9147
Sök

Byte/borttagning av antenn?

Speed FMK
849 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
hur svårt är det att ta bort sin antenn på en 740? Något speciellt att tänka på eller är det bara att "slita loss skiten" och sedan spacka igen? Hur svårt är det sen att sätta någon slags hajfena till antenn på taket?

tacksam för svar!

Mvh Ludde

225 Inlägg
5 december 2006
Det är väl bara att skruva lös den å sen spackla, tänk på att använda spackel som tål lite å inte spricker. Sen måste du ju lös med innertaket skulle jag tro å det är väl inte lättast att få tillbaka så det blir snyggt.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
5 december 2006
Bi0HaZZarD skrev:
hur svårt är det att ta bort sin antenn på en 740? Något speciellt att tänka på eller är det bara att "slita loss skiten" och sedan spacka igen? Hur svårt är det sen att sätta någon slags hajfena till antenn på taket?

tacksam för svar!

Mvh Ludde

spackla inte, det kommer spricka... svetsa istället så att det håller!

om du ska göra dig en hajfena så kolla på mitt galleri. jag gjorde en i glasfiber som passade original fästet (dåvarande antenn gick att skruva loss, vilket är en förutsättning) kom ihåg att din radiomottagning blir sämre med en sådan hajfena, men det är helt klart snyggare.

edit, den fanns inte på min sida utan på länken nedan:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28231
Senast redigerat av Bullo (5 december 2006)

man lever bara en gång så lev väl!

Speed FMK
849 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Glasfiberspackel och en liten bit glasfiber väv borde väl funka utan att spricka? glasfiber är la ganska rörligt? har nämligen inte tillgång till svets för små saker. ska lämna bilen till en polare för svetsning av en del saker men vill slippa småsaker. tongue

MVH Ludde

Ps. Hajfenan ser intressant ut. Använder inte min radio särskilt mycket men kanske gör en fena utan någon riktig antenn i bara för utseendet. Vore lite synd att behöva borra hål i taket för en sådan sak.

778 Inlägg
6 december 2006
limma dit en en plåt bit backom sen spakla du på med med fin spakel!
och avsluta med spray spakel och lack

1.en plåt bit
2.proxy lim från biltema
3.fin spakel från biltem
4.spray sapkel (vet inte vart du kan köpa det)
5.lack

778 Inlägg
6 december 2006
Sluskk skrev:

1.en plåt bit
2.proxy lim från biltema
3.fin spakel från biltem
5.lack

obs deta är bara om du inte har mig svets

Speed FMK
849 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Sluskk skrev:
Sluskk skrev:

1.en plåt bit
2.proxy lim från biltema
3.fin spakel från biltem
5.lack

Låter som ett bra sätt. Byter nog ut plåten mot glasfiberväv istället då jag har svårt att få tag på plåt men glasfiberväv hemma.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
6 december 2006
Bi0HaZZarD skrev:
Sluskk skrev:
Sluskk skrev:

1.en plåt bit
2.proxy lim från biltema
3.fin spakel från biltem
5.lack

Låter som ett bra sätt. Byter nog ut plåten mot glasfiberväv istället då jag har svårt att få tag på plåt men glasfiberväv hemma.

Du verkar helt insnöad på glasfiberväv, ska du fuska ihop de så gör som "Slusk" säger, annars hade jag rått dig att använda svets å sedan tennspackla. De kommer till att spricka om du bara spacklar, de e inte en fråga om, utan när, de e helt enkelt inte hållbart nog. Men om du nu ska fuska så limma med nåt starkt lim (gärna PL400) en plastbit på insida, banka ner kanterna runt hålet lite, spackla med glasfiberspackel(inte Biltema) du behöver inte använda finspackel om du kan få en fin yta på glasfiberspacklet. MVH//Erik

778 Inlägg
6 december 2006
FordEsci skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Sluskk skrev:

Du verkar helt insnöad på glasfiberväv, ska du fuska ihop de så gör som "Slusk" säger, annars hade jag rått dig att använda svets å sedan tennspackla. De kommer till att spricka om du bara spacklar, de e inte en fråga om, utan när, de e helt enkelt inte hållbart nog. Men om du nu ska fuska så limma med nåt starkt lim (gärna PL400) en plastbit på insida, banka ner kanterna runt hålet lite, spackla med glasfiberspackel(inte Biltema) du behöver inte använda finspackel om du kan få en fin yta på glasfiberspacklet. MVH//Erik

låter bra!

778 Inlägg
6 december 2006
vi snakar ju om en liten plåt bit det kan inte vara störe en 5kr'a? eller ? sen kan du köpa nån stark lim för ca 20kr 25kr= då har du en "plåt bit" och lim sen spakel har du säkert hem?
Senast redigerat av Sluskk (6 december 2006)

Speed FMK
849 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Sluskk skrev:
vi snakar ju om en liten plåt bit det kan inte vara störe en 5kr'a? eller ? sen kan du köpa nån stark lim för ca 20kr 25kr= då har du en "plåt bit" och lim sen spakel har du säkert hem?

Har ju projekt på hela bilen igång inklusive rostlagning så har alla sorters spackel typ och lim har nog farsan. tror inte heller de kostar något med en plåt bit. gäller bara att hitta den tongue

.......
2 655 Inlägg
6 december 2006
varför inte bara ta bort o svetsa igen iställe för att görta fuskjobb som att limma (är lite perfektionist) å efter som du rostlagar håller du väl ändå på att slipa/spackla på lacken åså?. då e de ju lika bra att svetsa igen. ska göra de på min bagagelucka och antenn nästa vecka...

Speed FMK
849 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
beemern skrev:
varför inte bara ta bort o svetsa igen iställe för att görta fuskjobb som att limma (är lite perfektionist) å efter som du rostlagar håller du väl ändå på att slipa/spackla på lacken åså?. då e de ju lika bra att svetsa igen. ska göra de på min bagagelucka och antenn nästa vecka...

Grejjen är att jag som sagt inte har tillgång till svets där bilen står och den har körförbud för tillfället. Eventuellt kommer det en svets dit och om det gör det svetsar jag självklart. Då har jag mer saker som ska svetsas med. Men ifall ifall jag inte får tag på svets så.

Mvh Ludde

.......
2 655 Inlägg
7 december 2006
Bi0HaZZarD skrev:
Grejjen är att jag som sagt inte har tillgång till svets där bilen står och den har körförbud för tillfället. Eventuellt kommer det en svets dit och om det gör det svetsar jag självklart. Då har jag mer saker som ska svetsas med. Men ifall ifall jag inte får tag på svets så.

Mvh Ludde

aha på så vis, ja då va de ju värre. har ju inte heller tillgång för svets där min bil står men bagageluckan tar ja me mej till en annan å svetsar sen me antenn vet ja inte hur ja gör, eftersom motorn e i delar så vill den inte flytta sej verken framåt eller bakåt tongue

Speed FMK
849 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
beemern skrev:
Bi0HaZZarD skrev:

Mvh Ludde

aha på så vis, ja då va de ju värre. har ju inte heller tillgång för svets där min bil står men bagageluckan tar ja me mej till en annan å svetsar sen me antenn vet ja inte hur ja gör, eftersom motorn e i delar så vill den inte flytta sej verken framåt eller bakåt tongue

Näe. Kan tänka mig det tongue om du inte vill bygga en flinta bil med hål i golvet så. haha. har ingen kompis med svets heller utan ska lämna in min bil sen när alla rostskador ska fixas. Men hoppas på att ägaren till stället där bilen står skaffar svets. Vill självklart laga bilen seriöst smile

Bilplåtslagare
324 Inlägg
7 december 2006
Sluskk skrev:

Tror de vore bättre med en liten plastbit, där är inga vassa kanter som kan skava mot insidan och på sätt skapa rost. PLAST! MVH//Erik

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 december 2006
FordEsci skrev:
Sluskk skrev:

Tror de vore bättre med en liten plastbit, där är inga vassa kanter som kan skava mot insidan och på sätt skapa rost. PLAST! MVH//Erik

plast flexar mer än plåt --> sprickor i lacken --> rost...

svetsa och tennspackla är det enda rätta...

man lever bara en gång så lev väl!

Speed FMK
849 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
var får jag tag på tennspackel då? har kollat runt i hela stan idag men hittar inget :s

778 Inlägg
8 december 2006
Bi0HaZZarD skrev:
var får jag tag på tennspackel då? har kollat runt i hela stan idag men hittar inget :s

har du en clasohlson affär i stan där säljer dom!

Bilplåtslagare
324 Inlägg
9 december 2006
Bullo skrev:
FordEsci skrev:
Sluskk skrev:

plast flexar mer än plåt --> sprickor i lacken --> rost...

svetsa och tennspackla är det enda rätta...

Men låt säga att hålet är stort som en femkrona, å han gör en plastbit av typ en glasslåda å limmar den invändigt med pl400, hur mkt tror du då de kommer flexa? Svara på de e du snäll. Jag tycker också att de ska göars ordentligt eftersom jag jobbar med detta dagligen å ser mkt fuskande. Kruxet e att han INTE HAR TILLGÅNG TILL ATT ANVÄNDA SVETS! Därför får de fuskas ihop, men ändå fortsätter du skriva att han ska svetsa. Tennspackel e kanske inte vad de låter som, de e inget tvåkomponent som vanligt spackel på burk. Det är en stav med tenn som man smälter med ett gasverk. MVH//Erik

Sök