Moderna bilar har ju en servicelampa som tänds när man börjar passera x antal liter förbrän bränsle genom motorn, eller x antal tidsenheter, olika för alla bilar typ.
Är tids-enheten verkligen 1 år på long-life idag?
Kox kommer från överhettning ja, bristande kylning. Många bilar har ena, och vissa den enda katalysatorn direkt under oljetråget, rätt spännande lösning ur värmesynpunkt.
Min gissning som denna lider av är att man har en sugmotor med kamöverlappning, dvs både insug och avgasventilen står öppna samtidigt så kommer lite av avgaserna leta sig tillbaka genom insugsventilen, upp till insuget.
Tids nog blir det avlagringar, inte så bra.
Detta tror jag inte spelar någon roll oavsett vilket bränsle du använder, om inte 98 oktan skulle sota mindre.
98 innehåller etanol även det hos dom flesta bensinbolagen, dock något mindre mängd.
Varför din variator rasade kan jag väl bara spekulera kring, samma med volvons avgaskamstyrning, kan det vara så att det funnits skräp i motorn som lossnade och satte igen den?
Dvs ursprungsproblemet har varit att det funnits skräp som lossnat, som förmodligen hade lossnat för eller senare. Svårt att veta, men man kan ju alltid spekulera.
Jag kör personligen additiv i min motorolja.
Köpte bilen helt ny förra i sensomras förra året, och servas enligt serviceplan från tillverkaren.
Efter att ha hällt i additiv så känns oljan fetare och har högre fästförmåga, bilen knackar mindre och turbon laddar något tidigare, drar något mindre bränsle och går jämnare vid acceleration.
Trodde först att det kunde vara att den blivit inkörd, men efter första servicen med ny olja så var det samma sak igen.
Vad jag skrev lite ovan öppenbarade sig direkt efter jag hällt i additiv igen, så det var ingen slump.
Kan inte lova guld och gröna ägnar för alla additiver, men Omegas additiv fungerar bra.
Testat och sett den i längre perioder på Volvo V70 2.4i 140 hk 2001, Subaru XV 2.0D 2013, Audi 80 2.0E 1993 och Audi A4 2.5 TDI 2003 och det har fungerat bra i dessa bilar.