5076
Sök

Bromsbyte BMW E90/91

Cupra_
7 maj 2014
Hej!

Jag tänkte byta skivor och belägg fram på min bil. Inga konstigheter så långt och jag klarar av jobbet själv.

Det jag undrar är om någon vet hur man återställer serviceindikatorn för bromsarna i färddatorn? Slitagevarnarna ska såklart bytas, men jag vill inte att färddatorn ska plinga till varje gång man startar sedan. Bilen har inte idrive.

Går detta att göra själv?
Jag bytte belägg bak i höstas, men bavaria vill såklart inte nolla datorn om inte de har gjort jobbet.

Cupra_
7 maj 2014
Fan vad Nice smile Tack!

74 Inlägg
7 maj 2014
Så lite så smile Gick det bra att nollställa?

Mvh
Sahi

Cupra_
7 maj 2014
sahi skrev:
Så lite så smile Gick det bra att nollställa?

Mvh
Sahi

Helt ärligt så gick det åt helvete...

Jag bytte belägg i höstas men sket i slitagevarnarna , de gamla var hela så jag monterade tillbaka dem och försökte återställa bak nu.
Jag kom in i menyerna utan problem,  men det är precis som om bilfan känner att slitagevarnarna inte är bytta. Där det ska komma upp typ 60000km är det bara understreck nu.  Sedan varnar den för fel i bromssystem.  Bromsarna fungerar dock som de ska utan problem.

Så, nästa fråga blir då om man måste byta slitagevarnarna innan återställning? Det känns uppenbarligen så nu i alla fall..

Cupra_
7 maj 2014
Det löste sig, det verkar som om man faktiskt måste byta dem innan nollställning, så jag beställde nya och lite annat godis till bilen ikväll..
De borde väl komma nästa vecka så får se då hur det går.

Tydligen så kan du byta belägg utan att byta sensorerna om de inte är sönder eller slut. Däremot kan du inte återställa servicehistoriken med de gamla slitagevarnarna. Detta då bilen känner av att de är gamla. Bilen känner/mäter resistansen I dem. Med andra ord så slits de med milen även om de knappt nuddat bromsskivan.
Alltid lär man sig något nytt..

Återkommer efter byte med info hur det gick.
Senast redigerat av Deception (8 maj 2014)

Cupra_
10 maj 2014
Dåså, då var felet åtgärdat!

Nedan har ni skillnaden mellan en ny piratsensor och den orginala sensorn som var förbrukad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4ede7c24cc4ea897c0e9635f0bcd4d92.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-9a47f9d8bed96035d10a87bd4f24bd96.jpg

Det var inte jättemycket som var bortslitet, men det lilla räckte för att motståndet i sensorn skulle sjunka från normala 1000 Ohm till 470 Ohm. Därför gick det inte att nolla servicedatorn. Nu när det är bytt så var det Inga problem alls att återställa.

74 Inlägg
11 maj 2014
Kul att det löste sig! smile

Sök