Har folk blivit rika eller har de tagit lån vid bilköp?

Transporter89
16 april 2014 · 957 Inlägg

De  som tar lån betalar väl av den med!  Helvete vilket gnäll om det där att låna för att köpa en bil. Jag köpte mig  själv en för 300 000  och delade upp det  betalade halva   tog på lån halva. Jag har råd med den att äga den och att betala av den och för att spara  ihop  300 000 skulle man behöva  evighet. Det har alltid varit och kommer alltid vara gnäll om det mellan de som kör nya och de som kör gamla bilar. Kör  vafan ni vill gör vad ni vill alla har olika syn på livet. Jag till exempel dricker ej röker ej  festar jätte sällan och soppar inte mitt lön på krogen varanan helg  men istället för de pengarna jag hade lagt på de där nöjes grejer  så läger jag det på  bilen istället så svårare än så är det  inte

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
tobee
16 april 2014 · 735 Inlägg

Busgrabb skrev:
Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Ge dig, hittar du någon "fin" bil för 15000?
Du hittar en helt ok bes och skattad V70n som gått runt 30k mil för 15k. Rostar gör de sällan.

granadadr
16 april 2014 · 7 286 Inlägg

tobee skrev:

Busgrabb skrev:
Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Ge dig, hittar du någon "fin" bil för 15000?
Du hittar en helt ok bes och skattad V70n som gått runt 30k mil för 15k. Rostar gör de sällan.

jag hittade en hyffsad för 2000:- kostade mig tot 3500:- då jag bytte topp,,
är escrutten som är på bild,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Busgrabb Rejsa ?
16 april 2014 · 2 959 Inlägg

tobee skrev:

Busgrabb skrev:
Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Ge dig, hittar du någon "fin" bil för 15000?
Du hittar en helt ok bes och skattad V70n som gått runt 30k mil för 15k. Rostar gör de sällan.

Ge mig?
Jag menade inte utställningsskick men menar att dom brukar vara rätt sunkiga för 15k.

Autotech
BMW 335D (2008)
_XenoX_ Tekniker
17 april 2014 · 221 Inlägg

Busgrabb skrev:

tobee skrev:

Busgrabb skrev:
Nu tar du i lite, man får inte en fin V70N för 15k...

Ge dig, hittar du någon "fin" bil för 15000?
Du hittar en helt ok bes och skattad V70n som gått runt 30k mil för 15k. Rostar gör de sällan.

Ge mig?
Jag menade inte utställningsskick men menar att dom brukar vara rätt sunkiga för 15k.

Håller med busgrabb! Min röda 240 kostade inte mer och det är en fläckfri finbil

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
xXSammy
17 april 2014 · 6 569 Inlägg

Men vad fan..

Hur kan du ens jämföra en 240 mot en V70N ?

De/Dem
_XenoX_ Tekniker
17 april 2014 · 221 Inlägg

Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
xXSammy
17 april 2014 · 6 569 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Du jämför två bilar med ca 20 års mellanrum.

De/Dem
Evildan
17 april 2014 ·

Malheus skrev:

_XenoX_ skrev:
Med tanke på vad en fin kostar JA!. Menar du att V70 skulle vara en bättre bil på något sätt?
Vad har 240n gjort er?? Fattar verkligen inte era issues!

Du jämför två bilar med ca 20 års mellanrum.

Huruvida en v70 är en bättre bil har inte ens diskuterats.

En 240 för 15000kr ska vara en finbil, dom är inte dyrare, så jkl enkelt är det.
En V70N för 15000kr är med få undantag en halvsliten/slutkörd bil och så enkelt är det.

Vad jag kan läsa i texten är det ingen som har några "issues" med veteranbilen Volvo 240 eller ens något felaktigt/negativt att skriva om den.



Däremot inväntar jag fortfarande _XENOX_ svar på min tidigare ställda fråga angående min uträkning där jag jämförde ett bilägande ur en ekonomisk aspekt för mig, S60/Prius.

(ps. det är ingen som försöker få dig att köpa en Prius)

Senast redigerat av Evildan (17 april 2014)

Richii
17 april 2014 · 74 Inlägg

Jag köpte min Skoda med hjälp av ett blancolån, betalar av en stor summa varje månad utan att ens tänka på de...

Värt varenda krona, att jag betalar 5-600 bara i ränta varje månad rör mig inte heller ryggen!

Vill jag ha något, så köper jag de. Har jag inte själv pengar undanstoppat i madrassen så tar jag hjälp av banken, har hört att det är de banker är till för, men kan ha fel...

Tanken har slagit mig att jag bara kommer leva en gång, då tänker fan inte jag sto och glo på saker som jag vill ha men inte har... Har man råd till avbetalning osv, kör på!

granadadr
17 april 2014 · 7 286 Inlägg

Richii skrev:
Jag köpte min Skoda med hjälp av ett blancolån, betalar av en stor summa varje månad utan att ens tänka på de...

Värt varenda krona, att jag betalar 5-600 bara i ränta varje månad rör mig inte heller ryggen!

Vill jag ha något, så köper jag de. Har jag inte själv pengar undanstoppat i madrassen så tar jag hjälp av banken, har hört att det är de banker är till för, men kan ha fel...

Tanken har slagit mig att jag bara kommer leva en gång, då tänker fan inte jag sto och glo på saker som jag vill ha men inte har... Har man råd till avbetalning osv, kör på!

köp på du smile ditt liv ditt val smile
se till bara så du inte hamnar hos lyxfällan bara,, ingen kritik bara ett tips smile

Busgrabb Rejsa ?
17 april 2014 · 2 959 Inlägg

granadadr skrev:

Richii skrev:
Jag köpte min Skoda med hjälp av ett blancolån, betalar av en stor summa varje månad utan att ens tänka på de...

Värt varenda krona, att jag betalar 5-600 bara i ränta varje månad rör mig inte heller ryggen!

Vill jag ha något, så köper jag de. Har jag inte själv pengar undanstoppat i madrassen så tar jag hjälp av banken, har hört att det är de banker är till för, men kan ha fel...

Tanken har slagit mig att jag bara kommer leva en gång, då tänker fan inte jag sto och glo på saker som jag vill ha men inte har... Har man råd till avbetalning osv, kör på!

köp på du smile ditt liv ditt val smile
se till bara så du inte hamnar hos lyxfällan bara,, ingen kritik bara ett tips smile

Jag håller med honom, man lever bara en gång.
Hamnar man hos Lyxfällan så har man ju uppenbarligen problem att tänka klart.

Autotech
BMW 335D (2008)
Richii
17 april 2014 · 74 Inlägg

granadadr skrev:

Richii skrev:
Jag köpte min Skoda med hjälp av ett blancolån, betalar av en stor summa varje månad utan att ens tänka på de...

Värt varenda krona, att jag betalar 5-600 bara i ränta varje månad rör mig inte heller ryggen!

Vill jag ha något, så köper jag de. Har jag inte själv pengar undanstoppat i madrassen så tar jag hjälp av banken, har hört att det är de banker är till för, men kan ha fel...

Tanken har slagit mig att jag bara kommer leva en gång, då tänker fan inte jag sto och glo på saker som jag vill ha men inte har... Har man råd till avbetalning osv, kör på!

köp på du smile ditt liv ditt val smile
se till bara så du inte hamnar hos lyxfällan bara,, ingen kritik bara ett tips smile

Precis. Sen när man tar lån tar man ju även på sig ett ENORMT ansvar, lånet skall betalas av så fort som möjligt eller iallfall enligt avtalet.

Och lyxfällan är till för folk som är i skiten... Har man sunt förnuft och inte är kastad i väggen så sätter man sig inte i den sitsen lol

granadadr
17 april 2014 · 7 286 Inlägg

Richii skrev:

granadadr skrev:

Richii skrev:
Jag köpte min Skoda med hjälp av ett blancolån, betalar av en stor summa varje månad utan att ens tänka på de...

Värt varenda krona, att jag betalar 5-600 bara i ränta varje månad rör mig inte heller ryggen!

Vill jag ha något, så köper jag de. Har jag inte själv pengar undanstoppat i madrassen så tar jag hjälp av banken, har hört att det är de banker är till för, men kan ha fel...

Tanken har slagit mig att jag bara kommer leva en gång, då tänker fan inte jag sto och glo på saker som jag vill ha men inte har... Har man råd till avbetalning osv, kör på!

köp på du smile ditt liv ditt val smile
se till bara så du inte hamnar hos lyxfällan bara,, ingen kritik bara ett tips smile

Precis. Sen när man tar lån tar man ju även på sig ett ENORMT ansvar, lånet skall betalas av så fort som möjligt eller iallfall enligt avtalet.

Och lyxfällan är till för folk som är i skiten... Har man sunt förnuft och inte är kastad i väggen så sätter man sig inte i den sitsen lol

klokt smile

-jimmy
17 april 2014 · 377 Inlägg

Lån och leasing är det som gäller för många..
Folk får göra som dom vill, låna pengar och betala av, avbetalning.
Men jag personligen anser att om jag inte råd att köpa något kontant så ska jag heller inte ha bilen.

Undantaget för mig är ett hus,  det skulle ta för lång tid att spara till..
Men en bil går rätt snabbt att spara till, säg max 200k.

granadadr
17 april 2014 · 7 286 Inlägg

-jimmy skrev:
Lån och leasing är det som gäller för många..
Folk får göra som dom vill, låna pengar och betala av, avbetalning.
Men jag personligen anser att om jag inte råd att köpa något kontant så ska jag heller inte ha bilen.

Undantaget för mig är ett hus,  det skulle ta för lång tid att spara till..
Men en bil går rätt snabbt att spara till, säg max 200k.

nja jag håller ej med dig, om man nu har ett dåligt betalt jobb,, som jag ex och har hus å ev barn osv,, kan man ej spara så mkt,,
nu har jag dock VALT att ej skuldsätta mig för en bruksbil,, dock har jag ett litet lån på Cossyn för att betala lacken,,

personligen tycker jag mina bruksbilar duger,, ganska skönt å parkera på ica å inte vara rädd för dörruppslag på en NY å FIN bil smile
samt att vara rädd att mina Hundar repar å förstör den,, man tittar bara lite å säger jaha,,,

-jimmy
17 april 2014 · 377 Inlägg

granadadr skrev:

-jimmy skrev:
Lån och leasing är det som gäller för många..
Folk får göra som dom vill, låna pengar och betala av, avbetalning.
Men jag personligen anser att om jag inte råd att köpa något kontant så ska jag heller inte ha bilen.

Undantaget för mig är ett hus,  det skulle ta för lång tid att spara till..
Men en bil går rätt snabbt att spara till, säg max 200k.

nja jag håller ej med dig, om man nu har ett dåligt betalt jobb,, som jag ex och har hus å ev barn osv,, kan man ej spara så mkt,,
nu har jag dock VALT att ej skuldsätta mig för en bruksbil,, dock har jag ett litet lån på Cossyn för att betala lacken,,

personligen tycker jag mina bruksbilar duger,, ganska skönt å parkera på ica å inte vara rädd för dörruppslag på en NY å FIN bil smile
samt att vara rädd att mina Hundar repar å förstör den,, man tittar bara lite å säger jaha,,,

Jag förstår precis. smile

granadadr
17 april 2014 · 7 286 Inlägg

finns en aspekt till i uträkningen SEVICE,, jag satt å räknade lite

om jag skulle ha lån på ca 1500/mån bränsle på ca 1500 i mån förs

så skulle det bli jämt upp med min diesel jag äger nu,,

MEN service och rep då??

de gör jag ju istort sett gratis,,
SAMT ingen värdeminskning,, så njää
jag skippar ny bil smile

men däremot tycker jag att en vän jag har som ej kan skruva,, lämnar bort ALLT  han ska göra med bilen,, han kör idag en 84as 240, så han skulle nog tjäna på det i slutändan,
han påstår även att den drar 0,75 en gammal polisbil

Senast redigerat av granadadr (17 april 2014)

Evildan
17 april 2014 ·

granadadr skrev:
finns en aspekt till i uträkningen SEVICE,, jag satt å räknade lite

om jag skulle ha lån på ca 1500/mån bränsle på ca 1500 i mån förs

så skulle det bli jämt upp med min diesel jag äger nu,,

MEN service och rep då??

de gör jag ju istort sett gratis,,
SAMT ingen värdeminskning,, så njää
jag skippar ny bil smile

men däremot tycker jag att en vän jag har som ej kan skruva,, lämnar bort ALLT  han ska göra med bilen,, han kör idag en 84as 240, så han skulle nog tjäna på det i slutändan,
han påstår även att den drar 0,75 en gammal polisbil

Du får fortfarande betala för delarna oavsett om du byter dom själv eller lämnar bort bilen, men givetvis finns det ofta billigare alternativ att tillgå än märkesdelarna till en äldre bil när man gör det själv.
Gillar man att skruva och har tillgång till egen verkstad för en moderat merkostnad till sitt ordinarie boende så förstår jag givetvis varför någon väljer att skruva äldre bil själv.
Från min synvinkel som hyrde 120kvm hobbyverkstad för en totala månadskostnad om 3000kr blir kalkylen annorlunda då jag inte tog in "jobb" utan bara skruvade egna objekt.

Du får hjälpa din kamrat med matten, för räknar han inte bättre än att han får en 240 att förbruka 0.75 så kan han säkerligen inte räkna hem en nyare bil heller wink

Jonni
17 april 2014 · 1 256 Inlägg

Härligt och se vad folk TROR och "VET"..

Jag jobbar inom Volvo-världen och kan berätta att i snitt har Konsumenter (Privatpersoner) i snitt under 200.000kr i lån på sina bilar, konsumenterna är alltså duktiga på att spara och har mycket pengar att stoppa in i bilarna från början.

Finns bara fördelar med att ha lån idag när man handlat hos en Volvohandlare.

Inte ens din egen bank kan slå dessa erbjudandena.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang