7176
Sök

Går det att använda en bas port som har mindre diameter än angivet på ritning?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Hejsan, mitt projekt ska dra igång imorron. Har en Kenwood 12" fick med en ritning på en portad låda där porten ska vara 70mm i diameter och 120mm lång. Tyvärr så det ända jag hittar i port väg är 65mm i diameter. Har detta stor betydelse för lådans del eller? Att tillägga kan vara att det är en Kenwood KFC-W3514DVC. Hoppas på ett så snabbt svar som möjligt då ja tänkte inhandla mdf skivor och alla tillbehör imorgon.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

21 761 Inlägg
25 november 2006
Om det är innerdiametern som du anger så kommer 65mm röret att ge ungefär 2 Hz lägre avstämning, lite beroende på hur stor lådvolymen är. Men inre standarddiametern på ett 3" rör brukar väl vara ca 68mm, är det inte ett sådant som ska sitta i lådan måntro.

Fast ska det inte vara två 3" rör?
Tycker att det låter väl lite med ett rör, borde finnas risk för flåsljud.
Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2006)

778 Inlägg
25 november 2006
Drönirettab skrev:
Om det är innerdiametern som du anger så kommer 65mm röret att ge ungefär 2 Hz lägre avstämning, lite beroende på hur stor lådvolymen är. Men inre standarddiametern på ett 3" rör brukar väl vara ca 68mm, är det inte ett sådant som ska sitta i lådan måntro.

jag tyker om flåsljud big_smile
Senast redigerat av Sluskk (25 november 2006)

Solfilmsmontör
950 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:

För jag fick en låd beskrivning på 45L med ett basreflex rör som ska vara 70mm diameter och 120mm långt. 3" rör är det jag titat på. Lådan är uträknad i probox eller om någon skulle kunna göra en ny skiss på en låda som jag kan använda?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

21 761 Inlägg
25 november 2006
Jag tror nog att den lådan passar, det är nästan den lådvolymen som rekommenderas hos Nårdik. Har kikat lite i mitt lådprogram hur det verkar bli med röret och det är som jag trodde, flåsljud kan uppstå redan vid 100-150W enligt programmet. Om du använder 3" rör så måste du ha trattar i båda ändar.

Kollade på Kenwoods hemsida och där rekommenderades ca 48 liter och 3,5" rör(89mm)som är 15cm långt, om man sätter 4" rör så blir det ca 23cm långt.

Jag tror som sagt att det kan bli flåsljud om du krämar på en del, skulle hellre vilja ha 4" rör. Men det blir ju längre förstås, frågan är om lådans djup räcker till.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tror nog att den lådan passar, det är nästan den lådvolymen som rekommenderas hos Nårdik. Har kikat lite i mitt lådprogram hur det verkar bli med röret och det är som jag trodde, flåsljud kan uppstå redan vid 100-150W enligt programmet. Om du använder 3" rör så måste du ha trattar i båda ändar.

Kollade på Kenwoods hemsida och där rekommenderades ca 48 liter och 3,5" rör(89mm)som är 15cm långt, om man sätter 4" rör så blir det ca 23cm långt.

Jag tror som sagt att det kan bli flåsljud om du krämar på en del, skulle hellre vilja ha 4" rör. Men det blir ju längre förstås, frågan är om lådans djup räcker till.

Hur långt behöver 4" röret vara? För lådan  enligt beskrivning är 300mm djup.
Senast redigerat av Kornz (25 november 2006)

21 761 Inlägg
25 november 2006
Ca 25cm långt. Ska porten sticka ut från lådan, tex ut genom en skidlucka så är det inga problem. Annars kommer röret lite för nära bakre väggen om hela röret ska sitta i lådan.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ca 25cm långt. Ska porten sticka ut från lådan, tex ut genom en skidlucka så är det inga problem. Annars kommer röret lite för nära bakre väggen om hela röret ska sitta i lådan.

Hela röret ska sitta i lådan är det tänkt.

21 761 Inlägg
25 november 2006
Du kan också sätta två 3" rör som är 23cm långa, då blir det bättre avstånd till bakre väggen.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan också sätta två 3" rör som är 23cm långa, då blir det bättre avstånd till bakre väggen.

Ska båda sammanlagt vara 23cm långa eller varje rör ska vara 23cm? tongue

21 761 Inlägg
25 november 2006
Varje rör 23cm.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Varje rör 23cm.

Kan man då sätta basen i mitten och en port på varje sida av basen? För det går nog inte att sätta dom ovanför varandra. Då bak väggen kommer luta ju har bara 212mm i ovankant. Måste man inte lägga på lite så lådan blir större, i o med att basen tar lite volym och rören? Annars har ju biltema 3" rör som är koniska i båda ändar med måtten Diameter: 65mm, Längd: 190mm eller Diameter: 80mm Längd: 220mm.
Senast redigerat av Kornz (26 november 2006)

21 761 Inlägg
26 november 2006
Ja, det går bra att sätta en port på varje sida av basen.

Stod det inte på ritningen om basen+porten var medräknad i lådvolymen?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
26 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det går bra att sätta en port på varje sida av basen.

Stod det inte på ritningen om basen+porten var medräknad i lådvolymen?

Nej det står tyvärr inget om det. Annars har ju biltema 3" rör som är koniska i båda ändar med måtten Diameter: 65mm, Längd: 190mm eller Diameter: 80mm Längd: 220mm

Så här ser ritningarna ut, lite dåliga bilder kanske.

http://i23.photobucket.com/albums/b376/ … C00105.jpg

http://i23.photobucket.com/albums/b376/ … C00106.jpg
Senast redigerat av Kornz (26 november 2006)

Sök