Fortkörning...

Koniiz
27 april 2014 · 118 Inlägg

Tobbe93 skrev:
nej jag har fårstått att de är så hmm
Ska prata med chefen och be honom skriva till transportstyrelsen att jag behöver körkortet på jobbet.
Förhoppningsvis går det då fortare att få tillbaka kortet!

Det som man inte tycker är en sån "big deal" sitter man sen och ångrar som fan att man gjorde efteråt..
Lätt å vara efterklok!
Jag brukar vara väldigt noga med att hålla hastigheten speciellt på 30 och 50 vägar. Men så finns det ju ibland undantag som man gör, dumt nog.

Fick själv en lapp hemskickad när jag blev av med mitt kort, där man fick motivera varför man behövde det osv. Fick chefen att skriva ett eget brev och skriva på allt dessutom men lönade sig inte, fick kortet indraget i 3 månader för vårdslöshet i trafik.
Har haft polare som blivit av med det också som även de behöver kortet för att ta sig till och från jobbet men det har aldrig fungerat för någon av dem heller och skriva dom där motiveringarna, blir ju bara att fler människor kör utan körkort så ha inte för stora förhoppningar.. Men får hålla tummarna, ibland ska man ju ha lite flyt haha! wink

Tyckte de 3 månader jag var av med mitt gick jävligt snabbt och sen tog det bara drygt 1 vecka tills jag hade det igen efter att jag fått tillbaka mitt körkortstillstånd! Men visst fan är det drygt. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
KolGruvan
27 april 2014 · 1 450 Inlägg

granadadr skrev:

xVolvo240x skrev:
när ja körde för fort sa polisen att mitt körkort skulle bli indraget i 2 månader. sen fick ja brev från transportstyrelsen att de blev indraget i 12 månader. så de va bara att vänta ett helt år för min del.

vad hade du gjort då?? för det måste varit mkt illa

ja hade precis tage körkort och hade de på prov.kan vart därförockså ja vet inte

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Pininfarina406
27 april 2014 · 539 Inlägg

Tobbe93 skrev:
Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Överklaga och begär att tingsrätten prövar dels om lasern var kalibrerad inom den tidsram som är föreskriven för att den ska få användas, dels om polismannen verkligen är utbildad för att få använda laser.
Be dessutom om en utredning av själva platsen där mätningen utfördes, det finns regler för hur det får göras gällande avstånd, var dom stod osv.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
gamlingen
27 april 2014 · 5 198 Inlägg

varför ska man behöva motivera varför man ska få ha körkortet kvar, har man behov av körkortet i jobbet så får man se till att va rädd om det man har. Förlorar man det så får man vara utan.

Henrik-N
27 april 2014 · 450 Inlägg

Tycker att ditt inlägg där du skriver att de är svårt att ha koll på 350 hk är otroligt jävla barnsligt och omoget.

Tycker det är rätt åt dig, vem fan kör i 100 uppmätt hastighet med laser ALLTSÅ 110-120 mätarhadtighet i din bil på en 50 sträcka !

Tänker du ens på gående, barn, cyklister m.m.

gtijojje
27 april 2014 · 24 Inlägg

Blev själv klockad i 91 på en 70 väg för ett gäng år sen med 2 månader kvar på prövotiden.

Fick enbart en varning från (dåvarande) vägverket.

Det är fler faktorer som spelar roll än bara hur många km/h över man kört som många andra redan noterat också, som tex övrig trafik, vägens beskaffenhet mm

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2014 · 13 744 Inlägg

Henrik-N skrev:
Tycker att ditt inlägg där du skriver att de är svårt att ha koll på 350 hk är otroligt jävla barnsligt och omoget.

Tycker det är rätt åt dig, vem fan kör i 100 uppmätt hastighet med laser ALLTSÅ 110-120 mätarhadtighet i din bil på en 50 sträcka !

Tänker du ens på gående, barn, cyklister m.m.

vart skrev han att han körde i rusningstrafik mitt på dagen?

finns rätt många ställen där det är låg hastighet satt utan att direkt blir farligt för att man kör fort.


blev stoppad för några år sen när jag låg i 100+ klockan 04.00 
han sa bara att tänk på att det trotts allt kan finnas folk som springer runt sen fick jag åka.

nu stog dom inte med laser men dom åkte i kapp mig och höll på att parkera i skuffen på bilen för dom åkte säkert 150-160 bakom när jag saktade ner till 50km/h när jag såg blå ljusen


så att säga att det är idiotiskt bevisar bara hur gamla och tråkiga ni är i hjärnkontoret.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gamlingen
27 april 2014 · 5 198 Inlägg

Growe skrev:

Henrik-N skrev:
Tycker att ditt inlägg där du skriver att de är svårt att ha koll på 350 hk är otroligt jävla barnsligt och omoget.

Tycker det är rätt åt dig, vem fan kör i 100 uppmätt hastighet med laser ALLTSÅ 110-120 mätarhadtighet i din bil på en 50 sträcka !

Tänker du ens på gående, barn, cyklister m.m.

vart skrev han att han körde i rusningstrafik mitt på dagen?

finns rätt många ställen där det är låg hastighet satt utan att direkt blir farligt för att man kör fort.


blev stoppad för några år sen när jag låg i 100+ klockan 04.00 
han sa bara att tänk på att det trotts allt kan finnas folk som springer runt sen fick jag åka.

nu stog dom inte med laser men dom åkte i kapp mig och höll på att parkera i skuffen på bilen för dom åkte säkert 150-160 bakom när jag saktade ner till 50km/h när jag såg blå ljusen


så att säga att det är idiotiskt bevisar bara hur gamla och tråkiga ni är i hjärnkontoret.. smile

Står inget hos nån av dom att det va rusningstrafik mitt på dagen. men ff kan det komma gående och cyklister  ja t om  barn kan komma.

grimm78
27 april 2014 · 5 Inlägg

Överklaga beslutet är nog kört om du kör 101 på 50-väg, men man kan också ansöka om att få behålla körkortet, eller korta tiden man blir av med det, om man har särskilda skäl. Tex om man är yrkesförare osv och behöver det i jobbet. Ingen garanti för att det hjälper, men det finns med i lagtexterna iaf. Sen vet jag inte om jag personligen skulle ta hänsyn till det om vederbörande kört 101 på en 50-sträcka, oavsett hur kort tid man gjort det.

Åkte själv dit för fortkörning (första och enda gången hittills) på 100-väg i augusti förra året, 129km/h och polisen ville först ta kortet och kom sen på sej själv med att det faktiskt är möjligt först vid 30km för fort på en 100-sträcka.

Jag behöver också körkortet för att ta mej till arbetet pga vissa funktionsnedsättningar som gör kollektivtrafik ett svårt alternativ, men jag hade heller inte gjort något jätteväsen om jag kört 30 för fort och fått körkortet indraget. Man vet precis vad man gör och får ta konsekvenserna av sitt eget handlande. Till skillnad från poliserna själva. Ni minns väl snuten som höll 130 på en 80-sträcka och skyllde på att det för tillfället höll på att skyltas om i samband med de nya hastighetsskyltarna för några år sedan? Rätten gick på hans sida och han fick både behålla körkort och inga böter... Rent förjävligt.

NiKeMaN Entreprenör
27 april 2014 · 1 286 Inlägg

Helvete vad många moraltanter det är som tittar in i sådana här trådar.

Det kommer ett brev från Transportstyrelsen där dom förklarar vad som händer. Du kommer också få skicka in ett yttrande där du kan förklara sakligt om förmildrande omständigheter tex torr väg, bra sikt, ingen trafik, att du behöver kortet i jobbet osv.

Jag åkte för några år sedan på 135 på 80 väg och drev samtidigt eget taxiåkeri.... Blev reducerat straff  och jag fick vara utan kort 3 månader.

// Niklas Johansson
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

tack för alla svar, trots att vissa tycker att jag är omogen och ska skylla mig själv.
Jag ska absolut skylla mig själv, det är ingen annans fel att jag körde för fort.
Detta hände på natten (00:16), gatan jag körde på är "tvåfilad" och har en bred trottoar bredvid.
Gatan är dessutom upplyst utav gatlampor.
Det här säger jag inte att det ger mig rätt att köra för fort, men det kanske ger er en annorlunda blick på hur vårdslös jag var.
Att köra för fort är alltid vårdslöst, sen tycker jag att tex två filer,  upplyst gata kan göra att det inte är lika vårdslöst.
Ni får det att låta som att jag körde mitt inne i stan med massor av folk i närheten.

Pratade nyss med min chef och berättade vad som hänt. Vi skulle prata om det imorgon på jobbet.
Hoppas fortfarande att jag verkligen får behålla jobbet, att det går att lösa på något sätt.

Audi A4 "Glidarn" (2013)
Dr_struts
27 april 2014 · 1 861 Inlägg

Hänger på lite här jag och hoppas det går OK, vet själv hur lätt det är att trampa lite för mycket bara för att få känna suget innan man saktar ner igen dumt? Jepp men jaja man får skylla sig själv! Hoppas det går bra för dig...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

ja, man gasar ju på för att sen släppa på gasen och åka lagligt igen, det är ju absolut inte så att jag håller 100 genom hela 50 området hmm
tack så mycket, finns mycket vänligt folk här!
positiva tankar uppskattas väldigt mycket

Audi A4 "Glidarn" (2013)
hangman
27 april 2014 · 2 174 Inlägg

Tobbe93 skrev:
Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

300 hk har du skrivit på din sida på mazdan, men va la fint väder så den fick lite till eller...ne vars men har flera bekanta som fått indraget, då har dom ringt pratat med TS och sen skickat iintyg från chefen så dubbelkollar dom allt...kan skrivas ner rätt mycket, vad jag hörde som rykte skulle detta slutas med, men det kan ja inte säga om det är sant. Sen 101 på 50 väg, där handlar de inte om hk utan bara ren dumhet.

NiKeMaN Entreprenör
27 april 2014 · 1 286 Inlägg

hangman skrev:

Tobbe93 skrev:
Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

300 hk har du skrivit på din sida på mazdan, men va la fint väder så den fick lite till eller...ne vars men har flera bekanta som fått indraget, då har dom ringt pratat med TS och sen skickat iintyg från chefen så dubbelkollar dom allt...kan skrivas ner rätt mycket, vad jag hörde som rykte skulle detta slutas med, men det kan ja inte säga om det är sant. Sen 101 på 50 väg, där handlar de inte om hk utan bara ren dumhet.

101 på 50-väg är kanske bara dumhet... Men jag är rätt övertygad om att du också har nått dom hastigheterna på Metallvägen (vid tvätten vid Bråstorp), eller Vickerkullavägen (gamla eluxvägen) eller kanske Storgatan någon eller troligtvis några gånger i livet.
Det jag menar är att man inte ska dömma för att vissa har otur att åka dit - medans andra klarar sig smile

// Niklas Johansson
LELLON
27 april 2014 · 1 Inlägg

Efter förra barkarby träffen så tog en civilare mej på väg hem vid akallalänken, gick lite för fort tyvärr! tror de va 114 på 50 väg vilket resulterade i 4000 i böter å endast 1 månaden utan lappen!

Cadillac_The_King
27 april 2014 ·

Varför köra så fort på än 50 sträcka? Du kommer inte fortare fram för det . Ta ditt straff i stället så du lär dig än läxa visst är kul o gasa det kan man göra på motorvägen där det inte finns några ungar och djur . Tänk innan du trampar plattan i mattan nästa gång :-) 4000:- i böter o indraget körkort tycker jag var ett bra straff . För då gör man nog aldrig om det igen

RymdSeglet N/A
28 april 2014 · 165 Inlägg

Det är ju faktiskt på sträckorna med lägst hastighet man "tjänar" mest på om man ska åka fort...
Skillnaden mellan 50kmh och 100 är ju större än 70 och 100

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
28 april 2014 · 1 132 Inlägg

Det är bara till att bita i det sura äpplet och ta lärdom utav det.
Det är ju liksom du som gjort fel, ingen annan. Du har bara dej själv att skylla.

Jag blev klockad 153 på 110 väg (e4). Fick 4k i böter och 2månaders spärrtid

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Smitten
28 april 2014 · 2 Inlägg

Tobbe93 skrev:
Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Rätta mig gärna om jag har fel men har det inte kommit fram den senaste tiden att man inte ska kunna få dubbla straff? dvs böter+indraget. Om jag inte minns helt fel finns det någon EU-regel som säger att man inte ska kunna straffas dubbelt. Har för mig jag både hört och läst om folk som fått tillbaka sitt kort pga att de har betalat böterna och sen inte ska straffas dubbelt med indraget körkort. Men som sagt, kan ha fel.

EDIT:
Här är ett exempel med rattfyllor. Dock omvänt så de blir av med körkortet men sen slipper de åtal pga att de redan förlorat lappen.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/indra … attfylleri

Finns fler exempel om man bara googlar till exempel 'fortkörning dubbelbestraffning'.

Senast redigerat av Smitten (28 april 2014)

BMW 325i (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang