Jag skulle satsa på alternativ 2 eftersom jag själv först funderade på att driva mina 4 st högtalare ( 2 fram, 2 bak ) med HU:ns inbyggda förstärkare samt 2 basar med hjälp utav ett monoblock. Men detta visade sig vara ett dåligt beslut eftersom jag senare beslutade att använda mig utav ett andra steg för att driva 2 st 4" högtalare i bagagen.
Nu till det skumma som inträffade mig. När jag kopplade in det andra steget och sedan provspelade så märkte jag att de 4 högtalarna som drevs utav HU:n lät MKT lägre.
Därför bestämde jag mig för att köpa en 4 kanalssteg till dessa högtalare och vipps så var problemet löst.
Så om du redan nu vet att du INTE kommer installera mer än de 4 högtalarna du har nu så
skulle jag satsa på alternativ 1, annars om du vet att du kanske i framtiden kommer utöka antalet högtalare i bilen så skulle jag ta alternativ 2 för att slippa samma problem som jag hade. En annan fördel med att driva högtalarna med ett steg är att du förmodligen får ett bättre ljud, nackdelen är de extra kostnader som t.ex. för kablar m.m. + större strömförbrukning.
RB25DET, probably the best motorsound in the world!