Fortkörning...

Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Audi A4 "Glidarn" (2013)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
27 april 2014 · 1 163 Inlägg

vad är det att överklaga ifall de tog dig med laser??

~Andy~
Mack Forum- och sitemoderator
27 april 2014 · 26 150 Inlägg

Eller så står du för vad du har gjort, och tar dom 6 månaderna - eller vad det nu än blir du får cykla - och lär nåt av det.
101 på en 50-sträcka..mer säger inte jag, för det är inte lämpligt enligt reglerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

klart jag står för vad jag har gjort...
Men det finns ingen som inte har kört för fort någon gång..
Det var ju inte så att jag körde 101 hela rakan på 50 vägen, gasade på och släppte av, som nog väldigt många gör.
Det är absolut inget försvar till att ja körde för fort..
Gjort är gjort, man lär ju tänka lite mer hädanefter.
Det jag tänker är bara om det går att mildra straffet lite?
Vem vill inte ha ett mindre straff om det går liksom..

Audi A4 "Glidarn" (2013)
simlar
27 april 2014 · 5 526 Inlägg

Har du redan skrivit på boten/erkännandet så är det inte det lättaste att överklaga, om det ens är möjligt.

Här har du lite natnyttig info iaf:
http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=78893 (har för mig man måste vara medlem för att kunna läsa tråden)
http://www.trafikjuristen.se/

Håller med Mack om att 101 på 50-väg var lite saftigt, men jag är inte helt oskyldig själv då jag för det mesta går efter trafiksituationen istället för skyltarna för att bestämma hastighet.

Senast redigerat av simlar (27 april 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
27 april 2014 · 938 Inlägg

De du kan göra för å få kortare spärrtid är väl å be din arbetsgivare att skriva ett intyg till transportstyrelsen att du behöver körkortet i jobbet osv... Vet om andra som gjort så, bland annat en fd. jobbarkompis...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

Tack för svar Simlar och TobbeE_87.
Jag har skrivit mail och frågat om hjälp till "trafikjuristen". Hoppas på att få lite hjälp därifrån också.
Jag ska försöka ringa runt lite imorgon och kolla med det är någon som vet om det går att få lite kortare spärrtid eftersom det är första gången ja fått böter, aldrig ens fått en p bot tidigare!
Jag måste ha körkort i tjänsten.
Såklart borde jag tänka på det innan man gasar och sådant här inträffar, men det gör jag såklart inte, dum som man är.
Får prata med chefen på jobbet och fråga vad han tycker att jag ska göra.
Hoppas jag kan få andra arbetsuppgifter på jobbet också så att jag inte blir utan jobb också..

Får väl se hur många månader jag blir utan kortet.
Håller tummarna på ca 2 månader.
Förstår mycket väl om det skulle bli mera, det var en ganska kraftig överträdelse utav hastigheten.

Audi A4 "Glidarn" (2013)
KolGruvan
27 april 2014 · 1 450 Inlägg

när ja körde för fort sa polisen att mitt körkort skulle bli indraget i 2 månader. sen fick ja brev från transportstyrelsen att de blev indraget i 12 månader. så de va bara att vänta ett helt år för min del.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

tack för din uppmuntran..

Audi A4 "Glidarn" (2013)
KolGruvan
27 april 2014 · 1 450 Inlägg

nu e de väl inte säkert de blir så för dig. ring transportstyrelsen och fråga. de gjorde ja

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Klii
27 april 2014 · 195 Inlägg

Ajja bajja!
IOM att du har skrivit på boten så har den vunnit lagakraft. Att de också använde lasern för att mäta upp dig gör det inte heller så mycket bättre. Det blir då i princip omöjligt för dig att få målet provat i domstol så tyvärr är det ingen idé att överklaga.
Däremot så kan du som många redan har skrivit prata med din arbetsgivare och be han skriva till transportstyrelsen om hur mycket du behöver kortet för att kunna arbeta.

Själv kör jag aldrig för fort smile

Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

nej jag har fårstått att de är så hmm
Ska prata med chefen och be honom skriva till transportstyrelsen att jag behöver körkortet på jobbet.
Förhoppningsvis går det då fortare att få tillbaka kortet!

Det som man inte tycker är en sån "big deal" sitter man sen och ångrar som fan att man gjorde efteråt..
Lätt å vara efterklok!
Jag brukar vara väldigt noga med att hålla hastigheten speciellt på 30 och 50 vägar. Men så finns det ju ibland undantag som man gör, dumt nog.

Audi A4 "Glidarn" (2013)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 april 2014 · 3 730 Inlägg

Blev dömd för 135 på 90sträcka. 3månaders indragning. Fast i praktiken är jag utan kort i 3mån 27dagar. Bad min arbetsgivare om intyg men fick istället sparken. Så kan det oxå gå. Vanligtvis kortar dom ner 3mån till 2. Vet ej om det är praxis med 30% eller 1 månad. Bara att vänta och se

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tobbe93
27 april 2014 · 47 Inlägg

okej, tråkigt att du fick sparken. Hoppas verkligen inte att jag också får det, har jobbat på samma firma sen jag slutade skolan, dock bara 3 år sen men endå!
ah enda jag kan göra är ju att vänta och se

Audi A4 "Glidarn" (2013)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 april 2014 · 3 730 Inlägg

Tobbe93 skrev:
okej, tråkigt att du fick sparken. Hoppas verkligen inte att jag också får det, har jobbat på samma firma sen jag slutade skolan, dock bara 3 år sen men endå!
ah enda jag kan göra är ju att vänta och se

Det löser sig säkert... Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Runn WS7 Avstängd
27 april 2014 · 1 031 Inlägg

Hoppas du tar det lugnare i framtiden, tur att ingen blev påkörd iallafall...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2014 · 13 744 Inlägg

ni får det att låta som värsta grejen.. finns så många olika typer av 50väg.

när jag körde 70km/h över på 90väg (motorväg)
så blev det 5månader utan körkort utan några intyg osv.
gissar personligen på runt 3-5månader för en sån fortkörning du gjort

det förutsätter så klart att det inte var på något riktigt dumnt ställe
du skulle satt dig lite på tvären och sagt att du kunde skriva på för 99km/h istället så du hamnar under 50km/h för fort sträcket för det påverkar nämligen en hel del.

50 och över brukar oftast gå till åklagaren automatiskt och där riskerar man att bli dömd till vårdslöshet i trafik. detta kräver dock lite extremt körsätt.

jag blev åtalad men det blev inget jag vägrade dock skriva på men på tingsärtts papprena så var jag misstänkt för vårdslöshet i trafik m.m

Senast redigerat av Growe (27 april 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
djukk34
27 april 2014 · 309 Inlägg

Tobbe93 skrev:
Hej!
Blev alldeles nyss lasrad av herr blå.
Detta hände på en 50 sträcka och jag körde 101 enligt lasern.
Straffet blev böter på 4000kr och indraget körkort.
Frågade hur länge dom skulle "hålla på körkortet" innan ja fick tillbaka det och svaret blev då att det var transportstyrelsen som bestämde det.
Så nu sitter man ju bara och hoppas på det bästa ! Så kort tid som möjligt.
Det jobbiga är att jag måste ha körkortet i jobbet...

Så jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Det löser sig väl förhoppningsvis på så sätt att jag kan samåka med någon snäll kollega till jobbet, och försöka få andra arbetsuppgifter på jobbet.
Hur som helst, pratat med några kompisar som säger att jag ska överklaga.
Har också läst det på några forum att man kan ha tur att få tillbaka körkortet tex efter 1-2 månader istället för tex 6 månader.

Är det någon som har erfarenhet utav detta??



Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Jag har erfarenhet roll

Överklaga kan du alltid göra, även om du "skrivit på" och accepterat domen.
Transportstyrelsen jobbar fort när det gäller den biten och du kommer få domen inom någon vecka.
Du får hem paper där du kan fylla i en snyftande historia om hur du måste ha kortet inom jobbet.

Jag fick mitt nerdraget från 1år+ till 5 månader smile Trots att jag har 8-9 fortkörningar i registret samt en bot 3 dagar innan dom tog mitt kort… Så är du ostraffad ser det ljust ut.

granadadr
27 april 2014 · 7 290 Inlägg

xVolvo240x skrev:
när ja körde för fort sa polisen att mitt körkort skulle bli indraget i 2 månader. sen fick ja brev från transportstyrelsen att de blev indraget i 12 månader. så de va bara att vänta ett helt år för min del.

vad hade du gjort då?? för det måste varit mkt illa

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mickius
27 april 2014 · 4 670 Inlägg

På väg med hastighetsbegränsningen 30km/h
16-20    Varning    Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
21-30    2 månader    
31-40    3 månader    
41-50    4 månader    
51-60    minst 5 månader    
61-70    6 månader eller mer    
På väg med hastighetsbegränsningen 40-120 km/h och vid bogsering
25-30     Varning    Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
31-40    2 månader    Varning vid "särskilda skäl".
41-50    3 månader    
51-60    4 månader    
61-70    5 månader    
71-80    6 månader    
81-    8 månader

(Uppdaterad till senaste praxis 2012-02-11)

Tabellerna omfattar hastighetsöverträdelse med uppemot och i vissa fall över den dubbla hastigheten jämfört med den tillåtna. Det bör därför påpekas att, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet, en hastighetsöverträdelse kan straffas som vårdslöshet i trafik respektive grov vårdslöshet i trafik, varvid en längre återkallelsetid än den i denna tabell angivna tiden kan komma beslutas av Transportstyrelsen. Bedöms riskerna vid en extrem fortkörningen som mindre ogynnsamma, t.ex. en i övrigt bilfri motorväg en ljus sommarnatt, straffas gärningen inte sällan som en vanlig fortkörning och inte som vårdslöshet i trafik (se t.ex. detta fall).

Varning istället för återkallelse vid överskridande med mer än 30 km/h på 40-väg och högre är mycket sällsynt. Rent formellt finns det goda möjligheter för Transportstyrelsen att besluta om varning istället för återkallelse vid exempelvis en tillfällig hastighetsöverträdelse med 141 km/h på en i övrigt trafikfri 110-väg, men i praktiken inträffar det sällan. Man kan ju rimligen tycka att en mer nyanserad bedömning borde ske - inte minst för att systemet ska ha acceptans hos allmänheten och påverka det allmänna rättsmedvetandet i positivt riktning - men så är alltså inte fallet.

Senast redigerat av Japs-Micke (27 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang