25 november 2006
Trådstartare
Jo nu är det så att en av mina GAS silver 6*9or har skramlat som faan med ett metalliskt skrammel som var lika högt vid alla volymer. Jag gissade på en lös spole, men nu har dom tystnat! När dom skramlade så tysnade dom om man tryckte lite löst på membranet. Man kan beskriva ljudet som ett öppet skruvstäd som man slår med en skruvmejsel mellan käftarna.
Mina frågor är:
1. Varför skramlade dom? Det var ett högt metalliskt skrammel som var lika högt på alla volymer. Kan det berott på en lös spole?
2. Hur kommer det sig att dom har tystnat och inte skramlar längre? Kan det ha med så kallad "inspelning" att göra? Dom tystnade för ungefär en vecka sen och sedan dess så är det kristallklart ljud även på volymer som gör ont i öronen. Vad kan ha hänt?
Högtalarna är på 180W RMS och drivs av en JVC på 4 x 40W och dom sitter i hatthyllan, så dom slår inte emot metall.
Där har ni en tankeställare ni som kan dehär.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!