

_XenoX_ skrev:

gravityone skrev:

Och om alla tänkte så vad skulle vi åka i sen när biltillverkarna inte har råd att bygga nya bilar?

Skulle du köpa en billig UNITED CD till din bil och kasta den om ett år, eller köpa en tex Pioneer som du kanske har i 5-7 år?

Jag kanske är korkad men hittar verkligen inget samband med mellan att lämna en bil på service och att sätta en cd-spelare i bilen.
Det jag vill få fram är om att ingen gynnar biltillverkare så finns det snart inga biltillverkare kvar. 240 må vara en bra bil (äger en själv) men det är ingen evighetsmaskin. Dessutom måste ju någon ha köpt den ny eller va din begagnad från början?

Jag menar att folk är mer medvetna när dom ska titta ut en CD-spelare än vad dom är när som ska titta t en ny bil. Här tänker man, "UNITED? vilken billig skit, den kommer ju inte hålla längre än några veckor"

Men när det gäller bil så skiter folk fullständigt i kvalitet och vad det innebär. Nä, märkesverkstad är bra serru. Alltså sättet att se på bilindustrin är ju helt omvänd. Till exempel, du köper en S60 för 200,000kr ny. Det många inte vet är att den kryllar av kompromisser . För att den kall vara så billig och konkurenskraftig som möjligt. Det innebär att den brakar ihop oftare med på grund av sämre material! Men det är ok idag. Reparationer på exempelvis främre hjullager, spindelleder, elfel med mera det ingår liksom. Medans förr så fick det inte fela. Man köpte sig en kvalitetsbil med förutsättningen att den skall hålla. Vart ser du ordet kvalitet i reklamerna nu?

Hade samma bil kostat 300,000 så hade det inte funnits lika många kompromisser, vilket lett till mindre servicekostnader. Då får dom in pengarna för kvalitet i stället. SÅ som det en gång var ..

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Busgrabb Rejsa ?
16 april 2014 · 2 959 Inlägg

tobee skrev:
Jag tror att det är så att en bil från 2000 och 2010 utseendemässigt mer lik ut än att jämföra en bil från 1990 med 2000. För det tränade ögat tror jag inte det går fler nyare bilar på vägarna än för 10-15 år sen. Man har ju många gånger fått höra att sin 6-8 år gamla bil är " helt ny"

Och då kommer vi till det andra. Varför ska svennebanan köpa en farlig 240/740 för 5 papp när han kan köpa en av världens fortfarande säkraste bilar Volvo S60/V70 gen 2 för 10-20 000?

Myten om att 240/740 fortfarande ska vara en säker och bra bil är det nog bara de mest bakåtsträvande som fortfarande tror på. 240/740 är inget annat än en farlig plåtburk i jämförelse med en V70 -01.
Jag menar, till och med en hyfsat ekonomisk person som går på a-kassa har råd med en bil för 15 000:- utan att ta lån och det finns gott om fina bilar från runt 00-05 för de pengarna. År 2000 köpte man en fin 740 för 15 papp. Idag köper motsvarande man en S60/V70.

Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Autotech
BMW 335D (2008)
gravityone Fixare
16 april 2014 · 321 Inlägg

_XenoX_ skrev:

gravityone skrev:

_XenoX_ skrev:

Skulle du köpa en billig UNITED CD till din bil och kasta den om ett år, eller köpa en tex Pioneer som du kanske har i 5-7 år?

Jag kanske är korkad men hittar verkligen inget samband med mellan att lämna en bil på service och att sätta en cd-spelare i bilen.
Det jag vill få fram är om att ingen gynnar biltillverkare så finns det snart inga biltillverkare kvar. 240 må vara en bra bil (äger en själv) men det är ingen evighetsmaskin. Dessutom måste ju någon ha köpt den ny eller va din begagnad från början?

Jag menar att folk är mer medvetna när dom ska titta ut en CD-spelare än vad dom är när som ska titta t en ny bil. Här tänker man, "UNITED? vilken billig skit, den kommer ju inte hålla längre än några veckor"

Men när det gäller bil så skiter folk fullständigt i kvalitet och vad det innebär. Nä, märkesverkstad är bra serru. Alltså sättet att se på bilindustrin är ju helt omvänd. Till exempel, du köper en S60 för 200,000kr ny. Det många inte vet är att den kryllar av kompromisser . För att den kall vara så billig och konkurenskraftig som möjligt. Det innebär att den brakar ihop oftare med på grund av sämre material! Men det är ok idag. Reparationer på exempelvis främre hjullager, spindelleder, elfel med mera det ingår liksom. Medans förr så fick det inte fela. Man köpte sig en kvalitetsbil med förutsättningen att den skall hålla. Vart ser du ordet kvalitet i reklamerna nu?

Hade samma bil kostat 300,000 så hade det inte funnits lika många kompromisser, vilket lett till mindre servicekostnader. Då får dom in pengarna för kvalitet i stället. SÅ som det en gång var ..

Då är vi tillbaka på det som kommit upp många gånger i tråden. Köper man en ny bil har man garanti. så om dagens bilar är så dåliga som du påstår känns det ännu mer logiskt att ta lån och få garanti på en ny bil en cachsa en 5 år gammal kontant.

Sen borde du nog tänka en gång extra på hur det va på 80-talet. Den teknik som för oss idag är stenålder va inte det på den tiden. Fanns bilverkstäder redan då så man kan ju undra hur dom har överlevt och växt till det dom är idag när bilarna va av så jävla bra kvalitet.

För att lämna offtopic disskutionen och återgå till topic.
Tycker det är helt okej att man tar lån för att köpa ny/nyare bil. Vill man inte skruva själv och ha en bil som bara är att tanka och fylla på spolarvätska så är det ju nytt som gäller. Heller amortera än reparera.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Evildan
16 april 2014 ·

_XenoX_ skrev:

Evildan skrev:

_XenoX_ skrev:

Härliga fördommar! Eller har du bara inte köpt rätt bil?

Fördomar angående vad i texten?

Att äldre bilar kostar mer än nya att äga till exempel. Min gamle 83a har jag kanske lagt 3000 på när jag köpte den. Sen har jag bara tankat och kört. Sen kostar den en hundring i månaden och ingen skatt

Sen är jag ingen miljonär så jag skulle aldrig lämna in min bil service för samma summa som jag köpte min 240 för. Dessutom så är det bara till att gynna biltillverkarna med att lämna in bilen. Kunskap är den bästa spargrisen. Jag förstår dom som köper en ny bil, om dom unnar sig det. Men är det för ekonomiska skäl så köper jag inte det argumentet alls!

Det redde skribenten redan ut i sin text tyckte jag.

En del åker billigt med sin -83 Volvo medans det för vissa inte blir någon bra affär.

Jag redogjorde relativt grundligt i mitt inlägg tidigare i tråden på vilket vis jag får en lägre månadskostnad genom att införskaffat en "nyare" bil istället för en äldre som drar runt 1l/10km.
Motsätter du dig min uträkning?

Evildan
16 april 2014 ·

Busgrabb skrev:

tobee skrev:
Jag tror att det är så att en bil från 2000 och 2010 utseendemässigt mer lik ut än att jämföra en bil från 1990 med 2000. För det tränade ögat tror jag inte det går fler nyare bilar på vägarna än för 10-15 år sen. Man har ju många gånger fått höra att sin 6-8 år gamla bil är " helt ny"

Och då kommer vi till det andra. Varför ska svennebanan köpa en farlig 240/740 för 5 papp när han kan köpa en av världens fortfarande säkraste bilar Volvo S60/V70 gen 2 för 10-20 000?

Myten om att 240/740 fortfarande ska vara en säker och bra bil är det nog bara de mest bakåtsträvande som fortfarande tror på. 240/740 är inget annat än en farlig plåtburk i jämförelse med en V70 -01.
Jag menar, till och med en hyfsat ekonomisk person som går på a-kassa har råd med en bil för 15 000:- utan att ta lån och det finns gott om fina bilar från runt 00-05 för de pengarna. År 2000 köpte man en fin 740 för 15 papp. Idag köper motsvarande man en S60/V70.

Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Nä, inte en -fin- om man inte har ett bra kontaktnät och plockar inbyten.

Däremot några långmilade bruksdito -01/-02 finns att uppbringa.

Evildan
16 april 2014 ·

gravityone skrev:

_XenoX_ skrev:

gravityone skrev:
Jag kanske är korkad men hittar verkligen inget samband med mellan att lämna en bil på service och att sätta en cd-spelare i bilen.
Det jag vill få fram är om att ingen gynnar biltillverkare så finns det snart inga biltillverkare kvar. 240 må vara en bra bil (äger en själv) men det är ingen evighetsmaskin. Dessutom måste ju någon ha köpt den ny eller va din begagnad från början?

Jag menar att folk är mer medvetna när dom ska titta ut en CD-spelare än vad dom är när som ska titta t en ny bil. Här tänker man, "UNITED? vilken billig skit, den kommer ju inte hålla längre än några veckor"

Men när det gäller bil så skiter folk fullständigt i kvalitet och vad det innebär. Nä, märkesverkstad är bra serru. Alltså sättet att se på bilindustrin är ju helt omvänd. Till exempel, du köper en S60 för 200,000kr ny. Det många inte vet är att den kryllar av kompromisser . För att den kall vara så billig och konkurenskraftig som möjligt. Det innebär att den brakar ihop oftare med på grund av sämre material! Men det är ok idag. Reparationer på exempelvis främre hjullager, spindelleder, elfel med mera det ingår liksom. Medans förr så fick det inte fela. Man köpte sig en kvalitetsbil med förutsättningen att den skall hålla. Vart ser du ordet kvalitet i reklamerna nu?

Hade samma bil kostat 300,000 så hade det inte funnits lika många kompromisser, vilket lett till mindre servicekostnader. Då får dom in pengarna för kvalitet i stället. SÅ som det en gång var ..

Då är vi tillbaka på det som kommit upp många gånger i tråden. Köper man en ny bil har man garanti. så om dagens bilar är så dåliga som du påstår känns det ännu mer logiskt att ta lån och få garanti på en ny bil en cachsa en 5 år gammal kontant.

Sen borde du nog tänka en gång extra på hur det va på 80-talet. Den teknik som för oss idag är stenålder va inte det på den tiden. Fanns bilverkstäder redan då så man kan ju undra hur dom har överlevt och växt till det dom är idag när bilarna va av så jävla bra kvalitet.

För att lämna offtopic disskutionen och återgå till topic.
Tycker det är helt okej att man tar lån för att köpa ny/nyare bil. Vill man inte skruva själv och ha en bil som bara är att tanka och fylla på spolarvätska så är det ju nytt som gäller. Heller amortera än reparera.

Ja herrejösses vilket liv det var på -80 talet när katalysatorer skulle införas i mellanmjölkens land, det skulle aldrig fungera, och vad dyrt det skulle bli för köparen av bilen.

Likaså fanns det ett motstånd angående ABS, hur kan man lita på att en dator sköter bromsandet?

Bränsleinsprutning är ett annat exempel på läskiga "nya" krånglande uppfinningar som blev vanligare och vanligare på -80 talet i vanliga europeiska svenssonbilar, det skulle ju aldrig gå att reparera med alla databoxar och avancerad elektronik.



Det finns även begagnade bilar med generösa garantier, fast då får man oftast köpa dessa hos de där profitgiriga märkeshandlarna som vi inte ska stötta.

Senast redigerat av Evildan (16 april 2014)

MagneticNorth Aktad Medlem
16 april 2014 · 301 Inlägg

När jag tog körkort 1997 hade "man" en bil för 3-10000kr max och bilen var ca 15-20år gammal.

Släktingars 18-20åringar köper utan att blinka en 50-100 000kr bil på kredit så snart det går. Så visst är det skillnad i vad som är normen.

Det konstiga är att man för 10 000kr idag faktiskt kan få en 15 gammal bil med AC, airbag och en hel del finesser så man borde ju rimligtvis kunna nöja sig med det. Lägsta nivån har ju höjts rätt rejält om man säger så.

PlumCrazy
16 april 2014 · 881 Inlägg

morganevelina skrev:
När jag tog körkort 1997 hade "man" en bil för 3-10000kr max och bilen var ca 15-20år gammal.

Släktingars 18-20åringar köper utan att blinka en 50-100 000kr bil på kredit så snart det går. Så visst är det skillnad i vad som är normen.

Det konstiga är att man för 10 000kr idag faktiskt kan få en 15 gammal bil med AC, airbag och en hel del finesser så man borde ju rimligtvis kunna nöja sig med det. Lägsta nivån har ju höjts rätt rejält om man säger så.

En bil för 50 000 SEK är för mig en "dyr" bil, om än jag har råd att köpa en för betydligt mer så gör jag det inte i alla fall. big_smile

Bättre köpa en begagnad med många finesser än en ny/are med mindre för mer. Enligt min mening.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Evildan
16 april 2014 ·

morganevelina skrev:
När jag tog körkort 1997 hade "man" en bil för 3-10000kr max och bilen var ca 15-20år gammal.

Släktingars 18-20åringar köper utan att blinka en 50-100 000kr bil på kredit så snart det går. Så visst är det skillnad i vad som är normen.

Det konstiga är att man för 10 000kr idag faktiskt kan få en 15 gammal bil med AC, airbag och en hel del finesser så man borde ju rimligtvis kunna nöja sig med det. Lägsta nivån har ju höjts rätt rejält om man säger så.

Begagnade bilar är billigare i dag än för 20år sedan, andrahandsvärdet rasar fortare nuförtiden, pga olika faktorer såsom import och ett större utbud av begagnat.
Å andra sidan så var penningvärdet annorlunda då början av -90talet, en liter bensin kostade ungefär hälften av vad den kostar idag.
Förmodligen hade nog även du liksom jag en mängd jämnåriga som köpte dyra bilar 1997? Dom där "pappa betalar" killarna och tjejerna.

Rquired Allmänt envis
16 april 2014 · 12 512 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Men när det gäller bil så skiter folk fullständigt i kvalitet och vad det innebär. Nä, märkesverkstad är bra serru. Alltså sättet att se på bilindustrin är ju helt omvänd. Till exempel, du köper en S60 för 200,000kr ny. Det många inte vet är att den kryllar av kompromisser . För att den kall vara så billig och konkurenskraftig som möjligt. Det innebär att den brakar ihop oftare med på grund av sämre material! Men det är ok idag. Reparationer på exempelvis främre hjullager, spindelleder, elfel med mera det ingår liksom. Medans förr så fick det inte fela. Man köpte sig en kvalitetsbil med förutsättningen att den skall hålla. Vart ser du ordet kvalitet i reklamerna nu?

Hade samma bil kostat 300,000 så hade det inte funnits lika många kompromisser, vilket lett till mindre servicekostnader. Då får dom in pengarna för kvalitet i stället. SÅ som det en gång var ..

Det där är en myt som gärna sprids och späs på av ägare till äldre bilar men faktum är att det förs statistik över det mesta här i världen, även hur bra en mikrovågsugn eller en bil höll förr jämfört med idag. Den informationen kan du hitta hos företag eller organisationer som J.D Power, Wards eller liknande.

Och statistiken visar tydligt på att bilarna bara blivit bättre och mer driftsäkra för varje år som gått, det har funnits undantag men trenden har varit positiv. De bäst byggda bilarna hittills är av årsmodell 2008-2010 enligt JD Power till exempel och sedan 1998 har vi inte haft en enda djup dal utan varje ny årsmodell har varit bättre än den föregående.

Men den största förändringen man kan se är att skillnaden mellan de mest och de minst driftsäkra bilarna har minskat ordentligt, man mäter de här siffrorna i antalet problem per hundra bilar och förr kunde det skilja många hundra enheter mellan olika tillverkare. Det var här de amerikanska biltillverkarna vaknade till liv, när flera av deras modeller som värst låg runt 450-500 problem per hundra bilar medan de japanska konkurrenterna närmade sig 100 problem per bilar och föredrogs av kunderna.

I dag har de bästa bilarna runt 70 problem, de absolut sämsta runt 180 men de flesta ligger runt 100-150 problem per hundra bilar och där har du den stora skillnaden, idag kan vem som helst tillverka en bil med hög kvalité för en struntsumma. Det räcker med en dator för att simulera motsvarande 40år av slitage och det tar endast ett par timmar att göra så, därför kan man testa varenda komponent med en hög noggrannhet medan man förr fick chansa.
Hur mycket bättre själva tillverkningsprocessen och toleranser blivit har förstås bidragit till att nya bilar bara blivit bättre, man kunde inte tillverka t.ex en komponent i en framvagn med samma noggrannhet förr som man kan göra idag, det räcker att vi går tjugo år bakåt i tiden så var skillnaden enorm jämfört befintlig teknik.

Många hävdar att man hellre tog i för mycket än för lite när man chansade förr och att bilarna var grövre byggda men det är bara önskedrömmar, folk och företag var precis lika snåla förr som de är idag och kunde de spara pengar förr gjorde de så. Skillnaden är att idag kan man kontrollera om ens chansning var korrekt, förr fick man reda på det när kunderna kom tillbaka och klagade.

Som till exempel när Volvo höll verkstäder upptagna under en lång tid då en drös med nästan nya Volvo 240 med rostskador skulle lagas. Det var just en chansning som inte föll väl men idag har folk glömt bort det trots att man kan läsa om det i valfri neutralt skriven bok kring märkets historia. Vad tror du kunderna tyckte då om samma 240 du håller högt och kör själv idag?

För övrigt har till och med Renault med ordet kvalité i sin reklam idag och de är långt från ensamma.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gravityone Fixare
16 april 2014 · 321 Inlägg

Rquired skrev:

_XenoX_ skrev:
Men när det gäller bil så skiter folk fullständigt i kvalitet och vad det innebär. Nä, märkesverkstad är bra serru. Alltså sättet att se på bilindustrin är ju helt omvänd. Till exempel, du köper en S60 för 200,000kr ny. Det många inte vet är att den kryllar av kompromisser . För att den kall vara så billig och konkurenskraftig som möjligt. Det innebär att den brakar ihop oftare med på grund av sämre material! Men det är ok idag. Reparationer på exempelvis främre hjullager, spindelleder, elfel med mera det ingår liksom. Medans förr så fick det inte fela. Man köpte sig en kvalitetsbil med förutsättningen att den skall hålla. Vart ser du ordet kvalitet i reklamerna nu?

Hade samma bil kostat 300,000 så hade det inte funnits lika många kompromisser, vilket lett till mindre servicekostnader. Då får dom in pengarna för kvalitet i stället. SÅ som det en gång var ..

Det där är en myt som gärna sprids och späs på av ägare till äldre bilar men faktum är att det förs statistik över det mesta här i världen, även hur bra en mikrovågsugn eller en bil höll förr jämfört med idag. Den informationen kan du hitta hos företag eller organisationer som J.D Power, Wards eller liknande.

TEXT.

Skönt med folk som vet vad dom pratar om. Mycket väl svarat så det inte blir fler spekulationer smile

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
_XenoX_ Tekniker
16 april 2014 · 221 Inlägg

Jag ger upp.. Skulle kunna argumentera tills jag dör här.. Men blir brädad av en som litar mer på en bok än verklig erfarenhet! Jag skulle vilja se dagens bilar om dom lever i drygt 30 år.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
PlumCrazy
16 april 2014 · 881 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Jag ger upp.. Skulle kunna argumentera tills jag dör här.. Men blir brädad av en som litar mer på en bok än verklig erfarenhet! Jag skulle vilja se dagens bilar om dom lever i drygt 30 år.

Jag är rätt säker att den "boken" är baserad på "verklig erfarenhet". Sedan ska man ju ta allt med en nypa salt också.

Dagens bilar kommer säkerligen att hålla i 30 år bara dom sköts. Likväl som bilarna i dagsläget som skötts bra, dom håller ju.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
OpelP1
16 april 2014 · 1 412 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Jag skulle vilja se dagens bilar om dom lever i drygt 30 år.

Dom mekaniska delarna skulle jag tro kommer att hålla men elektroniken är jag väldigt tveksam till, jag tror att elfel och trasiga styrenheter kommer vara vanligaste anledningen till att dom skrotas.

Senast redigerat av OpelP1 (16 april 2014)

Rquired Allmänt envis
16 april 2014 · 12 512 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Jag ger upp.. Skulle kunna argumentera tills jag dör här.. Men blir brädad av en som litar mer på en bok än verklig erfarenhet! Jag skulle vilja se dagens bilar om dom lever i drygt 30 år.

Du pratar om verklig erfarenhet men har inte presenterat ett dyft, och om det är din egen verklighet du refererar till så vad är den värd utan någon fakta som bekräftar den? Det räcker med att fråga en vänsterpartist och en moderat om hur de upplever dagens Sverige så får man två helt olika bilder av verkligheten, så vad är egentligen en persons (dina) åsikter värda var för sig jämfört med statistik som baseras på tusen, tiotusen eller hundratusen olika bilägares erfarenheter över flera decennier?

Jag tror dagens bilar kommer fungera utmärkt år 2050 eftersom de har ett bättre utgångsläge än vad bilarna hade förr, dina argument är däremot uråldriga. Redan på 80-talet fanns det folk som envist körde vidare i sin gamla Volvo PV och menade att den där nya 240 är bara skräp, de står redan på verkstaden för att få rosten åtgärdad. I ett skåp bredvid mig har jag ett gammalt nummer av Teknikens Värld från andra hälften av 1990-talet där de dissekerat elektroniken i den då helt nya SAAB 9-5 och dömt ut modellen helt, en SAAB med så mycket avancerad teknik kommer aldrig bli driftsäker eller ekonomiskt försvarbar att reparera efter bara några år.

Idag sitter vi framför datorn vid Garaget.org, där forumet under rubriken Projekt är fylld med ungdomar utan erfarenhet som själva reparerar eller modifierar samma bilmodell som experterna dömde ut för sjutton år sedan.
-De uppgraderar stereon och integrerar det med huvudenheten som satt i från fabrik.
-De ökar bilens effekt genom att gå till attack mot delikat elektronik som experter dömt ut som skör. 
-De söker själva efter felkoder som lagrats i bilens minne och åtgärdar de felen som finns, även när det innebär att man får öppna upp ett styrdon och plocka fram lödkolven.

Toyota Prius är ett andra exempel på en bil vars teknik dömdes ut när bilen var ny, bland annat spekulerade man i batteribyten vart annat eller var tredje år som skulle kosta mer än vad bilen var värd. Idag vet vi att Prius hör till en av de mest driftsäkra bilmodeller som byggts, och många bilar från 1997-1998 använder fortfarande samma batterier som följde med från fabrik utan problem.

Jag tycker du gör rätt i att ge upp, gud förbjude om din verklighet i vilken Volvo 240 var bilismens höjdpunkt skulle rasera.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
16 april 2014 · 2 751 Inlägg

PlumCrazy skrev:

morganevelina skrev:
När jag tog körkort 1997 hade "man" en bil för 3-10000kr max och bilen var ca 15-20år gammal.

Släktingars 18-20åringar köper utan att blinka en 50-100 000kr bil på kredit så snart det går. Så visst är det skillnad i vad som är normen.

Det konstiga är att man för 10 000kr idag faktiskt kan få en 15 gammal bil med AC, airbag och en hel del finesser så man borde ju rimligtvis kunna nöja sig med det. Lägsta nivån har ju höjts rätt rejält om man säger så.

En bil för 50 000 SEK är för mig en "dyr" bil, om än jag har råd att köpa en för betydligt mer så gör jag det inte i alla fall. big_smile

Bättre köpa en begagnad med många finesser än en ny/are med mindre för mer. Enligt min mening.

Du har sagt att det är bättre 5 gånger nu. Håll dig till det du tycker bäst om och låt andra köpa eller låna hur mycket dem än vill, för du betalar väl inte andras lån? smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
_XenoX_ Tekniker
16 april 2014 · 221 Inlägg

Rquired skrev:

_XenoX_ skrev:
Jag ger upp.. Skulle kunna argumentera tills jag dör här.. Men blir brädad av en som litar mer på en bok än verklig erfarenhet! Jag skulle vilja se dagens bilar om dom lever i drygt 30 år.

Du pratar om verklig erfarenhet men har inte presenterat ett dyft, och om det är din egen verklighet du refererar till så vad är den värd utan någon fakta som bekräftar den? Det räcker med att fråga en vänsterpartist och en moderat om hur de upplever dagens Sverige så får man två helt olika bilder av verkligheten, så vad är egentligen en persons (dina) åsikter värda var för sig jämfört med statistik som baseras på tusen, tiotusen eller hundratusen olika bilägares erfarenheter över flera decennier?

Jag tror dagens bilar kommer fungera utmärkt år 2050 eftersom de har ett bättre utgångsläge än vad bilarna hade förr, dina argument är däremot uråldriga. Redan på 80-talet fanns det folk som envist körde vidare i sin gamla Volvo PV och menade att den där nya 240 är bara skräp, de står redan på verkstaden för att få rosten åtgärdad. I ett skåp bredvid mig har jag ett gammalt nummer av Teknikens Värld från andra hälften av 1990-talet där de dissekerat elektroniken i den då helt nya SAAB 9-5 och dömt ut modellen helt, en SAAB med så mycket avancerad teknik kommer aldrig bli driftsäker eller ekonomiskt försvarbar att reparera efter bara några år.

Idag sitter vi framför datorn vid Garaget.org, där forumet under rubriken Projekt är fylld med ungdomar utan erfarenhet som själva reparerar eller modifierar samma bilmodell som experterna dömde ut för sjutton år sedan.
-De uppgraderar stereon och integrerar det med huvudenheten som satt i från fabrik.
-De ökar bilens effekt genom att gå till attack mot delikat elektronik som experter dömt ut som skör. 
-De söker själva efter felkoder som lagrats i bilens minne och åtgärdar de felen som finns, även när det innebär att man får öppna upp ett styrdon och plocka fram lödkolven.

Toyota Prius är ett andra exempel på en bil vars teknik dömdes ut när bilen var ny, bland annat spekulerade man i batteribyten vart annat eller var tredje år som skulle kosta mer än vad bilen var värd. Idag vet vi att Prius hör till en av de mest driftsäkra bilmodeller som byggts, och många bilar från 1997-1998 använder fortfarande samma batterier som följde med från fabrik utan problem.

Jag tycker du gör rätt i att ge upp, gud förbjude om din verklighet i vilken Volvo 240 var bilismens höjdpunkt skulle rasera.

Jag lovade mig själv att inte svara! Men tack för att du kallar mig ungdom men jag tillhör mer åt medelålder tyvärr.
Presenterat? Jag åker ju på grejerna dagligen!
Jag lever bland dom här bilarna. Jag kommer inte ge mig så det är lika bra vi släpper det här. Jag kommer aldrig köpa en Prius så det är ingen idé!

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
PlumCrazy
16 april 2014 · 881 Inlägg

DasAuto skrev:

PlumCrazy skrev:

morganevelina skrev:
När jag tog körkort 1997 hade "man" en bil för 3-10000kr max och bilen var ca 15-20år gammal.

Släktingars 18-20åringar köper utan att blinka en 50-100 000kr bil på kredit så snart det går. Så visst är det skillnad i vad som är normen.

Det konstiga är att man för 10 000kr idag faktiskt kan få en 15 gammal bil med AC, airbag och en hel del finesser så man borde ju rimligtvis kunna nöja sig med det. Lägsta nivån har ju höjts rätt rejält om man säger så.

En bil för 50 000 SEK är för mig en "dyr" bil, om än jag har råd att köpa en för betydligt mer så gör jag det inte i alla fall. big_smile

Bättre köpa en begagnad med många finesser än en ny/are med mindre för mer. Enligt min mening.

Du har sagt att det är bättre 5 gånger nu. Håll dig till det du tycker bäst om och låt andra köpa eller låna hur mycket dem än vill, för du betalar väl inte andras lån? smile

Jag vet inte om det är morganevelina du menar med ditt inlägg, eller om det är mig?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
DusanMandick Random Hero
16 april 2014 · 4 047 Inlägg

jag äger min r34, inga lån eller nåt, köpte en bil för 5000 när jag vart 18, sen dess har jag bytt bil, aldrig lagt nåt imellan. visst jag har köpt fälgar och coils till bilar osv, men alltid bytt upp mig eller sålt och köpt en bil billigt, gjort iordning och sålt dyrare, sen samma historia igen. 17 bilar har jag haft, så det handlar om att ha turen med sig vid varje köp och sälj tillfälle

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Spardags
16 april 2014 · 62 Inlägg

När jag tog körkortet så köpte jag ingen bil till jag hade råd med den bilen jag ville ha. Bilen jag köpte var en BMW 330 2007. Det tog mig ett tag att spara. 4 år totalt haha.

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang