Dumpventil ett måste?

Racefactory
5 maj 2014 · 180 Inlägg

Hej, Jag köpte mig ett 940 orginal kit som jag satt på min vanliga 940 2.3a och det sitter dumplock på turbon så det sitter ej någon dump där.

Har hört att det ej är bra för turbon om man ej har dump? Men gör de mycket skada? ska ja köpa en och sätta där?

Tack i förhand.

Drunk A.Sörman
5 maj 2014 · 1 299 Inlägg

haha ja klart som tusan att du ska ha en dump. Dock behöver den ju inte sitta där men det är ju smidigast.

Sen kan man köra utan men det är inget vidare.

Mack855
5 maj 2014 · 1 354 Inlägg

I slutänden gör det mycket skada, luften som ska ut ifrån turbon går tbx in i turbon och skadar turbinen om jag själv inte hört fel. Du får ett enligt vissa häftigt kvitter ifrån turbon men som sagt din turbo mår inte bra av det i slutänden, en återcirkulerande dumpventil är vad du ska ha för att din bil ska må bäst!

Racefactory
5 maj 2014 · 180 Inlägg

Drunk skrev:
haha ja klart som tusan att du ska ha en dump. Dock behöver den ju inte sitta där men det är ju smidigast.

Sen kan man köra utan men det är inget vidare.

Mack855 skrev:
I slutänden gör det mycket skada, luften som ska ut ifrån turbon går tbx in i turbon och skadar turbinen om jag själv inte hört fel. Du får ett enligt vissa häftigt kvitter ifrån turbon men som sagt din turbo mår inte bra av det i slutänden, en återcirkulerande dumpventil är vad du ska ha för att din bil ska må bäst!

Okey men om jag sätter den där den sitter på turbon blir det bra? Tänkte man kanske hittar en orginal ?

Drunk A.Sörman
5 maj 2014 · 1 299 Inlägg

Ja det blir fint smile

Racefactory
5 maj 2014 · 180 Inlägg

Drunk skrev:
Ja det blir fint smile

har sätt att det finns eftermarknads dumpar som passar på 940ns turbo också?

Drunk A.Sörman
5 maj 2014 · 1 299 Inlägg

Finns massor men ska du börja bygga är det lättare å starta med standard då eftermarknad är lite krångligare å få å funka. Få allt å funka sen kan man skifta dump om man vill.

Racefactory
5 maj 2014 · 180 Inlägg

Drunk skrev:
Finns massor men ska du börja bygga är det lättare å starta med standard då eftermarknad är lite krångligare å få å funka. Få allt å funka sen kan man skifta dump om man vill.

Okey. Vet du om man kan få tag i original nånstans smile?

Mack855
5 maj 2014 · 1 354 Inlägg

Volvo kanske?wink Skroten finns också

simlar
5 maj 2014 · 5 526 Inlägg

Vill du ha beggat har jag en dump från en 13G-turbo (har kompressorhus och wastegate också som ligger och skrotar), verkar vara exakt samma dumpsom till 13C.

Jag vet inte om dumpen funkar, men membranet ser ut att vara i bra skick och kärvar ej. Du kan få dumpen av mig om du betalar fraktkostnaden.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Racefactory
5 maj 2014 · 180 Inlägg

simlar skrev:
Vill du ha beggat har jag en dump från en 13G-turbo (har kompressorhus och wastegate också som ligger och skrotar), verkar vara exakt samma dumpsom till 13C.

Jag vet inte om dumpen funkar, men membranet ser ut att vara i bra skick och kärvar ej. Du kan få dumpen av mig om du betalar fraktkostnaden.

FAN VA SCHYSST big_smile Ja betalar frakten big_smile

simlar
5 maj 2014 · 5 526 Inlägg

Racefactory skrev:

simlar skrev:
Vill du ha beggat har jag en dump från en 13G-turbo (har kompressorhus och wastegate också som ligger och skrotar), verkar vara exakt samma dumpsom till 13C.

Jag vet inte om dumpen funkar, men membranet ser ut att vara i bra skick och kärvar ej. Du kan få dumpen av mig om du betalar fraktkostnaden.

FAN VA SCHYSST big_smile Ja betalar frakten big_smile

Inga problem, ligger ändå bara och tar plats för mig tongue

Svarat på ditt PM.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 maj 2014 · 3 730 Inlägg

Bara för att snurra till det lite nu:

Hur skadligt är det egentligen att köra utan dump med ladd på 1bar eller lägre? B21ET har ej dump orginal. Och inte heller Dieselbilar vad jag vet iaf. Är helt överens med er andra om att det är skonsammast för turbon med dump.

Men hur skadlig är det?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mickius
5 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Dom flesta äldre dieselbilar har ej spjäl som stänger som en bensinmotor har. Sen fungerar en diesel inte riktigt som en bensinmotor

Sen har väl en diesel inget undertryck som en bensinmotor har? smile

Senast redigerat av Japs-Micke (5 maj 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 maj 2014 · 3 730 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Dom flesta äldre dieselbilar har ej spjäl som stänger som en bensinmotor har. Sen fungerar en diesel inte riktigt som en bensinmotor

Ok, då släpper vi Diesel....

Vad har du för teori om B21ET?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
simlar
5 maj 2014 · 5 526 Inlägg

DiwraZ skrev:
Bara för att snurra till det lite nu:

Hur skadligt är det egentligen att köra utan dump med ladd på 1bar eller lägre? B21ET har ej dump orginal. Och inte heller Dieselbilar vad jag vet iaf. Är helt överens med er andra om att det är skonsammast för turbon med dump.

Men hur skadlig är det?

Det råder väldigt delade meningar om dump är nödvändigt eller ej.

Många säger att turbons livslängd blir förkortad medan andra säger att det inte blir någon skillnad alls förutom att det låter lite lustigt när det blir såkallat "flutter".
En teori jag läst är att dumpventil sitter endast på bilarna för att okunnigt folk inte ska bli oroliga över att det visslar och tjuter under huven på sina turbobilar.

Har själv inte heller hittat några konkreta bevis på att det håller sämre utan dump.
Många pekar på rallybilarna och säger att dem har ju ingen dump varför? Och då får dem oftast svaret att hela motorpaketet renoveras/byts ut så ofta ändå så det spelar ingen roll om dem har dump eller inte.

Jag tror då att dumpventilen förlänger livlängden på trycksidan av motorn för när gasspjället stängs så slår allt trycket mot gasspsjället och studsar sedan tillbaka till turbon och försöker då vända turbons rotation för att sedan slå tillbaka igen när turbon inte ger med sig pga avgaserna som driver turbon åt rätt riktning.
Har man dump så slår ju trycket ändå mot gasspjället innan dumpen hinner öppna men när dumpen öppnar så slår inte luften tillbaka mot kompressorhjulet och försöker få turbon att snurra baklänges.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
5 maj 2014 · 5 526 Inlägg

simlar skrev:

DiwraZ skrev:
Bara för att snurra till det lite nu:

Hur skadligt är det egentligen att köra utan dump med ladd på 1bar eller lägre? B21ET har ej dump orginal. Och inte heller Dieselbilar vad jag vet iaf. Är helt överens med er andra om att det är skonsammast för turbon med dump.

Men hur skadlig är det?

Det råder väldigt delade meningar om dump är nödvändigt eller ej.

Många säger att turbons livslängd blir förkortad medan andra säger att det inte blir någon skillnad alls förutom att det låter lite lustigt när det blir såkallat "flutter".
En teori jag läst är att dumpventil sitter endast på bilarna för att okunnigt folk inte ska bli oroliga över att det visslar och tjuter under huven på sina turbobilar.

Har själv inte heller hittat några konkreta bevis på att det håller sämre utan dump.
Många pekar på rallybilarna och säger att dem har ju ingen dump varför? Och då får dem oftast svaret att hela motorpaketet renoveras/byts ut så ofta ändå så det spelar ingen roll om dem har dump eller inte.

Jag tror då att dumpventilen förlänger livlängden på trycksidan av motorn för när gasspjället stängs så slår allt trycket mot gasspsjället och studsar sedan tillbaka till turbon och försöker då vända turbons rotation för att sedan slå tillbaka igen när turbon inte ger med sig pga avgaserna som driver turbon åt rätt riktning.
Har man dump så slår ju trycket ändå mot gasspjället innan dumpen hinner öppna men när dumpen öppnar så slår inte luften tillbaka mot kompressorhjulet och försöker få turbon att snurra baklänges.

DiwraZ skrev:

Japs-Micke skrev:
Dom flesta äldre dieselbilar har ej spjäl som stänger som en bensinmotor har. Sen fungerar en diesel inte riktigt som en bensinmotor

Ok, då släpper vi Diesel....

Vad har du för teori om B21ET?

Min teori om varför B21ET inte hade dump är i alla fall att det helt enkelt inte fanns tillräckligt mycket kunskap om turbosystem då det var såpass nytt med turbo när B21ET byggdes.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mickius
5 maj 2014 · 4 670 Inlägg

DiwraZ skrev:

Japs-Micke skrev:
Dom flesta äldre dieselbilar har ej spjäl som stänger som en bensinmotor har. Sen fungerar en diesel inte riktigt som en bensinmotor

Ok, då släpper vi Diesel....

Vad har du för teori om B21ET?

Ingen speciell då jag aldrig mekat med sådan motor;) grejjen är utan dump aå när man stänger spjälhuset så stannar trycket i tryckrören och måste ju på nått sätt ta sig ut. Dvs då börjar trycket slå emot turbons impeller vilket börjar bromsa turbon. Luften måste ju ut. Detta kan va skadligt för turbon eller är i långa loppet. Sen finns det dom som kört länge utan dump även jag på vissa bilar utan större bekymmer men man ska ha i åtanke vad en dump fyller för funktion.

Senast redigerat av Japs-Micke (5 maj 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 maj 2014 · 3 730 Inlägg

simlar skrev:

simlar skrev:

DiwraZ skrev:
Bara för att snurra till det lite nu:

Hur skadligt är det egentligen att köra utan dump med ladd på 1bar eller lägre? B21ET har ej dump orginal. Och inte heller Dieselbilar vad jag vet iaf. Är helt överens med er andra om att det är skonsammast för turbon med dump.

Men hur skadlig är det?

Det råder väldigt delade meningar om dump är nödvändigt eller ej.

Många säger att turbons livslängd blir förkortad medan andra säger att det inte blir någon skillnad alls förutom att det låter lite lustigt när det blir såkallat "flutter".
En teori jag läst är att dumpventil sitter endast på bilarna för att okunnigt folk inte ska bli oroliga över att det visslar och tjuter under huven på sina turbobilar.

Har själv inte heller hittat några konkreta bevis på att det håller sämre utan dump.
Många pekar på rallybilarna och säger att dem har ju ingen dump varför? Och då får dem oftast svaret att hela motorpaketet renoveras/byts ut så ofta ändå så det spelar ingen roll om dem har dump eller inte.

Jag tror då att dumpventilen förlänger livlängden på trycksidan av motorn för när gasspjället stängs så slår allt trycket mot gasspsjället och studsar sedan tillbaka till turbon och försöker då vända turbons rotation för att sedan slå tillbaka igen när turbon inte ger med sig pga avgaserna som driver turbon åt rätt riktning.
Har man dump så slår ju trycket ändå mot gasspjället innan dumpen hinner öppna men när dumpen öppnar så slår inte luften tillbaka mot kompressorhjulet och försöker få turbon att snurra baklänges.

DiwraZ skrev:

Japs-Micke skrev:
Dom flesta äldre dieselbilar har ej spjäl som stänger som en bensinmotor har. Sen fungerar en diesel inte riktigt som en bensinmotor

Ok, då släpper vi Diesel....

Vad har du för teori om B21ET?

Min teori om varför B21ET inte hade dump är i alla fall att det helt enkelt inte fanns tillräckligt mycket kunskap om turbosystem då det var såpass nytt med turbo när B21ET byggdes.

Låter som ett vettigt argument...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang